Kirjoittaja Aihe: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04  (Luettu 4138 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« : 22.05.12 - klo:09.54 »
Ubuntun päivitykset tuottivat jo alkuaikoina ongelmia. Tosin niin oli Windowsinkin laita. Siksi olen version vaihtuessa tehnyt yleensä puhtaan asennuksen. Ubuntussa uuden version kanssa on silloinkin  ollut pieniä vaikeuksia, mutta ne ovat korjautuneet nopeasti. Tällä kertaa päätin päivittää, kun Oneiricini sitä tarjosi useaan otteeseen. Se oli ilmeisesti vakava virhe.

Glipper ei toimi, vaan kaatuu eikä suostu sulkeutumaan kuin väkisin, ja joka kerta se yrittää lähettää virheraporttia. Päivityksestä on kulunut jo noin kuukausi.  Jouduin poistamaan glipperin kokonaan. Kokeilin klipperiä, mutta sekään ei toiminut. Jompikumpi on minulle tärkeä ohjelma, koska Libre Oficessa ei ole erillistä leikepöytää. Adobe Reader X ei toimi ollenkaan, ja 9 avautuu mutta toisella monitorilla ei jaksa levittäytyä. Pahinta on, että se ei pystynyt tulostamaan. Eiväthän nuo kovin suuria asioita ole, mutta minulle kiusallisia, koska tarvitsen molempia ohjelmia. Ubuntun oma pdf-selain ja erinomainen Okular eivät osaa käsitellä palstoja. Jos sanomalehtijutusta haluaa kopioida osan, kummatkin levittävät maalauksen koko sivulle.

Olen parin windows-ohjelman vuoksi käyttänyt Oraclen Virtualboxia ja XP:tä. Nyt XP ei suostu enää käynnistymään. Se ei ehkä ole Ubuntun päivityksen vika. En edes tiedä, mikä sen on aiheuttanut, mutta kaikki tämä harmittaa.

Tiedän joutuvani vielä asentamaan kaikki uudestaan, mutta nyt on niin kiireellinen työ menossa, että en ehdi, vaikka glipperin puuttuminen hidastaakin. Eräs atk-tuttavani sanoi kerran, että älä päivitä mitään, jos kaikki toimii. Niin varmaan pitäisi ajatella, sillä se helpottaisi työtä. Toisaalta jos kaikki toimisivat niin, miten kävisi ohjelmien kehittymisen kanssa. Jos nyt joku kuitenkin sattuisi tietämään, miten saisin glipperin tai klipperin toimimaan, niin kertokaa ihmeessä. Siitä olisi suurta apua.

leal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #1 : 22.05.12 - klo:17.50 »
Oletko koittanut Clipit ja Parcellite ohjelmia. Molemmat löytyvät Ubuntun sovellusvalikoimasta. Tuolta löysin: http://askubuntu.com/questions/129981/klipper-in-ubuntu-12-04

Entäs se Virtualbox. Käynnistyykö virtuaali kone vai eikö siinä oleva xp käynnisty?

E: Jos xp:n käynnistys sekaisin niin asennuslevyllä voi korjata.
« Viimeksi muokattu: 22.05.12 - klo:18.03 kirjoittanut leal »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #2 : 23.05.12 - klo:19.35 »
Kiitos neuvosta. Clipit tuntuu toimivan, mutta muitakin huolia on. Abiword takkuilee eikä anna vierittää hiirellä. Yritin päivittää ja kävi ilmi, että versioni on uusin, mutta kokeiluversio. Asensinsen kyllä muistaakseni synapticin kautta, mutta miten voin hakea edellisen ja stabiilin version. Myös Libre Officess oli ongelmia. Kun avasin docx-dokumentin, ohjelma muutti tulostettaessa a4 sivun a3:ksi ja tulosti niin että tekstiä katosi oikealta sivulta. Minulta meni useita kymmeniä sivuja paperia hukkaan, kun pähkäilin vian kanssa. Lopulta piti mennä Windowsiin ja muuttaa Wordillä dokumentti tavalliseksi dociksi. Tulostin sen kuitenkin varmuuden vuoksi Wordillä. Olen korjannut rikkinäiset paketit, joita ei oikeastaan ollut. Ohjelma poisti vain pari vanhaa. Koskaan ei ole Ubuntu vielä takkuillut minulla näin pahasti.

XP.n korjaamista en ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta teen sen pikapuoliin. Jos osaatte vielä neuvoa, miten saan toimivan Abiwordin, niin pääsen taas eteenpäin. Muistista se ei voi olla kiinni, sillä mulla 16 gigaa muistia.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #3 : 23.05.12 - klo:21.55 »
Abiword on minullakin tällä hetkellä(Xubuntu12.04) sellainen, että hiiren rullalla ei saa vieritettyä. Libreofiice 3.5 sen sijaan toimii moitteetomasti. Docx:t voivat olla niin käpyisiä, että ne eivät aina puhtaasti toistu Libre Officella, useimmiten kyllä. Abiword on siinäkin suhteessa vaatimattomampi.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #4 : 24.05.12 - klo:10.44 »
Yritin ilmoittaa Abiwordille ongelmasta Abiword Bugzillan avulla, mutta kaavake oli sen verran monimutkainen, että täytin vain osan. Bugzilla ei hyväksynyt ilmoitustani. Olen joskus yrittänyt samaa jonkun toisenkin ohjelman osalta ja silloinkin tuloksetta. Minun puolestani ohjelma saa kerätä rauhassa tiedot koneeltani korjatakseen myöhemmin virheen, mutta normaali käyttäjältä ei voi vaatia sellaista osaamista, mitä bugzillassa tarvitaan.

Auttaisiko vanhempi versio Abiwordia? Asensin jo Windowsiin Abiwordin ja siellä rullaus toimi. Teen vielä puhtaan asennuksen Ubuntuun, kun vain ehdin enkä mielelläni siirtyisi Windowsin puolelle. Abiwordin etu Libre Officeen on siinä, että se on huomattavasti nopeampi peruskäytössä vaikkakaan ei niin monipuolinen kuin jälkimmäinen.

leal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 246
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #5 : 24.05.12 - klo:14.53 »
Vanhan Abiwordin asennus:

1. Lisää Ubuntu 11.10:n universe pakettilähde.
Koodia: [Valitse]
deb http://fi.archive.ubuntu.com/ubuntu/ oneiric universe
2. Päivitä paketti luettelo.

3. Asenna vanha Abiword.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get -t oneiric install abiword=2.8*
4. Poista vaiheessa 1. lisätty pakettilähde

Kannattaa olla varovainen kun päivittää paketteja, ettei päivitä Abiwordiä uuteen versioon.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #6 : 24.05.12 - klo:15.33 »
Kannattaa olla varovainen kun päivittää paketteja, ettei päivitä Abiwordiä uuteen versioon.
Sen voi säätää lukituksi Synapticilla sekä päätteellä tuota ohjetta soveltaen:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=42514.0
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #7 : 28.05.12 - klo:17.32 »
Kiitos jälleen neuvoista. Tein puhtaan asennuksen, mutta tilanne ei ole helpottunut. 12.04  takkuaa jatkuvasti. Wine ei toimi kunnolla. Spotifyn wine asennuksen jälkeen, se ei osannut lopettaa soittamista. Koitan asentaa Abiwordin uudelleen ehdottamallanne tavalla. Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla myös ongelmia tämän Precise Pangolinin kanssa? Aikaisemmin yksikään Ubuntu ei ole temppuillut näin pahasti. Spotify on kuitenkin ohjelma, jota käytetään hyvin yleisesti. Koitan asentaa vanhan version siitä, jos sattuisi toimimaan paremmin. En uskalla missään tapauksessa asentaa Pangolinia vaimoni ja ystävieni koneeseen ennen kuin se toimii minulla normaalisti. Nyt tulee mieleen Windowsin alkuajat, jolloin sinisiä ruutuja tuli jatkuvasti, sillä minäsaan useita kertoja päivässä ilmoituksen, että Ubuntu 12.04 on kohdannut sisäisen virheen.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #8 : 28.05.12 - klo:18.12 »
Kiitos jälleen neuvoista. Tein puhtaan asennuksen, mutta tilanne ei ole helpottunut. 12.04  takkuaa jatkuvasti. Wine ei toimi kunnolla. Spotifyn wine asennuksen jälkeen, se ei osannut lopettaa soittamista. Koitan asentaa Abiwordin uudelleen ehdottamallanne tavalla. Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla myös ongelmia tämän Precise Pangolinin kanssa? Aikaisemmin yksikään Ubuntu ei ole temppuillut näin pahasti. Spotify on kuitenkin ohjelma, jota käytetään hyvin yleisesti. Koitan asentaa vanhan version siitä, jos sattuisi toimimaan paremmin. En uskalla missään tapauksessa asentaa Pangolinia vaimoni ja ystävieni koneeseen ennen kuin se toimii minulla normaalisti. Nyt tulee mieleen Windowsin alkuajat, jolloin sinisiä ruutuja tuli jatkuvasti, sillä minäsaan useita kertoja päivässä ilmoituksen, että Ubuntu 12.04 on kohdannut sisäisen virheen.
Onko joku erityinen pakko asentaa Spotifystä Wine-versiota? Ei minulla ole Linux-versio (nyt Peppermint Two:ssa Linux Preview v. 0.8.3.278.g21c85667) kertaakaan muistaakseni temppuillut - tosin en ole ilmaista Spotify-tiliä montaakaan kertaa kokeillut.

Tuo 12.04:n kaatuilu on kyllä todella paha ongelma, ainakin Lubuntussa. 11.10:stä lähtien Lubuntut ovat olleet käytännössä käyttökelvottomia jatkuvien Tiedoston hallinta ym. crashien takia. Uusin Lubuntu kaatui viimeksi jotain peliä asentaessani, jolloin sain siitä lopullisesti tarpeekseni. Täytyy katsoa, jos Mint tai Peppermit saavat siitä joskus toimivamman.

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #9 : 29.05.12 - klo:10.27 »
Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla myös ongelmia tämän Precise Pangolinin kanssa? Aikaisemmin yksikään Ubuntu ei ole temppuillut näin pahasti.

Ubuntu 12.04 on julkaisuhetkellä ollut laatufiasko. Olen käyttänyt Ubuntua vuodesta 2005 ja jos ei olisi kertynyt näitä hyviä kokemuksia, Ubuntu olisi saanut mennä. Läheltä pitää ettei nytkin.
Tässä ongelmia:

Päivitysyritys 10.04-12.04 tuotti toimimattoman järjestelmän. Kone ei reagoinut mihinkään. Korjausyritykset edistyivät lopulta sen verran, että sain työpöydän näkyviin, mutta edelleenkään hiiri ei toiminut ja mitään näkyvää ruudulla ei tapahtunut.


Puhdaasennus:
Asennusmedia jäi toistuvasti jumiin. Kokeilin useammalla tikulla ja poltin monia cd- ja dvd-levyjä. Vasta poistettuani Nvidia Gtx 580 -näytönohjaimen ja laitettua Gts 250:n tilalle asennus onnistui. Sen jälkeen piti tietenkin laittaa Gtx 580 takaisin, jolla 12.04 ei toiminut. Konsolista sain kuitenkin päivitettyä Nvidian ajurit.

Toisaalla olen yrittänyt auttaa ottamaan käyttöön 12.04:n. Koneella oli entuudestaan XP ja Ubuntu 10.04. Tarkoitus oli, että Grub näyttää nuo kaikki. Aikaisemmin moinen ei ole tuottanut ongelmia. Nyt niitä tuli roppakaupalla. Koneella oli kaksi eri Biosia mikä yleensä ei ole ongelma, mutta 12.04:n Grub ei nähnyt 10.04:sta eikä XP:tä ja 10.04:n Grub ei nähnyt 12.04:sta. Koneella on kaksi kiintolevyä. Biosin kautta joutui aina menemään vaihtamaan boottijärjestystä, jos halusi käyttää eri Ubuntun versiota. Lisäksi käynnistys takkusi molemmissa Ubuntuissa. Ubuntu yritti etsiä toista levyä siinä onnistumatta. Kaiken lisäksi 12.04:n asennus sotki 10.04:n toiminnan. Näin kävi, koska 10.04:ssa oli Bootchart, joka vielä tutki käynnistysproseduureja kun yritti ilmeisesti herätellä sitä toista levyä joka ei suostunut heräämään. Bootchartille tästä seuraus oli muistivuoto, jolloin muistin käyttö lisääntyi jatkuvasti johtaen varsin pian koneen täydelliseen jumiutumiseen. Kun koneen käynnisti uudelleen (taas) ja yritti poistaa Bootchartin ensi tilassa, poistaminen jumitti. Sen jälkeen paketinhallinta oli rikki. Sen korjaus onnistui Synapticin tarjoilemalla korjausyrityksellä. Tämä helpotti 10.04:n käynnistystä ja siitä tuli yhtä nopea kuin mitä se oli. Ongelmat tosin jatkuivat muutoin.

Yrittäessäni saada nuo kolme käyttöjärjestelmää samalle Grubille lopputulos oli se, että 10.04 ja XP katosivat käynnistysvalikosta ja niitä en ole onnistunut palauttamaan.

Olen yrittänyt tallentaa vanhan menu.lst:n ja saada uuteen XP:n ja 10.04:n mukaan, mutta se ei auttanut. Olen kokeillut uutta ja vanhaa Grubia. Olen tietenkin käyttänyt update-grub -käskyä. Jossain vaiheessa komentoriville ilmestyi herja miten Flexnet-niminen ohjelma on tungettu boottisektorille ja minun pitäisi pyytää sen kehittäjiä poistamaan se sieltä (!).

Issues with Bootloaders

Due to the inappropriate way the Digital rights management (DRM) works in FlexNet Publisher, it damages bootloaders; this makes FlexNet Publisher incompatible with drives encrypted with TrueCrypt[4] and renders Linux-based systems unable to boot.[5][6]
http://en.wikipedia.org/wiki/FlexNet_Publisher

Ohjelma on terroristijärjestö Adoben tähän asti tuhoisin isku ja estää Linuxien käynnistymisen.


Mainitsemiasi Ubuntun havaitsemia sisäisiä virheitä kyllä tulee riesaksi asti, vaikka toisella koneella ei koskaan Windowsia ole ollutkaan.

















« Viimeksi muokattu: 29.05.12 - klo:10.30 kirjoittanut Ubumpi »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #10 : 29.05.12 - klo:15.39 »
Noin hurjia kokemuksia minulla ei ole ollut, vaikka kerran aikaisemmin 11.10 kanssa grub meni sekaisin  Todennäköisesti kuitenkin oman hölmöilyni johdosta. Silloin sain ladattua pelastavaksi enkeliksi "Boot-repair"-ohjelma, jonka poltin itselleni levylle vastaavien tilanteiden varalta. Sinä olet ilmeisesti atk-ammattilainen, joten en tiedä, olisiko siitä sinulle hyötyä. Jos ohjelma ei ole tuttu, ehkä kuitenkin kannattaa vilkaista: https://launchpad.net/boot-repair

Joku neuvoi käyttämään Spotifyn linux-versiota. Latasin ja asensin sen osoitteesta: http://www.liberiangeek.net/2012/04/the-quickest-way-to-install-spotify-client-in-ubuntu-12-04-precise-pangolin/ . Spotify käynnistyi, mutta ääni ei kuulunut. Sen jälkeen katosi ääni muistakin ohjelmista. En ole ainakaan vielä päässyt selville , mistä se johtuu. Ehkä se pitäisi poistaa, jos en löydä muita ratkaisuja.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivitykset 11.10-12.04
« Vastaus #11 : 29.05.12 - klo:16.23 »
Spotify 0.8....jotain -versio toimii minulla oikein hyvin, eikä alustakaan (Ubuntu 12.04) tuota mitään ongelmia. Asentaa piti alternatena, kun en heti hoksinut nomodeset -mahdollisuutta, mutta asentamisen jälkeen on toiminut erittäin jouhevasti.

Keskitason HP (P6 2062) pöytäkone käytössä.