Olen viime aikoina rippaillut aika paljon uusia levyjä. Käytän ihan normaalia Audio CD Extractoria, johon täytyy itse luoda 320 kbit/s profiili ... tai ripata FLACina ja konvertoida perään normaalilla Converter ohjelmalla, joka löytyy pakettivarastoista. Mitään varsinaisia ongelmia en ole havainnut. Joskus kun rippaa hyvin harvinaista levyä, esim. jotakin pienen bändin EP:tä, niin voi olla, että Linuxin kautta tiedot eivät löydy mutta Windows maksullisella ohjelmalla Easy CD Extractor, tiedot löytyvätkin.
Jos levy on viallinen, niin rippaus on aina hyvin monimutkaista mutta hidasta - esimerkiksi vanhoilla kirjastojen levyillä. Näiden rippauksesta minulla ei ole kokemusta Linux-puolella, mutta niitähän neuvottiin yllä. Windowsillla dilemma on tämä, oletettavasti Linuxilla ihan vastaava (eri ohjelmat vain):
a) jos haluaa varmasti kunnollisen, niin Easy CD Extractor sen tekee (suomalainen, Poikosoftin ohjelma), tosin jos on paha virhe niin ei rippaa ollenkaan. Se, että tulos on kunnollinen on tietysti ensi sijainen vaatimus, koska ei niitä ripaustuloksia ehdi kuitenkaan kuunnella tarkkaavaisesti läpi alusta loppuun heti rippauksen jälkeen.
b) jotta biisin saa kuitenkin ripattua, virheistä huolimatta pitää käyttää ohjelmaa joka sallii virheitä, tällöin virheet voivat ovat pahoja ja biisiä pitää ehkä editoida jotta siitä tulee kuunneltava. Jotta voi editoida, pitää ehkä extraktoida WAV-muotoon, editoida ja konvertoida lopuksi mp3:ksi. Biisit pitää tietysti tässä tapauksessa kuunnella heti alusta loppuun.
c) rippaus riippuu myös asemasta. Kirjoittavat lukevat levyjä eri tavalla kuin pelkät ROMit. Kirjoittavat eivät ehkä päästä virheitä läpi mutta ROMit päästävät - tämäkin pitää ottaa huomioon, riippuen mitä haluaa lopputulokselta.