Äänestys

Oletko tyytyväinen Ubuntuun?

Erittäin
32 (33%)
Hyvin
46 (47.4%)
Keskinkertaisesti
13 (13.4%)
Välttävästi
3 (3.1%)
Heikosti
3 (3.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 90

Kirjoittaja Aihe: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta  (Luettu 8597 kertaa)

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #20 : 28.09.10 - klo:17.03 »
Itselläni lähtee nvidian toimimaan heti. Valitsen vain System->Administration->Restricted drivers/Additional drivers ja enabloin.



Olen käyttänyt Ubuntua parisen vuotta ilman mainittavia tietoteknisiä taitoja ja englantia taitamattomana. Foorumia luen säännöllisesti ja tätä kautta olen aina jotain pikku hiljaa oppinutkin. Minullakaan ei Nvidian näytönohjain ole tuottanut ongelmia eli mitään ei ole tarvinnut säätää versiosta toiseen siirtyessäni.

Oppimismielessä kysyn, onko tuo englanninkielinen polku sama kuin minun suomi-gnomessani oleva järjestelmä>ylläpito> laiteajurit. Ei siellä muita ajureita ole kuin Nvidian. Olen käynnyt sieltä kurkkaamassa ja sieltä voi valita kahdesta vaihtoehdosta:NVIDIA näytönohjaimen ajuri (versio 173) ja (versio current) [suositeltu] ja jota käytän. Mielestäni "suositeltu" vaihtoehto on ollut  versiota vaihtaessani valittuna.

 Käytössä on uudehko itse kasautettu PC ja näytönohjain GeForce 9400 GT.

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #21 : 28.09.10 - klo:17.58 »
Anteeksi OT

Entä virtuaaliratkaisut? Jos asentaisi Winkkarin sellaiseen.

Jos keksin miten se tapahtuu, siirrän perheen molemmat tietsikat kokonaan Ubuntukantaan.

Ongelma on se, että en viitsi ostaa uutta windowsia ja koneen mukana tullut (jonka saan tilata pikku korvausta vastaan) lienee  alustusromppu, jossa on on myös windows. Kai se muuttaa tiedostojärjestelmää ja vaikka mitä.
Ajattelin ensin että ajan tuon alustusrompun ja  päälle Ubuntun,  mutta siitähän olisi tuloksena ainainen tuplabuutti? No, pitää tutustua tuohon virtuaalihommeliin.

road runner

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #22 : 28.09.10 - klo:20.47 »
Erittäin tyytyväinen.
Mulla on pakettikone jossa oli esiasennettuna vista. Se oli niin kökkö käyttää että en jaksanut montaa tuntia katella ja asensin Ubuntun.
Tällä käyttiksellä pitäisi porskutella seuraavaan pitkän tuen julkaisuun.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #23 : 28.09.10 - klo:22.10 »
Anteeksi OT

Entä virtuaaliratkaisut? Jos asentaisi Winkkarin sellaiseen.

Jos keksin miten se tapahtuu, siirrän perheen molemmat tietsikat kokonaan Ubuntukantaan.

Oletko kokeillut Virtual Boxia? Pitäisi löytyä Synapticista.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #24 : 28.09.10 - klo:23.52 »
Ei voinut antaa erinomaista, koska pelkään, että tämä jakelu vie liikaa muilta distroilta käyttäjiä. Lisäksi Kubuntun lapsipuolen asema vähän nakertaa, mutta onhan tuota valinnanvaraa.

Frank Zappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 282
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #25 : 29.09.10 - klo:01.25 »
LTS versiot vaikuttaa hyviltä. Noi väliversiot on ihan p..... semmosia hataroita räpistelyjä.
Kysynkin miks uhrata kallista aikaa väliversioille, kun resussit vois tehokkaasti keskittää Lts:ään ?

Kyllä mun mielestä on ihan riittävä, jos järjestelmä täytyy uusia 2 v välein.

Ubuntun obgelma on se, että täytyy ensin ottaa selvää mikä laite esim. mukula toimii ubussa
ennekun sen ostaa. Ja myyjät ei tiedä yleensä Linuxista ja Ubusta mitään: Täh?

Itellä ei nyt oo ollu 10.04 LTS kans mitään isompaa souta, paitsi ZTE mf668 ei toimi ja vein sen takasin kauppaan. Vielä vanha NVidia geforce 6200 pyörii ja LG Flattron Lcd 575Le tunnistuu nvidian ajurilla.

T:Frank Zappa  8)

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #26 : 29.09.10 - klo:09.04 »
Pääsääntöisesti on itsellä mennyt asiat hyvin, kunhan on jaksanut perehtyä perusperiaatteisiin ja sitten kun ongelmia on kohdattu, niin on menty muiden ohjeilla eteenpäin.

Jos näitä asioita pohtisi:
- järjestelmän vakaus ja luotettavuus
- havaittu turvallisuus
- asennus, nykyään varsinkin USB-tikulta asentaminen on todella nopeaa.
- nopeus
- Laajasti ohjelmia, tosin runsaudenpula ja ohjelmien nimeämisen hämärä logiikka, joskus on haitannut.
- ylläpito
- käytettävyys
- tuki
- ongelmat, ilmenee lähinnä oheislaitteiden kanssa
- sopivuus omaan käyttöön
- Multimedia, VLC hoitaa elokuvat mainiosti, kunhan on kodekit asennettuna
- Pelit, valitettavasti tähän puoleen kaipaisin kehitystä pelaajana, mutta dual boot toimii.
- laitteiston hiljaisuus, minä olen varsin tyytyväinen siihen, ettei koneeni kovalevy rouskuta ja pidä meteliä kokoajan.

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #27 : 29.09.10 - klo:10.06 »
Ubuntun obgelma on se, että täytyy ensin ottaa selvää mikä laite esim. mukula toimii ubussa
ennekun sen ostaa. Ja myyjät ei tiedä yleensä Linuxista ja Ubusta mitään: Täh?

Tämä tuskin tulee muuttumaan ennen kuin on välttämätön pakko. Markkinat ovat niin MS-fakkiutuneet, että vaatii aika paljon ennen laitevalmistajien ja jälleenmyyjien asenteiden muutosta.

Sitä ei voida saavuttaa millään muulla kuin passiivisesti pakottamalla - siis positiivisesti. Linux-käyttäjien massa ylittää kipupisteen, joka pakottaa em. tahot reagoimaan.

Historia toistaa joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin itseään, eikä sille kukaan mitään voi. Jos muut PC valmistajat aikoinaan reverse-engineerasivat biosin välttyäkseen IBM:n bios-lisensseiltä ja markkinat vapautuivat pysäyttämättömästi, niin uskon sen saman tapahtuvan ennemmin tai myöhemmin myös käyttöjärjestelmämarkkinoilla. Tosin nyt pitää reverse-engineerata ajureita ja kasvattaa pikkuhiljaa käyttäjäkuntaa. Lopputulos on ennemmin tai myöhemmin melko varma.

Pitää tosiaan vain toivoa, ettei MS:n historialliset edesottamukset aiheuta ilmiötä, jossa se jätetään sen alistamien taholta yksin, kun tilaisuus koittaa... Kyllähän MS on ehdottomasti tärkeä osa myös tulevia markkinoita.

EDIT: Pahoittelen offtopicia

matt1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #28 : 29.09.10 - klo:10.12 »
Anteeksi OT

Entä virtuaaliratkaisut? Jos asentaisi Winkkarin sellaiseen.

Jos keksin miten se tapahtuu, siirrän perheen molemmat tietsikat kokonaan Ubuntukantaan.

Oletko kokeillut Virtual Boxia? Pitäisi löytyä Synapticista.

Jep löytyi, yritin asentaa Windowsin vanhoilla varakopiolevyillä, ja se sanoi että Windows ei ole tarkoitettu tähän HP:n koneeseen, vaikka olikin ihan laillinen OEM. Voi olla että cd:t eivät olleet ihan priimaa, tai sitten tuollainen boottilevy ei vaan toimi. Kokeeksi asensin pöydällä lojunvan OpenSusen ja se kyllä lähti tulille ihan siististi. Tutkitaan.

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #29 : 29.09.10 - klo:10.32 »
Anteeksi OT

Entä virtuaaliratkaisut? Jos asentaisi Winkkarin sellaiseen.

Jos keksin miten se tapahtuu, siirrän perheen molemmat tietsikat kokonaan Ubuntukantaan.

Oletko kokeillut Virtual Boxia? Pitäisi löytyä Synapticista.

Jep löytyi, yritin asentaa Windowsin vanhoilla varakopiolevyillä, ja se sanoi että Windows ei ole tarkoitettu tähän HP:n koneeseen, vaikka olikin ihan laillinen OEM. Voi olla että cd:t eivät olleet ihan priimaa, tai sitten tuollainen boottilevy ei vaan toimi. Kokeeksi asensin pöydällä lojunvan OpenSusen ja se kyllä lähti tulille ihan siististi. Tutkitaan.

Saakohan MS:ltä ladattua imaget noista OEM-levyistä...?

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #30 : 29.09.10 - klo:10.43 »
Saakohan MS:ltä ladattua imaget noista OEM-levyistä...?
Älä unta näe. Mäsähän vetäisi maton altaan, jos se sallisi moisen. OEM-levyt saa vain ja ainoastaan laitevalmistajilta ja niiltäkin vain fyysisessä CD/DVD-formaatissa. OEM-lisenssi ei salli windows-levykuvan jakamista muussa muodossa.

EDIT: Tuohon OEM-lisenssiin on sen verran tullut valmistajille helpotusta, että he saavat laittaa sen CD/DVD:n kryptattuna palautuslevyjen luontia varten kiintolevyjen palautusosioille.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 29.09.10 - klo:10.46 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #31 : 29.09.10 - klo:10.45 »
Saakohan MS:ltä ladattua imaget noista OEM-levyistä...?
Älä unta näe. Mäsähän vetäisi maton altaan, jos se sallisi moisen. OEM-levyt saa vain ja ainoastaan laitevalmistajilta ja niiltäkin vain fyysisessä CD/DVD-formaatissa. OEM-lisenssi ei salli windows-levykuvan jakamista muussa muodossa.

T:Jallu59

Ai niin, en muistanutkaan, että Windowsin kanssa toimiminen on myös noin hankalaa...

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #32 : 29.09.10 - klo:14.09 »
Itse olen ollut ihan tyytyväinen ubuntuun. Pelit mitä kaipaan on toiminut. Vakaa ja nopea käyttis sekä asennus nopea. Ohjelmia on löytynyt kaikkiin tarpeisiin. Ongelmia on ollut aina uuden version käyttöönotossa, mutta asiat on selvinnyt.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #33 : 02.10.10 - klo:14.00 »
Tosi hyvä tulos muuten, 80% ovat hyvin tai erittäin tyytyväisiä järjestelmään, joka on ilmaiseksi hankittavissa.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #34 : 02.10.10 - klo:18.34 »
Kyllä olen tyytyväinen.

Kunhan asennuksen jälkeen asentaa neljä (4) jutskaa

Ohjelman:
VLC

Paketit:
mozilla-plugin-vlc
ubuntu-restricted-extras

lisäosan FireFoxiin:
Mediaplayerconnectivity

Have a Fun!

-Jaer-

ps. Äkkinäisille / vasta-alkajille olen suositellut Mint Linuxia (Gnome)
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #35 : 02.10.10 - klo:23.21 »
lisäosan FireFoxiin:
Mediaplayerconnectivity


Itse laitan yleensä jossain vaiheessa myös adblokin mutta eipä siihen muita tarvitsekaan noiden lisäksi.

pemo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Vs: Käyttäjätyytyväisyyskysely Ubuntusta
« Vastaus #36 : 16.11.10 - klo:19.18 »
->järjestelmän vakaus ja luotettavuus
  Minulla on Ubuntu ollut vuoden verran ja
  ei ole ollut mitään valittamista luotettavuuden
  suhteen.
 
-> havaittu turvallisuus
  ilmeisen turvallinen en ole asiantuntia. Tästä
  syystä asensin, kun monet valuttivat järjestelmän olevan turvallinen.
 
-> asennus
  Luonnistui itsestään, helppo asentaa.
 
->nopeus
  Kaikkeen siihen mitä minä käytän se on riittävän nopea.
 
-> varusohjelmistot
  Niitä tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, ei tarvitse mennä kaupoille  hankkimaan ohjelmia.
 
-> ylläpito
  Päivitykset toimii mutkattomasti.
 
-> käytettävyys
  Kun on oppinut muutamat niksit kyllä se toimii hyvin.
 
-> tuki
  sitä saa netistä jos osaa kysellä oikein.
 
-> ongelmat
  Juuri nyt on ongelmia skypen kanssa. Pitäisi saada toimimaan mikrofoni
  ääni kuuluu kuulokkeista. Olen etsinyt tietoa netistä, ei vielä ole löytynyt
  oikeaa paikkaa, Tämä on Linuxin heikkous Windowsiin verrattuna. Siellä on
  yksinkertainen graafinen käyttöliittymä jolla voi hanskaa tämänkin ongelman.
  Linuxissa pitää osata enemmän käyttöjärjestelmä tasolla, siinä syy
  miksi suosio ei yllä Windowsin tasolle. Mutta silti en halua Windowsia käyttää.
 
-> muut palvelut, kuten esim. Ubuntu One
  En ole tutustunut palveluun.
 
-> sopivuus omaan käyttöön
  Sopii minulle hyvin skype ongelmasta huolimatta, ehkä sekin vielä saadaan toimimaan.
 
-> viihde, kuten esim. pelit, median käsittely tms.
  Kuuntelen musiikkia ja katselen elokuvia toimii hyvin.