Kirjoittaja Aihe: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.  (Luettu 3589 kertaa)

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Elikäs nyt olen vakaasti päättänyt luopua windows käyttöjärjestelmästä kokonaan ja ikuisesti.

Nyt on koneessa 9.04.

Päivityksiä tulee vuoden, eikö niin?

Uusi versio oli se 9.10... Missä vaiheessa kannattaa päivittää? -Kompastuskivet?

Toimiiko uudempi versio yleensä heti moitteitta jos sen vetää vanhan päälle?

Voisiko minulle suositella jotakin muuta jakeluversiota ja miksi?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #1 : 31.10.09 - klo:18.27 »
Tässä ketju 9.10:stä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29805.0

Muitakin hyviä jakeluita on, pitkälti ihan makuasioita, mistä kukakin tykkää. "Turvallisimpia" ovat varmastikin listan kärkipäässä olevat: http://distrowatch.com/

Kannattaa kokeilla live-cd:ltä käsin eri jakeluita. Itse tykkään kovasti Mintistä, josta ketju tässä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=27174.0

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #2 : 31.10.09 - klo:21.48 »
Uusi versio oli se 9.10... Missä vaiheessa kannattaa päivittää?

Riippuu siitä, kuinka kova hinku on uusien ominaisuuksien perään. Varovaisempi odottelee ensimmäisten bugikorjausten saapumista. Kaikkein varovaisin siirtyy vain LTS-versiosta (ts. pitkäaikaistuetusta) toiseen.

Lainaus
Toimiiko uudempi versio yleensä heti moitteitta jos sen vetää vanhan päälle?

Mene tiedä... Minulla on tullut vastaan lähinnä pieniä mieliharmeja, ei koskaan mitään isoa.

Lainaus
Voisiko minulle suositella jotakin muuta jakeluversiota ja miksi?

Jos siis tarkoitat Ubuntun eri versiota (etkä eri jakelua), ks. yllä: LTS on vakautta arvostavan valinta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #3 : 01.11.09 - klo:18.00 »
Uusi versio oli se 9.10... Missä vaiheessa kannattaa päivittää?

Riippuu siitä, kuinka kova hinku on uusien ominaisuuksien perään. Varovaisempi odottelee ensimmäisten bugikorjausten saapumista. Kaikkein varovaisin siirtyy vain LTS-versiosta (ts. pitkäaikaistuetusta) toiseen.

Lainaus
Toimiiko uudempi versio yleensä heti moitteitta jos sen vetää vanhan päälle?

Mene tiedä... Minulla on tullut vastaan lähinnä pieniä mieliharmeja, ei koskaan mitään isoa.

Lainaus
Voisiko minulle suositella jotakin muuta jakeluversiota ja miksi?

Jos siis tarkoitat Ubuntun eri versiota (etkä eri jakelua), ks. yllä: LTS on vakautta arvostavan valinta.
Mitä esm. tarkoitat mieliharmeilla?

Kun yhden jakelun "oppii", niin kuinka vaikea on vaihtaa johonkin toiseen jakeluversioon?

Olen kuullut, että linuxissa saa käskyillä aikaan enemmän kuin dossissa aikoinaan.

Paljonko linuxissa on käskyjä? Vaihtelevatko käskyt eri jakeluversioissa? Onko jossakin olemassa kattavaa suomenkielistä listaa käskyistä?
Muutamia on löytynyt tuolta netistä, mutta olen pettynyt intuition ja realismin väliseen eroavaisuuteen listan pituudessa.

Heikki Mäntysaari

  • Käyttäjä / tiedottaja
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #4 : 01.11.09 - klo:18.19 »
Paljonko linuxissa on käskyjä? Vaihtelevatko käskyt eri jakeluversioissa? Onko jossakin olemassa kattavaa suomenkielistä listaa käskyistä?
Komentorivi on sama kaikissa jakeluissa. Komentorivin käytöstä kerrotaan suomeksi Linux.fin artikkelissa Komentorivin perusteet. Yleisimmät komennot löytyvät artikkelista Komentorivikomennot.
Suomenkielinen Linux-wiki: Linux.fi - katso myös http://linux.fi/foorumi

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #5 : 01.11.09 - klo:18.21 »
Elikäs nyt olen vakaasti päättänyt luopua windows käyttöjärjestelmästä kokonaan ja ikuisesti.

Nyt on koneessa 9.04.

Päivityksiä tulee vuoden, eikö niin?

Uusi versio oli se 9.10... Missä vaiheessa kannattaa päivittää? -Kompastuskivet?

Toimiiko uudempi versio yleensä heti moitteitta jos sen vetää vanhan päälle?

Voisiko minulle suositella jotakin muuta jakeluversiota ja miksi?

Jos sinulla on hyvin toimiva 9.04, niin en näe mitään järkevää syytä päivittää sitä 9.10:een ainakaan vielä, koska 9.10 on selvästi keskeneräinen. Minä pidän 9.04:n koneellani hamaan loppuun asti, koska se toimii täydellisesti.. ;D

Jos haluat "täydellisen" käyttiksen, niin silloin kannattaa tutustua Linux Minttiin, koska siinä toimii lähes kaikki ilman mitään suurempia asenteluja :)

Mint
« Viimeksi muokattu: 01.11.09 - klo:18.25 kirjoittanut oobetimer »
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #6 : 01.11.09 - klo:19.55 »
Mene tiedä... Minulla on tullut vastaan lähinnä pieniä mieliharmeja, ei koskaan mitään isoa.

Mitä esm. tarkoitat mieliharmeilla?

Tyyliin jotkin asiat ovat järjestelmässä kahteen kertaan, toimivana ja toimimattomana versiona. Esimerkiksi päivitettyäni 9.04:n 9.10:ksi Firefoxin lisäosissa oli suomennospaketti kahtena kappaleena. Vanhan version (9.04:ssähän oli Firefoxista 3.0.x) suomennospaketti ei tietenkään toiminut, joten se näkyi Firefoxin lisäosien hallinnassa harmaana, mutta sitä ei myöskään voinut Firefoxista käsin poistaa. Paketinhallinnasta olisi voinut, kun olisi vain tiennyt paketin oikean nimen.

Tämä olisi ollut pelkkä kosmeettinen haitta, ellei siitä olisi seurannut, että Firefoxin suomennos tuntui jäävän puolitiehen: esim. Muokkaa-valikko oli kokonaisuudessaan englanniksi.

Lainaus
Kun yhden jakelun "oppii", niin kuinka vaikea on vaihtaa johonkin toiseen jakeluversioon?

Ei niin vaikeaa kuin vaihtaminen Windowsista Linuxiin, mutta on siinä omat kommervenkkinsä. Paketinhallinta voi olla tyystin erilainen, samoin käyttöjärjestelmätiedostot voivat sijaita ihan muualla, mistä ne kerran on löytänyt. Mitä enemmän pystyy toimimaan Gnomen/KDE:n/minkä hyvänsä graafisen liittymän työkaluin, sitä todennäköisemmin kaikki pysyy jakelusta toiseen samana.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #7 : 01.11.09 - klo:22.33 »
Lainaus
Mitä esm. tarkoitat mieliharmeilla?

Kun yhden jakelun "oppii", niin kuinka vaikea on vaihtaa johonkin toiseen jakeluversioon?
Noh, esim. kun olet vihdoin oppinut miten GRUB 1.5 käytetään, missä sen asetustiedostot sijaitsee jne, tulee seuraavaan version mukana uusi, jossa kaikki on toteutettu eri tavalla.
Yritä siinä nyt sitten opetella vanhaa pois selkärangasta ja saada uutta päähän.

Itse odottelisin pari viikkoa ennen kuin päivitän. Ja puhdas asennus mielellään.

Lainaus
Jos sinulla on hyvin toimiva 9.04, niin en näe mitään järkevää syytä päivittää sitä 9.10:een ainakaan vielä, koska 9.10 on selvästi keskeneräinen. Minä pidän 9.04:n koneellani hamaan loppuun asti, koska se toimii täydellisesti.. Grin
Huomasin tuon itsekkin. Päivitin 9.04 -> 9.10 ja tuntui, että otin askeleen takapakkia; järjestelmä oli hitaampi, bugisempi ja vaatii joiltain osin uudelleen opettelua.
Ei kuitenkaan mitään vakavampaa, jota ei muutamalla bugipäivityksellä korjattaisi.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #8 : 01.11.09 - klo:22.35 »
Elikäs nyt olen vakaasti päättänyt luopua windows käyttöjärjestelmästä kokonaan ja ikuisesti.

Nyt on koneessa 9.04.

Päivityksiä tulee vuoden, eikö niin?

Uusi versio oli se 9.10... Missä vaiheessa kannattaa päivittää? -Kompastuskivet?

Toimiiko uudempi versio yleensä heti moitteitta jos sen vetää vanhan päälle?

Voisiko minulle suositella jotakin muuta jakeluversiota ja miksi?

Jos sinulla on hyvin toimiva 9.04, niin en näe mitään järkevää syytä päivittää sitä 9.10:een ainakaan vielä, koska 9.10 on selvästi keskeneräinen. Minä pidän 9.04:n koneellani hamaan loppuun asti, koska se toimii täydellisesti.. ;D

Jos haluat "täydellisen" käyttiksen, niin silloin kannattaa tutustua Linux Minttiin, koska siinä toimii lähes kaikki ilman mitään suurempia asenteluja :)

Mint
Tuo Mint oli kyllä myönteinen yllätys. Meillä on asennettuna se kahdelle koneelle Ubuntun rinnalle (mut sllti tulee enimmäkseen Ubuntua käytettyä, johtuu varmaan siitä, että Ubuntu käynnistyy oletuksena). Suosittelen kokeilemaan.

Linux user # 406601

Matzi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Linux Mint 14 Nadia
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #9 : 01.11.09 - klo:23.08 »

Jos sinulla on hyvin toimiva 9.04, niin en näe mitään järkevää syytä päivittää sitä 9.10:een ainakaan vielä, koska 9.10 on selvästi keskeneräinen. Minä pidän 9.04:n koneellani hamaan loppuun asti, koska se toimii täydellisesti.. ;D
Jos haluat "täydellisen" käyttiksen, niin silloin kannattaa tutustua Linux Minttiin, koska siinä toimii lähes kaikki ilman mitään suurempia asenteluja :)
Mint

Olen täysin samaa mieltä. Älä ainakaan vielä vielä siirry 9.10:iin, on se sen verran buginen toistaiseksi. Mint 7 on myöteinen yllätys.
t.matti

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #10 : 02.11.09 - klo:12.06 »

Jos sinulla on hyvin toimiva 9.04, niin en näe mitään järkevää syytä päivittää sitä 9.10:een ainakaan vielä, koska 9.10 on selvästi keskeneräinen. Minä pidän 9.04:n koneellani hamaan loppuun asti, koska se toimii täydellisesti.. ;D
Jos haluat "täydellisen" käyttiksen, niin silloin kannattaa tutustua Linux Minttiin, koska siinä toimii lähes kaikki ilman mitään suurempia asenteluja :)
Mint

Olen täysin samaa mieltä. Älä ainakaan vielä vielä siirry 9.10:iin, on se sen verran buginen toistaiseksi. Mint 7 on myöteinen yllätys.
t.matti


Mintissä toimii jopa kde:kin oikein hyvin. Ei jäänyt ollenkaan niin tahmainen kuva, kuin Kubuntusta (9.04). 

Rane71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Uuden käyttäjän kysymyksiä tulevaisuuden varalle.
« Vastaus #11 : 08.11.09 - klo:21.05 »
Katotaan nyt, että pitkäänkö vie tämän opettelu...  ;) Ei oppia liian suurina annoksina, koska silloin kaikki menee ohi.