Kirjoittaja Aihe: Vakavaa?  (Luettu 12825 kertaa)

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vakavaa?
« : 27.08.10 - klo:18.00 »
Levytyökalu sanoo että: Current Pending Sector Count: 17 ja sanoo että Varoitus. Vika on kuulemma merkki ikääntymisestä.  Onko vaarallista?

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #1 : 27.08.10 - klo:18.22 »
Onko se levy vanha.

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #2 : 27.08.10 - klo:20.04 »
Ehkä vuoden vanha tai jotain sitä luokkaa, tai ehkä allekkin.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #3 : 27.08.10 - klo:20.24 »
Sitten ehkä.

Kaiken varalle suosittelen ottamaan varmuuskopioita.
« Viimeksi muokattu: 27.08.10 - klo:20.28 kirjoittanut milan »

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #4 : 27.08.10 - klo:20.38 »
Pitääkö tosiaan ostaa tähän 1-2vuotta vanhaan läppäriin ehkä uusi kovo, että voiko tämä tosiaan hajota jo 1-2 vuodessa? :o

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #5 : 27.08.10 - klo:20.41 »
Voi olla bugi, mutta suosittelen silti ottamaan backupit. Voit koittaa asentaa gsmartcontrol-ohjelman, jolla pääsee kattelemaan SMART-arvoja kovalevyltä, niihinhän tuokin varoitus perustuu.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #6 : 27.08.10 - klo:20.58 »
Onkos minkä mittainen takuu levyllä?

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #7 : 27.08.10 - klo:21.01 »
Enpä tiedä, kun ainakin koneen oma takuu on kai loppunut ajat sitten. Tein tolla GSmartControllilla nopean testin ja sanoi: Completed with read failure. Liekö kovo kärsinyt koneen hakkaamisesta Windows aikoina? ;D

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #8 : 27.08.10 - klo:21.04 »
Niin ja GSmartControllissa myös sanotaan että Basic Health Check: PASSED.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #9 : 27.08.10 - klo:21.05 »
Pitääkö tosiaan ostaa tähän 1-2vuotta vanhaan läppäriin ehkä uusi kovo, että voiko tämä tosiaan hajota jo 1-2 vuodessa? :o
Kyllä. Kovalevy voi kestää useita vuosia tai sitten se voi jo hajota ensimmäisellä käyttökerralla.

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #10 : 27.08.10 - klo:21.14 »
Eli pitää siis varautua hankkimaan uusi kovalevy. Yritetään nyt pärjätä niin kauan tällä kun kestää.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #11 : 27.08.10 - klo:21.40 »
jos ei ole takuut vielä ummessa, voisi saada takuuseenkin.

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #12 : 27.08.10 - klo:21.43 »
Mistäköhän vaan mahdan saada selville, onko takuuta vai ei? Kattelinpa nyt tuota kovon paikkaa, ja olipas ihmeellinen näkönen, että en tajunnut ollenkaan, miten sen nyt saisi edes irti koko kovalevyn.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #13 : 27.08.10 - klo:22.29 »
Mistäköhän vaan mahdan saada selville, onko takuuta vai ei? Kattelinpa nyt tuota kovon paikkaa, ja olipas ihmeellinen näkönen, että en tajunnut ollenkaan, miten sen nyt saisi edes irti koko kovalevyn.

Vaikeita kysymyksiä. Takuu voi olla 1,2,3 tai 5 vuotta - läppärissä tosin todennäköisesti lähinnä ensin mainitut. Mikä kone se on?

Takuun saat selville tarrasta levyn päältä ja syöttämällä sen valmistusnumeron, jos siinä ei lue päiväystä suoraan, johonkin levyn valmistajan WEB-sivun hakuun. Tosin sillä tavalla saat takuun laskien levyn valmistuspäivämäärästä. Todellisuudessa takuu lasketaan siitä päivästä kun sen ostit, joka on lähempänä, mutta sen osoittamiseen tarvitset kuitin.

Yleensä läppärin levy lähtee suht. koht. helposti irti kun sen läheisyydestä, eli koneen pohjasta tai sivulta, irrottaa 2-3 ruuvia. Esimerkiksi se lähtee vetämällä ulospäin rungosta. Läppärin levyt on kyllä yleensä tarkoitettu vaihdettavaksi siinä kuin työasemissakin - periaatteessa helpompiakin vaihtaa kunhan ensin keksii mistä se lähtee irti.

Jos ostit koneen paikasta missä on asiantunteva palvelu, niin kyllähän hekin sen kovon sulle irrottavat.
« Viimeksi muokattu: 27.08.10 - klo:22.32 kirjoittanut Ganymedes »

odysseus

  • Vieras
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #14 : 30.08.10 - klo:19.32 »
Jos ostit koneen paikasta missä on asiantunteva palvelu, niin kyllähän hekin sen kovon sulle irrottavat.

Niin, jos se on läppäri, niin takuu on sen läppärin "mukana" eli ÄLÄ IRROITA kovalevyä koska takuu on sitten mennyt jos sorkit sitä!

Jos taas ostit levyn itonaisena, niin homma on eri juttu.

Yleensäkin nää takuut on vähän semmoisia huijauksia. Itse ostin Logitechin näppiksen, josta oli paketista aukaisun jälkeen se muoviosa joka nostaa näppistä rikki (siis jo paketissa ollessaan).... ...ja: -Takuu ei korvaa muoviosia! HALOO! Koko hoito on lähes tasan muovia ja ainoa virhe minkä tein oli se, että en valittanut kauppaan 7 päivän kuluessa, muuten olisivat antaneet uuden (eli avasin paketin liian myöhään)!

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #15 : 30.08.10 - klo:19.44 »
Jos ostit koneen paikasta missä on asiantunteva palvelu, niin kyllähän hekin sen kovon sulle irrottavat.
Niin, jos se on läppäri, niin takuu on sen läppärin "mukana" eli ÄLÄ IRROITA kovalevyä koska takuu on sitten mennyt jos sorkit sitä!
Onko? Itse olen irrottanut jokaisesta koneestani kovalevyn ennen takuuhuoltoon viemistä, eikä kukaan ole vielä sanonut, ettei näin saisi tehdä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #16 : 30.08.10 - klo:19.55 »
Kovalevyn vaihdosta: Juuri tuli tänään Mikro Bitti, jossa on artikkeli läppärin kovalevyn vaihdosta. Siitä lienee hyötyä.

Ei takuu kylläkään tuollaisesta asiasta saa raueta, kovalevyn irrotuksesta. Tosin voihan se raueta, mutta ei saisi. Hehän eivät myöskään pysty osoittamaan, että kovalevy on irrotettu, koska niissä ruuveissa ei ole sinettejä. Sinänsä oikea tarkennus, että koneen alkuperäisiä osia, joissa on takuu päällä, ei kannata vaihtaa itse.

Toisaalta, minähän vastasin kysymykseen "mistä sen saisi selville".

Esimerkki siitä milloin joudut "huollattamaan laitteesi", pahimmillaan: jos sinulle on myyty väärä tuote.

Näin kävi Verkkokaupassa, munasivat ja antoivat väärän tuotteen. Se piti käydä erikseen palauttamassa heidän huoltoonsa ja anomassa rahat sieltä takaisin. Huomasin sen heti sen jälkeen kun olin maksanut ja katsoin paketit tarkemmin ennenkuin kävelin kaupasta ulos, mutta eivät suostuneet palauttamaan rahoja vaan laite piti "viedä huoltoon".

Aikamoinen käsitys heilläkin on asiakaspalvelusta kun oma munaus kostetaan sillä, että asiakas laitetaan poistumaan kaupasta ja jonottamaan huollon kellarimurjussa puoleksi tunniksi takuuasiakkaiden kanssa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #17 : 30.08.10 - klo:19.56 »
Jos ostit koneen paikasta missä on asiantunteva palvelu, niin kyllähän hekin sen kovon sulle irrottavat.
Niin, jos se on läppäri, niin takuu on sen läppärin "mukana" eli ÄLÄ IRROITA kovalevyä koska takuu on sitten mennyt jos sorkit sitä!
Onko? Itse olen irrottanut jokaisesta koneestani kovalevyn ennen takuuhuoltoon viemistä, eikä kukaan ole vielä sanonut, ettei näin saisi tehdä.

Eihän tätä irrotusta kukaan pysty edes osoittamaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #18 : 30.08.10 - klo:20.05 »
Jos ostit koneen paikasta missä on asiantunteva palvelu, niin kyllähän hekin sen kovon sulle irrottavat.
Niin, jos se on läppäri, niin takuu on sen läppärin "mukana" eli ÄLÄ IRROITA kovalevyä koska takuu on sitten mennyt jos sorkit sitä!
Onko? Itse olen irrottanut jokaisesta koneestani kovalevyn ennen takuuhuoltoon viemistä, eikä kukaan ole vielä sanonut, ettei näin saisi tehdä.
Eihän tätä irrotusta kukaan pysty edes osoittamaan.
Paitsi jos jättää laittamatta sen paikalleen... ::) No joo, mutta itse lisäsin tähän koneeseen muistia, en siis poistanut mitään kylläkään, ja kyllähän tuo takuuseen kelpasi. Saisi kyllä kelvata vieläkin, kun saranat on sontaa, mutta takuun päättymisestä on jo yli vuosi (2v takuu).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

odysseus

  • Vieras
Vs: Vakavaa?
« Vastaus #19 : 31.08.10 - klo:11.02 »
Jos ostit koneen paikasta missä on asiantunteva palvelu, niin kyllähän hekin sen kovon sulle irrottavat.
Niin, jos se on läppäri, niin takuu on sen läppärin "mukana" eli ÄLÄ IRROITA kovalevyä koska takuu on sitten mennyt jos sorkit sitä!
Onko? Itse olen irrottanut jokaisesta koneestani kovalevyn ennen takuuhuoltoon viemistä, eikä kukaan ole vielä sanonut, ettei näin saisi tehdä.

Eihän tätä irrotusta kukaan pysty edes osoittamaan.

No ei ehkä tässä kyseisessä tapauksessa, mutta pelaat omalla riskillä..

Ainakin täällä meikäläisen kulmilla esimerkiksi pöytäkoneissa on usein se sinetti"tarra" ja jos se on sökö, niin takuusta saat tapella.. Itse tappelin kerran kun otin juuri kovalevyn pois ja sain takuun takaisin voimaan vain valittamalla huollon johtajalle, että siellä on minun henkilökohtaista sekä asiakkaiden tietoa, jota en saa lakisääteisesti antaa muiden nähtäväksi, joten otin kovon pois huoltoa varten siksi ja siksi, että tapana on (täällä) myös, että he mitään kyselemättä formatoivat levyn tehdasasetuksiin!!

Koneessa oli emo rikki (Näitä HP:n pikkutorneja).