Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 11.04 64 bit kysyy oletussalasananipun salasanaa 2:sti [Ratkaistu]  (Luettu 3892 kertaa)

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Olen 11.04:n tyytyväinen käyttäjä, mutta minulla on 1 ongelma: kun käynnistän koneen, koneeni kysyy oletussalasananipun salasanaa 2 kertaa. Ei iso vaiva, mutta mieltä kalvaa huoli, onko systeemissä jokin probleemi.

Olen asettanut järjestelmän kirjaamaan itseni automaattisesti sisään, mutta joudun nyt antamaan salasananipun salasanan 2 kertaa.

« Viimeksi muokattu: 06.06.11 - klo:11.45 kirjoittanut elohope »

ubunisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 237
    • Profiili

Mene järjestelmä ---->> ylläpito ---->>käyttäjät ja ryhmät asetuksiin,sieltä voit laittaa että automaattinen kirjautuminen ja oikeuksia käyttäjä profiilille myös.
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili

Mene järjestelmä ---->> ylläpito ---->>käyttäjät ja ryhmät asetuksiin,sieltä voit laittaa että automaattinen kirjautuminen ja oikeuksia käyttäjä profiilille myös.

Kiitos, olen kyllä tätä koettanut, ja jostain syystä kone kysyy yhä 2 kertaan avainnipun "Oletus" salasanaa.

Pitäisikö asentaa avainnippua hallinnoiva ohjelma uudelleen Synapticin avulla, mutta mikä ohjelma mahtaa olla kyseessä?

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili


Pitäisikö asentaa avainnippua hallinnoiva ohjelma uudelleen Synapticin avulla, mutta mikä ohjelma mahtaa olla kyseessä?

No, koetin toimiiko ideani ja asensin Synapticin kautta uudestaan paketit python-keyring, gnome-keyring, libpam-gnome-keyring, libgnome-keyring0 ja python-gnomekeyring.

Tämä ei kuitenkaan korjannut tilannetta.

Seniorinörtti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Poista automaattinen sisäänkirjoitus. Pääset vähemmällä salasanakirjoittamisella.

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Poista automaattinen sisäänkirjoitus. Pääset vähemmällä salasanakirjoittamisella.
Kai tuo ongelma pitäisi saada ratkaistua muullakin tavoin. Itse en ole vielä ratkaisua kyseiseen ongelmaan saanut. Minulla tosin kysyy salasanaa vasta sitten, kun käynnistän Chromiumin, muilla selaimilla ei salasanaa kysy.

Linux user # 406601

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Itse käytin PinguyOS 11.04:ssä (pohjautuu Ubuntu 11.04:ään, joten saman pitäisi päteä) ehkä hieman kyseenalaista ratkaisua, kun poistin kylmästi gnome2 -kansiossa sijaitsevasta keyrings -kansiosta kaikki tiedostot. Joka tapauksessa operaation jälkeen ei tullut enää mitään ylimääräisiä salasanakyselyjä. :)

Chromium oli minullakin se, joka avainnipun salasanaa kyseli. Ja muistaakseni aina silloin, kun menin sivulle, jonne olin rekisteröitynyt ja jonne minulla oli salasana. Avainnipun salasanan kysely taisi alkaa sen jälkeen, kun "toin" Firefoxin salasanani Chromiumiin.  

En osaa arvioida, voiko tuollaista suositella yleisemmin, mutta minulla se toimi hyvin. Jos joku haluaa moista kokeilla, niin gnome2-->keyrings löytyy kotikansiosta, pitää vain klikata piilotiedostot ensin näkyville. Ja poistaminen pitää tehdä pääkäyttäjänä.

LISÄYS: Virheet korjattu.







« Viimeksi muokattu: 03.06.11 - klo:20.23 kirjoittanut Eesaurus »

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Aiheesta on näköjään käyty pitkällistä keskustelua osoitteessa

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/gnome-keyring/+bug/637702

Keskustelu ei tainnut johtaa selvään ratkaisuehdotukseen.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Oletko kokeillut nollata avainnipun salasanan? Ei pitäisi kysellä salasanaa jota ei ole ;)

Avainnipun salasanan nollaus menee Natty:ssa samaan tapaan kuin muissakin ubuntuissa.
1. Klikataan hiiren oikealla kohtaa Salasanat: login
2. Avautuvasta valikosta valitaan Vaihda salasana
3. Avautuvassa ikkunassa annetaan vanha salasana, mutta jätetään uudet tyhjäksi ja klikataan OK
4. Jälleen avautuu ikkuna jossa varoitellaan siitä että tämän jälkeen kuka tahansa pystyy katsomaan mitä salasanoja avainnipussa on. Jos kone on pelkässä kotikäytössä niin tietoturvariski ei liene kovin suuri, joten klikataan Käytä turvatonta tallennusta.
Ellei uskalla ottaa riskiä niin voi klikata Peru

Kirjoitin tämän Lucidilla, joten nuo valintojen sanamuodot voivat hieman poiketa.

Ja kyllä kai olet tarkistanut ettei sinulla ole muita "Salasanat:"-alkuisia rivejä kuin "login"?
Jos muita rivejä on, niin ne kannattaa poistaa. Normaalikäytössä tarvitaan vain tuo Salasanat: login

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Kiitos! Tämä ratkaisi ongelman, sillä käytän konetta kotioloissa.

juyli

  • Vieras
Kiitos! Tämä ratkaisi ongelman, sillä käytän konetta kotioloissa.
Myöskään kotikoneissa ei pitäisi laiminlyödä mitään tietoturvaan liittyvää!