Kirjoittaja Aihe: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?  (Luettu 3956 kertaa)

kerksuli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« : 28.02.13 - klo:02.18 »
Moro kaikille! Oon uus foorumeilla ja en tiedä että kuuluisko tää aihe tänne vai jonnekkin muualle joten pahoittelen jos väärään paikkaan kirjoitin.

Siis asiani on ja vielä haluaisin kommentteja ja mielipiteitä, että pitäisikö vaihtaa Windowsista kokonaan pois ja siirtyä Ubuntuun?
Olen käyttänyt koko ikäni Windowsia pelikäyttöön suurimmalta osalta, mutta nykyään en pelaile pelejä lainkaan silloin tällöin Team Fortress 2 ( pyörii steamissa, jota tuetaan linuxille), Call of Duty 4, SWTOR:ia ja sen semmoista pasianssia myös tietenkin. Vietän aikaani  nykyään enimmäkseen netissä surffailemassa esim. facebookissa. Harrastan myös valokuvaamista ja käytän kuvien muokkaamisessa tarvittaessa Adoben Photoshoppia (tätä ei saa linuxille suoraan ? :o). Käytän myös kouluhommissani Microsoftin Office ohjelmia (LibreOffice ei ole lempiohjelmiani, koska en osaa käyttää sitä juurikaan ja olen tottunut käyttämään Microsoftin Officea)

Olen siis tässä miettinyt siirtymistä Ubuntuun kokonaan. Olen hyvin kiinnostunut Linuxista, jonka takia asensin läppärilleni Ubuntu 12.10 ja olen tyytyväinen siihen. Se on suhtkoht helppo käyttää (joskus saa hieman säätää sen kanssa), nopea (joskus hidastelee. johtuu siitä että läppärilläni on 2gb muistia ja sillä ei pitkälle mennä. läppärini siis noin 4 vuotta vanha), ei tarvitse kuumotella, että tulisi viruksia yms. en muutenkaan tykkää virusohjelmien kanssa leikkimisestä.
Tällä hetkellä "pääkoneellani" on Windows 8 (Metro, Modern UI hommelin otin pois koska en kokenut sitä tarpeelliseksi koska ei ole tablettia tai kosketusnäyttöä käytössä) joka on ihan jees käyttää. About samanlainen kun Windows 7.

Mitä te Linux/ubuntu "gurut" ja kaikki muutkin suosittelisitte? Olisiko minun järkevää vaihtaa kokonaan Ubuntuun vai jäädä Windowsiin? Onko Ubunutulla helppoa ajaa jollakin tapaa esim. Photoshoppia ja Microsoftin Officen ohjelmia? Miten pelit pyörii Ubuntulla esim. jollakin emulaattorilla?

Kertokaa mielipiteitänne haluan kuulla ne! :)

Huh tulipas paljon tekstiä, novellin ihan väsäsin  :D

Kiitos kaikille mielipiteensä ja suosituksistanne!

PS Pahoittelut jos teksti oli sekavaa D:

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #1 : 28.02.13 - klo:04.43 »
Moro ittelles.

Tuohon kysymykseen, 'pitäiskö', voit vastata vain sinä itse ;)

Mutta kuvauksesi perusteella en näe mitään estettä miksi et vaihtaisi.

Kaipaamistasi ohjelmista ainakaan Photoshopin en ole kuullut toimineen Linuxilla, M$ officen voi pääosin korvata [Open|Libre]Officella.  Ei ainakaan tarvitse katsella sitä käyttöliittymähirvitystä joka tuli uusissa ohvikepaketeissa ;)

(Jos joku kokee 'tarvitsevansa' jotain M$O:n erityisjuttuja niin se on eri juttu.)


Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #2 : 28.02.13 - klo:06.56 »
Tervetuloa foorumille kerksuli. Pitäisikö vaihtaa kokonaan Ubuntuun? No, omasta kokemuksestani sanoisin että aloita "sekakäyttäjänä". Ne toiminnot, jotka hoituvat parhaiten winkkarin puolella, tee ne siellä. Ainakin aluksi. Kokeile, testaa ja opettele Ubuntun puolella uusia asioita ja uusia tapoja tehdä samoja hommia kuin winkkarilla. Jossain vaiheessa huomaat että ammattitaito kasvaa. Opettele käyttämään foorumin hakua. Täällä on paljon kokemusta ja hyviä neuvoja.

Kuvankäsittelyyn liittyviin kysymyksiin löytyy asiantuntemusta "Multimedia ja grafiikka" otsakkeen alta. Rohkeasti vaan kysymään.
Itse olen pärjännyt ilman MS Officea. Pirullisin vaihe oli omien muksujen päättötöiden kanssa - koulu vaati niiden olevan tehtynä Officella  >:(. Pakko-pullaa ... terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #3 : 28.02.13 - klo:09.47 »
Siis pelitarjonta, Firefox-selain ja Thunderbird-sähköposti tyydyttävät ja ongelmana on lähinnä Photoshop?

Ymmärtääkseni lähin vapaa vastine Photoshopille on kuvankäsittelyohjelma Gimp: www.gimp.org   

Muistaakseni sellaisen saa myös Windowsiin, joten voit kokeilla. Olen kuullut että molemmilla onnistuu aika lailla samat jutut, mutta että Photoshop on hiukan käyttäjäystävällisempi. En osaa itse ottaa kantaa tähän kun teen vain perusjuttuja.

Matti

Synaptic

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #4 : 28.02.13 - klo:10.52 »
Adobehan pisti Photoshop CS 2:n sivuilleen ladattavaksi aktivointikoodin kanssa. Siitä on juttua tässä:

Mikropc:n juttu aiheesta

Ja itse sivu:

Adobe CS2 Downloads

Latasin tosta Photoshop CS 2:n, asensin winella ja olen kokeillut käyttää sitä winella. En mitään ongelmia huomannut eli tuntui toimivan ihan normaalisti se vähä mitä käytin. Ehkä joku Photoshop-käyttäjä osaa sanoa enemmän, kun tuntee ohjelman paremmin.

WineHQ:n perusteella ei toi niin pahalta kuulosta, mutta vaativa käyttö voi sitten olla toinen juttu. Tässä pieni lainaus sieltä:

Lainaus
What works
All basic functions


What does not
Some problems with windows inside main window


What was not tested
Advanced functionality


Additional Comments

Weird windows layering behavior, sometimes changing file must be confirmed by change view mode to fullscreen/standard screen mode

Muuten silmään osuneista Gimp lienee se lähin vastaava Linuxin kuvankäsittelyohjelma. Senhän saa Windowsillekin, joten voi ihan rauhassa testata miltä vaikuttaa. Käyttöliittymä siinä on omanlaisensa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #5 : 28.02.13 - klo:11.14 »
Periaatteessa kaksi vaihtoehtoa.

1. Asennat Ubuntun Windowsin rinnalle. Käytät pääsääntöisesti Ubuntua, mutta menet tarvittaessa tekemään "juttuja" Windowsiin.

2. Asennat kylmänviileästi Ubuntun Windowsin päälle ja siirryt vastaaviin Linux -ohjelmiin eli LibreOfficeen ja Gimpiin, joilla saa samat asiat tehdyksi, vaikkakin tietysti jossain määrin eri tavalla. Tämä vaatii vähän enemmän asennetta, koska pitää opetella kaksi uutta ohjelmaa. En tosin näe siinä mitään isoa ongelmaa, jos asennoituu niin, että nyt käytetään näitä ohjelmia ja sillä sipuli. :)

Mutta vaihtoehdon 1 dualboot on tietysti aika kiva ratkaisu. Minullakin on Windows toisella kiintolevyllä, mutta lähinnä enää periaatteen vuoksi. Oikeasti en käy siellä, kuin silloin tällöin päivittämässä systeemiä. En edes enää osaa tehdä samoja asioita niin hyvin siellä, kuin Ubuntussa.

Oheislaitteet on yksi juttu. Kannattaa tarkistaa, toimiiko esim. tulostimesi Ubuntussa. Tai muut laitteet, jos sellaisia on.

LISÄYS: Peleistä en sano mitään, kun en itse pelaa käytännössä lainkaan.

« Viimeksi muokattu: 28.02.13 - klo:11.20 kirjoittanut Eesaurus »

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #6 : 28.02.13 - klo:12.35 »
Moikka. Itse siirryin Ubuntukäyttäjäksi pari vuotta sitten. Sitä ennen piti joitakin juttuja tehdä sekakäyttäjänä Windowsin puolella, koska vanhat tiedostot olivat siltä ajalta - lähinnä AutoCAD ja CorelDRAW - jutut. Nyt nuo ohjelmat on korvattu DraftSightillä ja Inkscapella.

Koetin Wine / AutoCAD käyttöä, mutta turhaan.

Kovin vanhalle koneelle suosittelen Ubuntun sijaan Xubuntua. Ubuntun unity-työpöydän tehosteet kaatoivat minun HP paviljon dv5.ni Draftsight-ohjelmaa käyttäessä. Näytönohjainongelma vissiin.

Tervetuloa foorumille. :)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #7 : 28.02.13 - klo:19.43 »
Adoben Photoshoppia vastaavaa ei Linuksille ole. Photoshoppia olen pitänyt kalliina kotikäytössä samoin kuin muitakin ammattilaisten ohjelmia.

Kuvat siirtyvät kamerasta koneelle helposti Linux-systeemissä. Jos ei kamerasta niin ainakin muistikortilta. Itse luen muistikortilta kun en viitsi kameraa kanniskella. RAW, NEF kuvat onnistuvat myös. 16 bitin väriavaruus ja vastaavat tiff tai png kuvat voivat sitten olla kokoluokkaa 100Mt. Nopeasti kehittyvä Digikam on monen valokuvaajan käytössä. Vastaa paljolti Lightroomia? (en ole käyttänyt). Digikamilla voi myös editoida kuvia, mutta varsinaisesti se on kuvien hallinta ja arkistointi ohjelma joka käyttää esim. mysql tietokantaa. Gimp jo mainittiinkin. Kuvien käsittelyyn Linuxilla on myös monipuolinen joukko pienempiä apuohjelmia. Voi löytyä joku sellainenkin, jota Windows puolella ei ole. 2000 tuhannen lomakuvan pienentäminen/terävöinti/RAW-muunnos & Exif-datan muokkaus voi olla jopa nopeampaa Linux koneella.

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #8 : 28.02.13 - klo:21.01 »
Kerronpa omat kokemukseni lyhyesti:
Ubuntun ensiasennuksen jälkeen (2009) vaihdoin aika nopeasti Xubuntuun, koska Ubuntu ”for dummies” esti jo tuolloin tiettyjen perus säätöjen muokkauksen ilman ”tweakkauksia”. Kokeilin myös Winen käyttöä, mutta ... Windows pysyi dual boottina aina 2011 saakka.

Windowsista irtautumista vaikeutti etunenässä:

Open/Libre Officen kehittyneiden kieliasun yms. (fi) tarkistustoimintojen osittainen kehittymättömyys.
Gimpissä taas ärsytti eniten brassaileva toimintokuvakkeiden määrä. Vaikeaselkoisuus käytettävyydessä.
Mp3:n Tagitietojen muokkaukseen ei niin ikään ollut tarjolla ohjelmaa joka olisi ollut yhteensopiva WinAmp +trad wmplayereiden kanssa jne. kivaa.
Videoiden konvertointi ja edittointi ohjelmissa oli niin ikään todella vakavia puutteita. Hyvä kun pysyivät pystyssä.

Eli, ilmanaudio/video häikkiä kyse oli enimmänkin siitä, että opin ulos ”vanhasta Ms tavastani” ihastella ohjelman ulkonäköä ja keskittyä vain tuottamaani sisältöön (kirjoittaminen tai kuvan muokkaus).

Nykytilanne (omalla kohdalla):

LibreOffice oikolukee ja ymmärtää suomen kieltä sujuvasti
Gimp on edelleen ärsyttävä käyttää, vaikka sillä saakin kaikki tarvittavat tehtyä.
Mp3:n ID3 Tag'ien muokkausohjelmat ovat edelleen savant syndroomaisille suunnattuja.  ;D
Videot saa jo konvertoitua, mutta jos poistaa välistä pätkän niin pikselipuuroa tulee noin minuutti.  :P
Näihin ja muihinkin ohjelmiin saat hyvät ohjeet tältä foorumilta.

Futuuri:

Loppusummaukseni on, että *buntut ohjelmineen alkavat toiminnoiltaan olla hyvää tasoa, mutta ohjelmien luokitteluiden minimistandardeihin pitäisi ehkä puuttua vähän kovemmalla kädellä (von oben). Tekijät käyttävät joka tapauksessa markkinointipuhetta, joka ei vastaa sen enempää ohjelman toimintoja kuin avoimuuden periaatteitakaan.

Ohjelman on genrestä riippumatta minimitasollaan kyettävä avaamaan yleisimmin käytössä olevat tiedostomuodot häviöttömässä muodossa jne. Tämän jälkeen ohjelmat on helpommin erotettavissa sen mukaan mitä ne pystyvät tekemään ”standardi toimintojen” lisäksi.

PS. Jos ei ole kiirettä niin voit odottaa Xubuntu 13.04 ilmestymiseen saakka. Vaikuttaa ihan Maltillisen hyvältä!

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #9 : 28.02.13 - klo:21.58 »

Mp3:n Tagitietojen muokkaukseen ei niin ikään ollut tarjolla ohjelmaa joka olisi ollut yhteensopiva WinAmp +trad wmplayereiden kanssa jne. kivaa.
Videoiden konvertointi ja edittointi ohjelmissa oli niin ikään todella vakavia puutteita. Hyvä kun pysyivät pystyssä.
Mp3 tagien muokkailuun paljon vaihtoehtoja. WinAmpia en juuri ole käyttänyt. Mitä joskus siivoillut kummallisia kenttiä tageista sen jäljiltä. Ainakin oma luuri osaa näyttää oikein Mp3 tagit. Itse käytän Kid3 ja vain yhtä merkistöä ja yhtä taglib versiota. Tagien siivoilun jälkeen olen merkannut tiedostot vain "luku lipulla" ettei mikään soittosofta pääse sotkeen niitä omilla tilastoillaan. WinAmp on ollut minulla pitkään "pannassa" eli en suostu moista käyttämään.

Videoiden konvertointi on hankalaa. ffmpeg, x264, mplayer toimivat kyllä vakaasti, mutta monet noille tehdyt edustat (GUI) ovat epävakaita. Ylen tekstit taitaa tuottaa ongelmia MS ohjelmillakin. Niitä ei
pistä matroskaan teksteineen kovin helposti.

juyli

  • Vieras
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #10 : 28.02.13 - klo:23.07 »
Tällä hetkellä "pääkoneellani" on Windows 8

Älä vaihda käyttöjärjestelmää, silloin kun olet tyytyväinen laitteeseen, johon sellainen on jo oletuksena asennettu. Unohda LibreOffice ja pistä rahasi likoon MS-officeen!
Vaikka Linux ja Ubuntu ovatkin _ylivertaisia_ nykyiseen järjestelmääsi verrattuna, tuskin maksaa vaivaa vaihtaa.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #11 : 01.03.13 - klo:07.33 »
Ylen tekstit taitaa tuottaa ongelmia MS ohjelmillakin. Niitä ei
pistä matroskaan teksteineen kovin helposti.
Ei .srt-tiedostojen sisällyttäminen matroskaan kovin vaikeaa pitäisi olla.
http://superuser.com/questions/292608/add-another-subtitles-to-matroska-file-on-linux
VLC toimii myös Windowsilla.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #12 : 01.03.13 - klo:14.59 »
Ei .srt-tiedostojen sisällyttäminen matroskaan kovin vaikeaa pitäisi olla.
http://superuser.com/questions/292608/add-another-subtitles-to-matroska-file-on-linux
VLC toimii myös Windowsilla.

Kovasti ohi aiheen... matroskaan tekstit saa helposti - useampiakin. Siinä sen etu avi videoon verrattuna. VLC toimii hyvin. Ei mitään ongelmia toistossa. Mutta jotkin laitteet tykkää h264 videosta (rautapurku). Esim. vaikka Rasberry Pi. Tuolla juttua YLE teksteistä http://linuxtv.fi/viewtopic.php?f=12&t=4702?f=12&t=4702.
Ongelma on siinä miten tekstit saa näkymään kelvollisesti. Srt-tekstien tekeminen on haastavaa jos joutuu tulkitsemaan teksiä bittikartaoista (OCR) ja saa vielä ajoituksen toimimaan. Lisäksi YLE on muutellut fontteja vuosien mittaan. Fontti voi vahtua ohjelman aikanakin. Viimeksi kun kokeilin oli ProjectX:ssä värimallissa vikaa ja sain vain lukukelvottomia tekstejä aikaiseksi. Ajatus scriptistä joka osaisi tehdä YLE:n tallenteesta kelvollisen matroskan srt-teksteillä on haastava tehtävä. Ei toki mahdoton.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #13 : 01.03.13 - klo:20.31 »
Asenna aluksi dualboottina ja käyttele, ja mitä sitten käytätkin eniten on varmaan se mikä luonnistuu parhaiten. Turha tuollaisia asioita on mitenkään ideologisella tasolla päättää, se mitä tarvitset ja mistä lopulta pidät eniten on se pääkäyttis.  Itsellä pöytäkone on triplabootilla, Win7 peleille ja Visual Studiolle, Linux Mint, ja PC-BSD. Mintin käyttö on tätä nykyä jäänyt hyvin vähälle, yleensä kone käynnistyy PC-BSD:hen, Mint on lähinnä Grubin takia siinä, se kun on kätevämpi kuin PC-BSD:n tai Windowsin boottilataaja käynnistämään muita käyttiksiä. Läppärissä on Ubuntu, jossa on ehkä turhan monta työpöytää tätä nykyä, täytyis tehdä sille puhdas Xubuntu asennus, Xface4 kun näemmä ei aikaansaa T60:lle ominaista ikävää äänentoisto ongelmaa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

villevi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #14 : 01.03.13 - klo:20.57 »
Videoiden konvertointi toimii hyvin ainakin Winff:llä (ainakin .mov > .mp4). Jos tarvii hyvän videoeditointi ohjelman, niin
Kdenlive toimii nykyään vakaasti. Ennen Kdenlive kaatuili jatkuvasti.

Itse olen käyttänyt Ubuntua (nyt xubuntua) versiosta 8.04 joka tuli Mikrobitin mukana. Eipä ole kaduttanut irtautuminen windowsista. Alussa joutui enemmän säätämään, jotta sai esim. näytönohjainajurit toimimaan oikein, mutta nykyään ei tarvitse enään Ubuntussa paljoa säätää muutakuin jos haluaa asentaa jotain erikoista koneelle. Muuten kaikki saa suoraan
pakettivarastosta.  :D

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Ubuntu pääkäyttöjärjestelmäksi?
« Vastaus #15 : 03.03.13 - klo:19.21 »
Käytin vanhalla koneella dual boottia vähän aikaa. Mutta sitten kun vaihdoin koneen totesin, että en todellakaan tarvitse Windowssia mihinkään. Näillä näkymin Windowssia ei ole tulossa takaisin enää koskaan.

Remmina on myös erinomainen RDP clientti jolla toimii NLA. Eli jos tarvitsenkin tehokasta Windows konetta, niin otan sellaisen käyttöön suosiolla pilvestä. Tehoja saa sitten samalla kätevästi just niin paljon kuin koskaan tarvitsee.

Eli Ubuntun lisäksi käyttelen ajoittain Windows 2008 R2 Datacenter editionia mm. yhteensopivuusjuttujen tms testaamiseen.