Musiikinteko/mediatuotanto- ja yleiskäyttöympäristöt on mullakin erikseen. Aika moni ammattilainen tekee tuohon tyyliin järjestelmästä riippumatta: eli erillisillä osioilla on _täysin_ erilliset järjestelmät, joiden välillä bootataan, jolloin ei edes teoriassa mikään pääse sotkemaan mitään (paitsi tietenkin rautamuutokset, mutta sehän on asia erikseen).
Kolme distroa, joita tällä hetkellä Dave Phillips käyttelee: Ubuntu Studio, AV Linux ja Arch Linux. Näiden nimeen tuntuu vannovan moni muukin.
Vastaan Planetistin listaan omallani:
- RT-ydin, lopulta se ja sama onko uusi vai vanha fw-stack kunhan toimii
AV Linuxin ydin on ollut tyydyttävä. FW-laitteita mulla ei ole, joten niistä en voi sanoa. Stackit on ilmeisesti aiheuttaneet joillekuille ongelmia viime aikoina.
- ffado ja ffado-mixer pitää toimia aivan täydellisesti. Olisi kiva, jos ffado-mixeriä varten ei tarttisi erikseen käynnistellä ffado-dbus-serveriä, esim. nyt Archissa pitää, kuka tietää miksi, ei kukaan
ffado-mixeristä en tiedä, mutta dbus-palvelujen käynnistäminen automaattisesti Archissa on mahdollista. Se tosin pitää säätää manuaalisesti. Miksikö? No juuri siksi kun Arch on semmoinen järjestelmä, ja sen käyttäjät juuri sitä haluaa
KDE- tai Gnome-työpöytä tarjoaa helpotusta taustapalvelujen käynnistämiseen, mutta siinä käynnistyy sitten helposti vähän kaikenlaista.
- Ei Xruneja kuunnellessa musiikkia ja selatessa nettiä, mielellään ei koskaan
Minulla ei tule xruneja AV Linuxia käyttäessäni. Hyvin vähän myöskään Archissa.
- normitilassa en tarvitse erityisen pieniä latensseja, mutta mielestäni mun 3GHz core duolla pitäisi päästä tarvittaessa tosi pieniin latensseihin. Hirveän positiivista kuvaa ei minulla ole tästäkään asiasta tähän asti.
Tähän vaikuttaa 1) äänikorttisi 2) jackin säädöt 3) korkeampi voima (mikäli joku sellaisiin uskoo. Minä tarkistaisin kohdat 1) ja 2) ennen mystisten rituaalien suorittamista.)
- näytteenottotaajuutta pitäisi pystyä muuttamaan ilman, että joudun jännittämään, että käynnistyykö jackd enää. Tähän asti touhu on ollut täyttä arpomista. Välillä stopattua ja uudelleenkäynnistettyä jackd muuttuu zombiksi ja joudun rebuuttaamaan kuin windowsissa ikään. Suoraan lennosta hommaa ei ilmeisesti pysty hoitamaan, harmi sekin.
Suoraan lennosta ei pysty vaihtamaan. Mulla hoituu Jackin uudelleenkäynnistyksen kanssa ongelmitta. Onko sulla äänikortin ajureissa jotain pulmaa, vai mitä ihmettä? Ja siksi toisekseen: ei sitä näytteenottotaajuutta myötäänsä pitäisi olla tarvetta rumpatakaan. Vaikka sehän on sitten jokaisen oma asia miten usein sitä vaihtaa, mut sanoinpa kuitenkin... Semmoinen vielä, et
sudo killall -9 jackd
pelastaa sut koko koneen uudelleenkäynnistykseltä - ainakin mikäli ei oo raudassa jotain mystistä.
- Ardourin pitää toimia täydellisesti. Onko siitä naurettava mute-bugista päästy eroon? Tämmöiset virheet jyrsii mun kärsivällisyyttäni. Oli pakko nostaa tämä yksityiskohta esiin, koska en ymmärrä, miten Ubuntun kokoisessa jakelussa voi olla ardour, jossa mute-nappi ei tee mitään.
En ole tuollaista mute-nappia löytänyt. Muita ärsyttäviä bugeja kylläkin. Ubuntun Ardouriin en luota, vaan lataan suoraan valmiin paketin Ardour.orgista. Ainakaan kolmosversiotahan ei tarvi kääntääkään kun se on binääripaketti. Kivaa. Bugeja on silti edelleen, mut hei: onhan niitä Pro Toolsissakin.
- pulseaudio -> jack pitää toimia täydellisesti. Mä en jaksa enää selitellä kavereille heidän halutessa katsella/kuunnella youtubesta jotain, tai spotifyn käytön yhteydessä, ettei onnistu kun Linuxin äänisysteemit on niin pirstaloituneita etten saa toimimaan.
Oon testaillu vähän Cadencea (
http://kxstudio.sourceforge.net/KXStudio:Applications) ja vaikutti siistiltä. Tosin omaan käyttööni ei toiminut oikein kunnolla - ainakaan toistaiseksi. Buginen siis. Siinä kuitenkin nuo siltaukset on helposti olemassa (joskin bugisesti mutta helposti). Spotifyä pyöritän Winen päällä (missä on omat ongelmansa) ja wine kytkeytyy Jackiin. Toimii mainiosti aina kun kerran vuodessa sitä käytän viisi minuuttia.
Tietysti tässä voi kysyä, et onko varmasti hyvä idea yhdistää viihdekäyttö ja musanteko samaan järjestelmään?
- Nvidian suljetun ajurin pitää toimia, ilman repeilyä.
Tästä en osaa sanoa muuta kuin että Jackin pääkehittäjä Daviskin on välillä niiden kanssa tuskaillut. Kyllä ne joku kuitenkin on saanut joskus toimimaan. Ainakin Dave Phillips.
- kun painan koneen virtanappia käynnistääkseni sen, niin pitää olla mahdollista säätää homma niin, että loggaudun automaattisesti sisään, jackd käynnistyy haluamillani asetuksilla sekä mpd käynnistyy, ja siihen saa yhteyden verkon kautta.
Ja tuollaisenko haluaisit suuremmin virittelemättä toimimaan? Huh. No mutta kyllä se aika lähelle pitäisi onnistuakin, jos vain Jackin asetukset ja äänikortin ajurit on kohdillaan. Huom, jos. Minullahan ei mpd:stä tietysti kokemusta ole, ja kysynkin et onko varmasti hyvä idea yhdistää se yleis/viihdekäyttö ja musanteko samaan järjestelmään?
...Oli pakko kirjoittaa salasana ja se gdm-teemakin oli hemmetin ruma.
Ikävä kuulla. Onneksi ne ajat ovat jo takana päin Lightdm:n myötä. Right?