Tuossa on monta kysymystä, tässä vastauksia useimpiin asioihin.
12.04.1 LTS lienee uusin Ubuntu, tulen tuon asentamaan USB-tikulta biosin kautta.
Aion käyttää näitä ohjeita: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStickQuick
Tuo on uusin ja mielestäni erittäin hyvä. Työpöytä toimii kuitenkin aivan erilailla kuin perinteiset työpöydät ja oikeaa/sujuvaa käyttötapaa kannattaa meittiä. Sitten kun sen oppii, ei halua siitä pois. Tällä Foorumillakin sitä on valistettu.
UNetbootin on ohjelma jolla minä olen tehnyt Ubuntu-tikut onnistuneesti.
Mutta vaikuttaako SSD-kovon käyttö jotenkin asennus-proseduuriin?
Lähinnä tässä mietin että onko asennus-ohjelma sen verta selkeä että hahmotan SSD-kovon ja mekaanisen 2Tt kovon väliltä, etten vahingossa asenna väärälle asemalle?
Kyllähän ne erossa pysyvät jos itse on huolellinen, mutta itse pidän silti kuitenkin aina ylimääräiset levyt irti asennuksen aikana. Suosittelen. Itse en ole havainnut tarvetta muulle kuin asennukselle oletuksilla. SSD-levy on hyvä Ubuntu-käytössäkin, monissa asioissa erittäin hyväkin (jos vain tila riittää sille muulle). Sinänsä se, että datalle on oma levynsä, on mielestäni oikein hyvä järjestely.
Kun nyt tekniikka on kehittynyt niin minun lienee tarpeen valita 64bittinen Ubuntu?
Olen käyttänyt työasemissa pelkästään 64-bittistä 7.10 lähtien. Kaikki kunnolliset uudet koneethan ovat olleet 64-bittisiä jo hyvin pitkään.
Jotenkin sain sellaisen kuvan että pelkän home-kansion kopioiminen uuteen järjestelmään voisi johtaa hyvinkin ongelmiin. Eli jotenkin pitäisi tietää ne tiedostot joissa asetukset ja käyttäjänimet sekä salasanat ovat...
Anteeksi tämä offtopic, nyt on-topic: Tilasin siis uuden koneen, kun se saapuu niin pääsen asentelemaan...
En osaa noissa sähköposteissa enkä muissa salasanoissa auttaa.
Home:n kopioiminen on todellakin virheiden lähde, jos kopioi uuden järjestelmän päälle sokeasti ohjelmien asetuksia tietämättä mitä kopioi ja mitä ne tiedostot ovat jota kopioi. Tämän jälkeen asennus on kaukana puhtaasta asennuksesta. Eihän "normaalien" ohjelmien asetuksia kannata sokeasti kopioida uuteen järjestelmään, jos ei ole täysin varma, että uudessa ohjelmaversiossa mikään ei ole muuttunut - ja kuka oikeasti on?
Toisaalta, kaikki datahan kannattaa kopioida. Minulla on yleensä home:n alla "/home/kayttaja/data" hakemisto, jonka alla on vain tärkeitä tiedostoja ja siellä ei ole mitään ajettavia ohjelmia eikä niiden asetustiedostoja. Tee itsellesi samanlainen, niin voit tehdä kopioinnin yhdellä komennolla. Vaihtoehtoisesti, merkitse ylös mitkä ovat tärkeitä hakemistoja /home/kayttaja:n alla ja kopioi vain ne. Homma on tietysti hankalampaa jos kayttajia on useita.
... siis voihan /home:n silti kopioida kokonaan ... tarkoitan sitä että älä kirjoita sillä KAIKELLA yli uuden järjestelmän /home:a.
Sähköpostin asetukset jms. pitää löytää erikseen sieltä /homesta, voi niitä olla muuallakin kuten /etc:n alla. Näissä voi joku muu varmaan auttaa.
Web-selainten kirjainmerkit pitää ottaa talteen vielä kun vanha järjestelmä käy, export tai backup -menettelyllä (Firefoxissa) jokaiselle kayttajalle - itse tekisin molemmilla tavoilla, eihän siihen mene minuuttiakaan.
Ehkä näillä pääsee pohdinnoissa alkuun.