Jos tuon kokee mainonnaksi, niin täytyy todella olla hyvin kireällä pinna, kannattaisiko rauhoittua taas välillä?
.
Yleensäkin kirjoitat kokonaan asian vierestä - tuo oli ennen yksiselitteisesti "hylätty" arvosanan tuovaa. Tämä säie on näet Windowsin jms, alla. Vastaavalla tavalla tämä koko kirjoittelu, joka siis lähtee siitä, että Windows on ostettu, voisi olla tulkittavissa Windowsin mainonnaksi. Tällä Foorumilla ei kuitenkaan ole lähdetty siitä, etteikö Windowsista voisi puhua, joten siksi tämä osio on olemassa.
Toiseksensa, minä luin kyllä alkuperäisen kysymyksen, mutta kirjoitelustasi päätellen sinä et sitä lukenut. Se miksi vastasin on tuo alkuperäisen kysyjän ensimmäinen rivi - kannattaisi tarkistaa se, ja kirjoittaa muista asioista jossakin muualla.
Sanoin "taisi olla F-secure", joka kannattaa ottaa kyllä ihan kirjaimellisesti, siis "taisi".
En muista maininneeni F-securea nimeltä kertaakaan aiemmin - joten siinä mielessä väitteesi on täydellisen asiaton, tekaistu ja virheellinen.
Se, että F-securen tuotteiden kanssa yrityksetkin ovat vaikeuksissa, on minulle hyvin tuttua. En tosin tiedä onko kyseessä F-securen vika vai kyseisten yritysten taitamattomuuden vika, koska itse en käytä näitä tuotteita. Siinä mielessä en halua ottaa tähän kantaa, koska minulla ei ole pääsyä muiden yritysten IT-infran sisäiseen toimintaan.
Kotikäytössä tiedän, että jotkut ovat pelastuneet viruksista F-securen tuotteiden kanssa - tosin tuolla ei ole mitään tilastollista merkitystä, joten minulla ainakaan ei ole mitään intressiä niitä tuotteita suositella eikä myöskään kieltää.
Sen sijaan pidän melko vastuuttomana väittää, että ilmaisilla virustorjuntaohjelmilla tekee samat kuin maksullisilla. Kotona jokainen ottakoon mitä riskejä haluaa, mutta jos mennään yrityselämään, niin tuollainen väite on vastuuton. Kansainväliset ohjelmistot suhtautuvat virustorjuntaohjelmiensa toimintaan melkoisella vakavuudella ja ovat aivan konkreettisesti niiden toiminnasta vastuussa silloin kun ne myydään yrityksen käyttöön. Sama koskee muitakin turvaohjelmia.
Tässä puhutaan nyt siis exclusiivisesti Windows-käytöstä ja tämän Windowsin suljetun järjestelmän aukkojen paikkaamisesta. Minusta tällä ei ole mitään vertailukohtaa avoimiin järjestelmiin - siis siinä mielessä mitä ohjelmia niissä pitää käyttää. Avoimissa järjestelmissä voi toimiakin eri tavalla.
Jos siis väität, että F-securen tuotteita pitää välttää Windowissa, niin puhu sitten siitä äläkä ala syöttämään minulle omia mielipiteitäsi sellaisina mitä minun pitäisi sinun mieleksesi kirjoittaa. Jos sinulla on jotakin sanottavaa, niin sano se, mutta pysy asiassa. Ehkä tämä tulee sinulle jonkinlaisena yllätyksenä, mutta täällä ei kirjoiteta eikä neuvota ihmisiä koneiden käytössä miellyttääksesi sinua, vaan auttaakseen muita. Jos sinulla on jotakin annettavaa neuvottavalle, niin kirjoita sitten siitä. Minua ei kiinnosta pätkääkään mikä sinua kyrsii ja mikä ei - opettele elämään eri ihmisten erilaisten mielipiteiden kanssa,.
Ilmaisista virusohjelmista Windows-maailman kolme tuoreinta tapausta mitä tiedän:
- ei estänyt troijalaista. Poistoyritys sai aikaan Windowsin sekoamisen
- en voi mennä yksityiskohtiin, mutta ilmaisohjelmiston käyttäjä, ainoa käyttäjistä joka käytti ilmaisohjelmistoa, yritti saastuttaa kaikkien muiden koneita. Onneksi näillä muilla oli kunnollinen, korporaatiotasoinen maksullinen ohjelmisto. Onnistuessaan olisi ollut analoginen sille, että joku olisi tartuttanut ruton lentoasemalla ihmisiin, jotka lentäisivät kotimaahansa ympäri maailmaa. Olisi ollut hyvin vakava ja kallis tapaus jos kaikilla olisi ollut vastaava ilmaisohjelmisto.
- ilmaisohjelmisto lopetti toimintansa. Valittaa jotakin 16-bittisistä ohjelmista, Win 7 64-bittisellä järjestelmällä. Laatu ei vaikuta kovin kaksiselta.
Olen käyttänyt korporaatiotasoisia, maksullisia virustorjuntaohjelmistoja 15+ vuotta. Niissä ei koskaan ole ollut mitään vikaa - ainoastaan yksi konfigurointivirhe, joka selvisi triviaalilla tavalla. Tosin yksikään näistä ei ole ollut F-securen tuote.
Se, että jos Windows vaatii turvallisuutensa ja toimintansa varmentamiseksi - kun on suljettu järjestelmä - suurella rahalla tehtyjä, maksullisia ohjelmistoja - ei ole minun vikani. Se ei myöskään ole Linux-järjestelmän kannalta mitenkään huono asia - kuten tunnut virheellisesti kuvittelevan. Vastaavia ohjelmistoja ei Linuxin toiminnan kannalta tarvita (viruskannerit, haittaohjelmien poistajat ja suojat, palomuurit, rekisteri-cleanerit).