Ootko Planetisti käyny esim. Ardourin IRC-kanavalla kysymässä apua ongelmiin? Sieltä olen itse saanut tosi nopeat ja tarkat vastaukset joihinkin omituisiin bugeihin, jotka ovat kiusanneet jo pitkään. Esim. mulla oli toistuvasti ongelma, että time-stretch ei toiminut kuten olisi pitänyt toimia. Menin IRC-kanavalle, ja viidessä minuutissa selvisi, että ongelma johtui äänitiedostojen linkitys-ongelmasta, joka ilmeni, jos tiedostot veti ja pudotti sessioon. Kun käytti import-dialogia, ja ruksasi "kopioi audio sessioon", bugi katosi. Bugi siis kiusasi kaksi vuotta, ja sen selvittäminen kesti viisi minuuttia. Suosittelen voimakkaasti. Etenkin Robin Gareus on ystävällinen ja asiantunteva, ja paljon paikalla kanavalla. Handle on 'rgareus'.
Eri ottojen yhdistelyyn hyvä tekniikka on, kuten Koivukoski kertoikin: luodaan erillinen Comp-raita, johon lopullinen otto leikellään copy-pastella. Otot voivat olla jokainen omalla raidallaan, tai sitten jos tykkää tehdä useita ottoja samalle raidalle, niin sitten sillälailla. Lähinnä olen tehnyt näitä Pro Toolsilla ja DP:llä aikoinaan.
Logicin systeemiä testasin 2009, ja silloin idea oli oikein hyvä, mutta käytännön toteutus sangen huono. Kun meidän bändin EP:tä ääniteltiin logicilla tuossa vuosi takaperin, ei äänittäjä sitä comp-ominaisuutta käyttänyt myöskään, koska piti sitä sekavana. En siis sano, etteikö se olisi oikeinkin toimiva, mutta ilman sitäkin työ onnistuu nopeasti ja mukavasti.
Kaikki biisit samassa sessiossa voi olla vähän erikoinen metodi. Yleensä kai noin ei tehdä juuri muuten kuin livekeikkoja äänitellessä. Kannattaa heittää biisit eri sessioihin, ja juuri sessio- ja raitatemplatejen avulla saat sen yhtenäisen soundin. Plus tietysti plugin-preseteillä, jotka on helppo ja hauska tapa saada samat soundit. Valitse siis biiseistä se, jossa soundi on kaikista eniten sitä mitä haluat sen olevan. Tee perusmiksaus siinä, ja heitä sen jälkeen template-presettirumban avulla samat muihin biiseihin. Paljonhan yhtenäinen soundi syntyy jo äänityksistä, jos ovat tehty tietyssä tilassa tietyillä mikeillä.
Tuossa ehkä vuosi sitten jaksoin tehdä itselleni aloituspresetin, jossa esim. oli valmiina auxit reverbin ja delayn kanssa, rumpuryhmä ja jotain muuta peruskamaa, kuten EQ:t useissa kanavissa valmiiksi. Nopeuttaa työskentelyä todella paljon, kun ei tarvitse aloittaa tyhjästä joka kerta, ja oli tosi nopea tehdä, ehkä 20 minuuttia meni kun viitsi vaan ryhtyä.
En kuitenkaan ole hyvä neuvomaan näissä kysymyksissä, koska en äänitä oikeastaan lainkaan omissa hommissani. Viimeksi olen äänittänyt yhtään mitään joskus pari vuotta takaperin, ja silloinkin kyseessä oli softasyntikoita Jackin lävitse Ardouriin.
Ardourilla olen tehnyt 3-5 minuutin biisejä, joissa raitoja on ollut jotain 10-20. Enimmäkseen kyse on ollut valmisbiisien/filejen slaissailusta ja mash-upiksi järjestelyistä, ja näiden miksaamisesta plus efektoinnista. Hyvin on toimeen tultu. Olen myös tehnyt pari biisiä, joissa on ollut sisään soitettuja softasyntikoita ja rumpukoneita yms. Näissä ongelmaksi on aika ajoin muodostunut Ardourin kaatuilu, joka on johtunut epävakaista plugineista (ei millään pahalla GLAME), kaikista ikävimpänä rumpukonepluginit. Eipä paremmin ole suoriutunut myöskään Hydrogen, joka sekin on ollut sangen epävakaa, etenkin Transportin kanssa ajettuna. Tämä rumpukoneongelma on ollut yksi keskeisimpiä syitä, miksi Ardourin käyttö on jäänyt vähemmälle. Toinen on ollut instrumenttipluginien huonohko tuki. Nyt olen siirtynyt Bitwigiin, josta ei ole kovinkaan paljon pahaa sanottavaa, kehnoa Jack-tukea lukuunottamatta.
Pakko vielä linkata tähän biisi, jonka ehkä joskus aiemminkin olen linkkaillut. Tässä siis kappale, jonka olen duunaillut Ardouria käyttäen. Suurin osa syntikoista on soitettu sisään, ja rummut on soitettu Hydrogenin kautta. Ardour 3 oli tuolloin beta-vaiheessa, mutta hyvin se toimi. En muista raitojen määrää, mutta onhan tuossa instrumenttejakin kuitenkin joku 6-7 päällekäin.
https://soundcloud.com/heikkiketoharju/l-hipalvelujen-puolesta