Tässä omia kokemuksia, olen äänitellyt aika usein omiin tarpeisiin. Olen myös hieman haeskellut ja kokeillut eri tapoja laittaa tuo asia kasalle.
Ensimmäinen tyydyttävästi toimiva kokoonpano oli Ubuntu Studio 10.10 pohjainen johon vaihdoin "pre-empt" kernelin. FireWire / FFADO ei toiminut itselläni kuin vanhemmalla FireWire -stack: llä jonka viritin käsin siihen käyttöön.
Vaihdoin Natty Studioon 11.04 kun huomasin uuden FireWiren toimivan siinä ok suoraan paketista, ei tarvinnut enää vaihtaa vanhempaan FireWire softaan että äänityksessä käyttämäni Echo Audiofire 12 moduli heräsi toimintaan.
Mukana tulleen vakiokernelin kanssa en itse tullut vieläkään toimeen, ei näyttänyt "pysyvän kyydissä" eli ei ehtinyt käsitellä äänidataa riittävän nopeasti. Tuo näkyy häipyminä äänityksessä ja silmämääräisesti sen näkee kun "xrun" -laskuri alkaa kasvaa (tai huonommassa tapauksessa juosta) tuossa QjackCtrl -ohjelman ikkunassa. Vaihdoin kerneliksi tuolta Alession PPA: sta "low latency" version ja tuo yhdistelmä on toiminut hyvin käytännössä.
Voiko rakennella Ubuntu Studion kaltaisen kokoonpanon tavallisesta Ubuntusta ? No varmasti voi
mutta varaa sitten riittävästi aikaa ja osaamista tiedon hakua, selvitystä, asetusten virittelyä ym. varten jotka olisi valmiiksi tehtynä Ubuntu (Natty 11.04) Studiossa. Eli ei kannata ellei ole erityistä kiinnostusta tuohon. Itse pystyn, moni muu täällä foorumilla pystyy mutta silti oma ehdotukseni toistaiseksi on asentaa Natty Studio, lisätä ohjelmalähteisiin Alession PPA, asentaa "low-latency" kernel sieltä, tarkastaa asetukset "Qjackctrl" -ohjelmasta ja alkaa äänitellä Ardour: lla.
Itselläni on 12 ääniraitaa sisään / ulos tuossa "Echo Audiofire 12" -modulissa, Ardourissa olen vastaavasti määrittänyt 12 raitaa käyttöön. Nämä Ardourin 12 raitaa ovat normaalisti samassa järjestyksessä kuin kanavat tuossa "Echo" -modulissa. Järjestystä on helppoa tarvittaessa muuttaa ohjelmallisesti, itse käytän "Patchage" -ohjelmaa tuohon tarkoitukseen, ei tarvitse siirrellä kaapeleita kanavasta toiseen. Ardour muistaa käytetyn kaapelijärjestyksen. Olen tehnyt ja tallettanut Ardouriin "template" :n eli eräänlaisen asetustiedoston joka lataa 12 tyhjää raitaa oikeassa järjestyksessä kun aloittaa uuden kappaleen äänityksen. Kun aloittaa uuden kappaleen eli valitsee "New" Ardourissa menussa näkyy yhtenä valintana "12-raitaa", valitsee sen ja kaikki on oikeassa järjestyksessä kunhan vain itse soittelee riittävän hyvin sen jälkeen.
PS. Jotkut muut ovat olleet tyytyväisiä vakiokernelin toimintaan myös äänityskäytössä. Oma kokemukseni perustuu Intel Q8300 koneeseen (neliydin Intel) ja "Echo Audiofire 12" -moduliin liitettynä FireWire -kaapelilla tuohon koneeseen. Tekokkaampi kone (i7 -->) voi pysyä kyydissä "laiskemmalla" kernelilläkin. Tilanne voisi olla toinen myös jos ottaisin 24 raitaa käyttöön asentamalla toisen äänimodulin. Tuon saisi helposti kiinni lenkittämällä "FireWire" -kaapelilla toinen moduli kiinni. Dataa tulvisi silloin tuplamäärä. Kehitys kerneleissä on siihen suuntaan että vakiokerneliin on tuotu mukaan rt-ominaisuuksia lisääntyvässä määrin. Muita jakeluita kuin Ubuntu en ole kokeillut musiikin tekoon, niitä varmasti löytyy mutta rajallinen aika on hillinnyt kiinnostusta nyt kun käytössä on jo toimiva järjestelmä.