Kirjoittaja Aihe: Firefox rikki,Operako tilalle?  (Luettu 5296 kertaa)

kartsa3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Firefox rikki,Operako tilalle?
« : 08.02.12 - klo:21.36 »
Joku aika sitten tuli Firefoxiini päivitys ja sen ansiosta Firefox sanoi lopullisen tuntuisesti sopimuksen irti eli ei enää käynnistynyt hinaamallakaan.  ???  ???  ???

Sääli sinänsä, sillä sain juuri ajaaskelin avustuksella Launchyn toimimaan. No toisaalta toimiihan se yle-dl päätteessäkin.
Asentelin nyt Operan koeajoon. Äkkiseltään tuntuisi ihan pätevältä selaimelta, eikä Areenakaan katko yhteyttä Firefoxin tapaan.
Onko kokemuksia moisesta selaimesta?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #1 : 08.02.12 - klo:21.57 »
Eikö edes safe modessa lähtenyt?

Operasta en osaa sanoa, itse käyttelin sitä joskus 2000-luvun alkupuolella Windows 98:lla, oli se sillion ihan hyvä...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

TK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #2 : 08.02.12 - klo:21.58 »
Tyytyväinen olen Operaan. Kaikki tarpeelliset toimii ja mielestäni kevyemmin kuin FF:ssa.

Katsomo näkyy ja muutkin mitä nyt joskus tulee katseltua.

Ei pahaa sanottavaa kertakaikkiaan, suosittelen tutustumaan hieman pidempäänkin Operaan.

edit: Koskapa launchyn sait asenneltua niin samat toimii tässäkin selaimessa, eli linkki kopioiden ja vlc auki vain.
« Viimeksi muokattu: 08.02.12 - klo:21.59 kirjoittanut TK »

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #3 : 09.02.12 - klo:00.15 »
Olen myös hyvin tyytyväinen Operaan. Se on käytännössä jatkuvasti päällä (Firefoxin ja SeaMonkeyn lisäksi. Upean näköinen teemakin on käytössä siihen (joka on tosin melkein vielä upeampi Windowsissa.)

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #4 : 09.02.12 - klo:07.02 »
Olen myös hyvin tyytyväinen Operaan. Se on käytännössä jatkuvasti päällä (Firefoxin ja SeaMonkeyn lisäksi. Upean näköinen teemakin on käytössä siihen (joka on tosin melkein vielä upeampi Windowsissa.)

ML

Löytyykö tuo opera pakettivarastoista?
(Minulla haukkasi tyhjää: sudo aptitude search opera)

Jan178

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #5 : 09.02.12 - klo:09.13 »

NimimErkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #6 : 09.02.12 - klo:09.16 »
Olen käyttänyt Operaa osa-aikaisesti siitä lähtien kun aloin kyllästyä Firefoxin mammuttitautiin parisen vuotta sitten. Operassa on paljon todella näppäriä ominaisuuksia, mutta myös joitakin piirteitä, joiden takia käytän nykyään taas enimmäkseen Firefoxia;

  • ääkkösissä ongelmia joillakin sivustoilla;
  • joidenkin sivujen jotkut elementit näkyvät "väärin", eli eri lailla kuin tarkoitettu ja erilailla kuin miten ne muilla selaimilla näkyvät;
  • maalatun tekstin haku hakukoneella aukeaa nykyiseen ikkunaan, ei uudelle välilehdelle (no niin, tuolle löytyikin heti rastiruutukorjaus kun vaan viitsi vilkaista asetuksiin);
  • Sampo Pankin verkkopankki, tuo kaikkien Java-sovellusten äiti ja yhteensopivuuden referenssi  ;D, ei toimi.

Nuo nyt ainakin tulivat sen enempää hakematta mieleen. Osa noista jutuista saattaa olla ihan käyttäjän konffauksilla ratkottavissa, en tiedä (ehkä en vaan osaa, mutta lopputulos on silti sama).

Oman Operani olen hakenut Operan omilta sivuilta jotka Jan178 jo ehtikin linkittää.
« Viimeksi muokattu: 09.02.12 - klo:09.27 kirjoittanut NimimErkki »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #7 : 09.02.12 - klo:09.51 »

Löytyykö tuo opera pakettivarastoista?
(Minulla haukkasi tyhjää: sudo aptitude search opera)


Ei ubuntun omasta mutta voi ottaa käyttää tämän:

https://help.ubuntu.com/community/OperaBrowser

Ja se kannattaakin sillä sen jälkeen päivitykset tulevat automaattisesti.


khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #8 : 09.02.12 - klo:10.45 »
Ja se kannattaakin sillä sen jälkeen päivitykset tulevat automaattisesti.
--------------------------
Operan asennuspaketti, joka ladataan Operan sivuilta, liittää avaimen ja pakettivaraston Synapticiin automaattisesti. Opera päivittyy siis käsin koskematta.





http://help.opera.com/Linux/10.52/en/autoupdate.html

Lainaus
If you are using a Debian-based Linux distribution (such as Ubuntu), an Opera source is included in /etc/apt/sources.list.d/ when you install Opera. Thereafter, you can update Opera via the package manager.
« Viimeksi muokattu: 09.02.12 - klo:10.55 kirjoittanut khaosaming »

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #9 : 09.02.12 - klo:14.45 »
asensin tämän ohjeen mukaan 11.10:

http://www.liberiangeek.net/2011/12/install-opera-web-browser-using-apt-get-in-ubuntu-11-10-oneiric-ocelot/

ja asennus ok

imin novell-moonlight-3.99.0.3-i586.xpi filen, operan hae laajennuksia sivulle: 
https://addons.opera.com/en/addons/extensions/

kun menee niin miten em. filen/katsomon saa käyttöön ?
ja onko tämä file oikea/operan asetuksien muuttaminen/miten ?
muuta tarvetta operalle ei ole, kunhan sais katsomon toimiin...


mtv sivulta:
Tarkista, että selaimesi Silverlight-laajennus on versio 4.0.60831.0 tai uudempi. Katso myös, että selaimesi suojausasetukset ovat kunnossa





Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #10 : 09.02.12 - klo:16.22 »
Eikö nuo xpi:t ole Firefoxin laajennoksia? Niitä ei voi asentaa Operaan ja muutenkaan tietääkseni Moonlight ei tue kuin Firefoxia (ja Chromea/Chromiumia?).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #11 : 09.02.12 - klo:16.59 »

joo voipi olla, mitenkähän sitten saisi katsomon toimimaan operalla, kun operalla menee katsomon sivulle ja koittaa aukasta ohjelman sanoo että asenna silverlight ja tätä fileä tarjoaa..  ???

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #12 : 09.02.12 - klo:17.08 »

joo voipi olla, mitenkähän sitten saisi katsomon toimimaan operalla, kun operalla menee katsomon sivulle ja koittaa aukasta ohjelman sanoo että asenna silverlight ja tätä fileä tarjoaa..  ???

Ei ainakaan minulle tarjoa Opera versiota, mutta Firefox ja Chrome versiot kylläkin. En usko, että katsomoa saa ollenkaan toimimaan Operalla eli silloin pitäisi tyytyä Firefoxiin tai Chromeen.

Itse olen ollut Opera käyttäjä siitä asti kun sain laajakaistan, jopa hieman pidempään. Speed dial (pikavalinnat) on mielestäni ehkä näkyvin ja tärkeinkin ero muihin selaimiin. Toinen on Opera Link, kun käytössä on Android puhelin. Tosin noita on tainnut tulla nyttemmin muihinkin selaimiin. Ulkoasukin tässä on kyllä miellyttävä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #13 : 09.02.12 - klo:18.11 »
Löytyykö tuo opera pakettivarastoista?
(Minulla haukkasi tyhjää: sudo aptitude search opera)

Luulen, että on tarjolla partner -repoista. Mutta ehkä nopeammin saa uusimman noutamalla operan sivuilta.
Koodia: [Valitse]
aptitude search opera
i   opera                           - Fast and secure web browser and Internet s...

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #14 : 09.02.12 - klo:18.43 »
Lainaus
En usko, että katsomoa saa ollenkaan toimimaan Operalla eli silloin pitäisi tyytyä Firefoxiin tai Chromeen.

ja aiemmin ketjussa:

Lainaus
Tyytyväinen olen Operaan. Kaikki tarpeelliset toimii ja mielestäni kevyemmin kuin FF:ssa.

Katsomo näkyy ja muutkin mitä nyt joskus tulee katseltua.


eli operassa ei siis saa toimimaan katsomoa ?


Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #15 : 09.02.12 - klo:18.52 »
eli operassa ei siis saa toimimaan katsomoa ?

En tiedä mitään keinoa katsoa Katsomoa Ubuntulla, nyt kun ei Launchykaan tunnu toimivan (FF11+12.04), eikä pysty edes lataamaan sieltä. Suoratoisto VLC:lläkään ei toimi.

LISÄYS: No näkyy se toimivan suoratoistona VLC:llä sittenkin. Mitä lie temppuili aiemmin...

« Viimeksi muokattu: 09.02.12 - klo:19.56 kirjoittanut Eesaurus »

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #16 : 09.02.12 - klo:19.02 »
itellä on hyvin monen ubuntu version kanssa ollut niin paljon onkelmaa katsomon kanssa etten varmaan enää koskaan usko, että toimis, ainakaan pitkään ja jos toimii, ajan x päästä kaikkea pitää aina päivittää...halusit tai et

mutta edellä oleva kysymys on vielä auki kommenttia varten, nyt on yritys operan kanssa, saas nähä

eli operassa ei siis saa toimimaan katsomoa ?




TK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #17 : 09.02.12 - klo:19.43 »
eli operassa ei siis saa toimimaan katsomoa ?

Taisin olla suurpiirteinen edellisessä kommentissani

Lainaus
edit: Koskapa launchyn sait asenneltua niin samat toimii tässäkin selaimessa, eli linkki kopioiden ja vlc auki vain.

Siis...FF:iin asentelin tuon launchyn ja kun kirjauduin ulos ja takaisin sisään, kokeilin katsomosta jonkun linkin kopiointia operalla ja liitin vlc "avaa suoratoisto verkosta" ja kas, sehän toimi.

Ilman mainoksiakin joten sekin pakkopulla on vähempänä.

Jos tarkkoja ollaan niin...suoraan Operalla ei valitettavasti taida tosiaan toimia Linuxissa.

Varmaan tuonkin saisi workkimaan mutta minun nerot ei siihen riitä, hoitakoon vlc tuon homman.

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #18 : 09.02.12 - klo:19.48 »

ok nyt toimii samalla tavalla eli suoraan vlc kopioi linkin mitä haluaa katsoa, joten tämä tästä

kartsa3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Firefox rikki,Operako tilalle?
« Vastaus #19 : 09.02.12 - klo:21.52 »
Eikö edes safe modessa lähtenyt?

Ei lähtenyt. Poistin ja asensin vielä FF:n uudelleen ja käynnistysyrityksen tuloksena oli vain "laatikko", joka halusi lähettää "crash-reportin" Mozillalle.  :'(

Operan Java-plugin ei näköjään toiminut ilman pientä säätöä, mutta noilla ohjeilla
http://www.opera.com/docs/linux/plugins/install/#java
ainakin firman nettisähköposti, jonka kirjautumisruudussa on Java-viritys, lähti toimimaan.

Areena toimii ihan ok. ja Katsomokin VLC:llä.

Ainoa ongelma, minkä tähän mennessä olen havainnut, on se, ettei Opera näköjään osaa aina sovittaa sivua miniläppärin näyttöön, vaan tarvitsee joskus manuaalista zoomausapua.