Kirjoittaja Aihe: Ubuntu-Unity>Mint  (Luettu 10079 kertaa)

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Ubuntu-Unity>Mint
« : 11.08.11 - klo:18.15 »
Hermot eivät enää kestä:
Ajelin taas kerran miniläppäriäni Samsung nc10, johon tulin n. 3kk sitten asentaneeksi uusimman Ubuntun. Ei! Nyt alkaa mitta olla täynnä! Ikkunat aukeavat aina täyskokoisina, joistakin pop-up-ikkunoista alaosa jää piiloon - pitää aina siirtää poppareita ylöspäin. Pahempiakin -permanentteja - alaosan puuttumisia on nähty. Muista Unity-riesoista olen kirjoitellut täällä aikaisemmin.

Lueskelin tällä foorumilla Mint-juttuja. Niistä päätellen vanha Mint7 näytti lupaavalta, mutta myöhemmista versioista on tullut paljon valituksia. Miten Mint oikeasti tänään pelittää? Uskallanko asentaa riesa-Ubuntu-Unityn tilalle Mint:in? Vai tuleeko Minttiinkin tämä riesa-Unity jossakin vaiheessa?

Palaaminen kiltisti Ubuntu 10.4:ään olisi tietenkin houkuttelevaa, koska olen siihen tyytyväinen muissa koneissani? Mutta tällainen luovutus tarkoittaisi pysyvää hyppyä ulos Ubuntun päivitysryytmistä? Ei ollenkaan kivaa?

Ubuntua 98%, Winkua 2%

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #1 : 11.08.11 - klo:18.18 »
Miksi kiusaat itseäsi, ota kirjautumisesta Unity pois ja käytä perinteistä työpöytää.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #2 : 11.08.11 - klo:18.32 »
Samaa ajattelin itsekin ehdottaa varsinkin miniläppäriin. "Perinteinen Ubuntu" on Gnome2. Silloin olisi vanha kunnon työpöytä ja "konepellin alla" uusinta Ubuntua.
Olen muuten käyttänyt U11.04:ää Unitylla ja Gnomella Virtualboxissa. Toimii, kuten toimii.
Nyt kokeilin Fedora15:aa; eipä jaksanutkaan virtuaalinen näytönohjain pyörittää Fedoran Gnome3:a. Joten raskaampaan suuntaan ollaan menossa.

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #3 : 11.08.11 - klo:18.37 »
Nyt kokeilin Fedora15:aa; eipä jaksanutkaan virtuaalinen näytönohjain pyörittää Fedoran Gnome3:a. Joten raskaampaan suuntaan ollaan menossa.

Saman huomasin, asensin ihan oikeesti vähäksi aikaa ja testasin... 

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #4 : 11.08.11 - klo:19.09 »
Joten raskaampaan suuntaan ollaan menossa.
Tai sitten näytönohjainta hyödynnetään paremmin, jolloin hyvästä ajuri tuesta tulee tärkeää. GPU nyt on paljon parempi hoitamana piirtämiseen yms. liittyvää prosessointia kuin CPU ja siihen suuntaan ollaan menossa. Mutter on aivan alkutekijöissään, eikä optimointi yllä samalle tasolle muiden rautakiihdytettyjen ikkunnamanagerien kanssa. Suorituskyky mitä suuremmalla todennäköisyydellä vain paranee tulevissa Gnome julkaisussa. Kuorman siirtyessä CPU:lta vähemmän käytetylle GPU:lle suorituskyky paranee ainoastaan paremman ajurituen kustannuksella.

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #5 : 12.08.11 - klo:07.06 »
Miksi kiusaat itseäsi, ota kirjautumisesta Unity pois ja käytä perinteistä työpöytää.

Tässä piilee ydinasia: Lokakuun Ubuntu-versiosta vanha työpöytä puuttuu. Niinpä olen yrittänyt "oppia" unityläiseksi. Nohyvä, saahan jatkossakin ropeltamalla työpöydäksi Gnomen. Mutta ropelluskaan ei ihan innosta. Ropellus uusiksi 6kk:n välein?

Debian vaiko Mint?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #6 : 12.08.11 - klo:07.14 »
Debian vaiko Mint?

Riippuu koneestasi ja mieltymyksistäsi.

Minä laittaisin noista Debianin, ehkäpä uusi Fedorakin voisi olla kiva.

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #7 : 12.08.11 - klo:08.56 »
Debian vaiko Mint?

Riippuu koneestasi ja mieltymyksistäsi.

Minä laittaisin noista Debianin, ehkäpä uusi Fedorakin voisi olla kiva.
Moi! Miten olisi Debian pohjainen Mint LMDE tai Mint XFCE, molemmat Debian pohjaisia rolling release Mint distroja?
http://blog.linuxmint.com/?p=1604
http://blog.linuxmint.com/?p=1725

Itsellä on tuo LMDE käytössä, jossa on Gnome2:n päälle tehty Mint tavarat. Toimii kivasti.

Kyllä tuosta Unitysta voi tulla ihan hyvä kunhan aikaa menee...
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #8 : 12.08.11 - klo:11.03 »
Tässä piilee ydinasia: Lokakuun Ubuntu-versiosta vanha työpöytä puuttuu. Niinpä olen yrittänyt "oppia" unityläiseksi. Nohyvä, saahan jatkossakin ropeltamalla työpöydäksi Gnomen. Mutta ropelluskaan ei ihan innosta. Ropellus uusiksi 6kk:n välein?
Nytkin perus-ubuntuun saa asennettua rinnalle kde, lxde tai xfce työpöydän. Luulisi että gnomen saa jatkossa ihan yhtä helposti. Vai onko huhuja että tiputtavat sen pois repoista?
Debian vaiko Mint?
Sinuna kokeilisin itse molempia, kysehän on loppujen lopuksi makuasiasta.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #9 : 12.08.11 - klo:11.08 »
Tässä piilee ydinasia: Lokakuun Ubuntu-versiosta vanha työpöytä puuttuu. Niinpä olen yrittänyt "oppia" unityläiseksi. Nohyvä, saahan jatkossakin ropeltamalla työpöydäksi Gnomen. Mutta ropelluskaan ei ihan innosta. Ropellus uusiksi 6kk:n välein?
Nytkin perus-ubuntuun saa asennettua rinnalle kde, lxde tai xfce työpöydän. Luulisi että gnomen saa jatkossa ihan yhtä helposti. Vai onko huhuja että tiputtavat sen pois repoista?
Seuraava Ubuntu tulee 2D- ja 3D-Unityllä

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #10 : 12.08.11 - klo:11.16 »
Tässä piilee ydinasia: Lokakuun Ubuntu-versiosta vanha työpöytä puuttuu. Niinpä olen yrittänyt "oppia" unityläiseksi. Nohyvä, saahan jatkossakin ropeltamalla työpöydäksi Gnomen. Mutta ropelluskaan ei ihan innosta. Ropellus uusiksi 6kk:n välein?
Nytkin perus-ubuntuun saa asennettua rinnalle kde, lxde tai xfce työpöydän. Luulisi että gnomen saa jatkossa ihan yhtä helposti. Vai onko huhuja että tiputtavat sen pois repoista?
Seuraava Ubuntu tulee 2D- ja 3D-Unityllä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install gnome-desktop-environment ::)

Teho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 477
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #11 : 12.08.11 - klo:11.23 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install gnome-desktop-environment ::)
Jossei se nyt tule itsestään selvyytenä niin kyseessä on Gnome 3 & Gnome Shell eikä "vanha työpöytä". Toki fallback-moodi on aika lähellä sitä vanhaa.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #12 : 12.08.11 - klo:11.31 »
^Juu, tätä just ihmettelin eli ei ollut selvää.

Saattaa sitten olla että siirryn pöytäkoneellakin xfce käyttäjäksi kunhan lucidista aika jättää. Ellei gnome 3 yllätä positiivisesti...

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #13 : 12.08.11 - klo:12.38 »
Tässä piilee ydinasia: Lokakuun Ubuntu-versiosta vanha työpöytä puuttuu. Niinpä olen yrittänyt "oppia" unityläiseksi. Nohyvä, saahan jatkossakin ropeltamalla työpöydäksi Gnomen. Mutta ropelluskaan ei ihan innosta. Ropellus uusiksi 6kk:n välein?
Nytkin perus-ubuntuun saa asennettua rinnalle kde, lxde tai xfce työpöydän. Luulisi että gnomen saa jatkossa ihan yhtä helposti. Vai onko huhuja että tiputtavat sen pois repoista?
Debian vaiko Mint?
Sinuna kokeilisin itse molempia, kysehän on loppujen lopuksi makuasiasta.

Tuo on itse asiassa hyvä neuvo! Kun tätä miniläppäriä ei viitsi käyttää kuin reissulla, niin hutikokeilukaan ei kaada maailmaa. On kyllä vähän työlästä asentaa molemmat, mutta kun ei yksiselitteistä ennakkotietoa kertakaikkiaan ole! Imuroin jo Mint11.1 / DVD / iso:n. Saas nähdä...
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #14 : 12.08.11 - klo:13.55 »
Imuroin jo Mint11.1 / DVD / iso:n. Saas nähdä...

Hyvä valinta, tosi toimivalta vaikuttaa tämäkin 11 -versio Mintistä. Ulkonäköä oli pakko vähän viilailla tosin, mutta... 

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #15 : 14.08.11 - klo:18.13 »
Imuroin jo Mint11.1 / DVD / iso:n. Saas nähdä...

Hyvä valinta, tosi toimivalta vaikuttaa tämäkin 11 -versio Mintistä. Ulkonäköä oli pakko vähän viilailla tosin, mutta... 

Jaahas?
Kokeilu tyssäsi. Imuroimassani Mint11 DVD iso:ssa näyttää olevan CD-flag päällä, koska mikään poltto-ohjelma ei sitä hyväksy. Haluaa CD:n. Mutta CD:llehän tämä ei mahdu!
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #16 : 14.08.11 - klo:21.12 »
Jaahas?
Kokeilu tyssäsi. Imuroimassani Mint11 DVD iso:ssa näyttää olevan CD-flag päällä, koska mikään poltto-ohjelma ei sitä hyväksy. Haluaa CD:n. Mutta CD:llehän tämä ei mahdu!

Aika outoa, koska minä poltin ihan vastikään Mint 11 dvd:n Braserolla dvd(-rw) -levylle ja asensin siitä. Ei mitään ongelmia. Täältä latasin, 64bit -version http://www.linuxmint.com/download.php

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #17 : 15.08.11 - klo:08.45 »
Jaahas?
Kokeilu tyssäsi. Imuroimassani Mint11 DVD iso:ssa näyttää olevan CD-flag päällä, koska mikään poltto-ohjelma ei sitä hyväksy. Haluaa CD:n. Mutta CD:llehän tämä ei mahdu!

Aika outoa, koska minä poltin ihan vastikään Mint 11 dvd:n Braserolla dvd(-rw) -levylle ja asensin siitä. Ei mitään ongelmia. Täältä latasin, 64bit -version http://www.linuxmint.com/download.php

Justjuu, kiitos avusta!
Eivät vanhat polttajat taidakaan hallita DVD-isoa. Olen aiemmin poltellut WinkuXP:ssä vain data-DVD:itä, eikä tullut mieleen, ettei iso-poltto välttämättä onnistukaan. Häpeän tunnustaa, etten ole koskaan käyttänyt Braseroa.
Asensin nyt Ubuntuun Braseron, ja poltto onnistui heti. Linuksin CD/DVD Creator ei osannut DVD-iso:a.

WinkuXP:ssä Nero ei osannut DVD-isoa. Asensin WinkuXP:lle "DOISO" ilmaisprokkiksen ja poltto lähti muka käyntiin. Mutta ei oikeasti lähtenytkään. Tämä oli tolkuttoman hidas ja simppeli prokkis. Eikä toiminut.
Ubuntua 98%, Winkua 2%

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #18 : 15.08.11 - klo:10.19 »
WinkuXP:ssä Nero ei osannut DVD-isoa. Asensin WinkuXP:lle "DOISO" ilmaisprokkiksen ja poltto lähti muka käyntiin. Mutta ei oikeasti lähtenytkään. Tämä oli tolkuttoman hidas ja simppeli prokkis. Eikä toiminut.

Hyvä Win -polttoohjelma on myös Imgburn, on tehnyt 100% jälkeä jok'ikinen kerta. Integroituu myös mukavasti Windowsin resurssienhallintaan, joten käyttäminen on helppoa. http://www.imgburn.com/

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: Ubuntu-Unity>Mint
« Vastaus #19 : 15.08.11 - klo:20.18 »
Minttailussa kävi huonosti:

Sain poltetuksi dvd-iso:n, mutta se ei asentunut kunnolla Samsung nc10 miniin. Perustietojen anto ei onnistunut, kun asennusohjelma alkoi heti ladata tiedostoja. Jumiin meni. En jaksanut selvittää, johtuiko asennusongelma huonosta usb-dvd-asemasta vaiko jostakin muusta?

Ehkä tämä oli korkeimman johdatus? Otin lusikan kauniiseen käteen, ja asensin ubuntu 10.04 LTS:n (CD) samaisella usb-asemalla. Hyvin asentui ja hyvin pelittää vanha kunnon LTS. Boottaa nopeasti ja on kaikinpuolin nopeampi kuin UbuntuUnity. Tällä tullaan toimeen vuosia, eikä oikeasti ole tarvetta Unity-Ubuntuun eikä Gnome3:een.
Ubuntua 98%, Winkua 2%