Kirjoittaja Aihe: näppäimistöasetukset  (Luettu 6944 kertaa)

illu80

• Käyttäjä
    • Profiili
näppäimistöasetukset
« : 01.12.10 - klo:08.06 »
Olen 80-vuotias eläkeläinen ja olen miltei kolmisen vuotta pelkästään käyttänyt ubuntua, nykyinen versioni on 10.10.  Eläkevuosinani olen harrastanut myös sellaisia kieliä, joista en aikoinani ole saanut kouluopetusta.  Yksi näistä on venäjä. Olen  sitä kirjoittanut  ubuntun foneettisella näppäimistöasetuksella, johon en aivan ole tyytyväinen, koska aiemmin olen tottunut käyttämään hieman siitä poikkeavaa.  Tiedustelisin onko ubuntulla  muokkausohjelmaa, jolla voisi muuttaa näppäimistöasetuksia?

aku506

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: näppäimistöasetukset
« Vastaus #1 : 01.12.10 - klo:17.52 »
Itse olen huono vastaamaan, koska en ole koskaan venäjään tutustunut yhtään, enkä tiedä mitä tarkoitat Ubuntun foneettisella, mutta asiaan:

Valitset yläpalkista »Järjestelmä», ja sen jälkeen »asetukset». Sieltä valitset kohdan »Näppäimistön syötetavat». Valitset auenneesta ikkunasta välilehden »syöttötavat». Pudotusvalikosta »valitse syöttötapa» valitset venäjän, ja jonkun neljästä tavasta. (Riippuen siitä, mitä haluat käyttää. Tässä en osaa  auttaa, koska minulla ei ole hajuakaan venäjästä. Paras selvinnee kokeilemalla. ) Painat oikealla nappia »lisää». Voit sulkea ikkunan tämän jälkeen. Yläpalkissa pitäisi näkyä valkoinen näppäimistön kuva, jota klikkaamalla voi vaihtaa kyrillisille kirjaimille. (Voi olla hetken viive ennen näkymistä) Siellä on myös kohta »imput method off», jolloin voit kirjoittaa selvää suomea.

Toivottavasti tästä oli jotain apua....

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #2 : 01.12.10 - klo:20.12 »
Itse olen huono vastaamaan, koska en ole koskaan venäjään tutustunut yhtään, enkä tiedä mitä tarkoitat Ubuntun foneettisella, mutta asiaan:

Minäkään en osaa vastata varsinaiseen kysymykseen, mutta selvennetään tätä... Venäläisessä standardiasettelussa näppäinten järjestys on hyvin erilainen kuin länsimaisessa. Esim. rivi ASDF on venäläisessä FYVA (Y = taka-i). Foneettinen asettelu on sellainen, jossa kukin näppäin tuottaa äännearvoltaan latinalaista näppäintä vastaavan kyrillisen merkin, siis tässä tapauksessa vain kirjaimet kyrillisiksi vaihtaen ASDF.

Mutta jos Gnomen foneettinen asettelu on sama kuin KDE:n, siinä on ainakin yksi iso harmi: se on ”saksalainen” variantti. Toisin sanoen kyrillinen V tulee W-näppäimestä (W-kirjainhan ääntyy saksassa [v], kun taas V on [f]), ja V:stä tulee muistaakseni Ž. Tähän minäkin mieluusti muuttaisin.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

peran

• Vieras
« Vastaus #3 : 01.12.10 - klo:20.23 »
Etsiskelin locatella key:tä, ja näyttäisi, että hakemistossa: /usr/share/rdesktop/keymaps
on jotain, mutta se on varmaan aika radikaalia, jos menee niitä muuttelemaan...
... ja vaikuttaako se sittenkään toivotusti.

aku506

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.12.10 - klo:20.49 »
Mutta jos Gnomen foneettinen asettelu on sama kuin KDE:n, siinä on ainakin yksi iso harmi: se on ”saksalainen” variantti. Toisin sanoen kyrillinen V tulee W-näppäimestä (W-kirjainhan ääntyy saksassa [v], kun taas V on [f]), ja V:stä tulee muistaakseni Ž. Tähän minäkin mieluusti muuttaisin.
Tässä on kahdesta erilaisesta syöttötavasta esimerkit:
qwerty (Näppäiltynä suoraan näin)
Lainaus
яверты
йцукен
peräkkäin wv
Lainaus
вж
цм

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 01.12.10 - klo:22.07 »
Tässä on kahdesta erilaisesta syöttötavasta esimerkit:
qwerty (Näppäiltynä suoraan näin)
Lainaus
яверты
йцукен

Jep, eli W-näppäimestä tulee kyrillinen в (= v), V:stä ж (= ž). Saksalaiselta haiskahtaa.

Tosin en tiedä, kaipasiko illu80 muitakin muutoksia.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

oobetimer

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.12.10 - klo:07.11 »
Olen 80-vuotias eläkeläinen ja olen miltei kolmisen vuotta pelkästään käyttänyt ubuntua, nykyinen versioni on 10.10.  Eläkevuosinani olen harrastanut myös sellaisia kieliä, joista en aikoinani ole saanut kouluopetusta.  Yksi näistä on venäjä. Olen  sitä kirjoittanut  ubuntun foneettisella näppäimistöasetuksella, johon en aivan ole tyytyväinen, koska aiemmin olen tottunut käyttämään hieman siitä poikkeavaa.  Tiedustelisin onko ubuntulla  muokkausohjelmaa, jolla voisi muuttaa näppäimistöasetuksia?

Hallintokeskus --> näppäimistä ja sieltä sitten asetukset..

[ylläpito on poistanut liitteen]
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.12.10 - klo:10.23 »
Halutun näppäimistöasettelun voi lisätä suoraan Ubuntun menuista.  Näppäimistöä myös pystyy vaihtamaan vaikka kesken kirjoituksen sen jälkeen yläpalkista, siellä näkyy kielivalinta tämän pienen asennustoimenpiteen jälkeen.  

Itse olen lisännyt Thai-näppäimistön tätä tietä, toimii ok  ja sieltä löytyy lisäys kaikille mahdollisille muillekin asetteluille.  Näin venäjän tapauksessa (muutkin maat/kielet menee samalla tavalla):

Järjestelmä /  Asetukset / Näppäimistö

Valitse "Asettelut"  -välilehti.  Siellä näkyyy listassa alkuaan Suomi.   Paina "Lisää"  nappia.  Aukeaa iso ikkuna jossa voi valita joko maan mukaan tai kielen mukaan näppäimistön asetuksen.  Valitse sieltä maan mukaan "Venäjän Federaatio",  tulee esiin yksi asettelu  mutta sieltä on valittavissa 18 eri asettelua jos haluaa erilaisen.  Paina "Lisää" -nappia kun löytämäsi näppäimistön kuva on sellainen jonka haluat.

Kielen pystyy kätevästi vaihtamaan yläpalkista. Jos valittu kieli ei näy yläpalkissa niin käy lisäämässä:  Klikkaa hiiren oikealla yläpalkin tyhjää kohtaa, valitse "Lisää paneliin...", valitse menusta "Ilmaisinsovelma" ja paina "Lisää" -nappia sekä  "Poistu".  Pitäisi näkyä yläpalkissa "Fin" tai se toinen asennettu kieli.

« Viimeksi muokattu: 02.12.10 - klo:10.48 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #8 : 02.12.10 - klo:11.56 »
Halutun näppäimistöasettelun voi lisätä suoraan Ubuntun menuista.  Näppäimistöä myös pystyy vaihtamaan vaikka kesken kirjoituksen sen jälkeen yläpalkista, siellä näkyy kielivalinta tämän pienen asennustoimenpiteen jälkeen.

Kyllä kyllä kyllä, mutta nyt ongelmahan on MUUTTAA sitä asettelua! Ks. alkuperäistä viestiä:

Olen  sitä kirjoittanut  ubuntun foneettisella näppäimistöasetuksella, johon en aivan ole tyytyväinen, koska aiemmin olen tottunut käyttämään hieman siitä poikkeavaa.  Tiedustelisin onko ubuntulla  muokkausohjelmaa, jolla voisi muuttaa näppäimistöasetuksia?

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.12.10 - klo:13.57 »
Hmm...  Lähestyin ongelmaa ehkä väärin / hätäisesti eli kuvittelin noista venäjän kohdalla löytyvistä 18 valinnasta jonkun istuvan suoraan tähän tarkoitukseen
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #10 : 02.12.10 - klo:14.24 »
Hmm...  Lähestyin ongelmaa ehkä väärin / hätäisesti eli kuvittelin noista venäjän kohdalla löytyvistä 18 valinnasta jonkun istuvan suoraan tähän tarkoitukseen

Ilmeisestikin se foneettinen näppis lähes käy. Itse kirjoittelen venäjää sen verran vähän, että ne pari odottamatontakin näppäinasetusta sietää, mutta enemmän kirjoittavaa ne varmaan voivat pänniä kunnolla.

Olettaisin ratkaisun olevan mahdollinen (onhan jopa Microsoft sentään jo pannut näppäimistömuokkaimensa vuosia sitten levitykseen!), mutta ilmeisesti kukaan ei osaa nyt ohjastaa oikeaan suuntaan?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #11 : 02.12.10 - klo:14.25 »
Varmaan toimivin tapa olisi luoda uusi asettelu tiedostoon: /usr/share/X11/xkb/symbols/ru (tjsp.). Pohjana voi tietenkin käyttää vanhaa asettelua, koska muutokset eivät ilmeisesti ole suuria. DAS-asettelun asennustiedoston perusteella saattaa joutua myös muuttamaan paria muuta tiedostoa, jotta tuo toimisi. Ne tiedostot ovat: /usr/share/X11/xkb/rules/evdev.xml ja /etc/X11/xkb/base.xml
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

illu80

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.12.10 - klo:09.28 »
Selvennän hieman kysymystäni. Käytin viimeksi ennen ubuntuun siirtymistäni ilmaista Windowsin RuSlav-nimistä näppäinjärjestystä. Nytkin se löytyy helposti  kirjoittamalla googlen hakuruutuun RuSlav.
RuSlav on Helsingin yliopiston slavistiikan ja baltologian laitoksella laadittu näppäinjärjestys, jonka yksinkertaisena johtoajatuksena on se, että suomen A-kirjaimen kohdalla on venäjän А-kirjain, suomen B-kirjaimen kohdalla venäjän Б-kirjain, suomen D-kirjaimen kohdalla venäjän Д-kirjain jne. Yllä mainituissa Windowsin oletusarvoisissa venäläisissä näppäimistöissä sitä vastoin suomen A-kirjaimen kohdalla on venäjän Ф-kirjain, suomen B-kirjaimen kohdalla venäjän И-kirjain, suomen D-kirjaimen kohdalla venäjän В-kirjain jne. Tämä voi tuottaa hankaluuksia, jollei satu hallitsemaan perinteistä venäläistä näppäinjärjestystä.
Vastaava ajatus on ubuntun venäjä foneettinen -näppäinjärjestyksessä, mutta näissä kahdessa on erojakin, kuten ilmenee tabulaattorin jälkeisestä näppäinrivissä olevista kirjaimista.
         Ш Щ Е Р Т Ы У И О П Я Ю (RuSlav)
         Я В Е Р Т Ы У И О П Ш Щ (ubuntu foneettinen)
Koska käytän kirjoittaessani kymmentä sormea, pysyisin mielelläni ennen oppimassani.
Windowsin eri versioille on omat RuSlavinsa, Muunnosta ubuntulle ilmeisesti ei ole.
Windowsissa on useita helppokäyttöisiä ohjelmia (Keyboard Layout Creator), joilla osaamatta ohjelmoida voi tehdä  haluamansa näppäinjärjestyksen. Tällaista ohjelmaa olisin toivonut ubuntuunkin.
Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 03.12.10 - klo:11.27 »
Ok, asia selvä, kyllä jotain näppäimistöasettelueditoreita löytyy.  Tässä yksi:

http://code.google.com/p/keyboardlayouteditor/

Dost

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 04.12.10 - klo:00.45 »
Vinkki vain: Voi myös liimata kirjaintarrat näppäimiin ja tottua siihen perinteiseen asetteluun. Uskoisin, että kirjakaupoista voi kysyä, mutta jos eivät tiedä asiasta mitään, niin viimeistään siellä http://www.russian.fi/forum/ voivat neuvoa mistä niitä saa.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 05.12.10 - klo:20.48 »
Nyt se on käynnissä koneessani, asennus meni mukana tulleilla README ohjeilla tähän Ubuntu 10.10 versioon.  Tiputin tiedostot tuolta linkistä pakattuina ja purin ne omaan hakemistoon "keybedit" kotihakemistoni alla. Menin päätteeseen, vaihdoin tuon hakemiston alle ja mätin nuo komennot yksi toisensa jälkeen tuolta readme-tiedostosta.  Onnistunee varmaan muillakin kiinnostuneilla samalla tavalla.    Jos tulee hankaluuksia niin ehdin ennen tuota readme-ohjetta asennella Synaptic: ssa nipun "antlr" -sanan sisältäviä moduleita sekä "python-lxml", en ole varma oliko niillä mitään vaikutusta eli kannattaa tehdä ihan tuon readme-ohjeen mukaan.  

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 05.12.10 - klo:20.58 kirjoittanut ajaaskel »

valtsu68

• Käyttäjä
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 06.12.10 - klo:08.48 »
..... Jos tulee hankaluuksia niin ehdin ennen tuota readme-ohjetta asennella Synaptic: ssa nipun "antlr" -sanan sisältäviä moduleita sekä "python-lxml", en ole varma oliko niillä mitään vaikutusta eli kannattaa tehdä ihan tuon readme-ohjeen mukaan. 

Minäkin häröilin vaikka ja mitä  ???, sitten laitoin päätteeseen:

Koodia: [Valitse]
./KeyboardLayoutEditor.py
pisteineen päivineen ja se käynnistyi. Testin tein virtualboxissa, ohjelmaikkuna oli reilun kokoinen ja sen siirtäminen vaati ensin ikkunan "unmaximoinnin".

Kun tuolla tallentaa uuden kartan, millaisella nimellä ja mihin se on pantava jotta sen voi valita layouts-listalta samalla lailla kun muutkin asettelut? Seuraavassa kai jotain vinkkiä:

Varmaan toimivin tapa olisi luoda uusi asettelu tiedostoon: /usr/share/X11/xkb/symbols/ru (tjsp.). Pohjana voi tietenkin käyttää vanhaa asettelua, koska muutokset eivät ilmeisesti ole suuria. DAS-asettelun asennustiedoston perusteella saattaa joutua myös muuttamaan paria muuta tiedostoa, jotta tuo toimisi. Ne tiedostot ovat: /usr/share/X11/xkb/rules/evdev.xml ja /etc/X11/xkb/base.xml

Liekö tuolle käyttöohjetta, kun ei tullut vielä vastaan?

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 06.12.10 - klo:10.12 »
Tuo näyttää käynnistyvän klikkaamallakin ilman komentoriville menoa kun valitsee aukeavasta ikkunasta "Aja päätteessä".  En ole käyttöä yhtään tutkinut mutta selvinnee jos tutkailee ja yrittelee hieman.

valtsu68

• Käyttäjä
  • Aloitteleva peruskäyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 06.12.10 - klo:18.48 »
Tuo näyttää käynnistyvän klikkaamallakin ilman komentoriville menoa kun valitsee aukeavasta ikkunasta "Aja päätteessä".

Tuolla lailla yritin avata, vaan vedin vesiperän. Tuon mainitun käskyn kirjoitin tietysti siinä vaiheessa kun olin päätteellä siinä hakemistossa mihin olin kaiken purkanut.

En ole käyttöä yhtään tutkinut mutta selvinnee jos tutkailee ja yrittelee hieman.

Niin ne yleensä selviää. Pitää kokeilla sitten kun on enemmän aikaa.