^ Kiitosta vaan taas vaihteeksi kaikille. Joo ei tuo nyt oo niin paha juttu, että se häiritsisi. Pitää joskus säätää toi kuntoon, kun joku nörtti tulee käymään tai sitten lopettaa pelaamisen, heh. Se voisi olla parempi vaihtoehto. Ainakin halvempi.
Gimpillä
Kaverille olen kovasti kaupannut Ubuntua ja hän on kiinnostunut kuvien käsittelystä. Hän tokaisi minulle, että asenna Gimp. Se on kuulemma hyvä kuvienkäsittelyohjelma, vähän niin kuin Photoshop Windowsilla. Itse en ollut kuullut koko Gimpistä ja omat kuvankäsittelyni hoituu Kolour Paintilla (ja sitten se kuvien kokoa muuttaminen). Jos se on Photoshopin tasoinen, niin se on aivan liian raskas minun tarpeisiin.
Tarkoitatko nyt resoluution muuttamista?
Jep, x ja y -suunnan pikselimäärää. Joskus tarvitsee muuttaa iso kuva esim. 80x80 kokoiseksi.
Yksinkertaisinta on asentaa nautilus-image-converter paketti ja sitten klikata kuvaa tiedostojenhallinassa oikealla hiiren napilla ja valita Muuta kuvien kokoa...
*boldaus minun. Tarkoititko "Tiiedostoselainta". Sijainnit napin takaa aukeavaa valikkoa, josta pääsee selaamaan kansioita?
Asensin ohjelman, mutta se ei näy tuolla Sovellukset / Grafiikka -valikossa? Kun avaan tiedostoselaimella kansion, missä on kuvia ja painan kuvatiedoston päällä hiiren oik. nappia, niin siinä valikossa ei ole "Muuta kuvien kokoa" tai muuta kuvankäsittelyyn liittyvää. Yritin etsiä "nautilus-image-converter" sovellusta hiiren oik. nappi / Avaa ohjelmalla / Muu ohjelma, mutta sillä listalla ei ollut ko. ohjelmaa. En löytänyt sitä myöskään kansioita selaamallakaan.
---------
Kun siirrän tiedostoja muistitikulla Windowskoneeseen (en usko, että sillä Windowsilla on tässä yhetydessä mitään merkitystä) tiedostoja, niin en saa tikkua tyhjäksi. Kyseessä on 2 GB:n tikku. Kuten kuvasta näkyy, niin tikku puoliksi täynnä, vaikka tyhjensin sen. Tiedostoselaimella kun katsoo tikun sisältöä, niin siellä ei ole mitään. Poistin tiedostot myös roskakorista. Tarvis varmaan alustaa tikku. Windows-koneella se onnistuu ja varmaan tällä Linuxillakin. En vaan osaa.
P.s. Minne ohjelmat asentuvat, kun ne asennetaan Ubuntun sovellusvalikoimasta?