Kirjoittaja Aihe: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä [kysytty]  (Luettu 127357 kertaa)

esa 7

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #20 : 28.07.06 - klo:11.41 »
apt-get tulee suorittaa pääkäyttäjän oikeuksin, eli heitä sudo sinne komennon eteen ja kun kyselee salasanaa kirjoita oma salasanasi. (sudo apt-get install bluez-utils obexserver)


kiitän ja kumarran sitä vaa on nii esa

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #21 : 07.08.06 - klo:11.35 »
Minä en saa tuota nettiä puhelimessa toimimaan bluetoothin yli. Omistan juuri sen surullisen 6680 puhelimen mikä on rc statuksella.. Sen pitäis toimia siinäkin, mutta asetukset ei mene ihan niinkuin ohje neuvoo.

Saan yhteysosoitteen muodostettua (Bt), mutta 6680:ssa ei ole "Nopeaa gsm yhteyttä" vaan ainoastaan paketti data. Kaiken sain säädettyä (ja monesti kokeiltua) mutta kun Operalla yrittää Bt:tä käyttää niin ei lataudu..

Ideoita? Mistä lähteä debuggaamaan? LittleLeon, onko sulla tietoa näistä tarkemmin?
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #22 : 28.08.06 - klo:18.16 »
Nyt toimii! Yeppee!! Neljästi yritin Bluetoothilla nettiä käyttää ja nyt vihdoin onnisti! :) Muutoksia LittleLeonin oppaaseen nähden on aika rankasti.

Kuten jo aikaisemmin sanottua 6680 ei ole "Nopea GSM"-yhteytta. Pitää siis käyttää pakettidataa. Omat Bt-yhteysosoitteeni asetukset ovat seuraavat:
Koodia: [Valitse]
Yhteyden nimi: Bt
Siirtotie: Pakettidata
Yhteysosoitteen nimi: Ei mitään
Käyttäjänimi: Ei mitään
Salasanan kysely: Ei
Todentaminen: Normaali
Aloitussivu: Ei määritelty

LISÄASETUKSISTA:
Verkon tyyppi: IPv4
Puhelimen IP-osoite: Automaattinen (Tällöin se merkitään 0.0.0.0)
Nimipalvelimet: 0.0.0.0 ja 0.0.0.0
Proksipalv. osoite: Ei mitään
Priksiportin numero: 0

Gnuboxia käynnistettäessä ei oteta "Options -> 2box Direct -> Bluetooth" vaan:
Koodia: [Valitse]
2box Bluetooth -> Lan acces server
PPP demonia säätäessä pitää muistaa että tiedoston /etc/ppp/peers/bluetooth rivi ms-dns pitää vaihtaa käyttäjän omaksi dns-osoitteeksi. Sen saa selville Järjestelmä->Hallinta->Verkko asetukset->DNS välilehti

Ja muuten, PPP ei ole asennettu oletuksena ainakaan Dapperissa. Sudo apt-get install ppp helpottaa!

Olikohan siinä kaikki? Yrittäny kolmen kuukauden aikana neljästi tätä säätää, ja tuntuu että vaikka mitä on kokeiltu, niin muista nyt enää että mitä pitää tehdä :)

Toivottavasti auttaa jotakuta!
Onpa mukava olla täällä taas! <3

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #23 : 29.08.06 - klo:15.16 »
Ei tuota BT nettiä saisi mitenkään s40 luuriin? Kun mulla on Nokkalan 6230i eikä ainakaan noilla ohjeilla saa sitä toimimaan kun ei ole tota ohjelmaa.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

jnr21

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #24 : 31.08.06 - klo:22.47 »
Ei vaan suostu millään puhelin yhdistämään nettiin Pitääkö tuolta verkon asetuksista enabloida ppp0? Ja täytyykö tästä muuttaa jotain?:
Koodia: [Valitse]
# <tietokoneen ppp0-laitteen ip-osoite>:<kännykälle annettava ip-osoite>
# kannattaa olla eriverkosta kuin koneen eth laitteen/laitteiden ip(t).
10.0.4.100:10.0.4.101
115200
noauth
crtscts
ms-dns 10.0.1.1 # Dns palvelin
lock

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #25 : 01.09.06 - klo:10.08 »
Ei vaan suostu millään puhelin yhdistämään nettiin Pitääkö tuolta verkon asetuksista enabloida ppp0? Ja täytyykö tästä muuttaa jotain?:
Koodia: [Valitse]
# <tietokoneen ppp0-laitteen ip-osoite>:<kännykälle annettava ip-osoite>
# kannattaa olla eriverkosta kuin koneen eth laitteen/laitteiden ip(t).
10.0.4.100:10.0.4.101
115200
noauth
crtscts
ms-dns 10.0.1.1 # Dns palvelin
lock

Ei käsittääkseni tarvitse. Tai ainakaan minä en ole sieltä enabloinut mitään. Tuosta minä muutin rivin:
Koodia: [Valitse]
ms-dns 10.0.1.1 # Dns palvelinMuotoon:
Koodia: [Valitse]
ms-dns 193.210.18.18 # Dns palvelin
Siis laitat tuon 10.0.1.1 tilalle oman internetpalveluntarjoajan antaman dns-palvelimen osoitteen. Sonera antaa tuon minulle. Se löytyy valikosta Järjestelmä -> Hallinta -> Verkon asetukset -> DNS-välilehti

Millä softalla oot tuota yhteyttä yrittänyt käyttää? Kannattaa ladata Opera (Siis Opera Mobile, ei Opera Mini) ja kokeilla sillä. Toimii selaimena kun unelma ja osaa käyttää tuota BT yhteyttä. Ensimmäisellä käyttökerralla GNUboxista sinun pitää valita Install -> Create records ja tämän jälkeen 2box bluetooth -> Lan access server.

Tuo Create Records kohta on varmaan unohtunut, kun siitä ei ole ollut puhetta. Kun oot sen tehnyt, niiin BT yhteys katoaa yhteysvalikosta etkä pääse enää muuttamaan sen asetuksia Jos niitä tarvitsee kuitenkin vielä muuttaa, niin Install -> Set to GPRS helpottaa.  Samalla kun BT katoaa yhteysvalikosta, niin osa sovelluksistakin hukkaa sen. Et siis voi käyttää BT:tä kaikissa ohjelmissa (Muunmuassa Opera Mini ei osaa)

Selvensikö yhtään? Sori kun kohtuu huolimattomasti annoin lisäohjeita tuohon, ne vain helposti vaiheet unohtuu kun ei heti kirjoita ylös :)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

jnr21

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #26 : 01.09.06 - klo:12.15 »
Mulla ei gnuboxissa ole edes tommosia valikoita, ainoot mitä löytyy on nämä:
2box direct --> infrared ja bluetooth
2box dialup --> infrared ja bluetooth
1box phone

Eli noi valinnat vaan löytyy gnuboxin asetuksista, käytössä on nokia 6600, ja sille tarkotettu gnubox versio (kait, niin ainakin sivuilla luki josta latasin).

Ja eri selaimia oon kokeillu, opera, opera mini jne...

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #27 : 01.09.06 - klo:14.06 »
Aivan.. Kun 6680:lle (mikä minulla on) on GNUBox 1.1 testing ja 6600 on omansa joka on aivan erinäköinen. Tällöinhän ohjeet ja toiminta muuttuu..

Ainakin nämä ohjeet löytyi 6600:lle. Oisko niistä mitään hyötyä? Ainakin neuvottiin käyttämään Optionen -> 2box Direct  -> Bluetooth valintaa (ilmeisesti sielä ei myöskään ole Create records valikkoa, joten sen saa oletettavasti unohtaa)
http://www.cs.helsinki.fi/u/mraento/symbian/bt-ap.html
http://www.unix-ag.uni-kl.de/~leonard/linux-n6600-howto.html
Onpa mukava olla täällä taas! <3

jnr21

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #28 : 01.09.06 - klo:17.01 »
Aivan.. Kun 6680:lle (mikä minulla on) on GNUBox 1.1 testing ja 6600 on omansa joka on aivan erinäköinen. Tällöinhän ohjeet ja toiminta muuttuu..

Ainakin nämä ohjeet löytyi 6600:lle. Oisko niistä mitään hyötyä? Ainakin neuvottiin käyttämään Optionen -> 2box Direct  -> Bluetooth valintaa (ilmeisesti sielä ei myöskään ole Create records valikkoa, joten sen saa oletettavasti unohtaa)
http://www.cs.helsinki.fi/u/mraento/symbian/bt-ap.html
http://www.unix-ag.uni-kl.de/~leonard/linux-n6600-howto.html
Juu ei ole tota "create records" kohtaa, ja just tota Optionen -> 2box Direct  -> Bluetooth kohtaa oon käyttänyt, mutta ei vaan toimi. :(

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #29 : 03.09.06 - klo:12.59 »
Miten... Kun kokeilet Operalla avata sivua käyttäen BT:tä, niin tuleeko bluetooth aktiiviseksi ja yrittääkö se liikuttaa dataa sen kautta? (tämä näkyy ainakin 6680:ssa siinä että bluetooth kuvake vilkkuu) Ja toinen, kysyykö se että mihin bluetoothilla yhdistetään? Ainakin minulla se tekee näin?

Onko sulla varmasti kaikki asetukset kunnossa? PPP asennettuna ja /etc/ppp/ip-up.local ja /etc/ppp/ip-down.local scriptit kunnossa? Minulla ainakaan tuollaisia tiedostoja ei alun alkaen ollut niin tein nuo ja lisäsin tarvittavat kohdat myös tiedostojen /etc/ppp/ip-up ja /etc/ppp/ip-down alkuun. En tiedä onko tuolla merkitystä kun lisäsin ne viimeisellä kokeilullani molempiin suoraan.. Kokeile!

Ja miten /etc/init.d/bluez-utils tiedosto sulla on? Tarkista ne ja postaa vaikka kännykän BT:n asetukset niin katsotaan mikä sielä mättää..
Onpa mukava olla täällä taas! <3

jnr21

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #30 : 03.09.06 - klo:21.27 »
Miten... Kun kokeilet Operalla avata sivua käyttäen BT:tä, niin tuleeko bluetooth aktiiviseksi ja yrittääkö se liikuttaa dataa sen kautta? (tämä näkyy ainakin 6680:ssa siinä että bluetooth kuvake vilkkuu) Ja toinen, kysyykö se että mihin bluetoothilla yhdistetään? Ainakin minulla se tekee näin?

Onko sulla varmasti kaikki asetukset kunnossa? PPP asennettuna ja /etc/ppp/ip-up.local ja /etc/ppp/ip-down.local scriptit kunnossa? Minulla ainakaan tuollaisia tiedostoja ei alun alkaen ollut niin tein nuo ja lisäsin tarvittavat kohdat myös tiedostojen /etc/ppp/ip-up ja /etc/ppp/ip-down alkuun. En tiedä onko tuolla merkitystä kun lisäsin ne viimeisellä kokeilullani molempiin suoraan.. Kokeile!

Ja miten /etc/init.d/bluez-utils tiedosto sulla on? Tarkista ne ja postaa vaikka kännykän BT:n asetukset niin katsotaan mikä sielä mättää..
Ei näy muutakun ylälaidassa se "nopea gsm" merkki, kun yrittää yhdistää, ja bt yhteys on käytössä, ja näkyy kaikille. Eikä se myöskään kysy muuta kun sen että mitä yhteyttä käytetään, joista valitsin tietty sen "Bt":n.

Tässä /etc/ppp/ip-up.local: http://paste.ubuntu-nl.org/22448
ja tässä /etc/ppp/ip-down.local: http://paste.ubuntu-nl.org/22449
molemmille on annettu lukuoikeus, ja ppp on asennettuna. Mutta mitä /etc/ppp/ip-up ja /etc/ppp/ip-down alkuihin pitää lisätä???

Tässä on /etc/init.d/bluez-utils: http://paste.ubuntu-nl.org/22452

Ja kännykän asetukset on täsmällee samanlailla kun tässä howtossa alussa mainittiin. Ja voisitko vielä valaista että miten tohon /etc/ppp/peers/bluetooth kuuluu ne ip:t laittaa, eli mistä ne saa tietää?

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #31 : 03.09.06 - klo:22.52 »
/etc/ppp/peers/bluetooth
Koodia: [Valitse]
# <tietokoneen ppp0-laitteen ip-osoite>:<kännykälle annettava ip-osoite>
# kannattaa olla eriverkosta kuin koneen eth laitteen/laitteiden ip(t).

10.0.4.100:10.0.4.101 #Tämä saa olla näin. Ei ole merkitystä kun jää sisäverkkoon.
115200
noauth
crtscts
ms-dns 10.0.1.1 # Tähän tulee sinun oma internet palveluntarjoajan dns-osoite.
lock

DSN:n löydät verkkoasetusten dns-välilehdeltä. Sonera tarjoaa niitä ainakin kaksi ja ne näkyy heti siinä isolla. "Dns palvelimet" Tämäkö oli epäselvä? Ei pitäis väsyneenä lukea mitään :)

Ainakin nopealla katsomisella pastet on ihan kunnossa niinkuin olettaa saattaa. Joten ainakaan noissa ole ongelmaa kun sen dns:n lisäät vielä.

/etc/ppp/ip-up ja /etc/ppp/ip-down scripteihin minä lisäsin vain samat tavarat kun vastaaviin .local tiedostoihin, mutta ilman alussa olevaa #!/bin/bash merkintää (sehän vain määrittelee että scriptin ajaa bash, eikö?) en tiedä onko tuo tarpeellista, mutta ota näistä selvää..  ::)

Vaikea säätää kun minulla on ihan eri asetukset puhelimen päässä kun sinulla. Jos noiden kahden lisäämisellä ei ole merkitystä, niin kurkkaa sitten yhteysasetusten lisäasetukset valikko ja miltä se näyttää? Ainakin nimipalvelimet pitää olla nurin jos se niitä tarjoaa. En tiedä tarjoaako, kun koskaan ole päässyt kokeilemaan tuota Nopean GSM:n kanssa.

Niin ja vielä viimeinen. Onhan sulla GNUbox käytössä ja oikeat systeemit sieltä valittuna ennen kun alat säätämään Operalla? Jätät sen sinne tausta-ajoon pyörimään etkä sammuta.
Onpa mukava olla täällä taas! <3

jnr21

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #32 : 04.09.06 - klo:09.33 »
Juu on dns kunnossa, ja noi scriptitki pitäs olla. Veikkaan että puhelin ei tajua yrittää yhdistää gnuboxin kautta tjms... onkohan mulla joku toimimaton versio siitä, täältä löytyvää olen käyttänyt.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #33 : 04.09.06 - klo:17.34 »
Kyllä tuo ihan oikealta näyttää kun kerran sulla se 6600 on. GNUBoxin sivuiltahan ohjataan käyttäjät tuon Reannon sivustolle, ja luulisi että se sielä on kunnossa, kun kerran itse eivät ladattavaksi suoraan tarjoa.

Näyttää oudolta jos kerran BT-yhteyttä käytettäessä Nopea GSM tulee käyttöön. Tällöinhän (jos gnubox ja yhteysasetukset on asetettu oikein) puhelimen pitäis lähteä bluetoothin yli surffailemaan.

Olis mielenkiintoista tietää, että päästääkö se sut koneelle asti, eikö se vain löydä konetta vai jääkö se junnaamaan pelkkään puhelimeen.. Milläs tuon testaat  :-\

Multa alkaa ideat loppumaan :) Tai.. Minäpä kokeilen kanssa tuolla 6600:lla. Pitää vaan töistä tuoda..
Onpa mukava olla täällä taas! <3

jnr21

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #34 : 05.09.06 - klo:13.52 »
Asensin gnuboxin uudestaa ja kokeilin sattumalta niin ensimmäistä kertaa se alkoi käyttämään bt:tä yhdistämiseen, vaikka tämä on kolmas kerta kun kokeilen saada toimimaan. Mutta nyt toimii hienosti, ei kyllä mitään hajua että miten. Kiitoksia kuitenkin avusta, etenkin Kelmille.

Kelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 227
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #35 : 07.09.06 - klo:20.00 »
Eipä tuosta mitään. Hienoa kun sait toimimaan! Ajattelin että syksyn kirjoitusten jälkeen kirjoittaisin yhteenvedon ja asetukset sekä 6680lle että 6600lle.

Helpottaisi varmasti jatkossa säätämistä jos joku muukin aikoo tuota käyttää:)
Onpa mukava olla täällä taas! <3

jhi2310

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #36 : 14.09.06 - klo:21.07 »
Hyvä opas on ja bluetooth pelaa.. mut osaisko kukaan kertoa noita asetuksia N70:nee.. Sais viel modeemin toimimaa..

pekkaniska

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #37 : 16.10.06 - klo:20.06 »
en tieä onko jo mainittu postissa, en huomannut ainakaan, mutta mistä revin puhelimen mac:in? tai siis lähinnä mitä se tarkoittaa :)

pekkaniska

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 59
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #38 : 16.10.06 - klo:20.10 »
mokasin. löytyi jo

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Re: Ubuntu + Bluetooth + Bluetooth kännykkä
« Vastaus #39 : 21.10.06 - klo:17.33 »
D'oh!

Mikäs hitto nyt on kun enää Edgyssä ei toimikkaan kuvien lähettely kuin toiseen suuntaan (koneesta luurille), mutta luuri vaan valittaa "Laitteita ei löydy" => "Lähetys epäonnistui", kun yrittää siitä koneelle lähettää?

Aina päivitysten tullessa olen käskenyt pitää valmiiksi muokatut conf tiedostot, varmistin vielä äsken asian ja kyllähän ne kunnossa näyttivät olevan. Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?
Linux: Be root
Windows: Reboot