Kirjoittaja Aihe: Sonera häätää asiakkaitaan muualle: Nettipuhelimet ja palvelimet pois [Ratkaist  (Luettu 22747 kertaa)

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Sonerasta saattaa viedä asiakkaiden virta jonnekin muualle kun Sonera uusii kuluttajien sopimusehtoja. Uudet asiakkaan kannalta sangen kohtuuttomat ehdot kieltävät verkon käytön nettipuheluihin  (kuten Skype, SIP /VoIP )  ja omien palvelimien pitämisen.  Itse olen molempien pitkäaikainen käyttäjä joten Sonera käytännössä häätää vanhoja asiakkaitaan pois uusilla ehdoilla.   Tuossa puututaan kuluttajien oikeuksiin raskaalla kädellä.

Uudet ehdot ovat uusille asiakkaille jo käytössä. Vanhoilla asiakkailla ehdot muuttuvat 1.9.2011 eli usein tuo tarkoittaa että on parempi etsiä jokin järkevämpi operaattori siihen mennessä ongelmien välttämiseksi.  Sääliksi käy niitä joilla ei ole muuta vaihtoehtoa.   Harmillista myös että Sonerakin on näin kääntymässä tekniikan jarruksi.  

Laitan liitteeksi katkelman Soneran uusista ehdoista alle, näkyy paremmin kun klikkaa alla olevaa kuvaa.

 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 13.12.11 - klo:10.59 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2152
    • Profiili


Mmm, mielenkiintoista, Sonera haluaa kieltää ja muuttaa internetin commercial netiksi.

Tähän varmaan pitäisi kiinnittää huomioita vähän enemmän. Mutta toisaalta, miten Sonera pystyy estämään liikennettä ja kampittamaan omasta verkosta kotipalvelimet pois? Skype saakin poistettua mutta ei sonerakaan pysty kaikkia Voip puheluita estämään vaikka haluaisikin. Tähän ei pysty edes

Tämä on taasen näitä ihmiset lukee ja sitten tottelevat kun JOKU ISO TAHO näin sanoo. Ei kannata poistua vaan taistella vastaan koska kuitenkin tämä villitys seuraa mukana kuin hai laivaa.

J*a tämmöistä ei suvaita.

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Pjotor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 291
    • Profiili
Ja varmaan aiemmassa sopparissa oli sellanen pikku präntti jossa palveluntarjoaja pitää oikeuden ehtojen muutokseen... ettei vaan pitkää sopparia saa poikki?
Ohhoh!

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Lainaus
ettei vaan pitkää sopparia saa poikki?

Alkaa olla jo kahden vuoden sopimus loppusuoralla kun vuosi vaihtuu eli en varmaan vaivaudu tuosta kauhean paljon kättä vääntämään operaattorin kanssa.  Olen käsittänyt että määräaikaisen sopimuksen ehtoja ei voi muuttaa kesken sopimuskauden ja vielä vähemmän yksipuolisesti.  Siinä mielessä tuo voisi olla sopimusrike joka oikeuttaa (?) sopimuksen ennen aikaiseen lopettamiseen.  En ole kuitenkaan mikään lakimies joten en neuvo tuossa asiassa ketään.  Aina voi viime kädessä "äänestää jaloillaan", ainakin täällä eteläisessä Suomessa eli tarjontaa on.

  
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Storck

  • Vieras
Olen käsittänyt että määräaikaisen sopimuksen ehtoja ei voi muuttaa kesken sopimuskauden ja vielä vähemmän yksipuolisesti.

Tuohonhan tuli muutos, en tiedä vaikuttaako jo tehtyihin sopimuksiin enkä satavarma onko muita kuin puhelinliittymiä koskeva. Iso muutos kuitenkin tuli määräaikaisiin sopimuksiin ja niiden purkuun.

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Miltä ihmettä??
Siis eihän toi voi päteä jos ei ole missään tollasta lukenna eikä edes sanottu??
tuleeko nuo uudet soppari ehdot sitten jossain vaiheessa kotia..??  ::)
« Viimeksi muokattu: 21.06.11 - klo:19.28 kirjoittanut Storck »
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Storck

  • Vieras
Kuten epävarmasti kerroin niin oli mutu-juttua. Voipi olla että koskee pelkkää kytkykauppaa.

Jos joku tietää paremmin niin tekstiä...

gedit. Jos oikein osaan lukea niin: Puhelin ja internet sekä Kytkykauppa
« Viimeksi muokattu: 21.06.11 - klo:19.35 kirjoittanut Storck »

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili

Pistin tämän linkin soneran sivuille esille ja kysyn sieltä että missä mennään,jos näin on asian laita niin kyllä pissataan asiakkaita silmään,siinä joukossa munkin 24/1 megaisen liittymän hommannutta.Mutta itte en tieny tosta mitään eikä mulle mainittu asiasta mitään.... ???
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Storck

  • Vieras
Ei kai kaupan kannata mainostaa että naapurista saat halvemmalla  ;)

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
No tuotteen hommaaminen meni niin että aikaisemman @450 laajakaistan sain päittäin vaihdettua tähän sonera 24 megaseen pakettiin tänne uuteen osoitteeseeni kun muuten ei saanut tuota toista pois toiminnasta ja puhelimen kautta sitten tuo tilaaminen tapahtui,ei siis missään liikkeessä ja muutenkin vähän annettiin nopeudesta väärää kuvaa että muka yli 15 meganen olisi vaikka sitten jäädään alle 10 megaa rapiasti nopeudessa,joten kivat soneran palvelulle ja periaatteessa voi kuulemma irtisanoa jos tuotteessa todellakin vika.

Tosin soneran vika palvelu sanoi että pistokkeeseen asti tulee 15 megasena joten jossain muualla on se vika mukamas joten silloin palvelun toimivuus on se mitä luvattu ja ei mahdollista purkuun ja jos joku heebo käy mittaamassa saman 15 megaa tulokseksi töpselistä niin tulee vajaa 100e lasku käynnistä joka ei paljoa lämmittäisi,saati tollaset ehdot,mutta tollasia ehtoja kyllä voi tulla muittenkin palvelun tuottajien puolelle,eli esim dna:lla on 10 gigan siirto raja esim mokkuloissa jonka jälkeen priorisoidaan nopeutta ja sitähän ei mokkulan myyntihetkellä kerrota vaan se pitää lukea ehdoista sekä vaikka kysyisit asiasta niin voi tulla vastaus ettei sellaista ole vaikka ehdoissa näin lukeekin!   ::)




Juuri tässä illalla katsoin sähköpostini ja soneralta oli tullut uudet toimitus/palvelu ehdot lootaan joten jippii!!!


http://www.sonera.fi/ajankohtaista/


« Viimeksi muokattu: 21.06.11 - klo:20.18 kirjoittanut ubunisti »
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Palvelua tulee käyttää siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta kuormi-
tusta (esimerkiksi roskapostin lähettäminen tai liittymän jakaminen) tai
muuta haittaa tai häiriötä teleyritykselle, yleisen viestintäverkon toimi-
vuudelle, muille viestintäverkon käyttäjille tai kolmansille tahoille.

Asiakkaan on kytkettävä välittömästi irti viestintäverkosta verkon tai palvelun
toimintaa häiritsevät laitteet tai ohjelmistot. Jos asiakas tahallisesti tai
teleyrityksen huomautuksesta huolimatta käyttää viallisia tai häiriötä ai-
heuttavia laitteita tai ohjelmistoja, hän vastaa teleyritykselle tai kolman-
nelle osapuolelle syntyneistä vahingoista sekä vikojen etsimisestä
aiheutuneista kustannuksista.

Häiriö tai haittatilanteissa teleyrityksellä on
oikeus kytkeä laitteet tai ohjelmistot irti verkosta asiakasta kuulematta.
Lisäksi teleyrityksellä on oikeus rajoittaa liikennettä viestintäverkoissaan,
keskeyttää palvelun käyttö tai sulkea liittymä ja toteuttaa muitakin välttä-
mättömiä toimenpiteitä, jos se on tarpeen verkkoliikenteen, palveluiden
toimivuuden, tietoturvan tai käytettävyyden turvaamiseksi.

Asiakkaan tulee noudattaa palvelun käytössä korostettua huolellisuutta
(vertaa luottokortti), koska palveluita voidaan käyttää erilaisiin toimintoihin
kuten digitaalisen sisällön tai tavaroiden ostamiseen. Erityistä huolellisuutta
asiakkaalta edellytetään liittymän säilytyksessä, suojaamisessa ja käytössä.
Asiakkaan tulee huolehtia, että älykortit (esim. sim- tai ohjelmakortti) ja lait-
teet on suojattu tunnisteilla (esim. käyttäjätunnus, salasana, pin-koodi, suo-
jakoodi), ja että nämä henkilökohtaiset tunnisteet pysyvät vain hänen oma-
na tietonaan. Jos päätelaite, tunniste tai älykortti katoaa tai varastetaan,
asiakkaan tulee välittömästi ottaa yhteyttä teleyrityksen asiakaspalveluun.
Teleyritys vastaa oman tai tarjoamansa palvelun asetusten saatavilla
olosta asiakkaalle. Asiakas vastaa asetusten käyttöönotosta.

Asiakas vastaa palvelun käyttöön vaikuttavista päätelaite-, laite- ja muista oh-
jelmoinneista ja asetuksista sekä niiden asentamisesta, ylläpidosta ja
poistamisesta, ellei toisin ole sovittu.

4.3 Viestintäpalvelun oikeudeton käyttö

Viestintäpalvelun oikeudettomalla käytöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa
kolmas henkilö käyttää asiakkaan viestintäpalvelua tai sen avulla sisältö-
ja lisäpalveluita ilman asiakkaan suostumusta. Vaikka asiakas lähtökohtai-
sesti vastaa palvelun käytöstä, hän vastaa sen oikeudettomasta käytöstä
vain, jos oikeudeton käyttö on johtunut asiakkaan huolimattomuudesta,
joka ei ole lievää. Asiakas ei vastaa viestintäpalvelun oikeudettomasta
käytöstä sen jälkeen, kun teleyritys on vastaanottanut asiakkaan tekemän
laitteen katoamisilmoituksen tai ilmoituksen oikeudettomasta käytöstä.

Turvatakseen oikeutensa asiakkaan tulee tehdä välittömästi ilmoitus asia-
kaspalveluun puhelimella sen aukioloaikana tai puhelimitse ympäri vuoro-
kauden katoamisilmoitusnumeroon, joka löytyy muun muassa sopimuk-
sesta tai verkkosivulta. Teleyrityksellä on oikeus sulkea viestintäpalvelu tai
estää päätelaitteen käyttö välittömästi ilmoituksen vastaanotettuaan.
Teleyritys voi pyytää asiakasta toimittamaan esimerkiksi rikosilmoituksen
tai esitutkintapöytäkirjan arvioidakseen asiakkaan huolellisuusastetta.

4.4 Palvelun laatu ja ominaisuudet

Teleyritys määrittelee tarjoamansa viestintäpalvelun keskeisen laa-
dun ja ominaisuudet palvelukuvauksessa, palvelun erityisehdoissa tai
muussa asiakkaalle annettavassa sopimusasiakirjassa.

4.5 Palvelun toiminnallisuuteen vaikuttavia keskeisiä seikkoja

Asiakas ei saa hyödyntää palvelua oman palvelunsa, tuotteensa tai
elinkeinotoimintansa osana. Asiakas ei saa jälleenmyydä teleyrityksen
 toimittamia palveluja, välittää kolmannen tahon liikennettä palvelun kautta, eikä jakaa palvelua kolmansille tahoille.
 Palvelua ei myöskään saa  käyttää puhelujen pääasialliseen reitittämiseen eri verkkojen välillä. Ellei teleyrityksen kanssa ole nimenomaisesti toisin sovittu, asiakas ei saa
 käyttää palvelujen yhteydessä eikä asentaa verkkoon palvelimia, joihin
 on mahdollisuus ottaa verkon kautta muualta yhteyksiä. Palvelua ei saa
 myöskään käyttää automaattisia postitusjärjestelmiä hyväksikäyttäen riip-
 pumatta siitä, onko kyseessä käyttö suoramarkkinointiin vai muu käyttö. [/left]
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Storck

  • Vieras
HeimoVesa : kun kirjoitat viestin missä et hauku muita etkä mene henkilökohtaisuuksiin niin ok, niin kauan kun et näin toimi niin ei ok.
Yritä uudestaan koska noin monen kohdan siivoaminen on jo liikaa. Viesti poistettu.
« Viimeksi muokattu: 22.06.11 - klo:12.06 kirjoittanut Storck »

HeimoVesa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Pahoittelen, että arvostelin kovasanaisesti alkuperäistä kirjoittajaa ja viestiketjun totuudenmukaisuutta ja järjellisyytä.


Sonerasta saattaa viedä asiakkaiden virta jonnekin muualle kun Sonera uusii kuluttajien sopimusehtoja. Uudet asiakkaan kannalta sangen kohtuuttomat ehdot kieltävät verkon käytön nettipuheluihin  (kuten Skype, SIP /VoIP )  ja omien palvelimien pitämisen.  Itse olen molempien pitkäaikainen käyttäjä joten Sonera käytännössä häätää vanhoja asiakkaitaan pois uusilla ehdoilla.   Tuossa puututaan kuluttajien oikeuksiin raskaalla kädellä.
 

Taas on luettu ehtoja? Vai olisiko ollut ylireagointia?

Lainaus
Asiakas ei saa jälleenmyydä teleyrityksen toimittamia palveluja, välittää kolmannen tahon liikennettä palvelun kautta, eikä jakaa palvelua kolmansille tahoille. Palvelua ei myöskään saa  käyttää puhelujen pääasialliseen reitittämiseen eri verkkojen välillä. Ellei teleyrityksen kanssa ole nimenomaisesti toisin sovittu, asiakas ei saa käyttää palvelujen yhteydessä eikä asentaa verkkoon palvelimia, joihin on mahdollisuus ottaa verkon kautta muualta yhteyksiä.

  • 1. puhelujen pääasialliseen reitittämiseen

Mistä ihmeestä on keksinyt, että tuo tarkoittaa skypeä? Tuohan tarkoittaa sitä, että sä et voi pitää kuluttajaliittymän takana mitään VoIP-palvelinta. Eli  myydä puheliikenteen välittämistä ja reitittää oman liittymäsi kautta PÄÄASIALLISESTi muiden ihmisten puheliikennettä. Yksikään VoIP CLIENT (Skype mukaanlukien) ei osu tuohon.

  • 2. Kuluttajaliittymissä minun käsityksen mukaan ei yhdenkään palveluntarjoajan ehtojen mukaan ole pitkiin aikoihin (jos koskaan) ole ollut sallittua pitää palvelimia. Niitä tietenkin on meillä internet-säätäjillä , mutta se vaan ei oo toimitusehtojen mukaista toimintaa. on mullakin ja tiedän että "ei saisi olla".


Summa summarum. Maalaisjärjen käyttö on sallittua myös sopimusehtoja lukiessa.. Tai etenkin niitä lukiessa - miltein jokaisen tuotteen / palvelun ehtoja kun tavaa, niin varmasti saa pääteltyä kaikkea jännää..

---
- HeimoVesa

* Taistelee internetissä tyhmyyttä vastaan *
- "Pitää muistaa, että puolet suomalaisistakin on keskimääräistä tyhmempiä."  - Muck 2010

Siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 22.06.11 - klo:12.17 kirjoittanut Storck »
-HeimoVesa
*Taistelee internetissä tyhmyyttä vastaan
Pitää muistaa, että suomalaisistakin puolet on keskimääräistä tyhmempiä -- Muck 2010

Storck

  • Vieras
Jos joku ei mielestäsi ymmärrä asioita/sopimuksia ja sinä ymmärrät niin auta ymmärtämään äläkä ala heti haukkumaan.

Tämä on keskustelupalsta ja täällä saa olla väärässä. Täällä saa jopa neuvoa, ohjata, ja auttaa ymmärtämään monia asioita.

Yllä oleva koskee kaikkia.

HeimoVesa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Jos joku ei mielestäsi ymmärrä asioita/sopimuksia ja sinä ymmärrät niin auta ymmärtämään äläkä ala heti haukkumaan.

Tämä on keskustelupalsta ja täällä saa olla väärässä. Täällä saa jopa neuvoa, ohjata, ja auttaa ymmärtämään monia asioita.

Yllä oleva koskee kaikkia.

Toimitus pahoittelee. Politiikkanne foorumilla on ihailtavaa ja siitä tulis ottaa muilla mallia.Ihan oikeesti.

 Harmittaa vaan monasti isolla V:llä kun tapauksia tulee niin paljon missä huudetaan sutta isoon ääneen ja levitellään linkkiä omaan huutoon pitkin internettiä ja lopulta paljastuu, että on luettu / ymmärretty tahallaan / vahingossa asioita väärin.

Yritän jatkossa muistaa hyvän politiikan foorumilla ja pitää ylimääräiset vinoilut sisällä.
-HeimoVesa
*Taistelee internetissä tyhmyyttä vastaan
Pitää muistaa, että suomalaisistakin puolet on keskimääräistä tyhmempiä -- Muck 2010

Storck

  • Vieras
Kiitos ja hyvä.
Täytyy muistaa että ihmisen mieli on rajallinen, ihan meillä kaikilla. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja autetaan niin ylä- kuin alamäessä.  :)


ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Pjotor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 291
    • Profiili
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=52&t=6307

soneran palstalla keskustelua asiasta!
Kiitti hyvästä linkistä... Itellä on vuos sopparia jälellä... pitänee seurata mitä tonne soneran foorumille kerrotaan...
Ohhoh!

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Sonerasta saattaa viedä asiakkaiden virta jonnekin muualle kun Sonera uusii kuluttajien sopimusehtoja. Uudet asiakkaan kannalta sangen kohtuuttomat ehdot kieltävät verkon käytön nettipuheluihin  (kuten Skype, SIP /VoIP )  ja omien palvelimien pitämisen.  Itse olen molempien pitkäaikainen käyttäjä joten Sonera käytännössä häätää vanhoja asiakkaitaan pois uusilla ehdoilla.   Tuossa puututaan kuluttajien oikeuksiin raskaalla kädellä.

Vaihdoin juuri Soneraan. Aikaisemmin liittymä SuomiComilta, joka salli kaikki palvelimet jne. Eihän se operaattorin asia ole mistä päin sessiot avataan.

Mitä noihin ehtoihin tulee, niin uskon, että säännöt on olemassa sitä varten, että niitä voidaan soveltaa jos on tarve. Kuitenkaan säännöt eivät käytännössä kosketa millään tavalla niitä, joita kohtaan niitä ei ole syytä soveltaa. Uskon maalaisjärjen käyttöön. Joku asia ei ole säännöissä kiellettyä, mutta ei silti ole fiksua ja toisaalta joku on kiellettyä säännöissä, mutta säännön rikkomisella ei ole väliä jos kukaan ei asiasta närkästy. Juuri tämän takia säännöistä tehdään usein tarpeettoman tiukkoja ja sitten niiden kohtuulliseen rikkomiseen ei kuitenkaan puututa.

En usko joutuvani ongelmiin, vaikka rikon noita sääntöjä kohtuuden nimissä. Kokemusta on mm. Kamu10 / HTV / Welho ajoilta.

Jos ne haluaisi olla oikeasti tiukkana tuon kanssa, ne laittaisi kaikki palomuurin taakse, joka estää täysin sisääntulevat yhteydet. Jota jälleen kerran voi kiertää lukemattomilla tavoilla, kuten kaikki tiedämme.

Kunnolliseen hostaamiseen nämä kotiliittymät ovat kuitenkin kelvottomia, joten käytännössä on myös järkevämpää siirtää laitteet muualle / palvelut pilveen.
« Viimeksi muokattu: 24.06.11 - klo:19.11 kirjoittanut Sami Lehtinen »

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Olen Soneran kanssa sopimuksettomassa tilassa, t.s. kumpi tai kampi
voi milloin tahansa irtisanoa sopimuksen.
Eipä taida Soneralta, tai toisilta operaattoreilta tulla niin edullista
tarjousta, että hyväksyisin tuon kahden vuoden määräajan. Tarjouksia kyllä
satelee kunnioitettavan tiuhaan tahtiin.  ;D
Poistuu taka vasemmalle - - -