Kirjoittaja Aihe: Vuorovaikuta  (Luettu 4560 kertaa)

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Maula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #1 : 23.02.10 - klo:12.03 »
Olen täsmälleen samaa mieltä kuin tuon kirjoittanut Taro.

Se että ko. mielipide on Vasemmistoliiton sivuilla, on sensijaan vastenmielistä. En ota sen kummemmin kantaa Vasemmistoliittoon, vaan siihen että näinkin tärkeää asiaa käytetään tavallaan äänestäjien kalasteluun. Sellainen laskee monen mielestä asian painoarvoa riippumatta siitä onko asia totta vai ei.

Kaikki opensourceen liittyvä olisi parempi pitää täysin epäpoliittisena, jotteivat FUDin levittelijät saisi lisää kättä pidempää höpöjuttuihinsa.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #2 : 23.02.10 - klo:12.38 »
Niin Open Source ja politiikka on tietyllä tapaa ihan mielenkiintoinen parivaljakko. Itse kuitenkin ajattelen, että jos vapaan lähdekoodin ohjelmia halutaan enemmän tavallisten ihmisten käyttöön ja yhteiskunnan käyttöön, niin silloin politiikalla on aika suuri rooli asiassa.

Politiikasta on muutenkin tehty mörkö tavallisten ihmisten keskuudessa. Osaltaan siihen ovat vaikuttaneet puolueet omalla toiminnallaan. Minä en voi ymmärtää sitä asiaa, että jos ja kun joku tekee asiallisen aloitteen tai nostaa jonkin muun tärkeän asian esille, niin toisen puolueen jäsenet eivät lähde kannattamaan sitä asiaa, vaikka olisivatkin samaa mieltä asiasta. Tämä ajattelumalli pitäisi heittää jo romukoppaan, että "jos minä en ole sitä itse keksinyt tai tuonut asiaa julki, niin en kyllä lähde sitä kannattamaankaan".

Maula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #3 : 23.02.10 - klo:13.02 »
Tämä ajattelumalli pitäisi heittää jo romukoppaan, että "jos minä en ole sitä itse keksinyt tai tuonut asiaa julki, niin en kyllä lähde sitä kannattamaankaan".

Jos Vasemmistoliitto omii tämän idean puolueohjelmaansa, minkä verran arvelet Kokoomuksen, Keskustan tai SDP:n kannattavan sitä? Ko. puolueet ovat kuitenkin kannatuksen kärjessä.

Kun kotitalousvähennystä puuhattiin, lanseerattiin kädenkäänteessä termi piikayhteiskunta. Asioita käytetään poliittisina lyömäaseina on se oikein tai ei. Mielikuvillakin on painoarvoa.

Toistan itseäni: opensource pitäisi pitää mahdollisimman epäpoliittisena jotta sitä voitaisiin edistää poliittisessa järjestelmässä puoluerajoista välittämättä.

Maula

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #4 : 23.02.10 - klo:13.22 »
(Väljästi aiheeseen liittyvää. Laitoin kuitenkin samaan threadiin kun vuorovaikutuksesta on tässäkin kyse)

IT-saiteilla on uutisoitu siitä kuinka yritykset arkailevat sosiaaliseen mediaan menoa. Microsoft on ainakin aktivoitunut asian tiimoilla. Tietokone-lehden foorumilla käydään raivokkaita käyttissotia, ja ainakin Kimmo Bergius on monasti ottanut asioihin kantaa Microsoftin suulla. Tietoviikon Microsoft Areena käsittelee ajankohtaisia asioita mukavan ympäripyöreästi. Joku ilkeämielinen voisi sanoa myös; jättää vastaamatta todellisiin ongelmiin ja antaa itsestään mukavan kuvan oikeamielisenä "isonaveljenä" joka jakaa ajantasaista tietoa viimeisistä IT-alan kuulumisista.

Mielikuvien kanssa pelaamisesta tässäkin on kyse.
http://www.tietoviikko.fi/msareena/msblogit/keilaranta/article377814.ece

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #5 : 24.02.10 - klo:00.11 »
Toistan itseäni: opensource pitäisi pitää mahdollisimman epäpoliittisena jotta sitä voitaisiin edistää poliittisessa järjestelmässä puoluerajoista välittämättä.

+1

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #6 : 24.02.10 - klo:09.38 »
Lainaus
Toistan itseäni: opensource pitäisi pitää mahdollisimman epäpoliittisena jotta sitä voitaisiin edistää poliittisessa järjestelmässä puoluerajoista välittämättä.

+1
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #7 : 24.02.10 - klo:12.27 »
Niinhän se on, että politiikka on likaista peliä.... Silti olen sitä mieltä, että lobbaus on se asia, jolla vapaa lähdekoodi voidaan saada enemmälti käyttöön.

Onneksi se ei vielä tarkoita mitään, jos joku ottaa jonkin asian puolueohjelmaansa, sillä mitä noita olen nyt muutamina vuosina lueskellut, niin samanlaista liirumlaarumia ne on kaikilla puolueilla.

Tässäkin on täytyy nyt muistaa se, että suurin osa hallituksesta on sellaisia it-dinosauruksia, joille on aivan sama mitä siellä tietokoneen sisällä hyrrää, kunhan se toimii.

Senior

  • Vieras
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #8 : 24.02.10 - klo:12.59 »
Olkoot mielipide ilmoitettu minkä poliittisen ryhmän sivustoilla tahansa sitä on arvioitava asiasisällön perusteella. Minusta tämä Microsoftin viimeaikainen toiminta (mm. tapaus Amazon ja TomTom) on huolestuttavaa siinä mielessä, että lainsäätäjät eivät näytä puuttuva millään tavalla tähän määräävän markkina-aseman suomaan mahdollisuuteen kytkeä ihmiset ja yritykset väkisin yhden (tai muutaman) jättiyrityksen ekosysteemiin. Kysymys on viime kädessä yksilön riippumattomuusasiasta.

Senior

  • Vieras
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #9 : 24.02.10 - klo:13.08 »
Tämä ajattelumalli pitäisi heittää jo romukoppaan, että "jos minä en ole sitä itse keksinyt tai tuonut asiaa julki, niin en kyllä lähde sitä kannattamaankaan".

Jos Vasemmistoliitto omii tämän idean puolueohjelmaansa, minkä verran arvelet Kokoomuksen, Keskustan tai SDP:n kannattavan sitä? Ko. puolueet ovat kuitenkin kannatuksen kärjessä.

Suhteessa Microsoftiin voidaan esittää joitakin kommentteja. Kokoomus on epäilemättä markkinaliberalismin merkittävin kannattajapuolue Suomessa. Mutta onko puolueen sisällä vallitsevana usko siihen "että ilmaista lounasta ei ole"? Ts. uskotaanko Kokoomuksessa että maksullinen on automaattisesti parempi kuin ilmainen? Toisaalta ideologisesti Kokoomuksen nuorisosiipi saattaa hypettää nykyisin enemmän Applea kuin Microsoftia. Onhan Microsoft tässä suhteessa "liian juntti".

Sama kysymys myös Keskustalle. Matti Vanhasen naiivi usko Microsoftin ylivertaisuuteen ja olemukseen SUURENA HYVÄNTEKIJÄNÄ kuvatkoon keskustalaista lähestymistapaa. Sosiaalidemokraatti Jungner tuli Yleisradion johtoon aikoinaan Microsoftilta. Äskettäin mies ilmoitti tehtävänään Microsoftin palveluksessa olleen Microsoftin patenttiasioista lobbaamisen.


JakeStyles

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • Cold, So Cold...
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #10 : 24.02.10 - klo:13.18 »
Itse kun olen koulumaailman vaikuttajia jo 15 vuotta (ammattikoulu, tietotekniikka), voisin sanoa että asenteet ovat syvällä.  :(

Vaikka meillä on omat mikrotuet jne. niin olen tälläkin hetkellä asentamassa tietokoneluokassa OpenOffice käyttöön oppilaille. Lukuisista pyynnöistä huolimatta ei kaupunki suostu laittamaan sitä peruslevynkuvaan vaan se joudutaan asentamaan joka työasemalle erikseen.

Lisäksi tietokoneita perusopetuksessa käyttävät opettajat eivät suostu kertomaan oppilaille openofficesta eivätkä windowsin muista vaihtoehdoista. Eli vaikka työpöydällä on ubuntun virtuaalikone, ei sitä tunneilla paljoa käynnistellä.

Opetushallitus on kuitenkin antanut asiasta määräyksen (opetussuunnitelma = ops), jossa mainitaan selkeästi että jokaisen alan oppilaan tulee osata asentaa, käyttää ja ylläpitää jotain unix-pohjaista käyttöjärjestelmää, sekä komentorivipohjaisesti että graafisilla työkaluilla.

Itse olen sitä mieltä, että kaikki vaihtoehdot tulee käydä läpi ja oppilaiden tulee tietää muistakin ohjelmistoista ja käyttöjärjestelmistä kuin mikkisoftin tekeleet. Tosin kyllä wintoosat pitää ensisijaisesti hallita ja Word-Excel-PowerPoint ovat äärettömän tärkeitä osata millä tahansa alalla.

Olen ottanut kannan, että koulun koneissa on openoffice ja jokainen oppilas saa ilmaiseksi rompun, jossa on ubuntun asennusmedia sekä windows-pohjainen openoffice. Muuten koulussa tehtyjä töitä ei voisi kotona korjailla enkä pakota ketään maksamaan office-paketista pelkkien läksyjen takia.

Toistaiseksi kaikki, jotka ovat tunnillani tutustuneet ubuntuun, ovat ottaneet rompun mukaan. Muutamat miniläppärit ollaan asennettu ja jokaisella on luokassa oma projektikone, jossa dualboot.

Että onhan se windoz kiva ja officella pärjää, mutta sitten kun töitä pitää tehdä niin otetaan oikeat vehkeet esiin.

Eräs oppilas, viikon ubuntukäytön jälkeen, kiroili miten hankalaa xp:llä on tehdä erinäisiä asioita.  :D
Sanoin, että tieto lisää tuskaa.

noh, taas pitänee kuitenkin maksaa vuoden lisenssit mikkisoftin tuotteista...
"Who is General Failure and who is he reading my hard disk?"

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #11 : 24.02.10 - klo:15.08 »
JakeStyles......ihan mielenkiinnosta kysyn, että paljonko maksaa windows lisenssi yhdelle koneelle vuodeksi, tai koneen loppuiäksi. En nyt tiiä kuinka pitkiä ne lisenssisopimukset sitte on. Oletan että tää ei ole mitään salaista tietoa, koska ainakin erilaisten opetusohjelmien kotisivuilla hinnat kerrotaan suoraan.

Tommi S.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #12 : 24.02.10 - klo:18.25 »
Jos Vasemmistoliitto omii tämän idean puolueohjelmaansa, minkä verran arvelet Kokoomuksen, Keskustan tai SDP:n kannattavan sitä? Ko. puolueet ovat kuitenkin kannatuksen kärjessä.

Jos äänestäjät omivat tämän idean, niin sitä rupeavat Kokoomus, Keskusta ja SDP kannattamaan välittömästi, ihan riippumatta siitä mitä joku pienempi puolue puolueohjelmaansa laittaa. Jos siis tällaista asiaa voi käyttää äänten kalasteluun, niin sen kyllä ottaa onkeensa syötiksi jokainen suurempi puolue. Jos taas äänestäjiä ei kiinnosta, niin silloin on yhdentekevää mihin puolueohjelmiin tai käsiohjelmiin asia painetaan.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #13 : 24.02.10 - klo:21.00 »
Toistan itseäni: opensource pitäisi pitää mahdollisimman epäpoliittisena jotta sitä voitaisiin edistää poliittisessa järjestelmässä puoluerajoista välittämättä.
Ehdottomasti +1

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #14 : 25.02.10 - klo:01.33 »
Toistan itseäni: opensource pitäisi pitää mahdollisimman epäpoliittisena jotta sitä voitaisiin edistää poliittisessa järjestelmässä puoluerajoista välittämättä.
+1

Senior

  • Vieras
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #15 : 27.02.10 - klo:19.50 »
Mutta eikö kannanotto Linuxin ja Open Sourcen puolesta ole jo periaatteessa poliittinen? Tässähän sohaistaan erästä "pyhää lehmää" nimittäin uskomusta jonka mukaan "ilmaista lounasta ei ole olemassakaan".

Turbineair

  • Vieras
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #16 : 27.02.10 - klo:20.54 »
Kiitos lehmänhännästä lantakasaan! Enää ei puutu kuin kesä ja kärpäset?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #17 : 28.02.10 - klo:13.42 »
Mutta eikö kannanotto Linuxin ja Open Sourcen puolesta ole jo periaatteessa poliittinen?
Ei kovinkaan mielestäni. Ilmainen lounas ajatustakaan ei oikein minusta voi rehellisesti käyttää jos puhutaan työpöytäjakeluista. Novell, Redhat yms. kyllä niissä raha liikkuu/liikkunut. Itse en ainakaan halua yhdistää Linux ja politiikka ajatuksia, nimittäin kun niistä näkee kirjoitettavan tai puhuttavan, niin kyseessä tuntuu aina olevan joku todellinen fanaatikko, jonka jutut alkaa lähinnä närästämään. :)

Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #18 : 28.02.10 - klo:14.47 »
Tämän keskustelun innoittamana aloin sitten tonkia, että mitkä puolueet ovat ottaneet jollakin tavalla kantaa avoimeen lähdekoodiin ja tietoyhteiskuntaan muutenkin. Ensimmäisenä mieleeni tuli Vihreiden Jyrki Kasvi, joten aloitin Vihreistä.

Vihreät mainitsevat asiasta tietoyhteiskuntaohjelmassaan, joka on vuodelta 2005. Toivottavasti tuohon tulee päivitystä lähiaikoina... Vihreät Nuoret ovat taas tehneet oman tietoyhteiskuntaa käsittelevän linjauksensa.
http://ehdokkaat.vihreat.fi/node/523
http://www.vino.fi/tietoyhteiskuntalinjapaperi/avoimet-ohjelmistot-ja-standardit

Vasemmistoliiton kirjastopoliittisesta ohjelmasta ja 2007 olevasta periaateohjelmasta voi löytää yhden kohdan viitaten avoimeen lähdekoodiin. Alinpana on vielä ihan aiheeseen liittyvä uutispätkä.
http://www.vasemmisto.fi/politiikka/ohjelmat/969.html
http://www.vasemmisto.fi/politiikka/ohjelmat/910.html
http://www.piraattiliitto.org/uutiset/2009/10/arhinmaki-vaatii-vasemmistoliittoa-vastaamaan-piraattien-haasteeseen

Keskusta puolueelta, Kokoomukselta ja SDP:ltä en löytänyt juuri mitään asiaan viittaavaa. Noita pikkupuolueita en jaksanut alkaa käydä edes läpi.

Lasitten

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
  • Ubuntu 9.10 & UNR 9.10
    • Profiili
    • Aktivistinörtti avautuu
Vs: Vuorovaikuta
« Vastaus #19 : 28.02.10 - klo:22.09 »
Mutta eikö kannanotto Linuxin ja Open Sourcen puolesta ole jo periaatteessa poliittinen? Tässähän sohaistaan erästä "pyhää lehmää" nimittäin uskomusta jonka mukaan "ilmaista lounasta ei ole olemassakaan".

Itsekin näen kyllä open sourcen suosimisen poliittisena tekona, mutta enemmänkin siinä tökitään immateriaalisiin oikeuksiin kuin ilmaisuuteen.

Yksi pointti on myös se, että mielestäni verovaroin maksetuissa järjestelmissä pitäisi pyrkiä mahdollisimman pitkälle suosimaan vapaan lähdekoodin ratkaisuja, eikä tukea yhden yrityksen miltei monopoliasemaa.

Enkä osaa oikein pelätä politiikan peikkoa vaan tervetulleena näen, että mahdollisimman monet instanssit ajavat avoimen lähdekoodin yleisempää käyttöä.

Ja kuten joku saattaakin arvata niin olen kyllä idean puollella ja toivottavasti myös saamassa kyseistä ideaa työnnetyksi poliittiselle asialistalle.
"Ota kantaa. Muuten et ole ihminen."