Kirjoittaja Aihe: Lucid Lynx käännöstöitä !  (Luettu 9973 kertaa)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #20 : 05.01.12 - klo:03.20 »
Minulle taas hakemisto tuntuu selkeämmältä, vanhakantaisesti kylläkin. Onhan kansio-sana vakiintunut arkikäytössä tarkoittamaan samaa - toisaalta päätteellä ei sellaisia näy, eikä käyttämässäni Midnight Commander ohjelmassa. Siksi hakemisto tuntuu asiallisemmalta.

Niin enkä taas osaa ajatella niin, että hakemisto olisi kansio, jonka sisällä olisi kansioita.

ML
Midnight commander ja pääte? Oikeasti?
Kyllä minä luulen, että jokainen MC:n ja Päätteen käyttäjä ymmärtää, että "Kansio" tarkoittaa hakemistoa. Mutta ymmärtääkö jokainen Nautiluksen käyttäjä, että "Hakemisto" tarkoittaa kansiota?

Minun päätteessäni muuten on etupäässä directoryjä, ja hyvä niin. Suomeksi päätteen käyttäminen voisi olla aika karmivaa :)
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #21 : 06.01.12 - klo:00.30 »
Minulle taas hakemisto tuntuu selkeämmältä, vanhakantaisesti kylläkin. Onhan kansio-sana vakiintunut arkikäytössä tarkoittamaan samaa - toisaalta päätteellä ei sellaisia näy, eikä käyttämässäni Midnight Commander ohjelmassa. Siksi hakemisto tuntuu asiallisemmalta.

Niin enkä taas osaa ajatella niin, että hakemisto olisi kansio, jonka sisällä olisi kansioita.

ML
Midnight commander ja pääte? Oikeasti?
Kyllä minä luulen, että jokainen MC:n ja Päätteen käyttäjä ymmärtää, että "Kansio" tarkoittaa hakemistoa. Mutta ymmärtääkö jokainen Nautiluksen käyttäjä, että "Hakemisto" tarkoittaa kansiota?

Minun päätteessäni muuten on etupäässä directoryjä, ja hyvä niin. Suomeksi päätteen käyttäminen voisi olla aika karmivaa :)

Oikeasti mitä MC:ssä ja päätteessä? Niillä työskentelyssä ei näy mitään kansion kuvia.

Ja pitääkö minun nyt toistaa itseäni kuin papukaija, kun jo kirjoitin että hakemisto-sana on vanhakantaista. Uudemmat käyttäjät eivät ehkä miellä kansioita hakemistoiksi.

Nyt en oikein ymmärrä mitä tarkoitat että päätteessäsi on etupäässä directoryjä, ja miksi suomeksi päätteen käyttäminen olisi karmivaa? Directory on suomeksi hakemisto TAI kansio, miten vain, ja pääte toimii niinkuin toimii siitä riippumatta minkä kielinen käyttöjärjestelmä on.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #22 : 06.01.12 - klo:00.59 »
Hakemisto on parempi, sillä kansio on Windows-kieltä.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #23 : 06.01.12 - klo:13.19 »
Hakemisto on parempi, sillä kansio on Windows-kieltä.

Eikö se tullut todettua, että aika monella on kansioita kotonakin? Ei Gates sitä keksinyt.

Ubuntu on aloittelijoille suunnattu jakelu -> käyttäjät siirtyvät siihen Windowsista tai Macista -> kansio-sana on itsestäänselvyys. Kuulun itsekin - ja aika varmasti moni muukin - tähän porukkaan.

EDIT, tein vielä uuden käännöksen, onkohan tuo nyt OK?

Tallenna salausavain

Kotikansiosi tai henkilökohtainen kansiosi on salattu automaattisesti luodulla salausvaimella. Tavallisesti kotikansio avautuu käyttäjätilisi salasanalla, mutta jos joudut joskus avaamaan kotikansiosi itse, tarvitset tämän salausavaimen. Tulosta tai kirjoita se muistiin, ja säilytä sitä turvallisessa paikassa.

Napsauta "Suorita tämä toiminto nyt" ja kirjoita kirjautumissalasanasi, niin salausjärjestelmä näyttää  salausavaimen.

Salausjärjestelmä näyttää salausavaimen myöhemmin kirjoittamalla Päätteeseen "ecryptfs-unwrap-passphrase".
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo:15.54 kirjoittanut alluk »
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #24 : 06.01.12 - klo:18.28 »
Hakemisto on parempi, sillä kansio on Windows-kieltä.
...kansio-sana on itsestäänselvyys.

EDIT, tein vielä uuden käännöksen, onkohan tuo nyt OK?

Tallenna salausavain

Salausjärjestelmä näyttää salausavaimen myöhemmin kirjoittamalla Päätteeseen "ecryptfs-unwrap-passphrase".
-----------------------------
Alkutekstissä käytetään tiedostopuun osista vuoroin termiä 'hakemisto', vuoroin 'kansio'. Minusta kääntäessä on väärin yrittää "parantaa" ĺähdetekstiä. Riittää, kun asia sanotaan kohdekielelle luontaisella tavalla. Suomessa esimerkiksi sinä-puhuttelu kuulostaa fakta-proosassa vieraalta. Passiivi olisi suomelle luontaisempi tapaluokka. Viittaussuhteet ovat tärkeitä kääntäessä. Varsinkin lauseenvastikkeet vaativat huolellisuutta. Viimeinen virke (salausjärjestelmä...kirjoittamalla) on virheellinen, koska salausjärjestelmä ei kirjoita mitään päätteeseen. Anglismeja olisi hyvä välttää (pääte kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella). Kielestä toiseen kääntäminen on yleensä vaikeampaa kuin luulisi.
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo:19.46 kirjoittanut khaosaming »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #25 : 06.01.12 - klo:18.42 »
Kotikansiosi tai henkilökohtainen kansiosi on salattu automaattisesti luodulla salausvaimella. Tavallisesti kotikansio avautuu käyttäjätilisi salasanalla, mutta jos joudut joskus avaamaan kotikansiosi itse, tarvitset tämän salausavaimen. Tulosta tai kirjoita se muistiin, ja säilytä sitä turvallisessa paikassa.
Itse muuttaisin tuon alun muotoon.

Kotinkansiosi tai valitsemasi kansio on salattu...

Minusta ainakin varsin outoa jos puhutaan kotikansiosta ja heti perään henkilökohtaisesta kansiosta. Ei oikein tule ilmi mitä loppuviimein tarkoitetaan.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #26 : 06.01.12 - klo:18.58 »
Minusta ainakin varsin outoa jos puhutaan kotikansiosta ja heti perään henkilökohtaisesta kansiosta. Ei oikein tule ilmi mitä loppuviimein tarkoitetaan.
------------------------
Alkutekstin kirjoittajalla on ollut jokin syy käyttää tässä kohtaa kahta eri termiä. Käännöstekstissä asia ei enää avaudu, jos tämä pieni ero häivytetään käyttämällä yhtä ainoaa ('kansio'). Siksi minusta ainakin kappaleen alussa pitäisi käyttää molempia termejä.

Luulen, että alkutekstissä 'home directory' tarkoittaa laajemmin (kansiota osana) hierarkkista järjestelmää (komentorivi-näkökulma), kun taas 'private folder' yksittäistä käyttäjän luomaa kansiota (graafinen näkökulma). Onko tarpeen tehdä eroa vai ei näille suomessa on kysymys, johon kääntäjän ei ehkä pitäisi ottaa kantaa (upstream-ongelma). Ehkä voidaan puhua kotikansion alikansioista. Joka tapauksessa kohta vaatii tarkennusta, jos hakemisto-sanaa ei voi käyttää.

http://www.makeuseof.com/tag/encrypt-your-files-in-linux-with-ecryptfs/
Lainaus
Once you have set it up Ubuntu 8.10, you will find a Private folder in your Home directory. To access to the folder, you need to mount it with this command:

http://en.wikipedia.org/wiki/Directory_%28file_systems%29
Lainaus
Strictly speaking, there is a difference between a directory which is a file system concept, and the graphical user interface metaphor that is used to represent it (a folder).



« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo:19.22 kirjoittanut khaosaming »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #27 : 06.01.12 - klo:20.13 »
No sitten tuo varsinkin on sekava, koska itse olettaisin tuon tarkoittavan kotihakemistoa alihakemistoineen tai yksittäistä itse määriteltyä kansiota.

Eikö sitten olisi järkevämpää puhua salatusta kotikansiosta tai hakemistosta, makuasia ja sitten luodusta yksityisestä kansiosta/hakemistosta? Itse en ainakaan olisi ajatellut tuon lainauksen "Private folderin" tarkoittavan "henkilökohtaista kansiota". Itse ainakin käsittäisin henkilökohtaisen kansion aina tarkoittavan kotikansiota. Siis tuon käännöksen jälkeen.

Tuossa on kääntäjille kyllä hyvästi mietittävää, että miten asian kääntämisen toteuttaa.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #28 : 06.01.12 - klo:20.35 »
Itse en ainakaan olisi ajatellut tuon lainauksen "Private folderin" tarkoittavan "henkilökohtaista kansiota". Itse ainakin käsittäisin henkilökohtaisen kansion aina tarkoittavan kotikansiota. Siis tuon käännöksen jälkeen.
----------------------
Luulen, että 'Private folder' tarkoittaa liitoskohtaa ~/.Private. Alun perin koko kotihakemistoa ei salattu, vaan sen alle luotiin piilotettu kansio 'Private'.

https://help.ubuntu.com/community/EncryptedHome
Lainaus
The encrypted data is in $HOME/.Private, and when mounted, the decrypted data is in $HOME/Private. Some important configuration information is stored in $HOME/.ecryptfs.
Ubuntu 9.04 extended the Encrypted Private directory technology to actually cover the entire home directory.

Alla tämän käsityksen mukaan käännetty ehdotus:

Tallenna salausavain

Kotikansion tai henkilökohtaisen piilotetun kansion ('Private') salaamiseksi on luotu automaattinen salausavain. Tavallisesti käyttäjän oma salasana avaa kansion salauksen, mutta jos salaus täytyy jostakin syystä purkaa käsin, on siihen käytettävä salausavainta.

Tulosta tai kirjoita salausavain muistiin ja säilytä sitä turvallisessa paikassa.

Satunnaisesti luotu salausavain tulee esiin, kun napsautetaan kohtaa 'suorita tämä toiminto nyt' ja kehotteeseen kirjoitetaan käyttäjän oma salasana.

Muussa tapauksessa käyttäjän on annettava päätteessä komento 'ecryptfs-unwrap-passphrase', jotta salausavain voidaan palauttaa ja kirjata ylös.


EDIT: typo.
« Viimeksi muokattu: 06.01.12 - klo:20.48 kirjoittanut khaosaming »

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #29 : 06.01.12 - klo:20.59 »
Itse en ainakaan olisi ajatellut tuon lainauksen "Private folderin" tarkoittavan "henkilökohtaista kansiota". Itse ainakin käsittäisin henkilökohtaisen kansion aina tarkoittavan kotikansiota. Siis tuon käännöksen jälkeen.
----------------------
Luulen, että 'Private folder' tarkoittaa liitoskohtaa ~/.Private. Alun perin koko kotihakemistoa ei salattu, vaan sen alle luotiin piilotettu kansio 'Private'.

https://help.ubuntu.com/community/EncryptedHome
Lainaus
The encrypted data is in $HOME/.Private, and when mounted, the decrypted data is in $HOME/Private. Some important configuration information is stored in $HOME/.ecryptfs.
Ubuntu 9.04 extended the Encrypted Private directory technology to actually cover the entire home directory.

Alla tämän käsityksen mukaan käännetty ehdotus:

Tallenna salausavain

Kotikansion tai henkilökohtaisen piilotetun kansion ('Private') salaamiseksi on luotu automaattinen salausavain. Tavallisesti käyttäjän oma salasana avaa kansion salauksen, mutta jos salaus täytyy jostakin syystä purkaa käsin, on siihen käytettävä salausavainta.

Tulosta tai kirjoita salausavain muistiin ja säilytä sitä turvallisessa paikassa.

Satunnaisesti luotu salausavain tulee esiin, kun napsautetaan kohtaa 'suorita tämä toiminto nyt' ja kehotteeseen kirjoitetaan käyttäjän oma salasana.

Muussa tapauksessa käyttäjän on annettava päätteessä komento 'ecryptfs-unwrap-passphrase', jotta salausavain voidaan palauttaa ja kirjata ylös.


EDIT: typo.

Tuo oli todella hyvä käännös, itse vain vähän muuttelisin "satunnaisesti luotu..." alkuista kappaletta.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Lucid Lynx käännöstöitä !
« Vastaus #30 : 06.01.12 - klo:21.06 »
Tuo oli todella hyvä käännös, itse vain vähän muuttelisin "satunnaisesti luotu..." alkuista kappaletta.
----------------------------
Sinulla taisi olla siihen hyvä ehdotus ("järjestelmän luoma" tms.).

Siis:
Järjestelmän luoma salausvain tulee esiin, kun...

Hiiren napsautus oli sekin sinulta hyvä vinkki.