Kirjoittaja Aihe: Tekstin ohuus  (Luettu 1939 kertaa)

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Tekstin ohuus
« : 08.11.11 - klo:18.37 »
Asensin pitkän tauon jälkeen ubuntun ja kubuntun.
Mutta nyt on sellainen ongelma että firefoxissa ja
konquerorissa ja chromessa on noi tavalliset tekstit
liian ohuita. Tekstiä on vaikea lukea.
Mitä ja kuinka mun pitäisi joatain muuttaa? Nyt kaikki on
perusasennuksen jäljiltä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Tekstin ohuus
« Vastaus #1 : 08.11.11 - klo:20.02 »
Olisiko syynä vain puuttuvat fontit?

Eli komentoriviltä:

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras

(TAB-näppäimellä voi liikkua jos tulee ruutuun formi mistä pitää painaa OK).

goofydog

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 37
    • Profiili
Vs: Tekstin ohuus
« Vastaus #2 : 08.11.11 - klo:22.48 »
Sama ongelma Kubuntu 10.04:ssä.

Osaisiko joku kertoa vastaavan loitsun?

Storck

  • Vieras
Vs: Tekstin ohuus
« Vastaus #3 : 08.11.11 - klo:22.59 »
Sama ongelma Kubuntu 10.04:ssä.

Osaisiko joku kertoa vastaavan loitsun?

Olisiko syynä vain puuttuvat fontit?

Eli komentoriviltä:

sudo apt-get install kubuntu-restricted-extras

(TAB-näppäimellä voi liikkua jos tulee ruutuun formi mistä pitää painaa OK).

gedit. siis sama kuin edellä kerrottu, lisänä K-kirjain eteen. kubuntu....
« Viimeksi muokattu: 08.11.11 - klo:23.02 kirjoittanut Storck »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Tekstin ohuus
« Vastaus #4 : 09.11.11 - klo:09.30 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=21676.0

tuolta saa vistasta ja wni 7:sta tutut fontit käyttöön
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Tekstin ohuus
« Vastaus #5 : 27.03.12 - klo:12.11 »
Kokosin tähän malliksi muutamia "PrintScreen" -valikoimia eri järjestelmien kirjaimista. Kaikki otteet on poimittu samasta Google Docs -dokumentista.

http://photoupload.org/images/65693209221528460701.jpg

Kuten kuvasta käy ilmi, Ubuntun ja Mintin teksti on tummaa ja vahvaa ja helppoa lukea pieneltäkin näytöltä. Fedorassa ja Open Susessa kirjaimet ovat ohuimmat. Minun mielestäni paksut kirjaimet ovat parempia, mutta tämä on tietysti mieltymyskysymys.

Pystyykö jollakin tempulla muuttamaan myös Fedoran ja Open Susen tekstit yhtä vahvoiksi kuin Ubuntussa ja Mintissä? Olen nähnyt ohjeita, miten tämä tehdään, mutta en ole saanut tuloksia aikaan, vaikka olen yrittänyt tehdä juuri niin kuin neuvotaan (ladannut fontteja jne.).

Tällä hetkellä yhden koneeni Ubuntu 10.04:ssä on myös samanlaiset ohuet kirjaimet kuin Fedorassa ja Open Susessa - kaikkialla muualla paitsi Opera-selaimessa. Muutos tapahtui tarkoittamattani, kun säädin fontteja KDE:n puolella. Fonttien palauttamiseksi sellaiseksi kuin niiden Ubuntussa kuuluisi olla, ei taida olla kenelläkään muuta neuvoa kuin että asenna uusi Ubuntu...

P.S. Seuraava ei liity aiheeseen, mutta otan nyt kuitenkin Print Screenin yhdestä KDE:n ärsyttävimmästä piirteestä, johon tätäkin tekstiä kirjoittaessani taas törmäsin ties kuinka monta kertaa. Ilmiö hidastaa kirjoittamista, kun pitää vähän väliä odottaa, että kirjoitettava kohta näkyy. En haluaisi, että tietokoneessa olisi mitään toimintaa, joka aktvioituu pelkästä hiiren liikkuttamisesta pöydällä (käytän irtohiirtä, koska tietokoneiden kiinteät "levyhiiret" tekevät mitä sattuu ja useimmiten huonoja asioita). Asioiden pitäisi tapahtua ainoastaan silloin kun tietokoneen käyttäjä haluaa niiden tapahtuvan eli vasta hiiren napin painamisen jälkeen.

http://photoupload.org/images/04549521090808322102.png

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Tekstin ohuus
« Vastaus #6 : 27.03.12 - klo:14.07 »
Kuten kuvasta käy ilmi, Ubuntun ja Mintin teksti on tummaa ja vahvaa ja helppoa lukea pieneltäkin näytöltä. Fedorassa ja Open Susessa kirjaimet ovat ohuimmat. Minun mielestäni paksut kirjaimet ovat parempia, mutta tämä on tietysti mieltymyskysymys.

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta meitä on joka junaan.

Lainaus
Pystyykö jollakin tempulla muuttamaan myös Fedoran ja Open Susen tekstit yhtä vahvoiksi kuin Ubuntussa ja Mintissä?

Ensin tietysti kokeillaan säätää kirjasinten pehmennystä. Yleensä ”vähäiset” alipikselivihjeet tuottavat paremman lopputuloksen, vaikka toisin voisi kuvitella.

Jollei riitä, openSUSEssa voi kokeilla tätä:

http://everydaylht.com/howtos/desktop/font-hinting-on-opensuse-11-4/

Fedorasta en tiedä, kun en käytä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11