Wine toteuttaa Windowsissa olevan Win32-APIn ja nykyään paljon muitakin Windows juttuja enemmän tai vähemmän hyvin/huonosti. Windows ohjelmathan ovat käännetty ihan samanlaisille suorittimille, joten siinä mielessä nopeus on hyvä. Olen saanut sellaisen käsityksen, että ohjelma toimii useimmiten hitaasti vain jos siinä on ominaisuuksia, joita Wine ei vielä toteuta ja tällöin se ei myöskään toimi (täysin) oikein.
Tietoa ohjelmien toiminnasta Winellä voi hakea
AppDB:stä. Usein raportit ovat oikeassa, että ohjelma toimii, mutta joskus ne ovat väärässä suuntaan tai toiseen. Toisinaan useita ohjelmia Winellä ajettaessa auttaa jos on useampia Wineprefixejä, jolloin ohjelmilla on omat "Windowsit", mutta itse tyydyn yleensä poistamaan ~/.wine:n ja asentamaan ohjelmat uudestaan.
Wine ei tarvitse Windowsia toimiakseen, mutta lisenssi auttaa, jos haluat käyttää sellaisia Windowsin osia, joita Microsoft ei anna käyttää ilman lisenssiä (lue: se olisi muutoin laitonta). Wine:ssä itsessään ei ole mitään Microsoftin koodia ja sen käyttö on laillista, joten tämä kysymys on aiheellinen lähinnä esim. DirectX:n asennuksessa, jonka ei pitäisi olla tarpeellista, sillä Wine toteuttaa sen nykyään lähes kokonaan 9-versioon saakka. Muita tälläisiä _saattaa_ (en ole varma) olla Visual Basic tjsp. kirjastot.
Muistaakseni Virtual Dub toimii Winellä ja AutoCAD ei, mutta Winen kehitys on mielestäni vaikuttavaa, ainakin kun tutkin Wine 1.2:n uudistuksista kertovaa listaa.
Nuo napit saanet toimimaan oikein kun säädät Num Lockin pois päältä. Sen pitäisi onnistua näppäimistöltä Num Lock napista, joka tuossa kuvassa on 7/Home-napin yläpuolella.
Siitä BitTorrentista, joo kyllä niiden pitäisi toimia samoin. Jos Transmission ei toimi kuten haluat niin kokeile muita sovellusvalikoimasta löytyviä BitTorrent-ohjelmia. Itse aikoinaan suosin Delugea.
Se keskinappi toimii kuten ohjelmat haluavat. Linuxissa se normaalisti liittää maalatun tekstin, mikä voi selaimella olla myös ärsyttävää (Operalla saattaa mennä liitetyn tekstin mukaiseen osoitteeseen, jos ei osu linkkiin tai teksti laatikkoon). Selaimissa sen saa toimimaan noin asetuksista. Tässä ohjeet Operaan ja Firefoxiin:
Opera (itse käytän tätä):
1. Avaa asetukset: esim. O-valikko → Asetukset → Asetukset tai Ctrl+F12
2. Valitse Lisäasetukset-välilehti
3. Valitse Pikanäppäimet ja Keskimmäisen napin asetukset
4. Merkitse Aloita panorointi
5. Klikkaa OK, jotta pääset pois asetuksista.
Firefox (en testannut, Googlasin vain, kun asetuksissa ei näkynyt olevan suoraa valintaa):
1. Mene osoitteeseen about:config
2. Lupaa olla varovainen
3. Hae general.autoScroll
4. Tupla klikkaa sitä, jotta se muuttuu arvoon True.
5. Sulje about:config-välilehti.