Hauska tuo esimerkki miten nopeasti Google on indeksoinut foorumin mukaan..
Itseäni ei kyllä häiritse pätkääkään vaikka joku keräisi talteen näitä foorumin juttuja --- julkinen tieto on kuitenkin julkista tietoa ja ne on täällä aina nähtävissä. Kyllä nuo vakavammat tiedot kulkevat hieman paremmin salattuina eikä myöskään välitettynä Googlelle --- ei siinäkään mielessä huoleta pätkääkään.
Olen pitkälle samaa mieltä Jallun kanssa jos aletaan oikeasti miettiä kun esim. miljoona ihmistä tuottaa dataa ja vaikka sitä seulottaisiinkin hienoimmilla algoritmeillä niin ajatellaanpa millainen joukko tarvittaisiin:
a) Käymään läpi koko tuota soppaa
b) Päättelemään onko kyseessä järkevä tieto vai jonkun "Ubuntu-foorumin nimimerkin" heitto / kommentti ? Ja sitten vielä päättelemään esim. sitä olisiko kyseessä mahdollisesti vaarallinen henkilö vai jokin "kylähullu" ?
Ei siellä riitä porukkaa tutkimaan jokaisen lauantai-illan komentteja --- olettaisin hieman tärkeämpien asioiden joista on oikeasti vaaraa sinulle ja minulle kiinnostavan viranomaisia.
Käsitykseni mukaan isoin vakavan tiedon vuoto tapahtuu aivan muita teitä:
a) Teknisesti: Vakoiluohjelmat joita on perinteisesti ollut helppo istuttaa WIndows-koneisiin. Linux on ollut oleellisesti turvallisempi tuossa mielessä.
b) Ihmisten omat tottumukset ja tekemiset: Kannetaan Windows-läppäreitä vuoroon firman verkkoon ja vuoroon Internettiin kotona, muistitikut liikkuvat, ym.
Jälleen Linux olisi turvallisempi noille läppärikäyttäjillekin.
Paljon turhaa paniikkia tuohon vakoilu-uutiseen liittyen. Itse istun Linux- koneen ääressä ja itseäni verkon kautta tapahtuvat vakoilut eivät kyllä huoleta pätkääkään.