Kirjoittaja Aihe: Emolevyt  (Luettu 7608 kertaa)

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Emolevyt
« : 23.02.10 - klo:08.48 »
Moi.

Kumpaan levyyn kandee tehdä ubuntua varten kone.Asus M2N68-AM Plus vai MSI K9N Neo V2 ?

Prossuja mulla olis kaks vaihtoehtoo AMD Sempron SDA2800 ilmeisesti 2,8 GHz  vai AMD Athlon 1660 2,8 GHz

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #1 : 23.02.10 - klo:09.42 »
En tiedä tuosta MSI.stä mitään, mutta Asuksen AMD-emoja on tullut käytettyä kasapäin Ubuntussa. Lähin vastine, joka minulla on käytössä, useammassakin koneessa, on M2N-SLI Deluxe. Ei niissä mitään vikoja tai Ubuntu-ongelmia ainakaan ole ilmennyt. Jostakin syystä levykuorma on ongelma, jos yrittää samaa levyä kuormittaa kovasti kahdella eri tavalla - en tosin tiedä johtuuko se SATA-II arkkitehtuurista vai emosta, veikkaisin edellistä. Triviaaliratkaisu tähän on käyttää useampaa levyä - hyvä tapa joka tapauksessa.

Prossujakaan en sen paremmin osaa vertailla (varmaan tehokkuuserot löytyvät webistä helposti), mutta kannattaa tarkistaa, että saat 64-bittisen arkkitehtuurin käyttöön - oleellista jos satut tarvitsemaan paljon keskusmuistia.

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #2 : 23.02.10 - klo:12.15 »
Mä en voi hirveesti surffailla siksi kysyin täältä. Kävin iskän mielestä väärissä paikoissa, imutin pari troijaa tähän sen koneelle. Vasta päätty banni ;D. Mulla ei ole kun 100 kuukausi raha sillä pitäs saada itelle osat mitä puuttuu. Sais oman koneen, näyttö on tommonen vanha Samsung.Kait vähän tulee apuja jos ei ritä.Verkkokaupassa on kotelo missä on 400 wattinen poveri, siihen aattelin tehä. En tiedä sitten muistin kanssa miten toimii, kampa on 512m ddr2 533 dimm 4-4-4 ?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #3 : 23.02.10 - klo:12.37 »
Mä en voi hirveesti surffailla siksi kysyin täältä. Kävin iskän mielestä väärissä paikoissa, imutin pari troijaa tähän sen koneelle. Vasta päätty banni ;D. Mulla ei ole kun 100 kuukausi raha sillä pitäs saada itelle osat mitä puuttuu. Sais oman koneen, näyttö on tommonen vanha Samsung.Kait vähän tulee apuja jos ei ritä.Verkkokaupassa on kotelo missä on 400 wattinen poveri, siihen aattelin tehä. En tiedä sitten muistin kanssa miten toimii, kampa on 512m ddr2 533 dimm 4-4-4 ?

Powerin pitäisi riittää hyvinkin (riippuen lähinnä näytönohjaimesta jota et kertonut). Mutta luulisin, että 32-bit käyttis on parempi jos muistia on vain tuo 512 Mb.

Muistityyppi on ihan OK (en ole varma mitä tuo 4-4-4 tarkoitti, mutta luulisin että ei mitään oleellista, kannattaa surffata täsmällisen muistinkoodin perusteella ja tutkia jos epäilee - tai vain kokeilla allamainitulla tavalla). Muistien yhteensopivuus on kuitenkin joskus hankaalaa siltikin - kaikki eivät toimi kaikkien emojen kanssa vaikka kuinka olisivat periaatteessa ok - mutta sinulla on nuo kaksi emoa ja voit sikäli vaihtaakin emoa.

Kannattaa kokeilla vaikkapa toimivuus ensin, kiinnittämättä mitään koteloon ja käynnistämällä emo muistien ja virtalähteen kanssa ennen kiinnitystä koteloon. Koneen virtakytkinhän tekee vain sen, että oikosulkee power-switchin kaksi pinniä (katso käsikirjasta tai lue emon painatuksista mikä on tämä power switch paikka) - käynnistä ruuvimeisselillä. Varo kuitenkin oikosulkemasta emolevyltä mitään muuta, esim. alapuolella ei ehdottomasti saa olla väärissä paikoissa mitään metallia joka oikosulkisi jotakin. Jos kiinnität vielä CD-asemankin emoon ja virtalähteeseen, niin voit vaikkapa kokeilla Ubuntu-live-CD:n tällä tavalla.

Hyvää onnea rakenteluun  ;D .

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #4 : 23.02.10 - klo:13.57 »
Näyttiksessä täytyy aluksi tyytyä tohon mikä on emossa nVIDIA GeForce 7025 ellei äiti anna rahaa, iskä on tommonen nuuka katotaan sitte tyyppi ;D Minkäläisesta koneesta vois haaveilla jos tähän Asus levyyn tekee? laatikossa on tiedot AM2+, 2000/1600MT/s  DDR2 1066, PCIe x16, AMD Phenom FX ja x4

Kotelon sais tänään ja kaveri tuo sen ubuntu levyn, on tehny pari konetta mä en yhtään vielä :P

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #5 : 23.02.10 - klo:14.04 »
Luulenpa että Ubuntu istuu tuohon Asukseen ihan hyvin, muistinkin pitäisi kelvata tosin sitä on kovin vähän.
Kaikenkaikkiaan voit saada oikein toimivan kokoonpanon.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #6 : 23.02.10 - klo:14.12 »
Kyllä siinä varmaan Ubuntu tavanomaisilla ohjelmilla pyörii ihan mukavasti.

Raskaammilla peleillä voi tulla grafiikan nopeus vastaan, mutta ensimmäiseksi varmaan muisti alkaa tökkiä - jos saisit siihen 512 lisää, niin se varmaan riittäisi kaikkeen. Mutta muistin riittävyyttä voit ensin seurata System Monitor -ikkunoiden avulla, jotka saat esim. yläpaneeliin näkyviin pysyvästi.

Sanoisin, että siitä tulee ihan asiallinen peli Ubuntu käytössä.

Storck

  • Vieras
Vs: Emolevyt
« Vastaus #7 : 23.02.10 - klo:14.14 »
käynnistä ruuvimeisselillä. Varo kuitenkin oikosulkemasta emolevyltä mitään muuta, esim. alapuolella ei ehdottomasti saa olla väärissä paikoissa mitään metallia joka oikosulkisi jotakin.

Hyvää onnea rakenteluun  ;D .

Ei kuulosta järkevältä neuvolta ollenkaan, varsinkaan aloittelijoille.
Maksatko kärähtäneen emon tai muut aiheutuneet vahingot?

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #8 : 23.02.10 - klo:14.29 »
käynnistä ruuvimeisselillä. Varo kuitenkin oikosulkemasta emolevyltä mitään muuta, esim. alapuolella ei ehdottomasti saa olla väärissä paikoissa mitään metallia joka oikosulkisi jotakin.

Hyvää onnea rakenteluun  ;D .

Ei kuulosta järkevältä neuvolta ollenkaan, varsinkaan aloittelijoille.
Maksatko kärähtäneen emon tai muut aiheutuneet vahingot?

Joo ei kuulosta järkevälle, vaikka itse räplään paljon koneita en tee tuollaisia kytkentöjä koskaan, jos emolevylle ei ole koteoa niin asetan sen testi alustalle ja kiinnitän siihen tarkoitukseen tehdyn virtakatkaisijan.
Jätä siis kikkailut ja näe vaivaa mielummin kuin käräytät jotain.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #9 : 23.02.10 - klo:14.33 »
Kuulostaa miltä hyvänsä vaikka se onkin riskeistä kaikkein pienimpiä. Varoitin jo kotelon pohjassa olevista ylimääräisistä metalleista = vanhan emon ruuvit, jotka ovat huomattavasti isompi riski sille että emo kärähtää.

Tämän koneen rakentamisessa on huomattavan monta vaaran paikkaa, joilla saa tuhoa aikaiseksi, esimerkiksi tulipalon.

Oikeastaan koneen rakentaminen ei sovellu aloittelijalle ollenkaan, koska esim. prosessorituulettimen väärinasennus, viallinen tuuletin tai huonolaatuinen virtalähde voivat johtaa vakaviin seuraaksiin, varsinkin jos koneen jättää valvomatta.

Tyytyväinen nyt  ??? :-X

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #10 : 23.02.10 - klo:18.32 »
nyt on Codegen kotelo. Tuli ongelma heti kun king.com tarvii winukan että toimii, eikä mulla nyt ole semmosta ::) noita ruuvari juttuja en oikein ymmärtäny, ei kai tarttekkaan.
 Täytyy kysellä jos sais ton winukan jostain pohjalle, se kait pitää asennella ekaks sitte vasta Ubuntu, voi rähmä :'(

Storck

  • Vieras
Vs: Emolevyt
« Vastaus #11 : 23.02.10 - klo:18.37 »
noita ruuvari juttuja en oikein ymmärtäny, ei kai tarttekkaan.

EI


se kait pitää asennella ekaks sitte vasta Ubuntu

Mielummin juuri noin päin niin pääset vähemmällä säädöllä.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #12 : 23.02.10 - klo:21.13 »
Juuri noin, jos et ymmärtänyt vinkkejäni, niin älä lähde arvailemaan, laita vain kiltisti kotelo kasaan, kaverisi avustuksella. Ainakin minä sain sen vaikutelman, että et lähde summamutikassa tekemään mitä sattuu, jos ei ihan tiedä mitä pitää tehdä - muut saivat jostain kumman syystä eri vaikutelman.

(Mutta älä missään tapauksessa lähde soveltamaan jotakin omatekoista virtakytkintä, kuten yllä spekuloitiin - se voi oikeasti olla vaarallista - ainakaan minä en takaa mitä tapahtuu.)

Windows kannattaa laittaa pohjalle jos haluat sille tupla-bootin kuten edellä neuvottiin. Jos et aio sitä käyttää peleissä, niin VMware Player on parempi tapa ajaa Windowsia taustalla. Juuri asensin siitä version 3.0.1 omalle uudelle Ubuntu koneelleni. Toimii paljon helpommin, paremmin ja joustavammin kuin tupla-bootti - jollet siis aja vaativia Windows-pelejä. Tässä vaihtoehdossa voit asentaa Ubuntun heti samantien ja Windowsin sitten myöhemmin, milloin vain.

Taaskin, jos VMware menee yli hilseen, niin tee kuten ajattelitkin - ja mitä kaverisi osaa neuvoa ... tosin ei se VMwaren käyttö ole mitenkään vaikeata - päinvastoin.

Sorry, 512 Mb on myös liian vähän muistia, Windows virtuaalikoneen käyttö kannattaisi tehdä vasta sitten kun saat siihen 1 GB:n muistia.

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #13 : 24.02.10 - klo:08.26 »
Iskä otti sen ohjevihon mukaan, ostaa sitä muistia

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #14 : 24.02.10 - klo:10.26 »
oon 2tuntia yrittäny tehä tota Ubuntu levyä DVD 64 bittiä, ei lataa näyttää ettei verkko toimi, en kait osaa ???

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #15 : 24.02.10 - klo:10.38 »
Tarkoitatko sitä että download ei onnistu?

Näyttää siltä, että Ubuntu servereissä on tällä hetkellä jotakin häikkää ... ei liity sinun tekemisiisi. Kannattaa odotella että toimii ja ehkä kokeilla eri maiden servereitäkin.

... joku muu osaa varmaan tarkemmin selvittää mikä tilanne on ... ainakin mulla on samannäköisiä ongelmia, myös päivityksissä. Epäilin ensin omaa yhteyttäni, mutta ei taida olla siitä kyse ...

Edit:
Joo, kokeilin kahdella eri yhteydellä ladata Suomen serveriltä, ei se vaan toimi.
« Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo:10.42 kirjoittanut Ganymedes »

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #16 : 24.02.10 - klo:10.57 »
kiitti, luulin et vika on mussa. Sain eilen tämmösen tikun Kingston data travel 4Gb, tän sisällä on valmiina Applauncher, secure ja public, mitähän noi on ???

saan sitä muistii lisää illalla kun iskä tulee töistä. Emmä tota koteloo yksin kasaa ku en edes osaa, meinaan jo joku huolestu. Ei taho vaan pysyy enää penkillä ku niin täpinöi eka oma kone ;D

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Emolevyt
« Vastaus #17 : 24.02.10 - klo:11.12 »
Nuo liittynee johonkin ohjelmaan, joka osaa Windowsissa tehdä suojatun kansion tikulle. Saman tapaisia löytyy ainakin omasta Kingstonin Vault -mallista ja siinä tulee ainoastaan Windowsissa toimiva salaussofta mukana.

Storck

  • Vieras
Vs: Emolevyt
« Vastaus #18 : 24.02.10 - klo:11.41 »
oon 2tuntia yrittäny tehä tota Ubuntu levyä DVD 64 bittiä, ei lataa näyttää ettei verkko toimi, en kait osaa ???

Lataa mielummin CD-versio, tulee nopeammin ja iso osa on jo kotimaan kielellä asennuksen jälkeen - JOS et ole jo saanut sitä imutettua  ::)

nico97

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Emolevyt
« Vastaus #19 : 24.02.10 - klo:12.10 »
Ei toi lataus toimi olenkaan, on mulla Tdk Cd-R80 levyjä. Pitää ootella jos kohta toimis. Kuluuhan tää hiihtoloma näinki ::)