Kirjoittaja Aihe: Dapper Drake, joko ?  (Luettu 26189 kertaa)

munakuutio-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #40 : 21.05.06 - klo:22.19 »
Ajattelin odotella virallista julkaisua.
Mutta sitä piti kysymäni että onko mahdollista poistaa asennuksen yhteydessä kaikki muu paitti /home sisältö? Tässä tullut sählättyä sen verran paljon kaikkea että tekisi melkein mieli alottaa puhtaalta pöydältä ja melkein forkkaisin kovon muttakun ei ole mitään mihin laittaa home talteen.  :-\

munakuutio-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #41 : 21.05.06 - klo:22.46 »
Ajattelin odotella virallista julkaisua.
Mutta sitä piti kysymäni että onko mahdollista poistaa asennuksen yhteydessä kaikki muu paitti /home sisältö?

homma onnistuu ainoastaan jos /home on omalla osiollaan. tosin päivityksen kautta kaikki menee dataa hävittämättä.

tämä on muuten yksi syistä joiden vuoksi ainakin itse suosittelen omaa /home-osiota ;)

Tässä tullut sählättyä sen verran paljon kaikkea että tekisi melkein mieli alottaa puhtaalta pöydältä ja melkein forkkaisin kovon muttakun ei ole mitään mihin laittaa home talteen.  :-\

jos on tosiaan systeemihakemistoissa säätänyt paljon, niin silloin tuo ns. puhtaalta pöydältä saattaa ollakin hyvä idea, mutta jos asennukset on tehty paketinhallinnan kautta, niin ei sillä niin pitäisi olla väliä.
Janne

munakuutio-

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #42 : 22.05.06 - klo:07.56 »
Tosiaan tuli säädettyä oikein kunnolla joskus. Mutta onko näin jälkikäteen mahdollista tehdä uutta osiota johon sitten siirtää /home talteen kovon tyhjentämiseltä ?

munakuutio-


(anteeksi offtopic:-X

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #43 : 22.05.06 - klo:10.55 »
Tosiaan tuli säädettyä oikein kunnolla joskus. Mutta onko näin jälkikäteen mahdollista tehdä uutta osiota johon sitten siirtää /home talteen kovon tyhjentämiseltä ?
Tuolla Howto-foorumilla pitäisi olla ohjeet juurikin tähän (tai siis /homen siirto olemassaolevassa järjestelmässä), live-cd:n saatat tarvita jos pienennät olemassaolevaa juuriosiotasi. Tyhjää tilaa tosin pitää olla jonkin verran, mieluiten sen verran mitä tavaraa on /homessa, tai joutuu siirtämään erissä. Jos tyhjentelet juuren niin muista luoda käyttäjät samoilla UID:llä mitä nyt, niin oikeudet siirtyvät automaagisesti.

En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #44 : 22.05.06 - klo:11.15 »
Lainaus
Jos tyhjentelet juuren niin muista luoda käyttäjät samoilla UID:llä mitä nyt, niin oikeudet siirtyvät automaagisesti.
Mikä UID? Itse en ole kiinnittänyt mokomaan ollenkaan huomiota, kun olen asentanut käyttiksen uudelleen. Minulla on siis home-hakemisto omalla osiollaan. Olen vain luonut uuden asennuksen yhteydessä saman nimisen käyttäjä tunnuksen ja kaikki on toiminut hyvin. Jopa työpöydän kuvakkeet on pysynyt uudelleen asennuksen yhteydessä samassa paikassa.

Vai onko minulla se vain mennyt sattumalta oikein, vai häh? :D

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #45 : 22.05.06 - klo:11.25 »
Mikä UID? Itse en ole kiinnittänyt mokomaan ollenkaan huomiota, kun olen asentanut käyttiksen uudelleen. Minulla on siis home-hakemisto omalla osiollaan. Olen vain luonut uuden asennuksen yhteydessä saman nimisen käyttäjä tunnuksen ja kaikki on toiminut hyvin. Jopa työpöydän kuvakkeet on pysynyt uudelleen asennuksen yhteydessä samassa paikassa.

Vai onko minulla se vain mennyt sattumalta oikein, vai häh? :D
Jos on koneella >1 käyttäjää, ja niitä luo esim. järjestyksessä ekalla kertaa
jukka UID 1000
pekka UID 1001
ja sitten toisella kertaa luokin pekan ensin vaikkapa siinä asennuksessa UID:llä 1000, niin jukan tiedostot menevät pekalla ja pekan jukalle. Jos olen ymmärtänyt UID:n funktion oikein, mitä siis välttämättä en ole.

Tämä on itselläni tullut vastaan, kun ole koulun koneen kotihakemiston mountannut ssh:n yli omalle koneelle ja tiedostojen omistajana oli joku numerosarja.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

mikk0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 555
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #46 : 22.05.06 - klo:11.30 »
Lainaus
Jos tyhjentelet juuren niin muista luoda käyttäjät samoilla UID:llä mitä nyt, niin oikeudet siirtyvät automaagisesti.
Mikä UID? Itse en ole kiinnittänyt mokomaan ollenkaan huomiota, kun olen asentanut käyttiksen uudelleen. Minulla on siis home-hakemisto omalla osiollaan. Olen vain luonut uuden asennuksen yhteydessä saman nimisen käyttäjä tunnuksen ja kaikki on toiminut hyvin. Jopa työpöydän kuvakkeet on pysynyt uudelleen asennuksen yhteydessä samassa paikassa.

Vai onko minulla se vain mennyt sattumalta oikein, vai häh? :D

Jos luot samat käyttäjät samassa järjestyksessä, niin on enemmän kuin todennäköistä että UID:t pysyvät samana. Asennus kun antaa ensimmäiselle aina UID:n 1000 ja muille siitä ylöspäin.  :)

Itsellänikin on Dapper ollut jo kannettavassa vajaan kuukauden ja suurimmista bugeista on päästy eroon. Olen tosin kommentoinutkin ahkerasti launchpadissa noita bugeja ja muutaman omankin raportin pistänyt menemään. Tuntuu siltä että virranhallinnassa on ollut eniten ongelmia ja sitten tuossa Live-CD:n asennusohjelmassa. Minun koneeni on tässä testivaiheessa ollut siitä hyvä, että siinä tosiaan on ilmaantunut noita bugeja ihan omiksi tarpeiksi. Tämähän on kehittäjillä vain hyödyksi, sillä parempi ne on tässä vaiheessa saada kiinni, ennen kuin jakeluversio pistetään ulos.
Varman päälle jos haluaa pelata, niin asentaisin ihan Install-CD:ltä.

Mikko

Mikko Saarinen

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #47 : 22.05.06 - klo:11.34 »
Juuuu, minulla onkin koneella ollut vain yksi käyttäjä, niin ilmeisesti siksi UID on pysynyt samana. Mutta hyvä tietää tämä jatkoa varten.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4180
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #48 : 22.05.06 - klo:12.02 »
Kyllähän tämä Dapper ihan hyvin on toiminut. Yhtään bugia en ole vielä nähnyt.
Beta se on silti edelleen! Justiinsa tuli päivitys joka rikkoi GDM:n...
Kannattaa edelleen siis suhtautua varauksella, tai jopa pidättäytyä täysin selibaatissa kunnes "valmis" versio julkenee. :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

ufc

  • Vieras
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #49 : 22.05.06 - klo:15.31 »
Kyllähän tämä Dapper ihan hyvin on toiminut. Yhtään bugia en ole vielä nähnyt.
Beta se on silti edelleen! Justiinsa tuli päivitys joka rikkoi GDM:n...
Kannattaa edelleen siis suhtautua varauksella, tai jopa pidättäytyä täysin selibaatissa kunnes "valmis" versio julkenee. :)

Siis itelläni toimi dapper tammikuusta lähtien ja nyt on sitten ollut noin pari, kolme viikkoa gentoo:n, koska se oli armottoman hidas eikä kunnollista tukea AMD64. Yleensä kannattaa odotella päivä sen jälkeen kun uusia kriittisiä päivityksiä tulee ja sitten lueskella vähän ubuntuforums.orggia jos ongelmaa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #50 : 22.05.06 - klo:18.06 »
Jos on koneella >1 käyttäjää, ja niitä luo esim. järjestyksessä ekalla kertaa
jukka UID 1000
pekka UID 1001
ja sitten toisella kertaa luokin pekan ensin vaikkapa siinä asennuksessa UID:llä 1000, niin jukan tiedostot menevät pekalla ja pekan jukalle. Jos olen ymmärtänyt UID:n funktion oikein, mitä siis välttämättä en ole.

ei ihan noinkaan. periaatteessa  tuo on kyllä oikein, mutta pekan kotihakemistoksi olisi edelleen määrätty /home/pekka ja jukan /home/jukka, mutta oikeudet olisivat väärin päin. pekka saisi siis lukea tiedostoja jukan kotikansiosta ja jukka pekan, eikä kumpikaan pystyisi loggaamaan sisään graafiselle puolelle, koska X olettaa oikeuksia käyttäjän kotihakemistoon.

onneksi oikeudet on mahdollista muuttaa oikeiksi jälkikäteen ja jotkut asennusohjelmat jopa huomaavat kotihakemiston olevan väärällä omistajalla ja kysytään muutetaanko omistajaa.

Tämä on itselläni tullut vastaan, kun ole koulun koneen kotihakemiston mountannut ssh:n yli omalle koneelle ja tiedostojen omistajana oli joku numerosarja.

NFS:n kanssa on vähän sama juttu.
Janne

EnNe_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #51 : 22.05.06 - klo:18.37 »
noniin, päätin sitten että tänä yönä breezy päivittyy drakeksi.
Miten se homma sitten menikään..

sources.list:iin
  • ubuntu breezy badger, tilalle;
  • ubuntu dapper drake.

Seuraavaksi sudo apt-get dist uprage

toimisiko se tuollalailla sitten. ?
:)
Vapaus ja vastuu
Ubuntu 7.10 & Windows Xp Pro
Acer TravelMate 5520-7A2GMi, Ati Radeon Xpress 1250, 256mb Up To 869 HyperMemory, AMD Turion 64 X2 TK-57, 1900 Mhz, 2048 Mb, AMD M690G

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4180
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #52 : 22.05.06 - klo:18.44 »
Kun teet näin:
Koodia: [Valitse]
sudo update-manager -d
ei tarvi mitään sources.list tms käsin näpellellä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #53 : 22.05.06 - klo:19.15 »
Kun teet näin:
Koodia: [Valitse]
sudo update-manager -d
ei tarvi mitään sources.list tms käsin näpellellä.

Mutta entäpä jos ei ole Gnomea, vaan KDE tai Openbox tms.?

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #54 : 22.05.06 - klo:19.28 »

sources.list:iin
  • ubuntu breezy badger, tilalle;
  • ubuntu dapper drake.

breezyn tilalle dapper, paitsi plf:n repoihin.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get dist-upgrade
ja kun apt-get on hoitanut homman niin vielä

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoclean
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #55 : 22.05.06 - klo:19.32 »
Koodia: [Valitse]
deb http://www.politicalcrossfire.com/ubuntu/dapper dapper main non-freeMultimedia kodeekit yms. dapperille. Skypeä ei tosin tästä löydy.

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #56 : 22.05.06 - klo:20.27 »
Mutta sitä piti kysymäni että onko mahdollista poistaa asennuksen yhteydessä kaikki muu paitti /home sisältö?

Mitä jos käynnistät koneesi LiveCD:llä (tai asennus-CD:ltä mutta menet toiseen konsoliin heti laitetunnistuksen jälkeen, siis painamalla Ctrl+Alt+F2), mounttaisit nykyisen / filesysteemin jonnekin ja tämän jälkeen poistat kaikki paitsi home-hakemiston "rm -rf" komennolla. Siis jotain tähän tyyliin (huomaa rm-komennon yhteydessä käytettävät komentohipsut eli plussan ja backspacen välissä olevaa näppäintä shift-pohjassa painamalla saat `-merkin):

Koodia: [Valitse]
# sudo fdisk -l
# sudo mount /dev/hda1 /mnt
# cd /mnt
# sudo rm -rf `ls -d * | grep -v home`
# ls -al
# cd
# sudo umount /mnt

Tämän jälkeen käynnistä asennus-CD:ltä. Kerro että /dev/hda1 on / tiedostojärjestelmä (tai mikä nyt onkaan oikea device sinun koneessasi) mutta  älä formatoi nykyistä levyä, jotta et menetä home-hakemiston sisältöä. Asennusohjelman pitäisi kuitenkin asentaa käyttöjärjestelmä nykyiselle tietostojärjestelmälle eli lopputuloksena pitäisi olla uusi Ubuntu-asennus ja vanha /home. Tämän jälkeen tarkista että uid/gid:t vastaavat vanhoja arvoja eli että tietostojen omistajuudet on oikein.
« Viimeksi muokattu: 23.05.06 - klo:06.19 kirjoittanut mk1970 »

Infeliz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #57 : 22.05.06 - klo:21.30 »
Kun teet näin:
Koodia: [Valitse]
sudo update-manager -d
ei tarvi mitään sources.list tms käsin näpellellä.

Mutta entäpä jos ei ole Gnomea, vaan KDE tai Openbox tms.?

man sed

onnistuu global komennolla

mk1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 213
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #58 : 23.05.06 - klo:06.25 »
Kun teet näin:
Koodia: [Valitse]
sudo update-manager -d
ei tarvi mitään sources.list tms käsin näpellellä.

Mutta entäpä jos ei ole Gnomea, vaan KDE tai Openbox tms.?

vi:llä esimerkiksi näin:

Koodia: [Valitse]
# sudo vi /etc/apt/sources.list

:%s+breezy+dapper+g
:wq


Nuo kaksoispisteellä olevat rivit suoritetaan siis vi:n sisällä. Ensimmäinen rivi tekee globaalin korvauksen (substitute) koko tiedoston sisällä (%). Toinen tallettaa (write) muutokset ja lopettaa (quit).

EnNe_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 113
    • Profiili
Re: Dapper Drake, joko ?
« Vastaus #59 : 23.05.06 - klo:08.29 »
Noniin, kiva ulkoasu tässä ainakin on, enemmän värejä.  :)
mutten ihan ongelmitta selvinnyt, tämmöistä erroria pukkaa ainakun on tekemisissä pakatinhalinnan kanssa,

Koodia: [Valitse]
E: cman: subprocess post-installation script returned error exit status 1
E: fence: dependency problems - leaving unconfigured
E: rgmanager: dependency problems - leaving unconfigured

Onko yleinen ongelma vai onkohan jäänyt jotain mulla huomioimatta? Asennuksen tein "laiskasti" tuolla sudo update-manager -d komennolla. Sorsa listaan en mennyt koskemaan, vaikka vähän muistelin että ois pitäny t sieltä jotain muuttaa.
Vapaus ja vastuu
Ubuntu 7.10 & Windows Xp Pro
Acer TravelMate 5520-7A2GMi, Ati Radeon Xpress 1250, 256mb Up To 869 HyperMemory, AMD Turion 64 X2 TK-57, 1900 Mhz, 2048 Mb, AMD M690G