Kirjoittaja Aihe: WLAN ja kiinteä piuha, oudot erot selailussa [ RATKAISTU ]  (Luettu 1692 kertaa)

Ahvenakala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Kertokaas viisaammat kun on eräs outo ongelma.

ADSL-motu, WLAN/reititin siinä kiinni jakelee IP:t koneille (DHCP päällä)

- WIN VISTA, MAC, Samsung TV, Nintendo WII, Nokia E51, Iphone: WLAN toimii täysin KAIKILLA sivuilla selailtaessa

no.. ehkä pienemmälläkin listalla olisi voinut sanoa, että ei uskoisi WLAN verkossa/nettiyhteydessä olevan vikaa.

No sitten se ongelma:

- Tämä Ubuntu 9.10, selailu toimii täysin kun on piuhalla kiinni reitittimessä MUTTA
  jotkin sivut (esim. Iltalehti.fi, nämä forumin sivut jne.) ei aukea WLAN:ia käyttäen!
  Joko ei mene sivuille lainkaan, tai ilmoittaa "transferring data" ja on siinä jumissa. Tämä siis Firefox:lla.
  Useimmat sivut toimii hyvin WLAN:lla! Speedtest.net:n mukaan nopeudet on kohdallaan, pingit suomalaisiin saitteihin alle 20ms, siis WLAN:lla.

No, ajattelin että täällä on piilossa joku DNS-välimuisti tai reititystaulu tai tiesmitä mihin ei omat tiedot/taidot riitä ja otin Ubuntun LIVE-levyn käyttöön: 9.10 kaikki toimii loistavasti WLAN:lla.

Sitten asensin tähän tuon Chromium-selaimen, sama homma: piuhalla kaikki toimii ja WLAN:lla ei ihan kaikki sivustot.

Tuntuis, että nuo mainosbannerit jne. jää usein jumittamaan, mutta jumittaa se muitakin asioita.

Mikähän tässä nyt on ja millä voi haarukoida lähemmäs vikaa?

Ei viitsisi uudestaan koko roskaa asentaa tämän takia.

Edit 30.11: Siis tuo Ubuntun LIVE-levy oli 9.04, ei 9.10.
« Viimeksi muokattu: 30.11.09 - klo:13.20 kirjoittanut Ahvenakala »

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: WLAN ja kiinteä piuha, oudot erot selailussa
« Vastaus #1 : 27.11.09 - klo:23.31 »
Lainaus
Tuntuis, että nuo mainosbannerit jne. jää usein jumittamaan, mutta jumittaa se muitakin asioita.
Itse olen havainnut, jos adserveri on alhaalla niin et välttämättä pääse sivuille.

Kannattaa kokeilla:

1. Ilmaista nimiserveriä esimerkiksi opendns.
2. Adblockia.
3. Nostaa NAT session määrä esimerkiksi 2048.

Ahvenakala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: WLAN ja kiinteä piuha, oudot erot selailussa [ RATKAISTU ]
« Vastaus #2 : 30.11.09 - klo:13.18 »
Joo..

kokeilin tuossa hieman LIVE-CD:tä lisää sekä Xubuntu 9.04:llä että Ubuntu 9.04:llä netti toimii kuin rasvattu. Vastaavilla 9.10:llä ei toimi hyvin.
Liekö sitten joku ajuri/ohjelma tiesmikä.. Nyt on asennettuna 9.04 Ubuntu ja kaikki päivitykset päällä, kaikki sivustot aukeaa nopeasti langattoman kautta.

Oli tässä muitakin syitä pakittaa versiossa, taistelin viikon pari näytöohjaimen kanssa (Ati Radeon 9000) ja 9.10:n.. efektit/grafiikka oli ihan sairaan hidasta ja taustakuvaa ei näkynyt, pelit ei toiminut, eikä OpenGL-näytönsäästäjät. Kun muutin värisyvyyden 16bit ja rukkasin Xorg.conf:ia sain osan pelittää. No, nyt ei tarvinnut rukkailla mitään ja 24bit syvyys, OpenGL:t toimii ja kaikki pyörii nopeasti. Eli tällä 9.04:llä.

Pyöräytän tästä Clonezillalla varmuuskopiot koko kiintolevystä ja jään odottelemaan 9.10+++:aa, jospa siellä KMS:t ja ajurit ja muut toimisi sitten paremmin.

PS. Fedora 12 ei toiminut tässä nettiasiassa yhtään paremmin, ja näytönohjaimen kanssa oli TODELLA tuskaa.

majatalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 287
    • Profiili
Vs: WLAN ja kiinteä piuha, oudot erot selailussa [ RATKAISTU ]
« Vastaus #3 : 30.11.09 - klo:14.18 »
olen huomannut että tavalliselle käyttäjälle on helpompaa pysyä ainakin yhtä versiota jäljessä. uusimmassa monesti on itselläni ollut vaikeuksia.
Tällä hetkellä itse käytän LTS versiota koska se toimii niin en viitsi päivittää pelkän päivittämisen takia.

mikäli tuntisin järjestelmää syvemmin, saattaisin olla aktiivisempi päivitysten kanssa ja raportoida bugeja.

mutta peruskäyttäjänä tyydyn "if it is not broken, don't fix it" ajatteluun.


Ahvenakala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: WLAN ja kiinteä piuha, oudot erot selailussa [ RATKAISTU ]
« Vastaus #4 : 30.11.09 - klo:15.12 »
Kyllä, olen samaa mieltä.

Itse olen aina muutaman vuoden välein tullut "Linux-maailmaan" katsomaan jokohan nyt siellä ollaan jo päästy Windozen ohi kaikessa. Ihan mielenkiinnosta näitä räpläilen, jotta oppisi jotain lisää. Enemmänkin voisi oppia kun jaksaisi oikein kunnolla syventyä mikä näiden ongelmien juurisyy sitten on, ja auttaisi muitakin paremmin.

Tämä läppäri on sen verran vanha, että XP pyörii tässä vielä jotenkin, mutta motivaationa oli saada mahdollisimman paljon potkua irti tästä koneesta, siksi sitä toivoisi että uudet ratkaisut ajureissa ja Kernelissä toisi VIELÄ enemmän potkua kehiin (lyhyemmät käynnistysajatkin jne.). (enemmän enemmän!) :)
Jännä sinänsä nähdä kun olen itse kokeillut viitisen suosituinta distroa läpi ja niistä sekä uusimman että edellisen version, kuinka paljon eroa voi tällaisen vanhemman koneen toimivuudessa olla, voisin kuvitella että joku iskisi tällaiseen Amiloon ensimmäistä kertaa Ubuntu 9.10 ja ihmettelisi että näinkö hidas kone minulla sitten on? Tai toisinpäin, että onko Linux näin raskas. Kun ongelma onkin vaan näytönkäsittelyssä ja pitää löytää se sopiva versio/distro juuri tähän koneeseen. Tai sitten vaan yksi yksinkertainen asetus.

Ja jos/kun saadaan ihan tumppukäyttäjillekin sopivia käyttiksiä lisää "markkinoille" niin aina parempi.