Moi!
Toi editointien kasaaminen kannattaa hoitaa omalle raidalleen. Huom: *kaikissa* softissa *paitsi* logicissa homma on tehty niin. Toki voidaan ajatella, et Logic on tässä mielessä edistynyt, enkä täysin kiistä. Varma tapa kuitenkin saada editointi onnistumaan, on tehdä erillinen COMP-raita, jonne valmis editoinnin tulos kootaan. Jos siis on vaikka GTR-raita, jossa 24 ottoa, kannattaa tehdä uusi raita GTR_comp, johon kokoaa valmiin, leikellyn tuotoksen. Tätä varten on tietysti hyvä opetella huolella Ardourin editointityökalujen, modejen ja näppäinkomentojen käyttö, jotta homma sujuu.
Olen aiemminkin maininnut, mutta tosiaan Hydrogen+Ardour on aina ollut epävakaa. Osin kyse on Ardourin midi-ominaisuuden tuoreudesta (ja sitä kautta bugisuudesta), osin taas on kyse Hydrogenin transportin kehnosta vakaudesta. Etenkin Jack Transportin kautta ajettuna Hydrogen kaatuu usein. Looppauksessa on niin ikään ongelmia. Ylipäätään Transport ei oikein sovellu loopin soittamiseen.
Parhaiten Hydrogen toimii, kun sitä ohjaa midillä ulkopuolelta. Hyviä kokemuksia mulla on Seq24:n midisekvensoinnista, joka ohjataan Hydrogeniin, joka siis tavallaan toimii samplerina. Hydrogenista sitten reititys Ardouriin, jossa miksaus. Kaksi ongelmaa tässä on: ensinnäkin Seq24 on aika antiikkinen, ja hankalakäyttöinen midityöskentelyyn. Toisekseen Ardourin ja Hydrogenin välille ei tahdo saada kytkentöjä syntymään automaattisesti. Omissa testeissäni olen session palauttamisen jälkeen joutunut joka kerta tekemään Hydrogenin ja Ardourin väliset kytkennät. Syöhän se miestä.