Itse kun olen koulumaailman vaikuttajia jo 15 vuotta (ammattikoulu, tietotekniikka), voisin sanoa että asenteet ovat syvällä.
Vaikka meillä on omat mikrotuet jne. niin olen tälläkin hetkellä asentamassa tietokoneluokassa OpenOffice käyttöön oppilaille. Lukuisista pyynnöistä huolimatta ei kaupunki suostu laittamaan sitä peruslevynkuvaan vaan se joudutaan asentamaan joka työasemalle erikseen.
Lisäksi tietokoneita perusopetuksessa käyttävät opettajat eivät suostu kertomaan oppilaille openofficesta eivätkä windowsin muista vaihtoehdoista. Eli vaikka työpöydällä on ubuntun virtuaalikone, ei sitä tunneilla paljoa käynnistellä.
Opetushallitus on kuitenkin antanut asiasta määräyksen (opetussuunnitelma = ops), jossa mainitaan selkeästi että jokaisen alan oppilaan tulee osata asentaa, käyttää ja ylläpitää jotain unix-pohjaista käyttöjärjestelmää, sekä komentorivipohjaisesti että graafisilla työkaluilla.
Itse olen sitä mieltä, että kaikki vaihtoehdot tulee käydä läpi ja oppilaiden tulee tietää muistakin ohjelmistoista ja käyttöjärjestelmistä kuin mikkisoftin tekeleet. Tosin kyllä wintoosat pitää ensisijaisesti hallita ja Word-Excel-PowerPoint ovat äärettömän tärkeitä osata millä tahansa alalla.
Olen ottanut kannan, että koulun koneissa on openoffice ja jokainen oppilas saa ilmaiseksi rompun, jossa on ubuntun asennusmedia sekä windows-pohjainen openoffice. Muuten koulussa tehtyjä töitä ei voisi kotona korjailla enkä pakota ketään maksamaan office-paketista pelkkien läksyjen takia.
Toistaiseksi kaikki, jotka ovat tunnillani tutustuneet ubuntuun, ovat ottaneet rompun mukaan. Muutamat miniläppärit ollaan asennettu ja jokaisella on luokassa oma projektikone, jossa dualboot.
Että onhan se windoz kiva ja officella pärjää, mutta sitten kun töitä pitää tehdä niin otetaan oikeat vehkeet esiin.
Eräs oppilas, viikon ubuntukäytön jälkeen, kiroili miten hankalaa xp:llä on tehdä erinäisiä asioita.
Sanoin, että tieto lisää tuskaa.
noh, taas pitänee kuitenkin maksaa vuoden lisenssit mikkisoftin tuotteista...