Kirjoittaja Aihe: Linuxin käyttöönotto  (Luettu 17346 kertaa)

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #20 : 19.01.10 - klo:11.47 »
Sitä ei ladata mistään vaan se asennetaan esimerkiksi Synapticilla. Kannattaa lukea Storckin linkkaamasta kirjasta erityisesti tämä kohta: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot

Edit: Sen siitä saa, kun kirjoittaan näin lyhyttä asiaa pari tuntia. Hidas :)

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #21 : 20.01.10 - klo:20.01 »
Nonniin... nyt olen lukenut pari iltaa ohjeita että on pää turvoksissa,en ole löytänyt sellaista neuvoa miten ne asetukset laitetaan sinne Evolutioniin.Epäilemättä asetukset ovat pielessä niin kuin arvelit.Miten ne korjataan,on toinen juttu Tuo toinen linkki(http://kuparinen.org/martti/comp/ubuntu/fi/asenna.) sanoo "Not found".Eikä sieltä ylhäältä "ohje"-kohdasta löytynyt mitään Imap-linkkiä?? Ei myöskään Thunderbird pelitä vaikka asensin sen tuolta sovellusvalikoimasta ja siihen suomenkielen paketin.Laitoin samanlailla kuin  tuossa viereisessä koneessa on Windws 7:ssa, jossa Gmailia käytetään Thunderbirdin kanssa.Imapit, protokollat, POPPIT,lähtevät ja tulevat ja salasanat on sekasin.Eikä pelitä niillä oletusasetuksillakaan.Olen kokeillut vaikka miten,monenlaisilla asetuksilla ,oikea ei ole kohdalle sattunut.Onneksi on pelkkä gmail,se pelaa.Käyttäisin kyllä mielelläni tuota Thunderbirdiä tai Evolutionia,näyttävä selkeämmiltä.Oisko jollain tietoo ja apuja?
Tämäkin se vielä risoo kun joka kerta joka paikkaan pitää kirjautua .Salasana ei tallennu vaikka siellä ao. kohdassa on täppi,Vieläkö pitäis jotain muuta tehdä?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #22 : 20.01.10 - klo:21.04 »
"Linux, made in Finland"

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #23 : 20.01.10 - klo:23.07 »
Ja jos haluat käyttää thunderbirdiä imap protokollalla niin silloin nämä ohjeet toimivat http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=77662

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #24 : 21.01.10 - klo:08.22 »
Tarkastin asetukset ohjeen mukaan moneen kertaan.Ei lähe bitit matkaan(Evolution)
Edelleen tule viesti: Lähetys epäonnistui, Authentication Reguired".
Luulisin sen tarkoittavan sitä,että  (lähettäjän )"aitous vaaditaan"  ja tökkää lapun mihin vois kirjottaa salasanan.Ensin koitin jättää asetuksista salasanan pois kokonaan ettei sitä aina tarviis näpelöijjä,ei kelvannut ,sitten laitoin asetuksiin(lähetys-välilehdelle) salasanan ? käyttjätunnuksen kohdalle kun muutakaan paikka en löytänyt ja käytin sitä .Ei kelpaa sekään.
Mihinkähän salasana pitää laittaa? Mieluummin en käyttäisi mitään.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #25 : 21.01.10 - klo:10.07 »
Minä olen thunderbirdin kanssa toiminut niin että kun ensimmäistä kertaa sillä haetuttaa postia ja se heittää eteen salasanan kysely lapun niin siihen vaan gmailin salasana ja vielä täppi siihen että muista salasana. Pakkohan se jumankekkale on salasanaa käyttää, vaikka avointen ohjelmien kanssa pelataankin niin ei kait pöostit sentään avoimia kaikille saa olla.

Bysmyyr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 212
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #26 : 21.01.10 - klo:10.51 »
Lähteväkin posti vaatii salasanan ja suojauksen, ettei gmailin palveinta käytettäisi väärin. Paikallisoperaatorin systeemeihinhän ei pääse muiden operaattoreiden verkosta. Siksi siell ei ole lähtevällä puolella salasanaa.

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #27 : 22.01.10 - klo:07.58 »
Minä olen thunderbirdin kanssa toiminut niin että kun ensimmäistä kertaa sillä haetuttaa postia ja se heittää eteen salasanan kysely lapun niin siihen vaan gmailin salasana ja vielä täppi siihen että muista salasana. Pakkohan se jumankekkale on salasanaa käyttää, vaikka avointen ohjelmien kanssa pelataankin niin ei kait pöostit sentään avoimia kaikille saa olla.
No niinhän minäkin teen,mutta ei kelpaa gmailin salasana täällä Ubuntun puolella eikä Evolutionissakaan.
Mutta jos menen suoraan gmailiin täälä Ubuntussa niin salasana kelpaa eikä se kysele sitä sen koommin.
Myös Windows 7:ssa toimii moittettomasti.
Olen asentanut näitä sähköposteja jo monta kertaa uudelleen täällä olleiden ohjeiden mukaan,ei vaan onnistu
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=77662
http://tuxicity.wordpress.com/2007/03/08/howto-set-up-gmail-in-evolution-gnomes-mail-client-and-organizer/
Joku pieni juttu jota en tiedä? Postiohjelmat eivät tunnista minua tai salasanojani jostain syystä.Olisiko virhe tässä unbutun asennuksessa?Pitääkö sen yhteydessä johonkin luoda joku käyttöoikeus?

Edellenkään tänne ubuntuun ei tallennu sivujen salasanat vaikka win7:ssa tallentuu .Joku jippo? Täppi kyllä on ao.asetuksissa ???

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #28 : 22.01.10 - klo:12.11 »
Edellenkään tänne ubuntuun ei tallennu sivujen salasanat vaikka win7:ssa tallentuu .Joku jippo? Täppi kyllä on ao.asetuksissa ???

Mutulla muistelisin, että se ei tallenna tuota salasanaa, jollei yhteys pelitä. Eli se ei tallentaisi, jos epäilee sitä "vääräksi" salasanaksi.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #29 : 22.01.10 - klo:19.08 »
Portti asetuksien kanssa pitääpi olla tarkkana ja jos käyttää imap'ia niin gmailiin asetukset myös kuntoon ja tallentaa ne myös. koitas asentaa thunderbird ja seurata orjallisesti tota antamani linkin ohjetta, joku säätö sulta nyt vaan jää väliin.

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #30 : 24.01.10 - klo:12.51 »
Edellenkään tänne ubuntuun ei tallennu sivujen salasanat vaikka win7:ssa tallentuu .Joku jippo? Täppi kyllä on ao.asetuksissa ???
Mutulla muistelisin, että se ei tallenna tuota salasanaa, jollei yhteys pelitä. Eli se ei tallentaisi, jos epäilee sitä "vääräksi" salasanaksi.
Nyt en tarkoita sähköpostin salasanaa vaan ihan Firefoxilla avattavia www sivuja kuten vaikka Tuulilasi tai Keskisuomalainen -lehdet

Storck

  • Vieras
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #31 : 24.01.10 - klo:13.10 »
Nyt en tarkoita sähköpostin salasanaa vaan ihan Firefoxilla avattavia www sivuja kuten vaikka Tuulilasi tai Keskisuomalainen -lehdet

Tämäkin vaikuttaa siltä että olet itse näpelöinyt selaimesi tuohon kuntoon koska oletuksena Firefox tallettaa/kysyy tallennetaanko salasanat.

[ylläpito on poistanut liitteen]

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #32 : 24.01.10 - klo:13.24 »
Minä olen thunderbirdin kanssa toiminut niin että kun ensimmäistä kertaa sillä haetuttaa postia ja se heittää eteen salasanan kysely lapun niin siihen vaan gmailin salasana ja vielä täppi siihen että muista salasana. Pakkohan se jumankekkale on salasanaa käyttää, vaikka avointen ohjelmien kanssa pelataankin niin ei kait pöostit sentään avoimia kaikille saa olla.
No niinhän minäkin teen,mutta ei kelpaa gmailin salasana täällä Ubuntun puolella eikä Evolutionissakaan.
Mutta jos menen suoraan gmailiin täälä Ubuntussa niin salasana kelpaa eikä se kysele sitä sen koommin.
Myös Windows 7:ssa toimii moittettomasti.
Olen asentanut näitä sähköposteja jo monta kertaa uudelleen täällä olleiden ohjeiden mukaan,ei vaan onnistu
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=77662
http://tuxicity.wordpress.com/2007/03/08/howto-set-up-gmail-in-evolution-gnomes-mail-client-and-organizer/
Joku pieni juttu jota en tiedä? Postiohjelmat eivät tunnista minua tai salasanojani jostain syystä.Olisiko virhe tässä unbutun asennuksessa?Pitääkö sen yhteydessä johonkin luoda joku käyttöoikeus?
Edelleenkään postit eivät lähde eikä tule vaikka tulostin Thunderbirdin ohjeet ja noudatin niitä orjallisesti.Onko kysymys nyt siitä ettäGmail toimii POP protokollalla (?) Ja ubuntuun tarvitsisi IMAP?
Noudatin tuota ylläolevassa linkissä ohjetta :
IMAP käyttöönotto Gmailissa>kirjaudu gmailiin>Asetukset>edelleenlähetys>ota käyttöön IMAP>määritä muutokset>tallenna
Kirjauduin Widowsissa Gmailiin  omalla sähköpostiosoitteella ja salasanalla ja avasin asetukset>
edelleenlähetys>POPja IMAP> ota käyttöön> tallenna muutokset.
Homma pitäisi olla kunnossa mutta eipä vaan.

Pitäisikö sama salasana toimia Ubuntun Thunderbirdissä ja Windowsin Thunderbirdissä?

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #33 : 24.01.10 - klo:13.32 »
Nyt en tarkoita sähköpostin salasanaa vaan ihan Firefoxilla avattavia www sivuja kuten vaikka Tuulilasi tai Keskisuomalainen -lehdet

Tämäkin vaikuttaa siltä että olet itse näpelöinyt selaimesi tuohon kuntoon koska oletuksena Firefox tallettaa/kysyy tallennetaanko salasanat.
Just joo ,ihan itse näpelöin.Poltin netistä saatavan Ubuntun levylle ja asensin sen kuten pahaiten taisin.Kaikki on uutta ja olenkin saanut tällä palstalla hyviä neuvoja edetäkseni asiassa.En osaa sanoa missä kohtaa näpelöinti meni pieleen.Oletuksena siellä Ubuntun Firefoxissa oli juuri noin kun Sinä neuvoit,täppi juuri tuolla kohtaa mutta ei se vaan kysy eikä koskaan ole kysynytkään,Windowsissa kysyy ja tallentuu.Olen koittanut ottaa täpin ei toimi niinkään ja laittanut taas takasin ,ei vaan tallennu näillä eväillä.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #34 : 24.01.10 - klo:14.40 »
firefoxsin asetuksissa on välilehdellä "tietosuoja" paikka " käynnistä firefox automaattisesti yksityiseen selaustilaan" jos siinä on täppi niin selain ei muista mitään eikä ketään. 

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #35 : 24.01.10 - klo:18.33 »
firefoxsin asetuksissa on välilehdellä "tietosuoja" paikka " käynnistä firefox automaattisesti yksityiseen selaustilaan" jos siinä on täppi niin selain ei muista mitään eikä ketään. 
Hienoa! Olipa pätevä neuvo!Homma hoitui kuntoon,monet kiitokset! Oli ensin vaikea löytää kun siinä tietosuojapaikassa ei tuollaista lukenut vaan "Firefox ei säilytä mitään historian tietoja", mutta sieltä takaa paljastui sitten "Säilyttää valitut historiantiedot" ja sen jälkeen tuo mainitsemasi paikka.Mainiota,mainiota, taas päästiin eteenpäin!  ;D

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #36 : 24.01.10 - klo:19.35 »
En tiedä missä vika, mutta kun omassa koneessa oli Linux, niin Evolutioni ei kertaakan suostunut toimimaan salasanojen osalta. Ja sitä yritti useampikin, joka oli enemmän linuxilla pelaillut, kuin minä. Nyt ei tässä uudessa ole käytössä ollenkaan sähköpostiohjelmaa  (ohjelma siis on, mutta ei käyttäjiä), joten en tiedä saisiko nyt sen Evolutioni toimimaan?
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

ekke45

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #37 : 25.01.10 - klo:08.55 »
Tällasta pukkaa.Pääsisikö joku taituri tähän vihjeeseen kiinni ja löytäisi ratkaisun?


Crisa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 372
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #38 : 25.01.10 - klo:11.20 »
Edit:Olis vissiin pitänyt itekki lukea nuo loppupään jutut, joten tämän viestin voi sivuuttaa. :)

Tuli tuossa mieleen, että olethan sallinut POP tai IMAP -liikenteen tuolla Gmailissa. Tarkista asetukset eli kirjaudu sähköpostiisi ja siellä on oikeassa yläkulmassa sähköpostiosoitteen vieressä asetukset. Sieltä klikkaat kohdan edelleenlähetys POP/IMAP. Jompaan kumpaan pitää sitten laittaa täppä, itse suosin tuota IMAP:pia

Itse en keksi enää muuta kuin sen, että lähtevän postin asetuksissa on jokin vielä pielessä.

« Viimeksi muokattu: 25.01.10 - klo:11.25 kirjoittanut Crisa »

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Linuxin käyttöönotto
« Vastaus #39 : 25.01.10 - klo:11.23 »
Tällasta pukkaa.Pääsisikö joku taituri tähän vihjeeseen kiinni ja löytäisi ratkaisun?


Tarkista lähtevän sähköpostin asetukset. Siellä on jotain SSL/TLS:ään liittyvää, joka pitäisi määritellä käyttöön.