Kirjoittaja Aihe: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04  (Luettu 28591 kertaa)

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« : 18.05.10 - klo:14.10 »
Pääsin testaamaan upouutta Huawei E1820:aa.

Muuten tikku on perinteistä Huaweita, paitsi nopeuslupaus 28 Mb/s on jotakin, mitä ei Suomessa ole ennen nähty.

Tikku toimi Ubuntussa (64-bit 10.04) yllättävänkin hyvin. Jopa MicroSD-muistikortti mounttautui nätisti käyttöön modeemitilan kanssa riitelemättä.

Täällä on juttua vähän tarkemmin ja muutama kuva.

Modeemi suostui toimimaan vain Elisan ja Saunalahden:n SIM:eillä, joten on toistaiseksi vain Elisa-leirin herkkua.

(Editoitu painovirhe pois.)
« Viimeksi muokattu: 18.05.10 - klo:16.46 kirjoittanut anttu-t »

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #1 : 18.05.10 - klo:16.40 »
Modeemi suostui toimimaan vain Elisan ja Dna:n SIM:eillä, joten on toistaiseksi vain Elisa-leirin herkkua.

Elisan ja Saunalahden SIMeillä varmaankin oli tarkoitus sanoman. DNA:lla oma vastaava mokkula myynnissä Sierra 309 USB HSPA+.

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #2 : 18.05.10 - klo:16.47 »
Kiitos, editoitu kuntoon alkuperäiseen viestiin.

harrinus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #3 : 23.05.10 - klo:20.56 »
ei tunnu toimivan sitte yhtään millää 10.04 tää kokkeillu vaikka ja mitä niin ei tunnistaudu. oisko mittää ideaa miksi näin. Ku esim tossa jutussa lukee että pittäis toimia suoraan.

harrinus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #4 : 23.05.10 - klo:21.10 »
jaa eipä mitää modeswitch ratkaisiki ongelman vaikka linkissä lukee että ei tartte niin minun tapauksessa näemmä ainkin tartti :)

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #5 : 04.06.10 - klo:15.15 »
Tuommoinen tikku on nyt tuossa parisen viikkoa lojunut, enkä ole saanut sitten millään toimimaan.

Osaisikohan joku auttaa miestä mäessä, tässä näyttää olevan ainoa vaihtoehto winukan asentaminen, kun tuohon on nyt tullut sitouduttua kahdeksi vuodeksi saunalahden kanssa. d:

Lyhyesti: tikku näyttäisi tunnistautuvan modeemiksi (tai en minä tiedä, mutta niin minulle sanottiin tuolla englanninkielisellä foorumilla), mutta yhdistämisen hetkellä tikku kadottaa signaalin välittömästi, eikä kenttää löydy.

Tässä ketjussa on detaljia englanniksi ongelmastani: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1493731

Olen kiitollinen kaikesta avusta, jos sellaista löytyy. :)

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #6 : 12.06.10 - klo:06.58 »
Kerrot englanninkielisessä viestissäsä, että modeemin merkkivalo näyttäää vain vihreää tuplavilkkua.

Tämä taitaa kertoa SIM-kortin tai liittymän virheestä, eli ongelma on syvempänä kuin Ubuntussa. Onko SIM-kortti paikallaan? Oikein päin paikallaan? Entä PIN-koodin kysely, onko päällä? Onko SIM PUK-tilassa?
Joudun (salain närkästykseksi) taas linkittämään omalle sivulle, mutta täällä modeemien merkkivalojen merkitykset on selitetty kattavimmin.

Rikama

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #7 : 12.06.10 - klo:20.32 »
Minäkään en saa toimimaan, Ubuntu 10.04 64bit live-cd on käyttiksenä, ja tuo E1820 mokkulana.
Sininen valo vilkkuu, muuta ei sano eikä tunnu tunnistuvan.


Tästä on kiinni se, siirtyykö yksi targan (msin) läppäri ubuntuun winukasta!
Phenom 2 1055 + Coolink Silentator
EVGA GTX460 EE
OCZ Platinum 4096 mb DDR2 800MHz
WD GP 500Gt
Asus M4A78 PRO
Chieftec 600w SuperSeries
2x Coolink 120mm
+ 3 läppäriä ja 3 pöytäkonetta

ozone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #8 : 13.06.10 - klo:10.21 »
Minäkään en saa toimimaan, Ubuntu 10.04 64bit live-cd on käyttiksenä, ja tuo E1820 mokkulana.
Sininen valo vilkkuu, muuta ei sano eikä tunnu tunnistuvan.

Tästä on kiinni se, siirtyykö yksi targan (msin) läppäri ubuntuun winukasta!

Mulla ainakin lähti e1820 heittämällä toimimaan kun ensin asensin paketin usb-modeswitch (sudo aptitude install usb-modeswitch). Sitä ennen ei tunnistunut kuin levyasemana.

Tosin käyttie ei mulla ole 64bit vaan 32bit, kone Asus eeepc 901.

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #9 : 13.06.10 - klo:12.51 »
Asensin tuoreen 10.04 32-bittisen pari päivää sitten, ei lähtenyt silläkään toimimaan kunnolla. Muutaman kerran tuurilla saan toimimaan, mutta aivan liian epävakaata.


Kerrot englanninkielisessä viestissäsä, että modeemin merkkivalo näyttäää vain vihreää tuplavilkkua.

Tämä taitaa kertoa SIM-kortin tai liittymän virheestä, eli ongelma on syvempänä kuin Ubuntussa. Onko SIM-kortti paikallaan? Oikein päin paikallaan? Entä PIN-koodin kysely, onko päällä? Onko SIM PUK-tilassa?
Joudun (salain närkästykseksi) taas linkittämään omalle sivulle, mutta täällä modeemien merkkivalojen merkitykset on selitetty kattavimmin.


Modeemin merkkivalo vilkuttaa aluksi vihreää tuplavilkkua, sitten hetken päästä vihreää sinkkuvilkkua, sitten sinistä. Eli löytää kyllä kentän. Nuo valojen merkitykset luin ensitöikseni huawein mukana tulleesta läpyskästä. :) SIM-kortti on tsekattu moneen kertaan. Yhdessä vaiheessa tosiaan oli niin, että PIN oli lukittu, mutta avasin sen PUK koodilla, jonka jälkeen poistin PIN kyselyn kokonaan.

En yhtään tajua mikä tässä voisi olla.. Välillä toimii, välillä ei. Useimmiten ei.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #10 : 13.06.10 - klo:13.02 »
Mä käytän tällasta päätteessä, jonka jälkeen käynnistyy ilman eri kikkailuja.

Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/udev restart
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Smane

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #11 : 14.06.10 - klo:18.23 »
Ooookei. Nyt toimii vakaasti. Ainoa, mitä täytyy tehdä, on tökätä tikku kiinni vasta buuttauksen jälkeen. Jos tikku on buuttauksen aikana koneessa (vaikka network-managerissa ei ole "connect automatically" optiota valittuna) kiinni, homma jumittaa. Nyt, jos tikun törkkää buuttauksen jälkeen kiinni, yhdistää mokoma itsekseen. Ei voi tajuta.

Mutta toimiipa ainakin. Meinasin jo pistää vanhan winxp:n....

XCanisx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #12 : 19.06.10 - klo:13.23 »
Mulla on toi sama ongelma. Ostin just ittelleni Saunalahde liittymän missä tuli mukana tuo Huawein E1820 tikku, mutta se ei suostu toimimaan. Ja kun kokeilin tota usb_modeswitch komentoa ni siitä tulee vaan lukemaan

Koodia: [Valitse]
Error: Could not find file /etc/usb-modeswitch.conf
Mitä mun pitäis tehä että saisin tikun toimimaan?

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #13 : 20.06.10 - klo:12.18 »
Ne keillä ei toimi automaattisesti niin kokeilkaapa laitta konsoliin:
Koodia: [Valitse]
sudo usb_modeswitch -v 12d1 -p 14ac -W -M 55534243123456780000000000000011060000000000000000000000000000
Mulla toimi heittämällä ja tyytyväinen olen toistaiseksi saatuihin tuloksiin :)

Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

opcaravan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #14 : 26.06.10 - klo:12.18 »
Mulla lähti jotenkuten toimimaan kun tuon usb modeswitch:in asensin.  Vähän tahtoo vieläkin ontua välillä, mutta kahtellaan jos vaikka tulis ubuntulle päivityksiä koskien ko. murkulaa. Ihan ok nopeuksiakin saa

Acer 7520G + Ubuntu 10.04 + Vista

Lanius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #15 : 25.08.10 - klo:19.08 »
Itse sain tikun tuossa eilen illalla kotiini pienen taistelemisen jälkeen. (Olivat sitä mieltä että mulle ei kuuluisi tikkua toimittaa, mutta kyllähän se sieltä sitten tuli kun "kauniisti pyysi".

Tällaista vauhtia se Kuopion suunnalla tarjoaa ilman välipiuhoja. Ja toimii heittämällä kun tuon modeswitchin laittoi.



EDIT: Oli pakko laittaa vielä toinen speedtest tulos, oli melkoisen hurjaa upload kyytiä mokkulaksi.

« Viimeksi muokattu: 25.08.10 - klo:19.12 kirjoittanut Lanius »

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #16 : 25.08.10 - klo:19.28 »
EDIT: Oli pakko laittaa vielä toinen speedtest tulos, oli melkoisen hurjaa upload kyytiä mokkulaksi.


Hämeenlinnan keskustassa sain speedtestin uploadtulokseksi joskus melkein 2.5 megaa :)

Täällä parkanossa onkin sitten vaan se 0.4 - 0.7
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

Lanius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #17 : 25.08.10 - klo:20.48 »
EDIT: Oli pakko laittaa vielä toinen speedtest tulos, oli melkoisen hurjaa upload kyytiä mokkulaksi.


Hämeenlinnan keskustassa sain speedtestin uploadtulokseksi joskus melkein 2.5 megaa :)

Täällä parkanossa onkin sitten vaan se 0.4 - 0.7

Joo, ei tää vielä huima uploadi ole, mutta mun mielestäni jo ihan kova siihen nähden että mun kiinteä kaistaliittymä on 110/2M  8)

Ja tää tikun latenssi on todella positiivinen yllätys. On sen verran nopeampi että on voinut pelata online FPS mättöjä winukkaläppärillä. Jää parhaimmillaan johonkin 70ms tuo.

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #18 : 25.08.10 - klo:20.52 »
Itse sain tikun tuossa eilen illalla kotiini pienen taistelemisen jälkeen. (Olivat sitä mieltä että mulle ei kuuluisi tikkua toimittaa, mutta kyllähän se sieltä sitten tuli kun "kauniisti pyysi".

Tällaista vauhtia se Kuopion suunnalla tarjoaa ilman välipiuhoja. Ja toimii heittämällä kun tuon modeswitchin laittoi.



EDIT: Oli pakko laittaa vielä toinen speedtest tulos, oli melkoisen hurjaa upload kyytiä mokkulaksi.



Siis onko DNA liittymänä? Mulla heitti äitin luona vain jotain 0,5mb sekunnissa, en tosin kokeillu speed testerillä vaan ihan päätteen kautta lataamalla pakettia. Siis paikka jossain about Kelan kulmilla
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

Lanius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Uusi Huawei E1820 ja Ubuntu 10.04
« Vastaus #19 : 25.08.10 - klo:22.01 »
Itse sain tikun tuossa eilen illalla kotiini pienen taistelemisen jälkeen. (Olivat sitä mieltä että mulle ei kuuluisi tikkua toimittaa, mutta kyllähän se sieltä sitten tuli kun "kauniisti pyysi".

Tällaista vauhtia se Kuopion suunnalla tarjoaa ilman välipiuhoja. Ja toimii heittämällä kun tuon modeswitchin laittoi.



EDIT: Oli pakko laittaa vielä toinen speedtest tulos, oli melkoisen hurjaa upload kyytiä mokkulaksi.



Siis onko DNA liittymänä? Mulla heitti äitin luona vain jotain 0,5mb sekunnissa, en tosin kokeillu speed testerillä vaan ihan päätteen kautta lataamalla pakettia. Siis paikka jossain about Kelan kulmilla

Kiinteä kaista on DNA ja tää Huawei on siis Saunalahden kytky.