Kiitos
snifille huomautuksesta että JBG on JPG! Vaikka kuinka yritin kirjoittaa sen oikein, tuli virhe. Mutta nyt sekin on korjattu.
Nyt selvisi sekin, että kun ensin JPG-kuvaa on käsitellyt ja kun sitä tallentaa, niin siinä tosiaan on se liukusäädin, jolla voi kuvan kilotavuja muuttaa, joko pienempään tai suurempaan, vai oliko ne prosentteja. Käsittelin yhtä kuvaa, jonka tiedostokoko oli ennen muutosta 415,1 Kt, ja kun olin tallentanut sen, tuli kooksi 234,2 Kt. Kuitenkaan en havainnut minkäänlaista eroa, paitsi sen, että siitä tuli vähän kirkkaampi, kun sitä hiukan kirkastin Gimpillä. Siinä liukusäätimen vieressä oli klikattavana se vaihtoehto, että samalla kun kuvaa säätää, voi sitä seurata kuvasta, miten se vaikuttaa, niin kuin
snifi oli esimerkkissään osoittanut. Minä vaan en ollut hoksannut sitä klikata käyttöön, mutta nyt sekin on kunnossa.
Kirjoittanut: snif
Ehkä on vielä hyvä lisätä se kolmas yleinen kuvaformaatti: png. Se ei sovellu valokuviin, vaan sitä käytetään viivapiirros-tyyppisiin kuviin. Esimerkiksi tämä pingviini-ikoni on png-kuva:
Onpa ihmeellistä kun minulle on lähetty muutama juuri noita png-kuvia, jotka olivat isoja kuvakokoja, suurin yli 6 Mt. Niistä kuvista lähti juuri "vauhti" liikkeelle, että aloin enemmänkin käsittelemään myös JPG-kuvia. Vai että se kuvaformaatti ei käykään oikein digikuville! Lieneeköhän sitten noiden kuvien lähettäjällä jotain tietämättötyyttä, kun kuitenkin otetaan png-kuvia, niin kuin oli minullakin. En tosin itse ota niitä kuvia, ei niitä minun kameralla ilmeisesti pystyisikään ottamaankaan.
Tuosta TIFF-kuvista vielä, kun kahdelta tutulta kuulin, että juuri sitä kuvaformaattia pitäisi käyttää, jos kuvia käsittelee kuvankäsittelyohjelmalla. Ja toinen sanoi, että voi ostaa ulkoisen kovalevyn, että TIFF-kuvat sopivat muistiin. En ole kuitenkaan ollenkaan kiinnostunut ottamaan kameralla TIFF-kuvia, kun ne vievät niin paljon tallennustilaa, vaikka se tekeekin joka kuvasta myös pakatun JPG-kuvan.
Voiko niistä JPG-kuvista sitten tehdä niitä paperikymppikuvia sitten myöhemmin, jos siihen tulokseen joskus tulen? Tykkään vaan katsella enemmän kuvia tietokoneen ruudulta, kuin albumista. Ja se vielä, kun JPG-kuvaa käsittelee, voiko käsitellä uudelleen jo käsiteltyä kuvaa, vai olisiko syytä käyttää alkuperäistä kuvaa, jos ei ole tyytyväinen ekasuoritukseen? Tarkoitan siis jos olen jo tallentanut kuvan.
Kysyttiin myös kameramerkkiä, se on Panasonic LUMIX DMC-FZ7.