Unohdatko, mihin suuntaan kesäaikaa siirretään: eteenpäin. Aamun ensimmäiset vuorot pysyvät paikallaan mutta sinä vain nouset myöhempään vuoroon. Ongelma olisi pikemmin, jos kelloa siirrettäisiin taaksepäin, jolloin aamun varhaisimmalla vuorolla kulkenut ei enää löytäisikään varhaisempaa vuoroa.
Missaat ongelman ytimen. Riippumatta siitä pääsenkö minä henkilökohtaisesti töihin (ja töistä pitää tulla takaisinkin, toiset myöhäänkin), aikatauluihin olisi puolet vuodesta merkitty aamuisin vuoroja, joita ei ajeta, kun ei ole tarpeeksi kuskeja töissä...ja toisaalta iltaisin olisi bussikuskeja pyörittelemässä peukaloita, kun työaikaa on jäljellä, mutta vuoroja ei ajeta (tai vaihtoehtoisesti niitä ei ole merkitty aikatauluihin).
Ja edelleen tihennetyt vuorovälit, jotka on säädetty matkustajamäärien mukaan olisi tunnin pielessä (joko aikatauluissa tai todellisuudessa). Eikä päivän aikanakaan töissä olevien kuskien määrä vastaisi aikatauluun merkittyjä vuoroja.
Miksi parkkimittareille tai liikennemerkeille tarvitsisi tehdä yhtikäs mitään?
Jos käyt pihalla katsomassa, niin joka ikiseen parkkimittariin on laitettu sininen tarra mikä kertoo voimassaoloajan, ja kadun varret on täynnä pysähtymis- ja pysäköintikieltomerkkejä , joissa on myös voimassaoloajat. Ja vaikka siltä välillä tuntuukin, niitä kellonaikoja ei ole läntätty sinne millään satunnaislukugeneraattorilla. Esim. pysähtymiskiellot on voimassa ruuhka-aikaan.
Jos yhteiskunta hyppää puoleksi vuodeksi uuteen aikatauluun, niin kellojen siirrossa säästetty aika menetetään jo ensimmäisessä aamuruuhkassa...ja joka päivä puolen vuoden ajan (ellei näitä voimassoloaikoja muuteta puolivuosittain, ja tämä ainoastaan liikennemerkeistä johtuen).
Ja lisäksi sitten esim. pysäköinninvalvojat olisi töissä tunnin verran eri aikaan kuin mitä on normaalisti tarkoituksenmukaista pysäköintirajoitusten voimassaoloaikaan nähden.
Myönnetään että edellinen on "Helsinki-keskeistä", mutta näin esimerkkinä.
Vaikka onkin sinänsä tavallaan yhdentekevää missä aikataulussa yhteiskunta elää, niin aikataulun muuttaminen puolivuosittain ei ole mitenkään triviaali toimenpide ilman kerrannaisvaikutuksia. Ajatus on mielestäni niin järjetön, että kellojen siirto tuntuu suorastaan nerokkaalta, ja se on paljon vaadittu.
Automaattisesti... paitsi että kulkuvälineitä seisotetaan tunnin verran asemalla aina syksyisin. Ja koneet sekoilevat joka tapauksessa, kuten kävi taannoin täällä Joensuussa, kun automaattiovet kieltäytyvät päästämästä ihmisiä enää kauppaan tai sieltä ulos kellon siirryttyä.
Mä en siis ole sitä mieltä, että kellojen siirto on ongelmatonta (tai edes järkevää, kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin: "hölmöläisten hommaa".). Mutta idea aikataulujen siirtämisestä kellojen siirtämisen sijaan vie vaan ojasta peruskartan suurimpaan allikkoon.