Kirjoittaja Aihe: Hakkeri vai Krakkeri  (Luettu 4342 kertaa)

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Hakkeri vai Krakkeri
« : 27.04.11 - klo:16.09 »
Viittaa uutiseen.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/04/hakkerit_varastivat_miljoonien_playstation-pelaajien_kayttajatiedot_2543998.html

Missä välissä ja milloin nämä uutisoinnit saataasiin kirjoitettua oikeilla termeillä?

Tällähän selvästi yritetään demonisoida ja asettaa alan harrastajat sekä ammattilaiset pahoiksi ja yhteiskunnalle vaarallisiksi ihmisiksi.

Vai onko teidän mielestä yksi maailman kuuluisimmista hakkereista nimeltään Linus Torvalds samaistettavissa krakkeriin?
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #1 : 27.04.11 - klo:20.46 »
Ei kai liity tähän aiheeseen, mutta hemmetti jos omatkin tiedot nyt mennyt, kun itse olin PSNään rekisteröitynyt.

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #2 : 27.04.11 - klo:20.55 »
:O Aika herkkää on tulkinta täällä...

EDIT:
Ehkä tässä on kyseessä vanhan, vaikkakin hieman muunnellun, sanonnan kaltainen tilanne: "Kaikki ahvenet ovat kaloja, mutta kaikki kalat eivät ole ahvenia."
« Viimeksi muokattu: 27.04.11 - klo:20.56 kirjoittanut JayJay »

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #3 : 27.04.11 - klo:21.59 »
Enpä usko yritykseen demonisoida ketään, tahatonta väärinkäyttöä vaan.

Toisekseen kieli elää ja merkitykset muuttuvat ja sekoittuvat. Ainakin suomeksi hakkeri ja krakkeri on sekoitettu jo kauan paitsi mediassa myös "tavisten" puheissa. Hacker-sanan merkitys on muutenkin muotoutunut ajan kuluessa.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #4 : 27.04.11 - klo:22.24 »
Tässähän voi sitten hymyssä suin mennä kylille kertomaan olevansa hakkeri. Ei kai ne poliisille kerro ja jos kertookin niin eihän siitä mitään seuraa.   ::)
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Storck

  • Vieras

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #6 : 28.04.11 - klo:15.03 »
Krakkereitahan ne on. Itse olen hakkeri (ainakin luulen)  :)
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #7 : 28.04.11 - klo:16.10 »
Olen tässä vuosien varrella saanut useita kymmeniä uutisointeja eri meioissa muuttamaan tuon nimikkeen oikeampaan muotoon, mutta YLE on niin jäärä, että jopa sensuroi mun kommentitkin.  >:(
« Viimeksi muokattu: 28.04.11 - klo:16.35 kirjoittanut Storck »
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #8 : 17.08.11 - klo:17.07 »
Toisekseen kieli elää ja merkitykset muuttuvat ja sekoittuvat. Ainakin suomeksi hakkeri ja krakkeri on sekoitettu jo kauan paitsi mediassa myös "tavisten" puheissa. Hacker-sanan merkitys on muutenkin muotoutunut ajan kuluessa.

Mutta onko se, että suuri media käyttää vääriä sanoja minkäänlainen perustelu sille, että asioita pitäisi alkaa kutsumaan väärillä nimillä?

Nimimerkillä onko meillä kaikilla kohta sormitietokone?

Ps.
Nörtti oli myös alunperin tietotekniikkaa harrastavan haukkumasana jonka asiasta mitään tietämättömät kuulivat käytössä ja alkoivat käyttää, kun ilmeisesti luulivat sen vain tarkoittavan tietokoneita harrastavaa eikä mitään negatiivista.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #9 : 17.08.11 - klo:17.15 »
Luulis että krakkeri on myös hakkeri, miten se muuten mitään osais?

Ubumpi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 294
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #10 : 17.08.11 - klo:18.23 »
Lisää ärsyttäviä hoonosoomisuuksia, jotka luovat kummallisia mielikuvia ja väärinkäsityksiä:


- Lentokone tippui.
Vrt. hana tippui.

- Kaksi kertaa enemmän.
100 % lisää, vai 200%?

- Puolet enemmän.
Ei siis sittenkään 50 % enemmän, vaan 100 % enemmän?

- Saastuttaa kolme kertaa vähemmän.
Saatiin tehokkaaksi ilmanpuhdistajaksi?

- Tietokonevirus...
Windows-virus!

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #11 : 17.08.11 - klo:20.11 »
Lisää ärsyttäviä hoonosoomisuuksia, jotka luovat kummallisia mielikuvia ja väärinkäsityksiä:


- Lentokone tippui.
Vrt. hana tippui.

- Kaksi kertaa enemmän.
100 % lisää, vai 200%?

- Puolet enemmän.
Ei siis sittenkään 50 % enemmän, vaan 100 % enemmän?

- Saastuttaa kolme kertaa vähemmän.
Saatiin tehokkaaksi ilmanpuhdistajaksi?

- Tietokonevirus...
Windows-virus!

– PC
WC

Onhan näitä kaiken laisia, ja foorumin kapasiteetti loppuisi ennen kuin ne saadaan listattua.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Hakkeri vai Krakkeri
« Vastaus #12 : 17.08.11 - klo:21.24 »
Toisekseen kieli elää ja merkitykset muuttuvat ja sekoittuvat. Ainakin suomeksi hakkeri ja krakkeri on sekoitettu jo kauan paitsi mediassa myös "tavisten" puheissa. Hacker-sanan merkitys on muutenkin muotoutunut ajan kuluessa.

Mutta onko se, että suuri media käyttää vääriä sanoja minkäänlainen perustelu sille, että asioita pitäisi alkaa kutsumaan väärillä nimillä?

Nimimerkillä onko meillä kaikilla kohta sormitietokone?

Ps.
Nörtti oli myös alunperin tietotekniikkaa harrastavan haukkumasana jonka asiasta mitään tietämättömät kuulivat käytössä ja alkoivat käyttää, kun ilmeisesti luulivat sen vain tarkoittavan tietokoneita harrastavaa eikä mitään negatiivista.

Kielelle vain on ominaista, että sanojen merkitykset muuttuvat ja sanoja siirrellään kontekstista toiseen. Myös samaa asiaa ruvetaan joskus nimittämään toisella sanalla ja vanha nimi menettää merkityksensä. Tietysti "suuri media" ohjaa sanojen käyttöä, mutta myös muut kielenkäyttäjät.

Koskaan ei voi lopullisesti lukita tiettyä sanaa tiettyyn merkitykseen ja edellyttää, että kaikissa kielenkäyttöyhteyksissä pitäydytään tähän ainoaan oikeaan ilmaisuun (ainakin toivon).

Haukkumasanat ja väärinkäsitykset ovat kautta historian muuttuneet neutraaleiksi termeiksi.

Nimimerkillä "Menikö tabletit käsille?"