Kirjoittaja Aihe: Musiikintuotanto Linuxilla  (Luettu 126560 kertaa)

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #160 : 25.08.14 - klo:23.55 »
Pakko heittää äijille respektejä kun niin paljon jaksatte hommia testailla. Linux/ubuntu-maailma kyllä kiinnostaa ja joskus jotain rähvelsinkin kokeilla audiopuolta/Ardouria, mutta en oikeaan touhuun (maksavia asiakkaita) vois ikuna harkita tätä "toisen puolen" audiomahdollisuutta. OSX:ää kokeillu myös, tyydyin windowsiin.. And I'm happy with it. Mutta vain musapuolella!
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #161 : 26.08.14 - klo:17.11 »
Kivahan noita uutuuksia on testailla.

Mutta täytyyhän, jollain koneella/levyllä olla vakaa ja testattu studio,tai mieluiten kaksi.
Vanha 2core quad/AVLinux on äänittänyt ulkoilmassa ja sisällä. Eikä ole Ardour kaatunut kertaakaan!

Itse vaihdoin win/cubase->Linux/Ardour, silloin Cubase 4.5, paukkuvine gateneen ja karmeat eq:t, ei ne kaikulaitteet kummosia olleet. No Wavesit maksoi >12000 siihen aikaan...

En käytä midiä, joten siihen en kommentoi, mutta audio (plugareineen) on linuxissa ihan jees.
No sidechain tehdään vähän erilailla kuin esim. Cubase 7. LookaHead Gate pitää korvata, tuplatulla kanavalla ja pikku siirto+sidechainGate.

MixBus on hyvä.

Eikä ossit tai dawit vaikuta äänittäessä. Akustiikka, mikrofonit, preamps ja nykyjään digimikserit vaikuttaa enemmänkin lopputulokseen.

Editoinnissa varmaan mihin tottuu on "paras".

Ja hei tuo aikaisempi loitsu pitää ajaa sudolla, sori unohtui!

-Koivukoski1
   

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #162 : 29.08.14 - klo:20.39 »
Itse voisin harkita maksavien asiakkaidenkin kanssa Linuxin käyttämistä. Järjestelmä on hyvin toimiva ja vakaa, ja kyse on lähinnä siitä, millaisia ohjelmia päällä pystyy ajamaan. Monet asiat (Kuten Koivukoski1 kuvasi) ovat paitsi mahdollisia, myös ihan helppoja ja mukavia.

Mun mielestä edelleen suurin ongelma on, että aivan kunnollisia, ammattimaisesti ylläpidettyjä pakettijärjestelmiä ei ole. Mikäli olisi, homma toimisi hyvinkin helposti.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #163 : 02.09.14 - klo:14.56 »
Editoinnissa varmaan mihin tottuu on "paras".   

Kuinka editoitte/äänitätte Ardourilla esim. lauluraitaa johon otetaan laulajan osaamisesta riippuen esim. kolme ottoa per laulukohta? Logicin systeemi on minusta ylivoimasesti paras tähän... Ardourilla tää on ainakin mun tietotaidolla hyvin raskasta touhua ja ehkä jopa bugista.

Sitten kiinnostaisi myös, mikä on suurin projekti mitä olette Ardourilla tehneet? Nimittäin mulla on aika iso tiedosto nyt käsittelyssä, 7 biisiä peräkkäin ja raitoja alkaa tosissaan olemaan ja tietysti useita ottoja joissain kohdissa (paitsi mun kitaroissa ei tarvita, koska oon niin hyvä). Ehkä tämmöistä ei koskaan kannattaisi tehdä, vaan jokainen biisi omaksi sessiokseen, mutta kun on kiva kehittää koko levyn kokonaissaundia jolloin plugarit ja perustasot on kaikille biiseille samantien kohdallaan. Tästä voi sitten keskittyä kuhunkin biisiin erityisesti vaikka snapshoteilla ja heittää ylimääräiset eventit pois.

Jos kaikki biisit olis eri sessioina, niin mikä olis helpoin tapa asettaa kaikkiin samat saundit? Tiedän että on sessiotemplatet ja myös raitatemplatet, näillä kikkailemalla ilmeisesti jotenkin.

Nyt homma alkaa kaatumaan käsiin, mullon xruneja vaikka miten säädän ja kun yritän nauhottaa, niin silloin tällöin tulee error "Too many open files" tjsp? Tämän iskiessä en pysty enää tallentamaan sessiota vaan se pitää sulkea ja aukaista uudelleen toivoen, että viimeisinkin nauhoitettu pätkä on vielä tallessa.

Mun viimeaikaiset kokemukset on siis hyvin negatiivisia, xruneja nopealla koneella jossa kuormat about 40% ja tää ihme bugi joka keskeyttää hommat epäsäännöllisen säännöllisesti. Mahdollista asiakasta tuskin kiinnostaisi mun valitukset asiasta...

Tän koneen säätö on varmaan vielä sitten kesken, mutta nyt alkaa oikeasti loppumaan säädettävät asiat, ja esim. edellisen sivun skriptistä olisi enää pieni hyöty (muutaman ylimääräisen modulin se poistaisi käytöstä, en usko näiden suureen vaikutukseen).

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #164 : 03.09.14 - klo:08.15 »
Koko keikka yhdessä prrojektissa. Muutama kerta biisin välissä pysäytetty ja save.
En ole huomannut, että raidan pituus kiusaisi.
Joskus 20 raitaa 96kHz/24bit, ehkei kaikki tullut lopulliseen miksiin.
Näetkö mitkä todelliset kellot on? Onko wlan /bluetooth pois päältä.
Miten bios asetukset, speed tech.yms.

Editointi? Otan eri layer:n halutut osat ja kasaan niistä lopullisen copy pastella, trimmaan sitten paikan ja pituudet ko. pätkille.
Hyvä ässä huonon tilalle, monistan parhaan kertsin taustalauluista.
Volyymi käyrällä tauko kohdat hiljaseksi.
Huonon rumpulyönnin vaitoja. Nuottien vaihtamisia ja pikku siirtoja kohdalleen.
Joskus ei taas haluta editointia, makuasioita?
Varmaankin tarvitset plugari automaatiota, esim. gatehin yms.

/etc/security/limits.conf:n voisi kokeilla "@audio - nofile 2048", oisko 1024 default.
" ulimit -n" taitaa kertoa?

Jospa exportaat editoidut kanavat muutamalla plugarilla, uusiksi waveiksi. Importtaat ne uuteen projektiin ja miksaat siellä.

-Koivukoski1

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #165 : 03.09.14 - klo:20.31 »
Ootko Planetisti käyny esim. Ardourin IRC-kanavalla kysymässä apua ongelmiin? Sieltä olen itse saanut tosi nopeat ja tarkat vastaukset joihinkin omituisiin bugeihin, jotka ovat kiusanneet jo pitkään. Esim. mulla oli toistuvasti ongelma, että time-stretch ei toiminut kuten olisi pitänyt toimia. Menin IRC-kanavalle, ja viidessä minuutissa selvisi, että ongelma johtui äänitiedostojen linkitys-ongelmasta, joka ilmeni, jos tiedostot veti ja pudotti sessioon. Kun käytti import-dialogia, ja ruksasi "kopioi audio sessioon", bugi katosi. Bugi siis kiusasi kaksi vuotta, ja sen selvittäminen kesti viisi minuuttia. Suosittelen voimakkaasti. Etenkin Robin Gareus on ystävällinen ja asiantunteva, ja paljon paikalla kanavalla. Handle on 'rgareus'.

Eri ottojen yhdistelyyn hyvä tekniikka on, kuten Koivukoski kertoikin: luodaan erillinen Comp-raita, johon lopullinen otto leikellään copy-pastella. Otot voivat olla jokainen omalla raidallaan, tai sitten jos tykkää tehdä useita ottoja samalle raidalle, niin sitten sillälailla. Lähinnä olen tehnyt näitä Pro Toolsilla ja DP:llä aikoinaan.
Logicin systeemiä testasin 2009, ja silloin idea oli oikein hyvä, mutta käytännön toteutus sangen huono. Kun meidän bändin EP:tä ääniteltiin logicilla tuossa vuosi takaperin, ei äänittäjä sitä comp-ominaisuutta käyttänyt myöskään, koska piti sitä sekavana. En siis sano, etteikö se olisi oikeinkin toimiva, mutta ilman sitäkin työ onnistuu nopeasti ja mukavasti.

Kaikki biisit samassa sessiossa voi olla vähän erikoinen metodi. Yleensä kai noin ei tehdä juuri muuten kuin livekeikkoja äänitellessä. Kannattaa heittää biisit eri sessioihin, ja juuri sessio- ja raitatemplatejen avulla saat sen yhtenäisen soundin. Plus tietysti plugin-preseteillä, jotka on helppo ja hauska tapa saada samat soundit. Valitse siis biiseistä se, jossa soundi on kaikista eniten sitä mitä haluat sen olevan. Tee perusmiksaus siinä, ja heitä sen jälkeen template-presettirumban avulla samat muihin biiseihin. Paljonhan yhtenäinen soundi syntyy jo äänityksistä, jos ovat tehty tietyssä tilassa tietyillä mikeillä.

Tuossa ehkä vuosi sitten jaksoin tehdä itselleni aloituspresetin, jossa esim. oli valmiina auxit reverbin ja delayn kanssa, rumpuryhmä ja jotain muuta peruskamaa, kuten EQ:t useissa kanavissa valmiiksi. Nopeuttaa työskentelyä todella paljon, kun ei tarvitse aloittaa tyhjästä joka kerta, ja oli tosi nopea tehdä, ehkä 20 minuuttia meni kun viitsi vaan ryhtyä.


En kuitenkaan ole hyvä neuvomaan näissä kysymyksissä, koska en äänitä oikeastaan lainkaan omissa hommissani. Viimeksi olen äänittänyt yhtään mitään joskus pari vuotta takaperin, ja silloinkin kyseessä oli softasyntikoita Jackin lävitse Ardouriin.

Ardourilla olen tehnyt 3-5 minuutin biisejä, joissa raitoja on ollut jotain 10-20. Enimmäkseen kyse on ollut valmisbiisien/filejen slaissailusta ja mash-upiksi järjestelyistä, ja näiden miksaamisesta plus efektoinnista. Hyvin on toimeen tultu. Olen myös tehnyt pari biisiä, joissa on ollut sisään soitettuja softasyntikoita ja rumpukoneita yms. Näissä ongelmaksi on aika ajoin muodostunut Ardourin kaatuilu, joka on johtunut epävakaista plugineista (ei millään pahalla GLAME), kaikista ikävimpänä rumpukonepluginit. Eipä paremmin ole suoriutunut myöskään Hydrogen, joka sekin on ollut sangen epävakaa, etenkin Transportin kanssa ajettuna. Tämä rumpukoneongelma on ollut yksi keskeisimpiä syitä, miksi Ardourin käyttö on jäänyt vähemmälle. Toinen on ollut instrumenttipluginien huonohko tuki. Nyt olen siirtynyt Bitwigiin, josta ei ole kovinkaan paljon pahaa sanottavaa, kehnoa Jack-tukea lukuunottamatta.

Pakko vielä linkata tähän biisi, jonka ehkä joskus aiemminkin olen linkkaillut. Tässä siis kappale, jonka olen duunaillut Ardouria käyttäen. Suurin osa syntikoista on soitettu sisään, ja rummut on soitettu Hydrogenin kautta. Ardour 3 oli tuolloin beta-vaiheessa, mutta hyvin se toimi. En muista raitojen määrää, mutta onhan tuossa instrumenttejakin kuitenkin joku 6-7 päällekäin.
https://soundcloud.com/heikkiketoharju/l-hipalvelujen-puolesta
« Viimeksi muokattu: 03.09.14 - klo:20.43 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #166 : 03.09.14 - klo:22.12 »
Nopeesti kommentoin editoinnin tiimellyksessä. Yritän katsoa bassoraitojen leikkauksia kuntoon, jotta voin bounssata biisin omaan tiedostoon. Siis... Tässä on ottoja aika paljon, useampi koko biisin kestoinen otto + eri kohtiin paikkauksia. Mulla on ihan defaulttiasetukset käytössä, mutta onkohan ne ihan hanurista: jos vaihdan kohdassa 2m32s päällimmäiseksi otoksi oton 24, niin tää Ardour vaihtaa sen oton KAIKKIALLE MIHIN VOI, eli myös esim. kohtaan 1m1s jos otto 24 on myös sillä kohdalla, ja myös näiden välille jos ovat samaa regionia.

Homma ilmeisesti korjautuu, kun jokaiseen leikkauskohtaan splittaa joka ikisen oton... Tätä työvaihetta en ole tajunnut tehdä, Logicilla ei tarvitse... Miten se edes tehdään, ihan vammaista on käydä jokainen otto läpi ja erikseen tehdä splitti samaan kohtaan...
« Viimeksi muokattu: 03.09.14 - klo:22.21 kirjoittanut planetisti »

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #167 : 04.09.14 - klo:22.53 »
Ei kuulosta ihan tutulta, mutta kokeilen viikonlopulla , miten editointi täällä sujuu?
Siis ymmärsinkö oikein, että yhden trackin layerin vaihto vaikuttaa muihin?

Voihan kokeilla livelevyltä vaikka AVLinuksia ja miksata sillä.
Tosin plukarit voi olla eri id:llä (calf), jos ovat eri GUI versioita.
Tällöin jo säädetyt laitteet eivät löydy eri järjestelmien välillä!

Asennan vielä uudestaan UbSt 14.10:n ja kokeilen kuinka se kestää dsp kuormaa.
Tapan journaloinnin ja vertaan ja ilmoittelen sitten.

RT-ytimellä olen päässyt 100 prosentiin ilman xrunia( aika valituilla plugareilla ).

AVLinuxissa näkee kätevästi prossun kellot, kaikkien ytimien kellot pitää saada tappiin.

Ehkä kannattaa virtaviivaistaa tekemällä "ehjiä" raitoja, miksaa ne sitten uudessa projektissa.
Mikä on yleensäkin hyvä tapa?
Kuormat varmaankin pienenee.

-Koivukoski1

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #168 : 07.09.14 - klo:11.49 »
Ei kuulosta ihan tutulta, mutta kokeilen viikonlopulla , miten editointi täällä sujuu?
Siis ymmärsinkö oikein, että yhden trackin layerin vaihto vaikuttaa muihin?

Tämä on ihan Ardourin ominaisuus. Otetaan kaksi kokonaista ottoa,

AAA
BBB

Sitten paikataan välille kolmas otto

AAA
BBB
 C

Nyt kuunnellaan ja todetaan että A on alussa hyvä, C on välissä hyvä, B on lopussa hyvä. Jos vaihdat lopussa oton B "ylimmäksi", niin se vaihtuu myös alussa, sillä ne ovat kokonaisia regioneja ja C on vain siinä välissä eikä vaikuta asiaan.




planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #169 : 07.09.14 - klo:13.17 »
Asiasta kolmanteen, miten helpoimmin konvertoin kaksi stereofileä yhdeksi 4-kanavaiseksi tiedostoksi? (konvoluutiokaiun yhteydessä tätä tarvisi true-stereo moodia varten)

EDIT: IR-plugarin mukana tulee skripti "convert4chan". Tämän kun käskee useita kansioita (kansio per impulssivaste) sisältävässä kansiossa, niin jokaisen kansioon ilmestyy uusi, 4-kanavainen tiedosto! Tämä olikin helppooa näköjään
« Viimeksi muokattu: 07.09.14 - klo:14.44 kirjoittanut planetisti »

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #170 : 08.09.14 - klo:00.07 »
Tein hyvän templaten. Näköjään raitojen/bussien järjestys ei pidä, vaan Ardour arpoo ne eri järjestykseen uuden session tehtyään. Mikähän järki siinäkin on?

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #171 : 08.09.14 - klo:07.58 »
Joo ei tarvi 4 kanavaa. Samplecityssä valmiit quad impulssit!
Katkase B, jolloin saat kaksi aluetta, joita hallita.
Kanavien arpominen ei vaikuta normaalita. Tarkistan miten täällä, palailen astialle.
-Koivukoski1
Edit: Tai kopioi sopiva alue B:stä ja layeröi sitä erikseen.
« Viimeksi muokattu: 08.09.14 - klo:08.36 kirjoittanut koivukoski1 »

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #172 : 08.09.14 - klo:15.36 »
Ei arvo, eli kanavissa oikeat plugarit. Ja järjestys alkuperäinen.
-Koivukoski1

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #173 : 08.09.14 - klo:16.00 »
Linuxistakin löytyy hyviä peak mittareita/limittereitä, eli siis ylisamplääviä laitteita, joilla pääsee vaikuttamaan/mittaamaan
samplejen välissä tapahtuviin asioihin. Esim. samplen välissä voi olla yli 0 db signaali, mitä normi mittarit ei näe.

Myös gleanereita löytyy, siis jos laitekytkeytymiset kuuluu, esim. gate laitteet,  grossfadet yms.
Tälläiset epäonniset kanavat kannattaa editoinnin jälkeen putsata, ennen projektiin importtaamista.

Usein basson ja jalkabasson eq/highpass säädetään erilaiseksi, no soundin, mutta myös siksi, ettei ne mahdollisessa
vika vaihe tapauksessa täysin kumoa toisiaan. Sidechain toki jättää aina kickiä, mutta...

No meinaa mennä miksaamiseksi...
-Koivukoski1

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #174 : 08.09.14 - klo:18.21 »
Ei arvo, eli kanavissa oikeat plugarit. Ja järjestys alkuperäinen.
-Koivukoski1
En voi sanoa muuta kuin että mulla arpoo... Templatea tallennettaessa tosin antaa jonkun errorin, varmaan johtuu sitten siitä. Tarkistan ton errorin jossain välissä.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #175 : 08.09.14 - klo:18.22 »
Pitkästä aikaa yritän demottaa. A3;ssa yks midikanava ja kaatumisrumba on valmis, käyttökelvoton systeemi!

EDIT: ja midikanava menee hydrogeniin...

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #176 : 08.09.14 - klo:18.35 »
Oonkohan joku bugimagneetti. Pakko sitä on luopua A3:sen midikanavista. Yritänpä sitten käyttää hydrogenia rumpukoneena jack transportin kautta. Tahtilaji olis 6/4, onko tosiaan niin että jos pistän vaikka pattern 1:sen oikean mittaiseksi (12/8), niin silti tyhjä neliö song-modessa on aina samankokoinen 4/4?

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #177 : 08.09.14 - klo:18.41 »
Onko niin ettei ardourin luuppimoodi toimi jack-transportin kanssa?

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #178 : 08.09.14 - klo:21.31 »
En käytä rumpukoneita, mutta joka pattern pitää määritellä size ominaisuudella, muuten default 4/4.
Kyllä Hydrogenin saa ajettua Jackin connectilla Ardouriin.
Avlinux on tehnyt A3 3.5.396 muistaakseni midi paikkoja?
Calfin uusimmat ei käytä fftw3, joka aiheutti kaatumisia, ardourin sivuilla keskustelua aiheesta.
Toimiiko layerit?
-Koivukoski1




koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #179 : 08.09.14 - klo:21.55 »
Niin jos Ardourista painaa "internal" syttyy siihen "jack",jolloin kun käynnistät Ardourin lähtee Hydrogen matkaan.
-Koivukoski1