Kirjoittaja Aihe: Virus muuttaa DNA-palvelimen osoitteen RATKAISTU  (Luettu 1993 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olin roskapostin takia yhteydessä Elisan tukeen ja kuulin ainakin minulle uuden ongelman. Liikkeellä on viruksia, jotka muuttavat Elisan dna-palvelimen osoitteen 85.255 ... alkuiseksi ja ohjaavat sen jälkeen sivuille, josta varastetaan käyttäjätietoja istuttamalla haittaohjelmia. Kun sanoin, että sellaiset ohjelmat tuskin toimivat Linuxissa, tukihenkilö vastasi, että n e toimivat Windowsin lisäksi sekä Macissa että Linuxissa. En tiedä kuinka yleinen asia tämä on. Elisan tukihenkilö sanoi viruksia olevan useita eikä siksi nimennyt niitä. Jos ne voivat varastaa myös korttitietoja nettikaupan yhteydessä, voivat ne mielestäni olla aika vaarallisia.
 Omat koneeni eivät ole vielä saastuneet tukihenkilön mukaan, koska Elisa sulkee heti liittymän, kun havaitsee kyseiset muutokset.

Tietääkö joku tällaisista viruksista, ja miten Ubuntussa voidaan suojautua niitä vastaan.
« Viimeksi muokattu: 30.11.09 - klo:14.31 kirjoittanut Pontus12 »

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Virus muuttaa DNA-palvelimen osoitteen
« Vastaus #1 : 30.11.09 - klo:12.40 »
Enpä ole kuullut, että Linuxille muka olisi jotain nyt yhtäkkiä lähiaikoina tullut jotain viruksia, joskin milwormissa oli ainakin yksi exploitti yhdessä vaiheessa jonka väitettiin kaiketi 8.04, 8.10 & 9.04 versioissa. Lieneekö tukihenkilö liioitellut? Joka tapauksessa olen melkoisen varma, etteivät nuo itsestään pysty asentumaan. Käyttäjän toimia siis tarvitaan todennäköisesti (salasanan anto) ja kenenkään tietoturvasta välittävän en usko niin hölmö olevan.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Virus muuttaa DNA-palvelimen osoitteen
« Vastaus #2 : 30.11.09 - klo:13.13 »
Olin roskapostin takia yhteydessä Elisan tukeen ja kuulin ainakin minulle uuden ongelman. Liikkeellä on viruksia, jotka muuttavat Elisan dna-palvelimen osoitteen 85.255 ... alkuiseksi ja ohjaavat sen jälkeen sivuille, josta varastetaan käyttäjätietoja istuttamalla haittaohjelmia. Kun sanoin, että sellaiset ohjelmat tuskin toimivat Linuxissa, tukihenkilö vastasi, että n e toimivat Windowsin lisäksi sekä Macissa että Linuxissa. En tiedä kuinka yleinen asia tämä on. Elisan tukihenkilö sanoi viruksia olevan useita eikä siksi nimennyt niitä. Jos ne voivat varastaa myös korttitietoja nettikaupan yhteydessä, voivat ne mielestäni olla aika vaarallisia.
 Omat koneeni eivät ole vielä saastuneet tukihenkilön mukaan, koska Elisa sulkee heti liittymän, kun havaitsee kyseiset muutokset.

Tietääkö joku tällaisista viruksista, ja miten Ubuntussa voidaan suojautua niitä vastaan.

Kysymys on tästä uutisesta.

http://www.digitoday.fi/bisnes/2009/11/26/pahisoperaattori-sotki-soneran-elisan-ja-dnan-likaiseen-peliinsa/200924561/66
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Virus muuttaa DNA-palvelimen osoitteen
« Vastaus #3 : 30.11.09 - klo:14.30 »
Kiitos tiedoista. Asia on ratkaistu, enkä siis kanna enää huolta.