Ymmärrän varovaisen konservatiivisuuden käyttöliittymäkysymyksissä, mutta:
-No minimize and maximize buttons
Itse asiassa olen usein miettinyt, paljonko näitä painikkeita oikeasti tarvitaan. Itse en niitä käytä kuin pikkuläppärissä suurentaakseni pääteikkunan pystysuunnassa. Valikosta saatava toiminto riittäisi täysin. Esim. BeOSissa ikkunan otsikkopalkissa oli vain sulkemispainike.
A good example is the tabs on top phenomenon. Utterly pointless,
”Utterly pointless” on aika kova ilmaus, kun sijoitteluun on kuitenkin hyvä syy. Selaimessa se antaa selausikkunaan lisätilaa, ja yhdenmukaisuussyistä tämä puoltaa ominaisuuden siirtämistä niihinkin ohjelmiin, joissa kyse ei ole tästä.
Take Windows as an example. The interface has remains the same since around Windows 95.
Tämähän ei ole lainkaan totta: vaikka Windowsin ikkunakoristeet ovat muuttuneet vähän, muu kokonaisuus on muuttunut hyvinkin paljon. Erityisen raju muutos on ollut Microsoft Officessa, missä koko valikko–työkalurivi-perusajattelu on jo hylätty. Luultavasti sama käyttöliittymämalli tulee aikanaan yleistymään Windows-ohjelmiin yleisemminkin.
Ymmärrän varovaisuutta, mutta ei kannata kuvitella, että kehitys on nyt valmis eikä mikään enää saisi muuttua. Esim. toiseksiviimeisessä Linux Journalissa puhuttiin täysin vakavissaan siitä, olisiko koko lomittuviin ikkunoihin perustuva käyttöliittymä vanhentunut nyt iOS- ja Android-aikakaudella.