Kirjoittaja Aihe: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?  (Luettu 16425 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #20 : 08.11.11 - klo:19.13 »
Saako Openshotilla lisättyä "tekstikommentteja" videon päälle haluttuihin kohtiin? Niin, että kuva näkyy koko ajan taustalla.

Ok, löytyi jo: http://www.youtube.com/watch?v=VT-0D056_Xk

Älyttömän helppoa siis. En tajua, miksen ole löytänyt tuota ohjetta aiemmin...  :D

UusiKäyttäjä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #21 : 12.11.11 - klo:17.52 »
Itse olen todennut että Open Shot ei ole video muokkaus vaihtoehto. Jotenkin buginen ja ongelmallinen..
Intel i5 2500K - 4.8Ghz
Nvidia GeForce 560 Ti Twin Light Edition
AsRock Z68 Gen3 Extreme3
Ja muut sellaiset..

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #22 : 17.01.12 - klo:07.41 »
Tehty OpenShotilla 2 videopätkää Yuotube-HD HD720p 25fps keskitaso asetuksilla.
Tarkoitus on yhdistää nämä kaksi mp4 pätkää yhdeksi 1,5 tunnin mp4 tiedostoksi...

Nyt on Intel(R) Xeon(TM) CPU 3.4GHz huutanut 100% teholla 20 tuntia ja viidennes näkyy olevan palkki liikkunut.
Edit1: 48 tunnin jälkeen "edistymispalkk"i jo melkein puolessa...
Edit2: 72 tuntia kone vääntänyt ja nyt puoliväli ohitettu  ;D
Edit3: 96 tuntia kulunut, eteneminen selvästi hidastuu, kun vuodokausessa mennään palkissa vain1cm eteenpäin, no saapi viikonlopun vielä jäädä itsekseen kone hommiin... 2/3osaa valmiina.
Edit4: Taas maanantai, palkki hipoo jo loppuaan ja valmistui kuin valmistuikin, 145 tuntia, yli 20kWh sähköä.


Vähän tuntuu siltä että pitemmissä videoissa "Vie videoksi" toiminne hidastuu exponentiaalisesti.
Miten pitkiä videoita olette saaneet OpenShotilla tehtyä?
« Viimeksi muokattu: 23.01.12 - klo:13.23 kirjoittanut oh1xe »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #23 : 22.01.12 - klo:21.37 »
Tuollaiseen yksinkertaiseen yhdistämiseen nopeampi työkalu olisi varmaankin ffmpeg tai ehkä Avidemux? Minulla ei ole kummankaan käyttöön kykyjä, mutta jos vain haluat kaksi videotiedostoa yhdistää, niin silloin suosittelisin kyseisiä softia...
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #24 : 23.01.12 - klo:13.27 »
Totta.

Tein vain ensin kaksi lyhempää leikettä, kun pelkäsin että yli tunnin teko, (vai pitäisikö puhua renderöinnistä)
alkaa ottamaan eponentiaalisesti aikaa. Toisaalta kuka tekee yli tunnin videon?
-no Kdenlive alkoi juuri tekemään samaa vääntöä. Testataan sitä vaihteeksi.

Edit: Renderöinti 4-vuorokautta Kdenlivellä, mikä Shotwellillä vei 6-vuorokautta.
« Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo:12.18 kirjoittanut oh1xe »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #25 : 23.01.12 - klo:14.06 »
Tuollaiseen yksinkertaiseen yhdistämiseen nopeampi työkalu olisi varmaankin ffmpeg tai ehkä Avidemux? Minulla ei ole kummankaan käyttöön kykyjä, mutta jos vain haluat kaksi videotiedostoa yhdistää, niin silloin suosittelisin kyseisiä softia...

ffmpegillä ei oikein voi yhdistää videoita peräkkäin. Avidemux sen sijaan hoitaa homman, mutta itse käyttäisin MP4-tiedostojen yhdistämiseen gpac-paketin MP4Boxia:

Koodia: [Valitse]
MP4Box -add input1.mp4 -cat input2.mp4 output.mp4
Tämä tietysti edellyttää, että yhditettävien tiedostojen video- ja ääniraidat ovat samalla tavalla pakattuja. Prosessi on häviötön ja kestää tiedostojen koosta ja levyn nopeudesta riippuen sekunneista muutamaan minuuttiin.

OpenShotia ja Kdenliveä ei kannata käyttää, jos lähdetiedostot ovat saman tyyppisiä ja ne jo kertaalleen pakattu häviöllisesti. Nämä ohjelmat eivät osaa siirtää pakattua dataa sellaisenaan, vaan video ja ääni puretaan ja pakataan uudelleen, jolloin laatu kärsii ja aikaa kuluu.

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #26 : 23.01.12 - klo:16.30 »
Ok. No jos "video ja ääni puretaan ja pakataan uudelleen", niin ei sitten ihme.
Olen aikaisemmin tehdyt pitkät videot palasista kaatumisongelmien vuoksi (Pinnacle).

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #27 : 23.01.12 - klo:18.01 »
Ok. No jos "video ja ääni puretaan ja pakataan uudelleen", niin ei sitten ihme.

On siellä ehkä jotain vikaakin, jos renderöinnissä menee monta päivää. OpenShotin pakkausprofiilit ovat suhteellisen nopeita.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #28 : 30.03.12 - klo:10.04 »
Ikävästi kaatuilee Openshot 1.4.0, jos operaatio kestää vähän pitempään. Joka tekee siitä kaatumisesta tietysti vielä ikävämmän, koska menee iso homma ketuiksi.

Löysin asetuksista automaattisen tallennuksen, mutta se ei taida toimia niin, että projektin saisi palautettua siihen, mihin se kaatuessa jäi?  

LISÄYS: Olikin tullut uudempia versioita, asensin uusimman. Saas nähdä...
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo:10.35 kirjoittanut Eesaurus »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #29 : 30.03.12 - klo:14.44 »
Kaatuu tämä uusin 1.4.2 -versio ihan samalla tavalla. Laittelin bugiraporttia menemään...

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #30 : 30.03.12 - klo:18.44 »
Kaatuu tämä uusin 1.4.2 -versio ihan samalla tavalla. Laittelin bugiraporttia menemään...

Mulla 1.40 eikä se ole kaatuillut noissa muutamissa videoissa millään tavalla. Joskus  videon vienti kestänyt tuntejakin kotikoneella, silti pysynyt pystyssä. Eihän koneesi kuumene tai jotain muuta sitten? Mulla 11.04 Ubuntu, ei Unityä eikä Compiziakaan enää.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #31 : 30.03.12 - klo:19.24 »
Mulla 1.40 eikä se ole kaatuillut noissa muutamissa videoissa millään tavalla. Joskus  videon vienti kestänyt tuntejakin kotikoneella, silti pysynyt pystyssä. Eihän koneesi kuumene tai jotain muuta sitten? Mulla 11.04 Ubuntu, ei Unityä eikä Compiziakaan enää.

En usko koneongelmiin, koska kaatuminen tapahtuu tismalleen samalla tavalla kahdessa eri koneessa, minun 12.04:ssä ja vanhempieni Mint9:ssä (=Ubuntu 10.04). Kun ei millään jaksaisi opetella Kdenliveä, niin olen tehnyt niin, että leikkelen videot pienemmissä erissä, jolloin ohjelma ei ehdi kaatua.

Menee niin, että Openshot alkaa pikkuhiljaa hidastua, tulee pitempi ja pitempi viive reagoimiseen, mitä pidemmälle operaatio edistyy, sitten lopulta kaatuu.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #32 : 30.03.12 - klo:19.57 »
Menee niin, että Openshot alkaa pikkuhiljaa hidastua, tulee pitempi ja pitempi viive reagoimiseen, mitä pidemmälle operaatio edistyy, sitten lopulta kaatuu.

Itse en ole kauheasti leikellyt, pistänyt vain otoksia peräkkäin. No, ongelmasi voisi viitata muistin kulutuksen kasvuun/muistivuotoon. Kipaisin katsomassa mitä asetuksia ohjelma tarjoaa. Kokeilepa Muokkaa > Asetukset >Yleiset ja sieltä Muistettavien askelten maksimimäärä ja pudota se vaikka kymmeneen tai viiteen oletusarvosta 20, ja kokeile sitten uudelleen. Tuo siis tarkoittaa undo:lla taaksepäin mahdollisia askeleita. Muistaisin aikoinaan Photoshopissa, että tuollainen temppu kannatti tehdä. Kulutti muistia paljon.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #33 : 30.03.12 - klo:20.18 »
Itse en ole kauheasti leikellyt, pistänyt vain otoksia peräkkäin.

Minun pitää poistella pätkiä välistä, laitella otsikoita, lisäillä tekstikommentteja yms...

Lainaus
No, ongelmasi voisi viitata muistin kulutuksen kasvuun/muistivuotoon. Kipaisin katsomassa mitä asetuksia ohjelma tarjoaa. Kokeilepa Muokkaa > Asetukset >Yleiset ja sieltä Muistettavien askelten maksimimäärä ja pudota se vaikka kymmeneen tai viiteen oletusarvosta 20, ja kokeile sitten uudelleen. Tuo siis tarkoittaa undo:lla taaksepäin mahdollisia askeleita. Muistaisin aikoinaan Photoshopissa, että tuollainen temppu kannatti tehdä. Kulutti muistia paljon.

Tätä kokeillaan, kiitos vinkistä. Mielelläni pysyisin Openshotissa, on niin selkeä ja mukava käyttää.

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #34 : 10.05.12 - klo:14.01 »
Onko Openshotissa jonkinlaista automatiikkaa siirtymiin? Kun on tottunut Pinnaclessa ja Windows Moviemakerissakin laittamaan kaksi pätkää peräkkäin ja niiden väliin crossfade (openshotissa varmaankin hajota) siirtymän, niin ohjelma automaattisesti siirtää clipit siirtymän verran limittäin ja siirtymä toimii ihanasti pätkästä toiseen. Openshotissa kun laitoin pätkät peräkkäin ja siirtymän väliin niin sehän häivytti sen mustan ruudun kautta toiseen clippiin. Sitten luin netistä ohjetta, eli clipit eri raidoille limittäin ja sitten siirtymä väliin, mutta niiden kohdistaminen on tuskaa silmämääräisesti. Onko siihen olemassa toimivampaa konstia?

Täytyy seuraavaksi kokeilla sitä Kdenliveä.

Mun editointitarpeisiin riittää hyvin pitkälle toimiva aikajana ja helppokäyttöiset siirtymät. Tällä hetkellä vielä Pinnacle rules, mutta sehän onkin maksullinen.


siivottu -Storck
« Viimeksi muokattu: 10.05.12 - klo:15.33 kirjoittanut Storck »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #35 : 14.05.12 - klo:01.17 »
Kdenlivessä ainakin on snappaus-ominaisuus, eli videopätkät napsahtavat hiirellä käyttäessä kiinni siirtymän alkuun ja loppuun. Openshotissa sellainen ei tunnu oletuksena olevan päällä, mutta ehkä sen saa jostain nappulasta vaihdettua?
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #36 : 14.05.12 - klo:09.34 »

siivottu -Storck

Tuossa siis harmittelin kuinka Openshot kaatuessaan hukkasi tallennetun projektin kokonaan pois koneelta. 2h editointi meni hukkaan... Openshotisskin on jonkin verran snap- toimintoa. Tarpeeksi lähelle siirryttävän pätkän alkua vietynä se kohdistaa siirtymän alun kohdalleen, mutta siirtymän loppu ja pätkien limitys on tehtävä käsivaralla..

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #37 : 14.05.12 - klo:14.24 »
No siinä tapauksessa kannattaa testata Kdenliveä. Siinä on monipuolisemmat snappaus-ominaisuudet.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

pecu_83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #38 : 14.05.12 - klo:17.10 »
Joo, kokeilin jo Kdenliveäkin, mutta se on ilmeisesti sen verran raskaampi (tai jotain muuta), että esikatseluruutu tökkii pahasti. Openshot pyörii paljon sulavammin. Video mitä pääasiassa käsittelen on 1080p, eli aika raskasta kamaa. Koneen tehot on vissiin aika rajoilla.

oh1xe

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 363
    • Profiili
Vs: OpenShot kysymyksiä ja bugeja ?
« Vastaus #39 : 08.10.12 - klo:12.00 »
Onkos joku löytänyt OpenShotissa sellaista toimintoa, millä saisi audiotasoa musiikkiraidalta tai videosta vaihdeltua videon aikana?
Esimerkiksi on puhetta ja sitten vaikka sirkkelin käyttöä videolla, niin olisi aika kätevää vaimentaa audiotasoa huippukohdissa..

Ja jos OpenShotissa ei ole, niin onko edes Kdenlivessä?