Palvelua tulee käyttää siten, että siitä ei aiheudu kohtuutonta kuormi-
tusta (esimerkiksi roskapostin lähettäminen tai liittymän jakaminen) tai
muuta haittaa tai häiriötä teleyritykselle, yleisen viestintäverkon toimi-
vuudelle, muille viestintäverkon käyttäjille tai kolmansille tahoille.
Asiakkaan on kytkettävä välittömästi irti viestintäverkosta verkon tai palvelun
toimintaa häiritsevät laitteet tai ohjelmistot. Jos asiakas tahallisesti tai
teleyrityksen huomautuksesta huolimatta käyttää viallisia tai häiriötä ai-
heuttavia laitteita tai ohjelmistoja, hän vastaa teleyritykselle tai kolman-
nelle osapuolelle syntyneistä vahingoista sekä vikojen etsimisestä
aiheutuneista kustannuksista.
Häiriö tai haittatilanteissa teleyrityksellä on
oikeus kytkeä laitteet tai ohjelmistot irti verkosta asiakasta kuulematta.
Lisäksi teleyrityksellä on oikeus rajoittaa liikennettä viestintäverkoissaan,
keskeyttää palvelun käyttö tai sulkea liittymä ja toteuttaa muitakin välttä-
mättömiä toimenpiteitä, jos se on tarpeen verkkoliikenteen, palveluiden
toimivuuden, tietoturvan tai käytettävyyden turvaamiseksi.
Asiakkaan tulee noudattaa palvelun käytössä korostettua huolellisuutta
(vertaa luottokortti), koska palveluita voidaan käyttää erilaisiin toimintoihin
kuten digitaalisen sisällön tai tavaroiden ostamiseen. Erityistä huolellisuutta
asiakkaalta edellytetään liittymän säilytyksessä, suojaamisessa ja käytössä.
Asiakkaan tulee huolehtia, että älykortit (esim. sim- tai ohjelmakortti) ja lait-
teet on suojattu tunnisteilla (esim. käyttäjätunnus, salasana, pin-koodi, suo-
jakoodi), ja että nämä henkilökohtaiset tunnisteet pysyvät vain hänen oma-
na tietonaan. Jos päätelaite, tunniste tai älykortti katoaa tai varastetaan,
asiakkaan tulee välittömästi ottaa yhteyttä teleyrityksen asiakaspalveluun.
Teleyritys vastaa oman tai tarjoamansa palvelun asetusten saatavilla
olosta asiakkaalle. Asiakas vastaa asetusten käyttöönotosta.
Asiakas vastaa palvelun käyttöön vaikuttavista päätelaite-, laite- ja muista oh-
jelmoinneista ja asetuksista sekä niiden asentamisesta, ylläpidosta ja
poistamisesta, ellei toisin ole sovittu.
4.3 Viestintäpalvelun oikeudeton käyttö
Viestintäpalvelun oikeudettomalla käytöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa
kolmas henkilö käyttää asiakkaan viestintäpalvelua tai sen avulla sisältö-
ja lisäpalveluita ilman asiakkaan suostumusta. Vaikka asiakas lähtökohtai-
sesti vastaa palvelun käytöstä, hän vastaa sen oikeudettomasta käytöstä
vain, jos oikeudeton käyttö on johtunut asiakkaan huolimattomuudesta,
joka ei ole lievää. Asiakas ei vastaa viestintäpalvelun oikeudettomasta
käytöstä sen jälkeen, kun teleyritys on vastaanottanut asiakkaan tekemän
laitteen katoamisilmoituksen tai ilmoituksen oikeudettomasta käytöstä.
Turvatakseen oikeutensa asiakkaan tulee tehdä välittömästi ilmoitus asia-
kaspalveluun puhelimella sen aukioloaikana tai puhelimitse ympäri vuoro-
kauden katoamisilmoitusnumeroon, joka löytyy muun muassa sopimuk-
sesta tai verkkosivulta. Teleyrityksellä on oikeus sulkea viestintäpalvelu tai
estää päätelaitteen käyttö välittömästi ilmoituksen vastaanotettuaan.
Teleyritys voi pyytää asiakasta toimittamaan esimerkiksi rikosilmoituksen
tai esitutkintapöytäkirjan arvioidakseen asiakkaan huolellisuusastetta.
4.4 Palvelun laatu ja ominaisuudet
Teleyritys määrittelee tarjoamansa viestintäpalvelun keskeisen laa-
dun ja ominaisuudet palvelukuvauksessa, palvelun erityisehdoissa tai
muussa asiakkaalle annettavassa sopimusasiakirjassa.
4.5 Palvelun toiminnallisuuteen vaikuttavia keskeisiä seikkoja
Asiakas ei saa hyödyntää palvelua oman palvelunsa, tuotteensa tai
elinkeinotoimintansa osana. Asiakas ei saa jälleenmyydä teleyrityksen
toimittamia palveluja, välittää kolmannen tahon liikennettä palvelun kautta, eikä jakaa palvelua kolmansille tahoille.
Palvelua ei myöskään saa käyttää puhelujen pääasialliseen reitittämiseen eri verkkojen välillä. Ellei teleyrityksen kanssa ole nimenomaisesti toisin sovittu, asiakas ei saa
käyttää palvelujen yhteydessä eikä asentaa verkkoon palvelimia, joihin
on mahdollisuus ottaa verkon kautta muualta yhteyksiä. Palvelua ei saa
myöskään käyttää automaattisia postitusjärjestelmiä hyväksikäyttäen riip-
pumatta siitä, onko kyseessä käyttö suoramarkkinointiin vai muu käyttö. [/left]