Parhaani mukaan autan, jos huomaan ongelman, johon olen itse törmännyt.
Tässä tapauksessa kysyjä kertoi WD Book Essentialista vain, "
että sitä mokomaa ei pysty käsittelemään gparted:lla". Tietysti (jos olisin kysymyksen ajoissa nähnyt) olisin ehkä kysynyt, mitä kysyjä oli yrittänyt oikein tehdä, koska ei tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla.
Minulla itsellä on nimittäin My Book Essential Edition 2.0 WD5000H1U-00 (500 GB). Otin sen käyttöön aikoinaan (taisi olla Mandriva silloin) muistaakseni seuraavasti:
1. Tein koko levystä Seagaten Disk Wizardilla levykuvan siltä varalta, että tarvitsisin niitä levyllä mukana olleita sisäänrakennettuja ominaisuuksia Windowsin puolella (en ole tarvinnut, enkä edes testannut toimisiko systeemi).
2. Käynnistin Gpartedin, irrotin levyn (unmount) ja loin uuden partitiotaulun (Device > Create Partition Table ).
3. Tein uudet partitiot (ext3 24GB Mandrivan asennusta varten ja loput ntfs) ja nimesin ne loogisesti.
Tuossa meni yhteensä (pieni levykuvan luonti mukaan luettuna) muutama minuutti. Joka tapauksessa ei kertaakaan tarvinnut katsella manuaaleja tai googlata fdiskin tai muiden kryptisten komentojen parametrejä. Yhden kerran olen myöhemmin joutunut ntfs:lle ajamaan levyntarkistuksen XP:ssä sähkön katkettua, mutta ei siihenkään fdisk olisi mitään auttanut.
Voihan tuo kyseinen ongelmainen WD kovalevy olla tietysti
moniongelmainen. Eli se nimenomaan vaatii asiantuntijan suositteleman fdiskin, jossa painellaan vuoronperään konsonantteja n, t, d, L, p, w (toki välissä kai saa ostaa vokaaleitakin?).
Kaikkia merkkejä ei kuitenkaan kannata kokeilla, varsinkin
tavuviiva " - " vaikuttaa epäillyttävältä.