Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen sellainen päätelmä että kannattaako MATE:een panostaa enää, siis sen kikkojen opetteluun jos se on noin heikoissa kantimissa. Minulla ei ole toistaiseksi ollut valittamista mutta minä olenkin vielä harjoittelija Linux-maailmassa. Tuo intin Debian versio vaikuttaisi muuten aika toimivalta kokonaisuudelta.
Ei MATE:ssa tällä hetkellä ole teknisesti mitään vikaa, se on vain rebrändätty Gnome 2.32 työpöytä ja muutama sen ohjelmista, eikä se miksikään hetkessä ole muuttumassa. Itse suosittelisin kuitenki käyttämään jotain muuta ympäristöä, jota oikeasti kehitetään aktiivisesti eteenpäin (Gnome Shell, Unity, Cinnamon, Pantheon, Enlightement, XFCE, LXDE, KDE, Razor-qt, Étoilé...).
Tämä kannattaa lukaista. Suuri osa Trinityn ongelmista pätee myös MATE:een, vaikka ei ihan samassa mittakaavassa.
EDIT: Tosiaan ihan tavallinen Gnome 2.32 tulee samaaan turvallisuuspäivityksiä luultavasti ainakin vuoteen 2023 (RHEL EOL) saakka. Eli jos sitä haluaa käyttää niin ei siinäkään varsinaisesti mitään ongelmaa ole.