Kirjoittaja Aihe: Päivittäminen  (Luettu 3761 kertaa)

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Päivittäminen
« : 14.01.12 - klo:06.08 »
Kannattaako nykyään hyväksyä osittais-päivityksiä ?

Alfa-vaiheisen Ubuntun päivittämiseen hoidan muutenkin mieluiten jotenkin muuten kuin update-managerilla: esimerkiksi päätteessä käskyillä:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
- ja kun asialliselẗa tuntuu niin lisäksi: sudo apt-get dist-upgrade
- kun Ubuntu niin kehottaa niin muitakin käskyjä, kuten esimerkiksi: sudo dpkg --configure -a
- pari kertaa Pricise on kieltäytynyt boottaamasta päivityksen jälkeen. Silloin olen bootannut jollain muulla Ubuntulla ja päivittänyt skriptillä: ChroottaaJaKorjaa.
- kun alfa-vaihe on ohitettu niin täytyy jokatapauksessa suorittaa asennus puhtaalta pöydältä jolloin Ubuntun käyttö muuttuu aavistuksen verran; mikäli päivität distrojen ylikin niin käyttöön jää enemmänkin sellaista joka toimii eritavalla. 

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #1 : 14.01.12 - klo:07.59 »
Juu, korjasin rikkinäisiä paketteja (toipumistilassa) ja poisti kokonaan Libre Officen ja jotain python-paketteja. Sitten päivitys ja ehdotti osittaista, suljin sen ja laitoin päivityksen rullaamaan. Onnistui niiltä osin, jotka oli ruksattuna, mm tuli uusi Nvidia-current ajuri, 290.10. Eli vaiheessa ollaan, mutta pelaa jotenkin.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #2 : 14.01.12 - klo:13.39 »
Joo, pari päivää oli ongelmia päivittämisen kanssa, liittyi jotenkin LibreOfficeen, mutta tämänpäiväinen daily (amd64 desktop) asentui ongelmitta ja pelaa mallikkaasti. Toistaiseksi. :)

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #3 : 15.01.12 - klo:10.00 »
Jeps, uusi daily auttoi, pelaa taas kaikki päivitykset, toistaiseksi.
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #4 : 15.01.12 - klo:12.28 »
LibreOfficen päivitysongelmien aiheuttaja taisi olla se, että eräässä hakemistossa (/usr/lib/libreoffice/basis3.4/program/) oli tavaraa. Komento rmdir hakemisto ei osaa poistaa hakemistoa, ellei se ole tyhjä. Poistin tämän hakemiston sisällön ja LibreOffice päivittyi tämän jälkeen ilman ongelmia.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #5 : 15.01.12 - klo:13.09 »
LibreOfficen päivitysongelmien aiheuttaja taisi olla se, että eräässä hakemistossa (/usr/lib/libreoffice/basis3.4/program/) oli tavaraa. Komento rmdir hakemisto ei osaa poistaa hakemistoa, ellei se ole tyhjä. Poistin tämän hakemiston sisällön ja LibreOffice päivittyi tämän jälkeen ilman ongelmia.

Joo, noin se virheilmoituksessa sanoi. Minäkin tyhjensin sen kansion itse, mutta ongelma ei poistunut. Odotin sitten pari päivää, kun tuli toimiva daily. 

petteriIII

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #6 : 16.01.12 - klo:06.40 »

  Odotin sitten pari päivää, kun tuli toimiva daily.  


Viittaako tuo siihen että asensit uudestaan ? Tuntuu siltä että useimmat tekevät niin: ainakin minä tein niin aikoinaan sillä se on tosiaan paljon nopeampaa kuin yrittää korjata ja epämääräisiä vikojakaan ei jää yhtäpaljon.

Mutta tuntuu olevan turhaa mikäli päivittää kuten kerroin ensimmäisessä viestissä - nimestään huolimatta se tekee muuten paljon muutakin kuin päivittää. En väitä että se olisi moitteeton keino, kenties koneeni on vain sellainen että minun kannattaa päivittää Pangolin niin.
Mutta mitään vaikeuksia ei ole ollut, voi jopa sanoa: nopeaa mutta tylsää kun se toimii aina.

- tarkennan: minulla on se pre-alfa Precise, dailyjä ei tarvitse hakea ja asentaa eikä koskaan tule tuntia pitempää katkoa. Varmaankin olisi asiallista hakea ja asentaa nyt - varmuus kai paras.
« Viimeksi muokattu: 16.01.12 - klo:08.25 kirjoittanut petteriIII »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Päivittäminen
« Vastaus #7 : 16.01.12 - klo:10.04 »

  Odotin sitten pari päivää, kun tuli toimiva daily.  


Viittaako tuo siihen että asensit uudestaan ? Tuntuu siltä että useimmat tekevät niin: ainakin minä tein niin aikoinaan sillä se on tosiaan paljon nopeampaa kuin yrittää korjata ja epämääräisiä vikojakaan ei jää yhtäpaljon.

Mutta tuntuu olevan turhaa mikäli päivittää kuten kerroin ensimmäisessä viestissä - nimestään huolimatta se tekee muuten paljon muutakin kuin päivittää. En väitä että se olisi moitteeton keino, kenties koneeni on vain sellainen että minun kannattaa päivittää Pangolin niin.
Mutta mitään vaikeuksia ei ole ollut, voi jopa sanoa: nopeaa mutta tylsää kun se toimii aina.

- tarkennan: minulla on se pre-alfa Precise, dailyjä ei tarvitse hakea ja asentaa eikä koskaan tule tuntia pitempää katkoa. Varmaankin olisi asiallista hakea ja asentaa nyt - varmuus kai paras.

Joo, asensin uudelleen. Samoja päivitysmetodeja minäkin käytän, mutta jos tällainen kehitysvaiheessa oleva systeemi menee solmuun, olen laiska sen suhteen, että alkaisin metsästämään korjauksia pitkin nettiä. Ainakaan hankalissa tapauksissa. Toki kokeilen päätteen tarjoamia ratkaisuja, jos esim. päivitys ei toimi, mutta isommissa ongelmissa turvaudun uudelleenasennukseen, koska sekin on tavallaan helppo ja nopea ratkaisu.