Kirjoittaja Aihe: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja  (Luettu 6041 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« : 30.06.11 - klo:18.05 »
Mikäs mahtaa mätätä kun rippausohjelma ei tunnista edes niitä kaikkein tunnetuimpia levyjä vaan ilmoittaa että musicbrainzista ei löytynyt moisia tietoja. Kävin sitten itse musicbrainzissa katsomassa ja kyllähän siellä valikoimaa oli. Käytän Soundjuiceria ja minulla on miniläppäri jossa uusi, ulkoinen dvd-asema.

Tämä on siis uusi ongelma, aikaisemmin ei ollut tällaista.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #1 : 02.07.11 - klo:18.59 »
Mikäs mahtaa mätätä kun rippausohjelma ei tunnista edes niitä kaikkein tunnetuimpia levyjä vaan ilmoittaa että musicbrainzista ei löytynyt moisia tietoja. Kävin sitten itse musicbrainzissa katsomassa ja kyllähän siellä valikoimaa oli. Käytän Soundjuiceria ja minulla on miniläppäri jossa uusi, ulkoinen dvd-asema.

Tämä on siis uusi ongelma, aikaisemmin ei ollut tällaista.

Tähän samaan törmäsin itsekin, ja eipä täältä syytä löytynyt. Googlailu kertoi, että ohjelma on käännetty jonkin väärän kirjaston kanssa, ja sitä asiaa ei ole sitten ohjelman tekijä/kukaan muu halunnut/viitsinyt/jaksanut..... korjata. Asenna Asunder rippausohjelmaksi, niin taas pelittää. Helppo ohjelma.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #2 : 02.07.11 - klo:19.07 »
Tai sitten älä asenna Asunderia vaan Ripoff.
Minä en onnistunut Asunderilla rippaamaan yhtään kokonaista levyä, aina homma katkesi johonkin virheeseen. Johtuneeko sitten versiosta? 10.04:ssä Asunder 1.6.2.
Ripoff tuntuu toimivan, kun sain asetukset kohdalleen. Juuri olen Ripoffilla hellepäivän ratoksi rippaillut parikymmentä cd:tä, ja jatkuu...

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #3 : 08.07.11 - klo:16.09 »
Osaisitko neuvoa mitä asetuksia pitää muokata tuossa Ripoffissa että saan muutettu levyt ämppäriksi?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #4 : 08.07.11 - klo:17.20 »
Osaisitko neuvoa mitä asetuksia pitää muokata tuossa Ripoffissa että saan muutettu levyt ämppäriksi?

Homma vaatii mp3-pluginin RipOffiin. Löytyy sovellusvalikoimasta nimellä ripoff-mp3-plugin. Tai vaihtoehtoisesti komentoriviltä
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install ripoff-mp3-plugin
LISÄYS: Minulla on Asunder toiminut aina kuin junan vesiklosetti.
« Viimeksi muokattu: 08.07.11 - klo:17.28 kirjoittanut Eesaurus »

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #5 : 08.07.11 - klo:18.23 »
No niin, nyt on asennettu mutta miten tuosta saa ulostettua bitratella 320? Sitten haluaisin että jokaisella esittäjällä olisi oma kansionsa ja alikansiona olisi levyn nimi, jossa biisit ovat muodossa Esittäjä(väli)Biisin nimi.
« Viimeksi muokattu: 08.07.11 - klo:18.32 kirjoittanut Lups »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #6 : 08.07.11 - klo:18.34 »
No niin, nyt on asennettu mutta miten tuosta saa ulostettua mp3-muodolla ja bitratella 320? Sitten haluaisin että jokaisella esittäjällä olisi oma kansionsa ja alikansiona olisi levyn nimi, jossa biisit ovat muodossa Esittäjä(väli)Biisin nimi.

Ohjelma auki-->Edit-->Preferences-->Plugins. Sieltä säädät "Lame mp3 Encoder Pluginin" asetuksista liukusäätimellä bitratet äärioikealle, joka on 320kb/s. Tutki niitä muita asetuksia RipOffissa, ehkä löydät haluamasi.

Xanadu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #7 : 08.07.11 - klo:18.43 »
Linuxilla cd-rippaus on työtä ja tuskaa. Itse hoidan audio/video jutut suosiolla windowsilla.


Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #8 : 08.07.11 - klo:19.21 »
Sitten haluaisin että jokaisella esittäjällä olisi oma kansionsa ja alikansiona olisi levyn nimi, jossa biisit ovat muodossa Esittäjä(väli)Biisin nimi.

Osaako joku vielä auttaa tuossa?

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #9 : 08.07.11 - klo:21.02 »
Kun tulin tuota Ripoffia kehuneeksi, tässä omat asetukseni:
Edit>Preferences >Input/output-välilehti: Path to cd-rom lienee selvä, Track output rmat auttaa, kun pitää hiirtä vähän aikaa koodirivin päällä; minulla mieleinen: %l/%N - %a - %t
>Plugins-välilehti: Lame MP3 Encoder Plugin v.1.1 >Asetukset:Bitrate: 320
Lainaus
Sitten haluaisin että jokaisella esittäjällä olisi oma kansionsa ja alikansiona olisi levyn nimi, jossa biisit ovat muodossa Esittäjä(väli)Biisin nimi.
Kokeile: %a/%l/%a %t
Toi %l on siis pikku l eikä iso i, niin kuin ensin luulin. Pidä tosiaan hiirtä sen aikaa koodin päällä, että näet ohjeen, minulla saattoi tulla virhe!

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #10 : 09.07.11 - klo:17.51 »
Linuxilla cd-rippaus on työtä ja tuskaa. Itse hoidan audio/video jutut suosiolla windowsilla.

Mikä Linuxin cd-rippaamisessa mättää? Minulla ei ole ollut ikinä mitään valittamista. No, kai se on vaatimustasostakin kiinni. Itselle riittää lähinnä se, että ohjelma rippaa musat halutulla bitratella, selkeä käyttöliittymä on myös plussaa. Noista syistä johtuen käytän yleensä Asunderia.  

Kokeilen itse juuri tässä par'aikaa RubyRipperiä, kun jotkut sitä netissä kehuivat. On ainakin julmetun hidas, se on jo selvää...

LISÄYS: Joo, RubyRipper oli ainakin perusasetuksilla aivan käsittämättömän hidas. Siis tunti ei riitä yhden levyn rippaamiseen... Ei pysty millään käyttämään. :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.11 - klo:18.33 kirjoittanut Eesaurus »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #11 : 10.07.11 - klo:01.52 »
LISÄYS: Joo, RubyRipper oli ainakin perusasetuksilla aivan käsittämättömän hidas. Siis tunti ei riitä yhden levyn rippaamiseen... Ei pysty millään käyttämään. :)

Kokeilitko useammalla kuin yhdellä levyllä? Cdparanoia saattaa hidastella, jos levy on huonokuntoinen. Kopiosuojaukset voivat myös vaikuttaa nopeuteen.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #12 : 10.07.11 - klo:10.32 »
Kokeilitko useammalla kuin yhdellä levyllä? Cdparanoia saattaa hidastella, jos levy on huonokuntoinen. Kopiosuojaukset voivat myös vaikuttaa nopeuteen.

Levy on hyväkuntoinen, suojauksesta en osaa sanoa. Mitään merkintöjä sellaisesta ei siinä ole... Mutta kokeilenpa toisellakin levyllä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3414
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #13 : 10.07.11 - klo:11.24 »
Erittäin hidas oli RR toisellakin levyllä. Ei suojauksia levyssä.

Tältä näyttää ohjelman eteneminen.


Erikoisia "Aloitetaan levyn rippaus, yritys #1" yms. juttuja. Ehkä kuuluvat asiaan, en tiedä, mutta 20 minuutissa oli 2 biisiä ripattuna, kun keskeytin operaation. Eilen ohjelma oli erittäin pitkään "Advanced TOC analysis" -tilassa, ennen kuin varsinainen rippaaminen alkoi. Nytkin näytti siltä, että se vaihe kestää ja kestää, mutta keskeytin ja aloitin uudelleen, niin rippaaminen alkoi heti.

LISÄYS: Rippaaminen on jollakin tavalla teknisesti laadukkaampaa tietyillä ohjelmilla, ok, mutta kuuleeko eron korvalla? Nojoo, pitääkin tehdä testi...
« Viimeksi muokattu: 10.07.11 - klo:11.38 kirjoittanut Eesaurus »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #14 : 11.07.11 - klo:14.59 »
Rubyripper tekee oletuksena kaksi rippausta ja vertaa niissä saatua dataa. Jos sisällössä on eroja (eli virheitä jommassa kummassa tai molemmissa rippauksissa), yritetään kyseistä kohtaa useampaan kertaan uudelleen.

Nopeutta voi saada lisää kytkemällä cdparanoian pois päältä. Rubyripperin manuaali sanoo:

"Pass cdparanoia options You can provide all the options to cdparanoia that are available in cdparanoia -h. Notice that the cdrom drive and the offset are already passed. If your cdrom drive is very slow you might wanna add the -Z switch. You thereby turn off cdparanoia's extra protection, but you increase the speed quite nicely. By matching the different rips you have some protection anyway."


Lainaus käyttäjältä: Eesaurus
LISÄYS: Rippaaminen on jollakin tavalla teknisesti laadukkaampaa tietyillä ohjelmilla, ok, mutta kuuleeko eron korvalla?

Rippauksessa voi tulla pahojakin lukuvirheitä, jotka kuuluvat mm. rätinänä tai katkoina toistossa. Audio CD -formaatista johtuen rippausohjelma ei yleensä saa mitään tietoa virheistä, ellei se käytä cdparanoian kaltaista matalan tason korjausrajapintaa tai lue levyä itse useampaan kertaan.
« Viimeksi muokattu: 11.07.11 - klo:15.10 kirjoittanut nm »

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #15 : 11.07.11 - klo:20.49 »
Lainaus
Mikä Linuxin cd-rippaamisessa mättää? Joo, RubyRipper oli ainakin perusasetuksilla aivan käsittämättömän hidas. Siis tunti ei riitä yhden levyn rippaamiseen... Ei pysty millään käyttämään. Smiley
Ei minusta mikään eritysesti mätä Linuxissa, levyjen rippaus vain taitaa olla vaikeampi juttu kuin äkkisiltään luulisi.
Joittenkin levyjen kanssa on samanlaisia hitauskokemuksia, mutta olen jättänyt ongelmalevyt suosiolla rippautumaan esim. yön yli. Minulla on muutama silminnähden vaurioitunut cd, joista cd-paranoia on saanut täysin kunnolliset tiedostot ulos. Aikaisemmin käytin Grip-ohjelmaa, mutta nyt monien kokeilujen jälkeen päädyin Ripoffiin, en muista kokeilinko Rubyripperia
Edit. Siis 10 - 20 min. on normaali rippausaika.
« Viimeksi muokattu: 11.07.11 - klo:21.16 kirjoittanut Vika/fiba »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #16 : 11.07.11 - klo:21.52 »
Olen viime aikoina rippaillut aika paljon uusia levyjä. Käytän ihan normaalia Audio CD Extractoria, johon täytyy itse luoda 320 kbit/s profiili ... tai ripata FLACina ja konvertoida perään normaalilla Converter ohjelmalla, joka löytyy pakettivarastoista. Mitään varsinaisia ongelmia en ole havainnut. Joskus kun rippaa hyvin harvinaista levyä, esim. jotakin pienen bändin EP:tä, niin voi olla, että Linuxin kautta tiedot eivät löydy mutta Windows maksullisella ohjelmalla Easy CD Extractor, tiedot löytyvätkin.

Jos levy on viallinen, niin rippaus on aina hyvin monimutkaista mutta hidasta - esimerkiksi vanhoilla kirjastojen levyillä. Näiden rippauksesta minulla ei ole kokemusta Linux-puolella, mutta niitähän neuvottiin yllä. Windowsillla dilemma on tämä, oletettavasti Linuxilla ihan vastaava (eri ohjelmat vain):

a) jos haluaa varmasti kunnollisen, niin Easy CD Extractor sen tekee (suomalainen, Poikosoftin ohjelma), tosin jos on paha virhe niin ei rippaa ollenkaan. Se, että tulos on kunnollinen on tietysti ensi sijainen vaatimus, koska ei niitä ripaustuloksia ehdi kuitenkaan kuunnella tarkkaavaisesti läpi alusta loppuun heti rippauksen jälkeen.

b) jotta biisin saa kuitenkin ripattua, virheistä huolimatta pitää käyttää ohjelmaa joka sallii virheitä, tällöin virheet voivat ovat pahoja ja biisiä pitää ehkä editoida jotta siitä tulee kuunneltava. Jotta voi editoida, pitää ehkä extraktoida WAV-muotoon, editoida ja konvertoida lopuksi mp3:ksi. Biisit pitää tietysti tässä tapauksessa kuunnella heti alusta loppuun.

c) rippaus riippuu myös asemasta. Kirjoittavat lukevat levyjä eri tavalla kuin pelkät ROMit. Kirjoittavat eivät ehkä päästä virheitä läpi mutta ROMit päästävät - tämäkin pitää ottaa huomioon, riippuen mitä haluaa lopputulokselta.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #17 : 11.07.11 - klo:22.16 »
Ihan selvyyden vuoksi, vaikka edellä toista puhuinkin, rippaan pääasiassa wav:ksi ja kopioin sitten osan mp3_ksi myöhemmin.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #18 : 12.07.11 - klo:14.55 »
Nyt lakkas koko asema toimimasta. Se kyllä lukee levyä mutta raitoja ei näy...

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: rippausohjelma ei tunnista raitojen tietoja
« Vastaus #19 : 13.07.11 - klo:20.46 »
Haiskahtaa rautavialta.
Mutta voisitko selventää, mitä tarkoittaa, että asema lukee levyä, mutta raitoja ei näy.
Näkyykö levyn sisältö Nautiluksessa (tiedostojenhallinta, Sijainnit)? Mutta ei rippausohjelmassa?
Vai pyöriikö cd hurjasti asemassa, niin että kohina käy, mutta sisältö ei näy missään?