Jotenkin aavistin, ettei tämä Vista sittenkään ihan kiltisti toimi. Ja tänään tuli sellainen takapakki, että en tiedä, miten sen ratkaisisi. Asia ei oikeastaan enää koske Ubuntua, joka toimii taas täydellisesti, tällä kertaa vika löytyy Microsoftin kauppapolitiikasta.
No.
Asentelin pikku hiljaa kaikkea tarpeellista myös Vista-puolelle, kuten esim. Epson monitoimilaitteen, nettikameran, Skypen yms. Samalla tuli taas muutama päivitys itse Windowsiin. Kunnes.
Tarjolla olisi ollut lisää päivityksiä Vistaan, mutta aina kuin klikkasin päivityskuvaketta alapalkissa, se vain välähti eikä päästänyt itse ohjelmaan. En päässyt myöskään ohjauspaneelin kautta päivittämään. Tutkin asiaa vähän Microsoftin sivuilta ja päädyin paikkaan, missä todettiin kylmästi, hrrrr..., tosi kylmästi, että Vistan päivitystä ei tueta enää, kun minulla on vain Service Pack 1. Päivitystuki oli päättynyt kohdallani tämän vuoden kesällä! Sillä lailla.
Microsoftin päivityssivu tarjosi kyllä päivitystä Windows seiskaan, ei tosin sanottu, mitä maksaa. Apuohjelma tarkisti, että koneeni on yhteensopiva seiskan kanssa.
Lähetin äsken sähköpostia HP:lle, ja pyysin toimittamaan sen Suomeen, koska kirjoitin itse postin suomeksi. Vastauksena tuli, etteivät he voi sitä Suomeen lähettää (hirmu vaikeaahan se olisi tänä tietotekniikan aikana), mutta sain muutaman puhelinnumeron, mihin voisin juhlapyhien jälkeen soittaa. Pyysin heiltä vaihtoehtoisia toimintamalleja, mitä voisin harkita tilanteen suhteen.
En toisaalta haluaisi käyttää turvatonta Vistaa ilman turvapäivityksiä. Toisaalta en viitsisi poistaakaan sitä ja aloittaa kaikkea alusta pelkästään Linuxilla. Edessä olisi taas muutama vaikeahko ongelma, mm. Sampo Pankki.
Häiritsen täten teidän Ubuntu-palstalaisten joulurauhaa ja kysyn, mitä suosittelisitte?
1) Kaivanko lompakkoa ja päivitän Windows seiskaan? Riskinä on, että Ubuntu menee siinä sivussa.
2) Pyristelenkö eteenpäin käyttämällä päivittämätöntä Vistaa? Riskinä on haittaohjelmat. (Minulla on kyllä Elisa Tietoturvaohjelmisto asennettuna, mutta korvaako se Vistan turvattomuutta riittävästi?)
3) Jyräänkö kaiken yli ja asennan pelkästään Ubuntun? Riskinä on, että pankkiin en pääse, ja joudun turvautumaan joihinkin hätäratkaisuihin, kuten esim. pankin vaihtoon. Lisäksi diaskannerini ei toimi Linuxissa, vaikka mitä temppuja yrittäisi.
Tiedän, tiedän...
Moni sanoo nyt, ettei sitä Windowsia olisi edes kannattanut yrittää. Tiedän. Olen samaa mieltä, mutta olen käyttänyt jo tunteja näiden järjestelmien asennusten kanssa. Toisaalta, on minulla aikaa, ja omalla tavallaan tämä on mielenkiintoista. Mutta...
Sana on vapaa. Ehdottakaa hyviä vinkkejä.