Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla myös ongelmia tämän Precise Pangolinin kanssa? Aikaisemmin yksikään Ubuntu ei ole temppuillut näin pahasti.
Ubuntu 12.04 on julkaisuhetkellä ollut laatufiasko. Olen käyttänyt Ubuntua vuodesta 2005 ja jos ei olisi kertynyt näitä hyviä kokemuksia, Ubuntu olisi saanut mennä. Läheltä pitää ettei nytkin.
Tässä ongelmia:
Päivitysyritys 10.04-12.04 tuotti toimimattoman järjestelmän. Kone ei reagoinut mihinkään. Korjausyritykset edistyivät lopulta sen verran, että sain työpöydän näkyviin, mutta edelleenkään hiiri ei toiminut ja mitään näkyvää ruudulla ei tapahtunut.
Puhdaasennus:
Asennusmedia jäi toistuvasti jumiin. Kokeilin useammalla tikulla ja poltin monia cd- ja dvd-levyjä. Vasta poistettuani Nvidia Gtx 580 -näytönohjaimen ja laitettua Gts 250:n tilalle asennus onnistui. Sen jälkeen piti tietenkin laittaa Gtx 580 takaisin, jolla 12.04 ei toiminut. Konsolista sain kuitenkin päivitettyä Nvidian ajurit.
Toisaalla olen yrittänyt auttaa ottamaan käyttöön 12.04:n. Koneella oli entuudestaan XP ja Ubuntu 10.04. Tarkoitus oli, että Grub näyttää nuo kaikki. Aikaisemmin moinen ei ole tuottanut ongelmia. Nyt niitä tuli roppakaupalla. Koneella oli kaksi eri Biosia mikä yleensä ei ole ongelma, mutta 12.04:n Grub ei nähnyt 10.04:sta eikä XP:tä ja 10.04:n Grub ei nähnyt 12.04:sta. Koneella on kaksi kiintolevyä. Biosin kautta joutui aina menemään vaihtamaan boottijärjestystä, jos halusi käyttää eri Ubuntun versiota. Lisäksi käynnistys takkusi molemmissa Ubuntuissa. Ubuntu yritti etsiä toista levyä siinä onnistumatta. Kaiken lisäksi 12.04:n asennus sotki 10.04:n toiminnan. Näin kävi, koska 10.04:ssa oli Bootchart, joka vielä tutki käynnistysproseduureja kun yritti ilmeisesti herätellä sitä toista levyä joka ei suostunut heräämään. Bootchartille tästä seuraus oli muistivuoto, jolloin muistin käyttö lisääntyi jatkuvasti johtaen varsin pian koneen täydelliseen jumiutumiseen. Kun koneen käynnisti uudelleen (taas) ja yritti poistaa Bootchartin ensi tilassa, poistaminen jumitti. Sen jälkeen paketinhallinta oli rikki. Sen korjaus onnistui Synapticin tarjoilemalla korjausyrityksellä. Tämä helpotti 10.04:n käynnistystä ja siitä tuli yhtä nopea kuin mitä se oli. Ongelmat tosin jatkuivat muutoin.
Yrittäessäni saada nuo kolme käyttöjärjestelmää samalle Grubille lopputulos oli se, että 10.04 ja XP katosivat käynnistysvalikosta ja niitä en ole onnistunut palauttamaan.
Olen yrittänyt tallentaa vanhan menu.lst:n ja saada uuteen XP:n ja 10.04:n mukaan, mutta se ei auttanut. Olen kokeillut uutta ja vanhaa Grubia. Olen tietenkin käyttänyt update-grub -käskyä. Jossain vaiheessa komentoriville ilmestyi herja miten Flexnet-niminen ohjelma on tungettu boottisektorille ja minun pitäisi pyytää sen kehittäjiä poistamaan se sieltä (!).
Issues with Bootloaders
Due to the inappropriate way the Digital rights management (DRM) works in FlexNet Publisher, it damages bootloaders; this makes FlexNet Publisher incompatible with drives encrypted with TrueCrypt[4] and renders Linux-based systems unable to boot.[5][6]
http://en.wikipedia.org/wiki/FlexNet_PublisherOhjelma on terroristijärjestö Adoben tähän asti tuhoisin isku ja estää Linuxien käynnistymisen.
Mainitsemiasi Ubuntun havaitsemia sisäisiä virheitä kyllä tulee riesaksi asti, vaikka toisella koneella ei koskaan Windowsia ole ollutkaan.