Mitä ohjelmaa käytätte sitten itse musiikin kuunteluun?
Vastaus siihen mitä kukakin käyttää riippuu siitä infrastruktuurista jonka kukakin on rakentanut kuuntelun ympärille - tai jättänyt rakentamatta. Itse pidän näitä Itunes/Rytmilaatikko -tyyppisiä ohjelmia hankalina, rajoittuneina, toimimattomina ja ärsyttävinä - ehkä nuo syyt riittävät näin aluksi.
Oman musiikin infrani, lyhyesti sanottuna, olen rakentanut tiedostopalvelimen, rsync-ohjelman, järkevien hakemistojen, ryhmittelyn ja eri tarkoituksiin tehtyjen soittolistojen varaan. Lisänä voi käyttää Catfish hakuohjelmaa tai oletettavasti Unityn hakuja suoraan (jälkimmäisestä ei ole vielä kokemusta).
Tämä infra ei rajoitu yhteen koneeseen eikä siinä ole käyttöjärjestelmäriippuvuutta (koska tarvittavat ohjelmat voi helposti korvata toisen käyttöjärjestelmän vastineilla). Siinä pystyy myös kaiken varmentamaan hyvin helposti.
Tällöin soitto-ohjelma voi olla mikä hyvänsä joka osaa järkevästi soittaa biisit aakkosjärjestyksessä tai randomina. Movie Player (=Totem, Elokuvasoitin) osaa tehdä tämän enkä ole Ubuntussa huomannut vakiona mitään parempaa, tosin uusimpia Ubuntuja en ole katsonut.
Ainoa piirre mitä olen kaivannut, on se että soitto-ohjelma osaisi laskea soittolistalla olevine biisien yhteisajan tai edes näyttäisi pituudet oikein. Audacious yrittää, mutta sekoilee VBR biisien kanssa. Totem ei valitettavasti edes näytä biisien pituuksia (etukäteen). Tämä tarve liittyy lähinnä vain kokoelmien tekoon.
Clementineä en ole kokeillut, koska se ei ole ainakaan 10.10:n Software Centerissä näkyvillä ... ehkä kannattaisi kuitenkin?
EDIT: Näkyy Clementine olevan 12.04:ssä ladattavissa.
Joo, joskus kun on ollut tarve editoida tageja, esim. IPODia varten koska ne eivät osaa mitään muuten, tai liittää Cover Artia mukaan, niin olen käyttänyt muita ohjelmia. Hyvä tietysti olisi, jos vain yksi lisäohjelma osaisi nämä sujuvasti - näiden muiden kanssa on aina ihme säätöjä.