Kiitoksia Tommille, loistavaa työtä.
Koska haluan pitää laskutustietoni varmassa tallessa, siirsin laskutus.sqlite:n Dropboxiin ja muutin vastaavan rivin .ini-tiedostosta ja hyvin pelaa.
Ohjelman toiminta tuntuu selkeältä ja mietityltä. Pari huomiota:
-ALV-osuuden määrittely laskutusvaiheessa on hieman epämääräistä. Käytännössä itselläni on kaikki laskut ALV 23%, mutta en myy tuotteita, enkä kovin usein myöskään puhtaasti tuntimäärä * a-hinta -periaatteella vaan sovittuina projekteina. Tällöin huomasin hyväksi tavaksi saada alv:n kohdalleen siten, että lisäsin ensin mukamas tuotteen "Ohjelmistokehitys", muokkasin tuote-kohdan tyhjäksi, lisäsin selitteeseen projektista selityksen, määräksi 1, yksikön tyhjäksi ja a-hinnan sitten projektin hintaa vastaavaksi. Tällöin alalaidassa näkyvä ALV-osuus muodostui oikein. Jos taas en lisännyt tuotetta, vaan kirjoitin suoraan a-hinnan, ALV-osuudeksi tuli 0 euroa. ALV-osuuden valinnan saisi näkyvämmäksi, mikäli lisäisi tuohon vielä sarakkeen "ALV %", mutta menee se näinkin.
-Miten maksusuoritusten tuonti toimii? Mikä on formaatti? Saako nettipankeista tällaista formaattia pihalle suoraan? EDIT: ohjeissahan tuo näemmä lukee, joskin en ihan täysin ymmärrä:
Klikkaa ...-painiketta ja valitse valintaikkunasta sähköisen aineiston tiedosto. Tiedosto voi olla konekielinen tiliote, saapuvat viitemaksut -aineisto, Osuuspankin tapahtumaluettelo (.csv) tai Nordean tapahtumaluettelo (.txt). Valittuasi tiedoston maksusuoritusten tiedot ilmestyvät taulukkoon.
Lisätään vielä yksi huomio: ohjelmaan upotetut ohjeet ovat kova sana. Eli esimerkiksi tuossa "maksusuoritusten tuonnissa" voisi olla ?-nappi, josta avautuisi yksinkertainen ohje, esimerkiksi tuo, että minkä pankin aineistot kelpaavat ja mikä on tarkalleen se csv-formaatti joka kelpaa. Eli tiivistettynä: integroidut ohjeet ovat hyvästä, erillisillä sivuilla olevat ohjeet "pahasta"...
/EDIT
-Edelliseen liittyen voisiko laskuista yksinkertaisesti pystyä ruksittamaan, että "tämä lasku on maksettu"?
No joo, tämä nyt on lisätoiminnallisuutta. Pelkkä laskutuskin riittää itselleni oikein hyvin. Tähän asti olen hoitanut sen käyttämällä jonkun vääntämää excel-pohjaa, joka sekin on toiminut yllättävän hyvin.
Jatkokehitysideana tulee mieleen sähköpostilla lähetettävät pdf-laskut ja hieman laajemmat kirjanpitotoiminnot. Olennaista on kuitenkin pitää itse laskutustoiminta yksinkertaisena ja käytettävänä, kuten se nyt on.
PayPal-tili tai muu lahjoituksiin voisi olla kova sana.
OT:
Fri13:lle iso mikkihiirenkuva tuplakesolla aiheen roskaamisesta. Great, hieno juttu jos tästä ohjelmasta saadaan jossain vaiheessa asennuspaketit myös muille jakeluille kuin Ubuntulle, mutta nyt on vielä ohjelman aktiivinen kehitystyö ilmeisesti kesken ja kaikki mikä ei palvele tätä tarkoitusta on haitaksi. Hieman respektiä, kiitos.