Kirjoittaja Aihe: Musiikintuotanto Linuxilla  (Luettu 126595 kertaa)

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Musiikintuotanto Linuxilla
« : 01.09.11 - klo:14.48 »
Olen vähän tippunut kyydistä: mitä eri jakeluita on tällä hetkellä olemassa musiikin äänittämiseen ja tuotantoon keskittyen?

Mitkä ytimet toimivat RT -moodissa ja kuinka hyvin? Onko edelleen niin, että tämä RT -ominaisuus pitää olla, ja että sitä varten pitää olla oma ydin? Eikö ole kovin vanhanaikaista käynnistää konetta uudelleen, jotta RT -moodiin pääsee?

Ovatko uudet firewire -modulit jo yleisessä käytössä? Tuovatko ne paremman suorituskyvyn?

Mitä eri versioita on JACK:istä?

Onko ladish tai muut vastaavat sessiohallinnat yleisessä käytössä, toimivatko ne?

Mitä muutoksia pitää tehdä perus Ubuntuun, jotta voi harrastaa musiikintuotantoa pienillä latensseilla? Kannattaako valita erityinen jakelu, vai voiko homman kasata itse lisäämällä sopivat pakettivarastot? Mitä pakettivarastoja on olemassa musiikin tuotantoon liittyen? Kuinka useasti niitä päivitetään?

Toimiiko pulseaudio JACK:in kanssa yhteen? Ovatko useimmat ääneen liittyvät ohjelmat jo käännetty JACK -tuella?

Onko eri ohjelmien eri versioilla yhteensopivuusongelmia? Millä yhdistelmällä saa tehokkaimman ja pienilatenssisimman äänityssetupin, jos vaaditaan ffado,jackd,ardour? Pitääkö tätä varten kääntää tarvittavat ohjelmat itse? Kannattaako siihen varautua?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #1 : 01.09.11 - klo:15.35 »
Mitkä ytimet toimivat RT -moodissa ja kuinka hyvin? Onko edelleen niin, että tämä RT -ominaisuus pitää olla, ja että sitä varten pitää olla oma ydin?

RT-ydin ei ole lainkaan välttämätön, mutta siitä voi olla apua tavoiteltaessa mahdollisimman pieniä latensseja. Ainahan erikoistumalla tiettyyn käyttötarkoitukseen voidaan parantaa suorituskykyä.

Katso myös: http://jackaudio.org/realtime_vs_realtime_kernel

Eikö ole kovin vanhanaikaista käynnistää konetta uudelleen, jotta RT -moodiin pääsee?

"RT-moodiin" pääsee kyllä lennossa, mutta vaniljakerneliä ei silti ole täysin optimoitu reaaliaikakäyttöön, kuten ei muitakaan geneerisiä käyttöjärjestelmiä.

Kannattaako valita erityinen jakelu, vai voiko homman kasata itse lisäämällä sopivat pakettivarastot?

Voi toki kasata itse melko pienellä vaivalla, kuten ennenkin.

Toimiiko pulseaudio JACK:in kanssa yhteen?

Jos PulseAudio on tarpeellinen, voit käyttää sitä Jackin päällä. Ohjeita:

https://wiki.archlinux.org/index.php/PulseAudio#PulseAudio_through_JACK_the_new_way
https://wiki.archlinux.org/index.php/PulseAudio#Pulseaudio_through_JACK_the_old_way

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #2 : 02.09.11 - klo:09.44 »
Tässä omia kokemuksia, olen äänitellyt aika usein omiin tarpeisiin.  Olen myös hieman haeskellut ja kokeillut eri tapoja laittaa tuo asia kasalle.  

Ensimmäinen tyydyttävästi toimiva kokoonpano oli Ubuntu Studio 10.10 pohjainen johon vaihdoin "pre-empt" kernelin.   FireWire / FFADO ei toiminut itselläni kuin vanhemmalla FireWire -stack: llä jonka viritin käsin siihen käyttöön.

Vaihdoin Natty Studioon 11.04  kun huomasin uuden FireWiren toimivan siinä ok suoraan paketista, ei tarvinnut enää vaihtaa vanhempaan FireWire softaan että äänityksessä käyttämäni Echo Audiofire 12 moduli heräsi toimintaan.    
Mukana tulleen vakiokernelin kanssa en itse tullut vieläkään toimeen, ei näyttänyt "pysyvän kyydissä" eli ei ehtinyt käsitellä äänidataa riittävän nopeasti.  Tuo näkyy häipyminä äänityksessä ja silmämääräisesti sen näkee kun "xrun" -laskuri alkaa kasvaa (tai huonommassa tapauksessa juosta) tuossa QjackCtrl -ohjelman ikkunassa.     Vaihdoin kerneliksi tuolta Alession PPA: sta "low latency" version ja tuo yhdistelmä on toiminut hyvin käytännössä.  

Voiko rakennella Ubuntu Studion kaltaisen kokoonpanon tavallisesta Ubuntusta ?  No varmasti voi mutta varaa sitten riittävästi aikaa ja osaamista tiedon hakua, selvitystä, asetusten virittelyä ym. varten jotka olisi valmiiksi tehtynä Ubuntu (Natty 11.04) Studiossa.   Eli ei kannata ellei ole erityistä kiinnostusta tuohon.     Itse pystyn, moni muu täällä foorumilla pystyy mutta silti oma ehdotukseni toistaiseksi on asentaa Natty Studio, lisätä ohjelmalähteisiin Alession PPA, asentaa "low-latency" kernel sieltä, tarkastaa asetukset "Qjackctrl" -ohjelmasta ja alkaa äänitellä Ardour: lla.  

Itselläni on 12 ääniraitaa sisään / ulos tuossa "Echo Audiofire 12" -modulissa, Ardourissa olen vastaavasti määrittänyt 12 raitaa käyttöön.   Nämä Ardourin 12 raitaa ovat normaalisti samassa järjestyksessä kuin kanavat tuossa "Echo" -modulissa.  Järjestystä on helppoa tarvittaessa muuttaa ohjelmallisesti, itse käytän "Patchage" -ohjelmaa tuohon tarkoitukseen, ei tarvitse siirrellä kaapeleita kanavasta toiseen. Ardour muistaa käytetyn kaapelijärjestyksen.   Olen tehnyt ja tallettanut Ardouriin "template" :n eli eräänlaisen asetustiedoston joka lataa 12 tyhjää raitaa oikeassa järjestyksessä kun aloittaa uuden kappaleen äänityksen.   Kun aloittaa uuden kappaleen eli valitsee "New" Ardourissa menussa näkyy yhtenä valintana "12-raitaa", valitsee sen ja kaikki on oikeassa järjestyksessä kunhan vain itse soittelee riittävän hyvin sen jälkeen.   :)


PS.  Jotkut muut ovat olleet tyytyväisiä vakiokernelin toimintaan myös äänityskäytössä. Oma kokemukseni perustuu Intel Q8300 koneeseen (neliydin Intel) ja "Echo Audiofire 12" -moduliin liitettynä FireWire -kaapelilla tuohon koneeseen.  Tekokkaampi kone (i7 -->)  voi pysyä kyydissä "laiskemmalla" kernelilläkin.  Tilanne voisi olla toinen myös jos ottaisin 24 raitaa käyttöön asentamalla toisen äänimodulin. Tuon saisi helposti kiinni lenkittämällä "FireWire" -kaapelilla toinen moduli kiinni.  Dataa tulvisi silloin tuplamäärä.   Kehitys kerneleissä on siihen suuntaan että vakiokerneliin on tuotu mukaan rt-ominaisuuksia lisääntyvässä määrin.   Muita jakeluita kuin Ubuntu en ole kokeillut musiikin tekoon, niitä varmasti löytyy mutta rajallinen aika on hillinnyt kiinnostusta nyt kun käytössä on jo toimiva järjestelmä.     
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo:10.18 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #3 : 02.09.11 - klo:12.44 »
RT-ydin ei ole lainkaan välttämätön, mutta siitä voi olla apua tavoiteltaessa mahdollisimman pieniä latensseja. Ainahan erikoistumalla tiettyyn käyttötarkoitukseen voidaan parantaa suorituskykyä.

Katso myös: http://jackaudio.org/realtime_vs_realtime_kernel

"RT-moodiin" pääsee kyllä lennossa, mutta vaniljakerneliä ei silti ole täysin optimoitu reaaliaikakäyttöön, kuten ei muitakaan geneerisiä käyttöjärjestelmiä.

Eli tarpeeksi suurilla latensseilla pitäisi vaniljakernelilläkin pystyä toimimaan ilman xruneja? Olen tässä viimeiset neljä vuotta testannut eri Linuxeja audiokäytössä, ja minulle on syntynyt kuva, että RT-kernel on pakollinen, muuten tulee aina xruneja. Paitsi Arch Linuxin kanssa, jostain syystä, siinä käytin Archin peruskerneliä. Mitäs sitten tarkoittaa "low-latency" -ydin?

Tuossa linkissä mainitaan, että RT-ydintä voi tarvita, jos "Your hardware configuration triggers poor latency behaviour which might be improved with an RT kernel". Minkälaisiin tilanteisiin tämä viittaa?

Vielä semmoinen kommentti, että kannettavilla tietokoneilla pitäisi pystyä yhdistämään pitkä akunkesto ja mahdollisesti silloin tällöin tapahtuva musiikin äänittäminen, tällöin erillinen RT-ydin on epäkäytännöllinen.

Jos PulseAudio on tarpeellinen, voit käyttää sitä Jackin päällä. Ohjeita:

https://wiki.archlinux.org/index.php/PulseAudio#PulseAudio_through_JACK_the_new_way
https://wiki.archlinux.org/index.php/PulseAudio#Pulseaudio_through_JACK_the_old_way

Juu, omien kokemusten mukaan tämä systeemi toimi koneellani noin vuosi sitten aika hyvin, joskin pulseaudio vei hirmuisesti prossutehoja. Nykyisessä asennuksessa pulseaudion jack-sink kaatuu aina, kun ääni, jota sen kautta on soitettu, katkeaa. Luulen, että tämä ongelma on syntyy siitä, että minulla on hyvinkin uudet jackd ja ffado käännetty lähdekoodista. Tämä taas oli pakollista, jotta sain xrunit pois...

Kokonaisuudessaan perustin tämän aiheen, koska minulle on syntynyt todella epäluotettava kuva Linux-audion toiminnasta vuosien saatossa. Tietysti pitäisi yrittää jäädyttää tilanne aina, kun löytää toimivan kokoonpanon. Linux-maailman auktoriteettien olemattomuus näkyy audiopuolella, mikä on ärsyttävää, mutta myös mielenkiintoista.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #4 : 02.09.11 - klo:13.03 »
Ensimmäinen tyydyttävästi toimiva kokoonpano oli Ubuntu Studio 10.10 pohjainen johon vaihdoin "pre-empt" kernelin.   FireWire / FFADO ei toiminut itselläni kuin vanhemmalla FireWire -stack: llä jonka viritin käsin siihen käyttöön.

Mitäs on "pre-empt"? Sama asia kuin RT?

Vaihdoin Natty Studioon 11.04  kun huomasin uuden FireWiren toimivan siinä ok suoraan paketista, ei tarvinnut enää vaihtaa vanhempaan FireWire softaan että äänityksessä käyttämäni Echo Audiofire 12 moduli heräsi toimintaan.    
Mukana tulleen vakiokernelin kanssa en itse tullut vieläkään toimeen, ei näyttänyt "pysyvän kyydissä" eli ei ehtinyt käsitellä äänidataa riittävän nopeasti.  Tuo näkyy häipyminä äänityksessä ja silmämääräisesti sen näkee kun "xrun" -laskuri alkaa kasvaa (tai huonommassa tapauksessa juosta) tuossa QjackCtrl -ohjelman ikkunassa.     Vaihdoin kerneliksi tuolta Alession PPA: sta "low latency" version ja tuo yhdistelmä on toiminut hyvin käytännössä.

Minulla on sama kokemus, mutta jouduin lisäksi kääntämään jackd:n ja ffadon. Käyttääkö kukaan Natty studion omaa ydintä? Jos ei, niin hommahan on ihan pelleilyä.

Voiko rakennella Ubuntu Studion kaltaisen kokoonpanon tavallisesta Ubuntusta ?  No varmasti voi mutta varaa sitten riittävästi aikaa ja osaamista tiedon hakua, selvitystä, asetusten virittelyä ym. varten jotka olisi valmiiksi tehtynä Ubuntu (Natty 11.04) Studiossa.   Eli ei kannata ellei ole erityistä kiinnostusta tuohon.     Itse pystyn, moni muu täällä foorumilla pystyy mutta silti oma ehdotukseni toistaiseksi on asentaa Natty Studio, lisätä ohjelmalähteisiin Alession PPA, asentaa "low-latency" kernel sieltä, tarkastaa asetukset "Qjackctrl" -ohjelmasta ja alkaa äänitellä Ardour: lla.  

Olen itse kokeillut sekä rakentaa itse koko homman Archilla tai perus Ubuntulla, että Ubuntustudiota ja myös 64studiota aikoinaan. Noissa valmiissa musiikkijakeluissa on hirveä määrä ohjelmia mukana, joista suurella osalla en tee mitään. Lisäksi en oikein luota tuollaisiin kokoelmiin: minulla on karmeita kokemuksia siitä, miten oletusohjelmiksi valikoituu KDE-ohjelmia, joita en halua käyttää. Välillä tuntuu, että vaikka poistaisin ohjelmat, niin silti sieltä avautuu joku Okular vähän väliä. Ehkä tämä ei kuulu aiheeseen.

Toisaalta kiinnostaisi saada lista kaikista niistä säädöistä, joita musiikkijakelut tekevät verrattuna perusjakeluihin. Esim. käyttäjä ryhmään "audio", limits.confiin ne tietyt rivit jne... Ovatko nämä kaikki vieläkin pakollisia tehdä? Tämä seikka yhdistettynä erillisiin RT-ytimiin tekee koko Linux-audiosta sekavaa touhua. Onko Linux-ydin suunniteltu niin, että tehostetut RT-ominaisuudet saa käyttöön vain niin, että kääntää oman erillisen kernelin?

PS.  Jotkut muut ovat olleet tyytyväisiä vakiokernelin toimintaan myös äänityskäytössä. Oma kokemukseni perustuu Intel Q8300 koneeseen (neliydin Intel) ja "Echo Audiofire 12" -moduliin liitettynä FireWire -kaapelilla tuohon koneeseen.  Tekokkaampi kone (i7 -->)  voi pysyä kyydissä "laiskemmalla" kernelilläkin.  Tilanne voisi olla toinen myös jos ottaisin 24 raitaa käyttöön asentamalla toisen äänimodulin. Tuon saisi helposti kiinni lenkittämällä "FireWire" -kaapelilla toinen moduli kiinni.  Dataa tulvisi silloin tuplamäärä.   Kehitys kerneleissä on siihen suuntaan että vakiokerneliin on tuotu mukaan rt-ominaisuuksia lisääntyvässä määrin.   Muita jakeluita kuin Ubuntu en ole kokeillut musiikin tekoon, niitä varmasti löytyy mutta rajallinen aika on hillinnyt kiinnostusta nyt kun käytössä on jo toimiva järjestelmä. 

Omassa koneessani on Celeron 1,6 GHz :) Xruniton systeemi oli käytössä jo 4 vuotta sitten, freebobin kanssa, mutta uudet jakelut eivät ole mitkään toimineet suorilta ilman xruneja. Ja nämä xrunit mistä puhun, ovat ihan kuultavissa olevia ritinöitä. En siedä niitä yhtäkään.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #5 : 02.09.11 - klo:13.46 »
Itse äänitän kiinteässä paikassa eli ei ole tarvinnut miettiä akun kestoja tai laitteiston kuljetettavuutta. Käynnistäminen toisella menuvalinnalla äänityskäyttöä varten on ollut aika pieni vaiva. Jos tuo häiritsisi enemmän niin laittaisin SSD -levyn koneeseeni.  Itse koen että äänitystyökaluksi tuo kuvaamani kokoonpano on ollut ihan hyvä.   Jäädytän aina kokoonpanon kun se on hyvässä järjestyksessä, tuon pitää toimia liki joka viikonloppu silloin kun haluamme äänittää.   Uutuuksia testaan erillisellä asennuksella toiseen osioon ja sellaisesta voi tulla pääjärjestelmä jos siellä on jotain oleellista parannusta.    Ei noista ylimääräisistä ohjelmista Ubuntu Studiossa ole itselleni ollut mitään harmia, siellä ne ovat maanneet levyllä rauhassa.  Asensin Ubuntu Studiosta vain audio-osan.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #6 : 02.09.11 - klo:19.47 »
 Asensin 2.6.31-rt ytimen. 0.3ms latenssit n. 12% DSP-kuormilla. Ei Xruneja, vaikkei rtirq:ä oltu konfailtu, ei noatime käytössä ( EXT4 eikä EXT 3 ? ), ei inotify eikä swappiness. Vanha stack käytössä.
Releet: i7-2600K, Firewire 400 Halfdublex.

t. Koivukoski
ps. Konfailen rtirq:n, palailen huomenna.
« Viimeksi muokattu: 02.09.11 - klo:19.51 kirjoittanut koivukoski1 »

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #7 : 03.09.11 - klo:10.08 »
No nyt on RTIRQ_NAME_LIST:n ja NON_TREADED:n lisätty ochi1394, mutta _HIGH_LIST:n ei vielä lisätty softirq-timer, -hrtimer eikä -tasklet. Ardourissa 6 kpl track ja 7 kpl bus, joka bussissa comp/limitteri, 4-alueinen param.eq, sekä C*HRTF. Mainissa 4-alueinen param.eq, 10-alueinen graf.eq (stereo). Bus nro 7 lisäksi stereo-plate ja stereo-reverberator.
Äänitys ilman Xruneja DSP-kuorma n. 50%. Käynnistin wvdialin ja Firefoxin ja kirjoitan tämän, Ardour taustalla, ei Xruneja. No nvidiat kateissa yms. LV2 ??.
3.0.0.9/14 LowLatency xrunnaisi jo yhdellä bus:a eli kyllä rt-ydin ja audio on tarpeen jos monitoroi Ardourista. Muutenhan latenseilla ei ole väliä (Cubase kymmenistä jopa satoihin msek.).
3.0.3-rt jo ovella, mutta Nvidiat kiusaa.
Buffers 0.2ms, Sample Rate 96000, Frames/Period 16

t. Koivukoski1
ps. Kuva liitteenä.

[ylläpito on poistanut liitteen]

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #8 : 03.09.11 - klo:10.31 »
Reilusti on efektejä käytössä, i7 -koneella tuo näköjään käy leikiten.  Jossain vaiheessa sain huomata että oma Q8300 koneeni ei ole niin hääppönen toisessakaan mielessä ja aivan eri tarkoituksessa:  Se ei tue CPU tasolla virtualisointia.  Tuosta Q8300 prossusta on kahta versiota (tarkastamattomien nettihuhujen mukaan), oma vanhempi versioni tässä "FS Amilo Pi -jotain" -pöytäkoneessani sekä uudempi jossa on jo virtualisointi mukana. 
Pystytkö muuten kokeilemaan 24 raitaa Ardourissa tuolla efektivarustuksella (tai/ja ilman) ?  Iso efektimäärä aiheuttaa prosessointikuormaa mutta kiinnostaisi nähdä miten tuo selviää datatulvasta eli missä alkaa tulla koneen rajat vastaan datan välityksen puolella. 

Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #9 : 03.09.11 - klo:10.54 »
Joo mikä ettei, pitää vain hieman odotella (äänitys meneillään). Kokeilen vaikka 16-32 kanavaa. StudioLive 24/4/2:ssa tulee, SampeRate 48000, 24 kanavaa firewire 400:a. Ei kai tuo äänitys mitään kuormita, mutta pienet latenssit ja plugarit kyllä. Olihan tuossa kokeessa jo varaa latenssin nostoon? Kellot taitaa olla helteiden jäljiltä 4.2G.

t. Koivukoski1   

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #10 : 03.09.11 - klo:16.08 »
No nyt on RTIRQ_NAME_LIST:n ja NON_TREADED:n lisätty ochi1394, mutta _HIGH_LIST:n ei vielä lisätty softirq-timer, -hrtimer eikä -tasklet.

Mitä lisätty, mihin, ja miksi?

Ardourissa 6 kpl track ja 7 kpl bus, joka bussissa comp/limitteri, 4-alueinen param.eq, sekä C*HRTF. Mainissa 4-alueinen param.eq, 10-alueinen graf.eq (stereo). Bus nro 7 lisäksi stereo-plate ja stereo-reverberator.
Äänitys ilman Xruneja DSP-kuorma n. 50%. Käynnistin wvdialin ja Firefoxin ja kirjoitan tämän, Ardour taustalla, ei Xruneja. No nvidiat kateissa yms. LV2 ??.
3.0.0.9/14 LowLatency xrunnaisi jo yhdellä bus:a eli kyllä rt-ydin ja audio on tarpeen jos monitoroi Ardourista. Muutenhan latenseilla ei ole väliä (Cubase kymmenistä jopa satoihin msek.).
3.0.3-rt jo ovella, mutta Nvidiat kiusaa.
Buffers 0.2ms, Sample Rate 96000, Frames/Period 16

Omien kokemusteni mukaan Ardourin busseissa on pieni delay, eikö? Se tekee niistä vähän turhia.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #11 : 04.09.11 - klo:09.49 »
LowLatency ja RT-kerneleissä on /etc/default/rtirq.

        # IRQ thread service names
# (space separated list, from higher to lower priority).
RTIRQ_NAME_LIST="rtc0 firewire snd i8042"    #rtc normaalisti vaihdoin rtc0?

# Highest priority.
RTIRQ_PRIO_HIGH=90

# Priority decrease step.
RTIRQ_PRIO_DECR=5

# Whether to reset all IRQ threads to SCHED_OTHER.
RTIRQ_RESET_ALL=1                        # tässä normaalisti 0, kokeilin nyt 1. Ei vaikutusta lowlat. ytimellä?

# On kernel configurations that support it,
# which services should be NOT threaded
# (space separated list).
RTIRQ_NON_THREADED="rtc0 firewire snd"   #rtc vaihdettu rtc0?

# Process names which will be forced to the
# highest realtime priority range (99-91)
# (space separated list, from highest to lower priority).
# RTIRQ_HIGH_LIST="timer"              # RT-ytimelle softirq-timer.....?
Eli uudella stackilla lisätty firewiret, vanhalla firewiren tilalle ohci1394.
t. Koivukoski1

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #12 : 06.09.11 - klo:07.59 »
Äänitin 16 track ja monitoroin 17 bus. Bus:t oli varustettu 4-al.param.eq, sekä tap dyn. compuralla.
Nvidia ei toimi, josta vaikeuksia (näyttö ei tunnistu) en saannut kuin 13 bus:a varustettua ja näkyviin.
Main:a 16-al.graf.eq, 4-al.param.eq, sekä FastLookaHead limitter.

   SampleRate 96000
   Frames/Period  16
   JackSetupLatensy 0.333 msec.
   DSP-load 68% äänitys ja toisto (ilman äänitystä, toistolla DSP-load 60%)
   Ei Xruneja

 i7-2600k 3.8G, ddr3 1600 cl7, Phonic MkII
 2.6.31-rt 32bit, ei ole mitään softirq-timer yms. "säätöjä" tehty.

t. Koivukoski1

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #13 : 06.09.11 - klo:18.10 »
Daisy-chaining onnistui. Nyt Ardour näkee 36 kanavaa?! Eli 2kpl Phonic 24 deskejä. Kokeilen ...
t. Koivukoski1

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #14 : 08.09.11 - klo:10.28 »
Äänitin 16 track ja monitoroin 17 bus. Bus:t oli varustettu 4-al.param.eq, sekä tap dyn. compuralla.
Nvidia ei toimi, josta vaikeuksia (näyttö ei tunnistu) en saannut kuin 13 bus:a varustettua ja näkyviin.
Main:a 16-al.graf.eq, 4-al.param.eq, sekä FastLookaHead limitter.

   SampleRate 96000
   Frames/Period  16
   JackSetupLatensy 0.333 msec.
   DSP-load 68% äänitys ja toisto (ilman äänitystä, toistolla DSP-load 60%)
   Ei Xruneja

 i7-2600k 3.8G, ddr3 1600 cl7, Phonic MkII
 2.6.31-rt 32bit, ei ole mitään softirq-timer yms. "säätöjä" tehty.

t. Koivukoski1

Näköjään tarpeeksi tehokkaalla prossulla homma toimii, mutta mikä sun jackd ja ffado on? Mulla on tämmönen pakettivarasto
http://ppa.launchpad.net/ladi-team/ppa/ubuntu

kun halusin testata Ladish-sessiohallintaa. Nyt näyttäisi, että löytyy paketit
jackd
jackd-firewire
jackd1-firewire
jackd1
jackd2-firewire
jackd2


joista neljä viimeistä ovat "dummy"-paketteja.

Tämä ei tosin ole virallinen musiikintuotantokoneeni, mutta joka tapauksessa, erittäin sekavaa! En suosittele, että kukaan lisää tuota pakettivarastoa, en tiedä miten siitä pääsee eroon!

Mutta mitä versioita porukka käyttää noin ylipäätään? jackd1, jackd2, mitä eroa? Jossain vaiheessa oli jackdmp tjsp.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #15 : 08.09.11 - klo:16.02 »
   2.6.31-rt:
jackd 0,116.1-4
ffado 2.0

   2.6.38-11:
Kokeilin molempia Jack1 ja Jack2, en huomannut mitään eroa toiminnassa (Jack2:a FreeBob).
Libffado 2.0.99 ja libfado-dev (ei varmaankaan tarpeellinen?).

  Tuosta prossun tehosta:
2.6.38-11 gen. ja i7-2600k 3.8Ghz xrundaa jo pienillä kuormilla, vaikka suuret puskurit (paljon latenssia). 2.6.31-rt ja vanha 2Core Quod 3Ghz kykenee moniin kanaviin ja useisiin plugareihin niissä ilman xruneja, minimi latensseilla.

   Eikä pieniä latenseja tarvitse, jos monitoroi soiton esim. deskillä tms.
   Jos xrunit kiusaa niin kannattaa kokeilla eri ytimiä.

t. Koivukoski1  
Edit: Preempted ei sama kuin rt.
« Viimeksi muokattu: 08.09.11 - klo:16.09 kirjoittanut koivukoski1 »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #16 : 11.09.11 - klo:03.59 »
Vastailenpa minäkin tähän hieman...


Mitä eri versioita on JACK:istä?

Onko ladish tai muut vastaavat sessiohallinnat yleisessä käytössä, toimivatko ne?

Jackista on tällä hetkellä kaksi versiota: JACK1 ja JACK2. Toistaiseksi olen käyttänyt ykkösversiota ja pärjännyt sillä hyvin. Versiot ovat olemassa rinnakkain, eikä ole tarvetta siirtyä JACK2:een. Ks tarkemmin: http://trac.jackaudio.org/wiki/Q_differenc_jack1_jack2

Jackissa on nykyään oma sessionhallinta nimeltä jack_session. QJackCtl:ssä on sisäänrakennettu tuki sille, mutta kaikki softat eivät vielä tue sitä. Ladish saattaa siis olla tarpeellinen joissain tapauksissa. En ole testaillut sessionhallintoja, vaan olen kirjoittanut omat skriptit, jotka käynnistävät ohjelmat halutulla tavalla. Toimii oikein hyvin!

Kannattaako valita erityinen jakelu, vai voiko homman kasata itse lisäämällä sopivat pakettivarastot?

Jakeluiden osalta tilanne on hieman epäselvä. AVLinuxia on kovasti kehuttu – itse en ole koettanut. Tämän ohella on lukuisa määrä muita: http://wiki.linuxmusicians.com/doku.php?id=linux_multimedia_distro_s
Kaikki näistä eivät ole hirveän eloisia – osaa ei ole päivitetty vuosikausiin...

AVLinux-trendin ohella on toinenkin trendi: Arch Linux. Monet musaihmiset tuntuvat tykästyneen siihen. Koska musiikkitouhut vaatii kuitenkin pientä säätämistä, Archin edellyttämä säätö ei tunnu enää niin pahalta. Minullakin on kyseisestä järjestelmästä hyviä kokemuksia: Ubuntun kaltaista päivityshässäkkää ei ole, koska ditro on rolling-release, softat saa oikeasti toimimaan todella vähällä säätämisellä ja ihan kaikki kokeilemisen arvoinen on saatavilla AURin kautta. Siistiä!

***

Netistä löytyy jonkin verran ohjeita ja kamaa musan tekemiseen, mutta sitä ei ole oikein kattavasti koottu mihinkään. Muutamia mielestäni seuraamisen arvoisia tyyppejä kuitenkin löytyy.

Jeremy Jongepier – A musician's workflow: www.youtube.com/watch?v=4Btcpp_lOwA
Louigi Verona – Elektroninen musiikki ja Linux: http://louigiverona.ru/?page=projects&s=writings&t=linux

***

Jos sitten puhutaan siitä, miltä asiat voivat osaavan käyttäjän käsissä kuulostaa, niin esimerkiksi tällaista aika uskottavan kuuloista electroa saa aikaan LMMS:llä: http://soundcloud.com/macrowave (sävellykset eivät ehkä ole kuolemattomia mestariteoksia, mutta soundi lienee kiistatta ajanmukainen)

Elektroakustista. Tässä videossa näkyy, miten softat saa pelaamaan yhteen. The Infinite Repeat - Unaware of a Direction: http://www.youtube.com/user/AutoStatic3000#p/u/4/azj7OAzP_GI

Ambient. Louigi Veronan aina yhtä hiotut soundit, sekä viime keväänä kummastusta herättänyt Din-syntetisaattori: http://www.dinisnoise.org/sounds/
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #17 : 15.09.11 - klo:16.57 »
Lisäsin rtirq:n vielä  _LIST="softirq-timer softirq-hrtimer softirq-tasklet". En tiedän auttoiko, mutta...?
Äänitin 16 kanavaa, toistin 16 mono-bus:a, joissa TAP-dynam.+4-alueParamEq+ C*HRTF plugarit+1 kpl StereoSend / bus. Lisäksi 4 stereobus:a, joissa TAP-reverberatorit. Mainissa 4-alueParamEQ ja FastLookAhead limitter. Tämä siis 2.6.31-rt 64bit. 64-bittinen tuntuu GUI:n osalta epävakaammalta, kuin 32:n, mutta kun tappoi tarpeeksi prosesseja, alkoi se pysyä tolpillaan.Kokeilen saman joskus 32-bittisellä.

   JackSetup latency  0.333 msec.
   DSP-load                 73-79 %.
   EI XRUNEJA!!!

t. Koivukoski1
ps. mitähän prosesseja kannattaa lopettaa ennen studion starttia?
Edit: htimer->hrtimer
« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo:18.08 kirjoittanut koivukoski1 »

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #18 : 21.09.11 - klo:11.28 »
Teen kohta päivityksen pääkoneeseeni, siihen tulee kunnon prosessori. Samalla asennan koko systeemin uusiksi, sillä en tule ikinä saamaan nykyisessä konfiguraatiossa kaikkea toimimaan. Tällä hetkellä olen valitsemassa Arch -linuxin. Siirryin siitä pois ehkä turhan hätäisesti, vaikken edelleenkään ole hirveän vakuuttunut sen audiotuotantotuesta. Esim. http://archaudio.org/ on ihan kuollut. Toisaalta Archin kanssa joudun mm. kääntämään MPD:n aina sen päivittyessä (ei osaa JACKia suoraan), jotain muutakin pikkukivaa siinä oli, jonka takia ärsyynnyin.

Tässä välissä oli muutama eri Ubuntu, jotka mm. käynnistyvät ja sammuvat pirun paljon nopeammin. Lisäksi automaattinen kirjautuminen toimii, Archin kanssa ei ikinä toiminut uuden GDM:n kanssa. Tällaisia pieniä ärsyttäviä yksityiskohtia. Pitäisikö sittenkin jatkaa Ubuntun kanssa?

Niin, onkos täällä kokemuksia Harrison Mixbusista tai LinuxDSP:n plugareista? Ostan joko Mixbusin, 150 dollaria, tai LinuxDSP:n plugarikokoelman, 50 puntaa.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 722
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #19 : 21.09.11 - klo:13.14 »
LinuxDSP:n demoja olen kokeillut, ihan hyviltä vaikuttivat. Ne demot kannattaa ladata ja kokeilla. Toisaalta ihan pakettienhallinnasta saat hyviä plugareita, jopa hienoilla GUI:a. Näyttävät GUI:t voivat kyllä viedä huomion kuuntelusta katseluun?!
Ubuntu Studion voi asentaa "ilman" ohjelmia, kun ei vaan valitse niitä asennuksessa.
Sitten paketeista audiot.....
Mikä ei toimi?  Mikä prossu tulee?
t. Koivukoski1