Kirjoittaja Aihe: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä  (Luettu 8590 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 812
    • Profiili
Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« : 25.11.11 - klo:23.43 »
Pitäisi asentaa paketti ubuntu-restricted-extras, mutta en löydä pakettienhallintaohjelmaa. Olin havaitsevinani, että sitä ei olisi asennettu ollenkaan. Miten se noin on, kun ennen se on aina tullut perusasennuksen mukana koneelle. Vai onko ohjelmien asentaminen jotenkin muuttunut?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #2 : 26.11.11 - klo:00.02 »
apt-get ja dpkg löytyy, muuta et välttämättä tarvitse.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 812
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #3 : 26.11.11 - klo:00.35 »
apt-get ja dpkg löytyy, muuta et välttämättä tarvitse.

Yritin asentaa päätteellä pakettia muotoon " sudo apt-get ubuntu-restricted-extras", mutta herjasi jotain virhettä. Olin kirjoittanut kaiken oikein, mutta ei onnistunut. Minulle olisi tutumpi Synaptic-pakettienhallintaohjelma, joten jos se jostakin löytyisi.

khaosaming

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #4 : 26.11.11 - klo:00.36 »
Pitäisi asentaa paketti ubuntu-restricted-extras, mutta en löydä pakettienhallintaohjelmaa... ...onko ohjelmien asentaminen jotenkin muuttunut?
-----------------------------
On. Synaptic täytyy asentaa (kuten muutkin ohjelmat) Ubuntu Software Centerin kautta. Synaptic löytyy parhaiten Software Centerin etusivulta kohdasta "Top rated --> more". Samasta paikasta voit asentaa ubuntu-restricted-extras -paketin ilman Synapticia.
« Viimeksi muokattu: 26.11.11 - klo:00.39 kirjoittanut khaosaming »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #5 : 26.11.11 - klo:00.41 »
apt-get ja dpkg löytyy, muuta et välttämättä tarvitse.

Yritin asentaa päätteellä pakettia muotoon " sudo apt-get ubuntu-restricted-extras", mutta herjasi jotain virhettä. Olin kirjoittanut kaiken oikein, mutta ei onnistunut. Minulle olisi tutumpi Synaptic-pakettienhallintaohjelma, joten jos se jostakin löytyisi.
Täydennä komentoasi oikeaan paikkaan laitetulla install-sanalla, niin paketin asennus onnistuu. Synapticinkin saa asennettua apt-getillä.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 812
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #6 : 26.11.11 - klo:13.00 »
mikä maa mikä valuutta?

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

Jos tarkoitit että onko Ubuntu englannin- vai suomenkielinen, niin se on suomenkielinen. Minulla on heikko englanninkielentaito, joten mieluummin lukisin suomenkielisiä ohjeita.

Sain asennettua Synaptic-pattienhallintaohjelman, joten edistystä tapahtui. Minulla on toisella koneella Ubuntu 11.04, joten tämäkin on jo jonkin verran tuttu.

RistoR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 410
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #7 : 26.11.11 - klo:14.05 »
apt-get ja dpkg löytyy, muuta et välttämättä tarvitse.

Yritin asentaa päätteellä pakettia muotoon " sudo apt-get ubuntu-restricted-extras", mutta herjasi jotain virhettä. Olin kirjoittanut kaiken oikein, mutta ei onnistunut. Minulle olisi tutumpi Synaptic-pakettienhallintaohjelma, joten jos se jostakin löytyisi.

Uudessa 11.10 versiossa on aika paljon muutoksia, joita tavallinen ubuntu-käyttäjä joutuu vain ihmettelemään. Vaikka komentojen käyttö onkin nopeaa ja varsin helppoa, kun niihin oppii, niin minä ajattelisin kuitenkin että missio on saada ubuntu leviämään yhä useammalle käyttäjälle. Siksi graafiset liittymät ja helppous ohjeiden löytämiseen ovat erittäin tärkeitä. En sano tätä arvostellakseni kehittäjiä vaan vain muistutukseksi (ainakin omalla ammattialallani huomaan monesti tulevani sokeaksi ei-ammattilaisten tarpeille).

Samasta syystä toivoisin kovasti, josko joku vain ehtisi tehdä lyhyen katsauksen, mikä 11.10:ssä on muuttunut ja lyhyesti jopa miksi. Luulen, että meistä täällä kirjoittavista myös me taidoiltamme noviisit joudumme selittämään joskus muille ubuntun käyttöä ja tukemaankin vielä uudempia käyttäjiä.

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #8 : 27.11.11 - klo:02.25 »
Ohjelmien asentaminen Ubuntun 11.10 versiossa tapahtuu Sovellusvalikoima-ohjelmalla aivan kuten aikaisemmissakin julkaisuissa 9.10:stä lähtien. Vaihtoehtoisesti ohjelmat voi asentaa apt-get ja dpkg työkaluilla samaan tyyliin kuin aikaisemminkin. Itse asiassa Sovellusvalikoima on vain käyttöliittymä aptlle ja dpkg:lle.

Esimerkiksi tuon ubuntu-restrictred-extras paketin asentaminen menisi seuraavasti.

1. Avaa Sovellusvalikoima kirjoittamalla Dashin hakukenttään Sovellusvalikoima
http://i43.tinypic.com/snjhhv.jpg

2. Etsi ubuntu-restrictred-extras Sovellusvalikoimasta kirjoittamalla paketin nimi hakuun
http://i40.tinypic.com/n6op5j.jpg

3. Asenna paketti klikkaamalla Asenna (kuvakaappauksessa lukee Poista koska paketti on jo asennettuna)

Ohjeita Ubuntun peruskäyttöön löytyy kootusti kun kirjoittaa Dashin hakuun Ohje.
« Viimeksi muokattu: 27.11.11 - klo:02.36 kirjoittanut BBT »

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #9 : 28.11.11 - klo:19.47 »
mahtunee otsikon alle tämäkin:

vasemmassa reunassa on tämä "kiva" palkki, jossa monta ikonia, kun on vain työpöytä näkymä, on se koko ajan siinä, mutta kun on esim. firefox koko ruudulla, palkki menee pois. tämä on vielä ok mutta sitten kun kursorin vie vasemman yläreunan lähelle painaakseen firefox nuolta vasemmalle niin tämä palkki tulee tielle!!!  ???
sitten joutuu venailemaan koska häviää, että nuolta pääsee painamaan ja kun tämä toistuu usein ei voi olla näin! eikä voi myöskään olla ratkaisu aina varoa, ettei vaan tule palkki näkyviin...

voiko tätä vasenta palkkia muokata jotenkin: esim. siirtää sen kokonaan oikeaan reunaan: ei olis ainakaan niin paljon tiellä, yläpalkin alle: sielläkin vähemmän tiellä tai vaikka alareunaan ? entä valinta ainapäällä/piiloutuu mahd. vaikuttaa tähän ? ainakaan hiiren 1 tai 2 kun vie tämän palkin päälle ja painaa ei tapahdu mitään...tai sitten jos ei muuten niin miten saisi koko palkin pois kokonaan, se olisi paras tapa, koska tulee muutenkin toimeen ja on nyt enemmän haittaa kun hyötyä. nyt on työpöytä puolillaan ikoneja, paluu wintoosa aikaan... :-)

« Viimeksi muokattu: 28.11.11 - klo:22.18 kirjoittanut jimbo »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #10 : 28.11.11 - klo:22.18 »
kun kursorin vie vasemman yläreunan lähelle painaakseen firefox nuolta vasemmalle niin tämä palkki tulee tielle!!!  ???
sitten joutuu venailemaan koska häviää

Usko pois, aika äkkiä oppii liikuttelemaan kursoria niin, ettei tuota tapahdu enää kovinkaan usein.

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #11 : 28.11.11 - klo:22.22 »
haluais palkin nyt kokonaan pois jos ei muuta tapaa, niin kauan jatkuu asian ihmettely, että on sopiva ratkasu olemassa, monella tapaa pystyy muokkaamaan, joten on varmasti mahdollista. toki näppärä käyttäjä muokkais vaikka suoraan lähdekoodia, mutta jää väliin kun ei ole koodari

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #12 : 28.11.11 - klo:22.27 »
Tässä on ohje, miten sen palkin saa alalaitaan.
http://www.webupd8.org/2011/10/how-to-move-unity-launcher-to-bottom-of.html

En ole itse kokeillut, enkä tiedä, miten toimiva ratkaisu se on käytännössä.

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #13 : 29.11.11 - klo:20.35 »
eipä tule tota käytettyä, vaikuttaa hämärältä

mielenkiintoista että vaikka on kirjottanut replyn esim. edellisenä päivänä, niin valittaa ettei voi kirjottaa seuraavaa kun vasta 60s kuluttua... : -) kovin montaa replyä ei ole kuitenkaan kirjottanut


mikkokoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #14 : 30.11.11 - klo:00.22 »
haluais palkin nyt kokonaan pois jos ei muuta tapaa, niin kauan jatkuu asian ihmettely, että on sopiva ratkasu olemassa, monella tapaa pystyy muokkaamaan, joten on varmasti mahdollista. toki näppärä käyttäjä muokkais vaikka suoraan lähdekoodia, mutta jää väliin kun ei ole koodari

Itse olen kyllä oppinut tykkämään Unitysta kovasti, mutta jos joku haluaa Launcherin pois kokonaan ikkunoiden tieltä niin tämä onnistuu:

Compiz -> Unity Plugin -> Reveal mode -> Ottaa vasemman reunan pois käytöstä.

Tällä tavoin Unity Launcherin saa näkyviin vain, jos sen tiellä ei ole ikkunaa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #15 : 30.11.11 - klo:15.00 »
Itse olen kyllä oppinut tykkämään Unitysta kovasti, mutta jos joku haluaa Launcherin pois kokonaan ikkunoiden tieltä niin tämä onnistuu:

Compiz -> Unity Plugin -> Reveal mode -> Ottaa vasemman reunan pois käytöstä.

Tällä tavoin Unity Launcherin saa näkyviin vain, jos sen tiellä ei ole ikkunaa.

Jos haluaa Launcherin alalaitaan, niin tällä päivitetyllä ohjeella onnistuu. http://www.webupd8.org/2011/11/install-ubuntu-unity-bottom-launcher.html

Kokeilin, toimii hyvin.

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #16 : 30.11.11 - klo:17.29 »
Compiz -> Unity Plugin -> Reveal mode -> Ottaa vasemman reunan pois käytöstä.

compiz lienee: (laaja kuvaus monista ominaisuuksista)

http://wiki.ubuntu-fi.org/CompizFusion

mutta mitä pitäisi käytännössä tehdä, jos saisi vähän alkuun vinkkiä, ei ole tullut compiz vielä käytettyä



mikkokoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #17 : 30.11.11 - klo:23.35 »
Compiz -> Unity Plugin -> Reveal mode -> Ottaa vasemman reunan pois käytöstä.

compiz lienee: (laaja kuvaus monista ominaisuuksista)

http://wiki.ubuntu-fi.org/CompizFusion

mutta mitä pitäisi käytännössä tehdä, jos saisi vähän alkuun vinkkiä, ei ole tullut compiz vielä käytettyä




 :) Vaihe vaiheelta:

Jos sulla ei ole Compiz-asetusten Hallintaa asennettuna:

avaa pääte [ctrl + alt + T]

kirjoita

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
jos kysyy salasanaa, kirjoita salasana ja noudata ohjeita.

Avaa Dash. Kirjoita hakukenttään compiz. Avaa Compiz-asetusten hallinta. Scrollaa avautuvaa ikkunaa niin, että näet kohdan "Ubuntu Unity plugin". Paina siitä ja näet Unityn asetuksia. Paina kohdasta "Reveal mode" ja klikkaa tietokoneen näyttöä esittävän kuvan vasenta laitaa siten, että siitä häviää vihreä väri.
Tadaa, palkki ei enää vaivaa ikkunoita. :)

Ps. Kyseisellä ohjelmalla voit muuttaa suurin piirtein kaikkea ulkoasuun liittyvää. Mutta Unityn ollessa työpöytäympäristönä en lähtisi hirveästi kokeilemaan... Itseltä kokeilemalla muutaman kerran hävinnyt koko unity.. Takaisin saa Compizin asetuskansion poistamalla (eli /home/.compiz -kansio).

jimbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 355
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #18 : 19.01.12 - klo:16.47 »
kiitokset tästä. sellainen olisi vielä miten 11.10 saa alalaitaan näkyviin käynnissä olevat ohjelmat! tämä on ollut aina ennen eikä ilman sitä voi elää!!!  alt+tab painamalla joka kerta että näkis mitkä on auki ei ole toimiva systeemi...koitti katella ketjusta onko jo replyä  :-[ mutta ei löytänyt ja sopis hyvin tämän ketjun alle

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3426
    • Profiili
Vs: Alkuhankaluuksia Ubuntu 11.10:ssä
« Vastaus #19 : 19.01.12 - klo:17.00 »
kiitokset tästä. sellainen olisi vielä miten 11.10 saa alalaitaan näkyviin käynnissä olevat ohjelmat! tämä on ollut aina ennen eikä ilman sitä voi elää!!!  alt+tab painamalla joka kerta että näkis mitkä on auki ei ole toimiva systeemi...koitti katella ketjusta onko jo replyä  :-[ mutta ei löytänyt ja sopis hyvin tämän ketjun alle

Alalaitaan ei saa alapaneelia, jota ehkä tarkoitit, mutta avoinna olevat ohjelmat näkyvät vasemman reunan käynnistimessä. Jos se ei tyydytä, niin toinen vaihtoehto on asentaa Docky tms. telakkasovellus ruudun alalaitaan, jossa myös näkyvät avoimet ohjelmat. Ihan samanlaista, mihin olet tottunut ei ole, jos tarkoitit varsinaista alapaneelia.