Kirjoittaja Aihe: Monta ydintä, tyhmiä kysymyksiä  (Luettu 2153 kertaa)

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Monta ydintä, tyhmiä kysymyksiä
« : 23.05.11 - klo:09.41 »
Koneessani on tällä hetkellä suorittimena Intel Celeron D 3.06GHz. Sen benchmark-tulokset löytyy täältä: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+D+3.06GHz. Koneen nopeus tyydyttää minua muuten, mutta Rawtherapee alpha 3:een haluaisin lisää nopeutta isojen raw-kuvien käsittelyyn. Rawtherapeen pitäisi käsittääkseni tukea montaa ydintä. Siksi pohdin prosessorin päivittämistä. Olen aika pihalla multi-core-jutuista ja siksi muutama tyhmä kysymys:


1) Onko niin, että jos minulla on moniytiminen suoritin, mutta teen vain yhtä suorituskykyä vaativaa tehtävää sellaisella ohjelmalla jota ei ole koodattu tukemaan montaa ydintä, niin en oikeasti hyödy siitä toisesta ytimestä mitään? Eli onko niin, että vasta jos tällöin alan tekemään toistakin tehtävää samaan aikaan niin vasta tällöin toisestakin ytimestä on hyötyä?


2) Käyttääkö Ubuntu 10.04:n pakettivarastoista löytyvät GIMP ja OpenOffice hyväkseen useita ytimiä? Jos ei, niin onko jostain ladattavissa deb:t, jotka tukevat useitä ytimiä?


3) Hintaluokkaani sopisi esim. Intelin dual core E6800 3.3 GHz. Sen benchmark-tulokset löytyy täältä: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Pentium+Dual-Core+E6800+%40+3.33GHz Jos teen tällä prosessorilla sellaista laskentaa, että vain yksi ydin on toiminnassa, niin onko tämä ratkaisevasti nopeampi kuin nykyinen 3.06 GHz celeron-prosessorini?


4) Emolevyni on Asrock:n 4CoreDual-VSTA. Ainakin yllä mainittu E6800 käyttää oikeaa prosessorikantaa, eli LGA775. Riittääkö tämä minulle tiedoksi, että E6800 sopisi emolleni vai voiko yhteensopivuutta tulla esim. eri nanometrikokojen tms. takia? Mistä selvittäisin asian?


5) Voiko moniytimiselle prosessorille käyttää 32 bittistä Ubuntu-jakelua?


6) Mitä muuta tällaisessa upgrade-pohdinnassa pitäisi huomioida? Kuinka paljon Ubuntun työpöytäympäristö oikeasti ottaa hyötyä moniytimisyydestä?


Ystävälliset kiitokset avustanne!
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Vs: Monta ydintä, tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #1 : 23.05.11 - klo:18.53 »
Toi välimuisti on varmaankin tärkeä! Itse päivitin, joku vuosi sitten, 2 core duosta 2core quad q9550:n siinä on 12M välimuistia ja tehoja on. Samalla vaihdoin vanhat muistit, jolloin cl:t putosivat puoleen! Oli kuin uusi kone.
t. Koivukoski1

ooo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Monta ydintä, tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #2 : 24.05.11 - klo:14.27 »
Kiitokset vastauksista oikein paljon!
______________________________
Minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä.