Kirjoittaja Aihe: Ati ajutrit + hdmi  (Luettu 2153 kertaa)

FinCoder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Ati ajutrit + hdmi
« : 18.11.12 - klo:03.39 »
Käytän kubuntun 12.10 versiota, jossa taitaa olla uusin kernel.

Koneessa on 3870 ati. Tämä versio atista joutuu käyttämään ns. legacy ajureita ja näissä legacy ajureissa ei ole uuteen äksään tukea.

Olen tähän jotkut atin ajurit asentanut ja ne vielä päivittänytkin software updaten kautta, mutta esim. atin ajurihallitapaneeli ei toimi, joten ajurit ovat jollain tavalla hajalla.

Olen laittanut toiseen dvi liittimeen dvi-hdmi liittimen, joka menee vahvistimeen, mutta en saa ääniä vahvistimeen.

Mitä pitäisi tehdä?


Olen nyt huomannut seuraavia asioita.

Jos käynnistän koneen dvi-hdmi kaapeli paikallaan, kytkien ne eri porttiin, näytön reso on liian pieni. Viittaa xorg ongelmaan?

Koneen käynnistyessä pioneerin vahvistja ei näytä hdmi valoa, mutta jos vaihdan näytön ja pioneerin paikkoja näytönohjaimessa, hdmi valo syttyy pioneerissa, mutta näyttöön ei tule kuvaa.

Eli taas xorg ongelma.

Mutta tästäkään huolimatta äänet eivät kuulu, vaikka näytönohjaimen äänet on valittu ensisijaiseksi...ja äänentasot näkyvät pulseaudion volume controllissa.


aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 0: VT1708B 8-Ch Analog [VT1708B 8-Ch Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 1: VT1708B 8-Ch Digital [VT1708B 8-Ch Digital]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 2: VT1708B 8-Ch HP [VT1708B 8-Ch HP]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0

« Viimeksi muokattu: 18.11.12 - klo:05.39 kirjoittanut FinCoder »

Kaasumies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Ati ajutrit + hdmi
« Vastaus #1 : 23.11.12 - klo:19.19 »
Tää on ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi sä et ota ääniä äänikortin ulostulosta vahvarille? Yleensä vihreä 3.5mm liitin äänikortissa. Johdon toinen pää (RCA-liitin) vahvarin sisäänmenoon. Esim CD, AUX. Sellanen johto maksaa ehkä 2-3 euroa Biltemassa.

FinCoder

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ati ajutrit + hdmi
« Vastaus #2 : 23.11.12 - klo:22.50 »
Tää on ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi sä et ota ääniä äänikortin ulostulosta vahvarille? Yleensä vihreä 3.5mm liitin äänikortissa. Johdon toinen pää (RCA-liitin) vahvarin sisäänmenoon. Esim CD, AUX. Sellanen johto maksaa ehkä 2-3 euroa Biltemassa.

Siis nimenomaan olen tehnyt näin.

Tarkoitus olisi vain nyt päästä hdmi aikakaudelle, että saisi kaikki äänet sen kautta. Olen saanut monikanavaäänet toimimaan hdmi -kaapelin kautta, mutta kaikki esim. systeemiäänet eivät sen kautta toimi.

Ihmeen vaikea saada näitä äänijuttuja toimimaan.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ati ajutrit + hdmi
« Vastaus #3 : 24.11.12 - klo:08.15 »
Jos sulla on  Dvi-HDMI välikappale saat olla tyytyväinen jos edes jotain ääntä tulee. Dvi- kautta ei nimittäin pitäisi tulla mitään ääntä. Joissakin korteissa on kuitenkin tämäkin mahdollisuus mutta silloinkin käsittääkseni pitää olla oikeanlainen dvi-hdmi adadterikin eikä ihan mikä tahansa mikä käteen osuu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Vs: Ati ajutrit + hdmi
« Vastaus #4 : 24.11.12 - klo:13.43 »
Jos sulla on  Dvi-HDMI välikappale saat olla tyytyväinen jos edes jotain ääntä tulee. Dvi- kautta ei nimittäin pitäisi tulla mitään ääntä. Joissakin korteissa on kuitenkin tämäkin mahdollisuus mutta silloinkin käsittääkseni pitää olla oikeanlainen dvi-hdmi adadterikin eikä ihan mikä tahansa mikä käteen osuu.

Jos monikanavaäänet toimivat FinCoderin käyttämällä adapterilla, myös tavallinen stereoääni toimii. Tavallisesti se ei vaadi muuta kuin oikean äänilaitteen valinnan Ubuntun ääniasetuksista (joka ohjaa PulseAudiota). Kannattaa tarkistaa äänenvoimakkuudet ja muut mikserisäädöt myös alsamixerillä.