Tietoturvalla ei taida olla asian kanssa paljoakaan tekemistä. Ei ole kumma kun ei pärjää, kun valmiiksi asennettujen koneiden valikoima ja markkinointi ovat käytännössä nolla. Enemmistö asiakkaista kuitenkin haluaa käyttöjärjestelmän valmiiksi asennettuna eikä osaa/ryhdy itse tumpuloimaan asennuksen kanssa. Suomessa Linux-kauppa tarjoaa verkossa paria kannettavaa, mutta samat mallit saa Windowsin kanssa halvemmalla muualta. Käyttäjän kannalta 'Microsoft-vero' on pienempi kuin 'Linux-vero' ja tässä tilanteessa ei oikein voi odottaa mitään idealistista valintaa kovin suurilta kansanjoukoilta.
Jonkun tai joidenkin isojen laitevalmistajien asettuminen vakavissaan Linuxin (käytännössä Ubuntun) taakse muuttaisi tilannetta kaikkien esitettyjen valitusten suhteen: koneiden saatavuus, markkinointi, laiteyhteensopivuus, ohjelmistotuki. Tämmöistä tempausta ei taida olla tulossa, kun elo Microsoftin systeemissä totuttuun tyyliin on laitevalmistajien kannalta helpompaa ja Microsoft tietysti tarjoaa sekä porkkanaa että keppiä yhteisten markkinointipanostusten tai niiden pois vetämisen muodossa.
Yksi suurmpia ongelmia tuntuu olevan videoiden näkyvyys esm MTV3 en ole saanut pyörimään, en sitten millään poppakonstilla,
Itsellä toimii Maikkarin Katsomo yhdistelmällä Fedora 14, Firefox 3.6.12, mediaplayerconnectivity 0.9.3 -lisäke ja siinä Windows Media Videon konfiguroiminen VLC:llä (1.1.4) soitettavaksi. Katsomossa tulee videon kohtaan lisäkkeen ikoni, ja sitä klikkaamalla video aukeaa erillisessä VLC-sessiossa, ei siis webbisivuun upotettuna. Viritelmä toimii varsin näppärästi. Puskuri on kohtuullisen kokoinen eikä soitto katkeile ainakaan mun laajakaistalla kohtuuttomasti, haku eestaas videossa pelittää, ja VLC:n saa halutessaan tallentamaan levylle napin painalluksella.
Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että tämmöisten asioiden tuki on Linuxille kompastuskivi. Esim. Katsomoa varten löytyy netistä tusina erilaista reseptiä, joista en ainakaan itse saanut toimimaan Fedora 14:ssa muita kuin tuon yhden. Yhtäkään selaimeen suoraan upottautuvaa soitinta en saanut nielemään Katsomon tavaraa. Aika harva käyttäjä jaksaa tai osaa taikinoida tämmöisten kanssa.